Paskan möivät

Eilisiltana televisioitu puolueiden puheenjohtajien kunnallisvaalikeskustelu osoitti, että sote- ja maakuntauudistus ovat kaikkea muuta kuin valmiit. Hallituspuolueiden puheenjohtajat näyttävät tietävän asiasta kaikkein vähiten, sillä he eivät osanneet vastata oppositiopuolueiden puheenjohtajien esittämiin kysymyksiin muuten kuin toistamalla uudistuksen hyvyyttä ja omaa luottamustaan siihen. Uudistukset ovat selvästi liian suuria ja tärkeitä jätettäväksi yksin heidän hoidettavakseen.

Petteri Orpon mukaan valinnanvapaus on sitä, että sairastunut ihminen kävelee saamaan hoitoa itse valitsemastaan ovesta ja Juha Sipilän mukaan tietojärjestelmä huolehtii siitä, että potilas ei putoa eikä eksy palveluntarjoajien väliin. Usko on siis vahva.

Minua on koko ajan häirinnyt koko uudistuksen keskittyminen terveysasioihin sosiaalipuoli sivuuttaen. Niin kävi eilenkin. Hallituspuolueiden puheenjohtajat eivät osanneet vastata yhteenkään sosiaalipuolta koskevaan kysymykseen ja epäilyyn muuten kuin sanomalla virkamiesten valmistelevan näitä asioita.

Viime vaalikaudella uudistus näytti vielä etenevän järkevästi. Kaikki puolueet olivat yksimielisiä siitä, että on edettävä asiakas edellä. Tällä hallituskaudella tulivat sitten ihan puskista mukaan yhtiöittäminen, kilpailuttaminen ja valinnanvapaus. Lähdettiin etenemään organisaatiot ja bisnes edellä. Sekaan sotkettiin vielä maakuntauudistus, jolloin asiakas viimeistään katosi jonnekin organisaatiosokkeloihin.

Mitä yhtiöittäminen, kilpailuttaminen ja valinnanvapaus sitten tarkoittavat? Ne tarkoittavat sitä, että myös julkinen palvelutuotanto eli kaikki kuntien ja kuntayhtymien nykyisin tuottamat sosiaali- ja terveyspalvelut on yhtiöitettävä ja kilpailutettava avoimilla markkinoilla. Meille kerrottiin, että EU-säädökset pakottavat tähän, mutta sehän ei ollut totta. EU edellyttää yhtiöittämistä vain silloin, kun kilpaillaan vapailla markkinoilla. Jos palvelutuotanto olisi pidetty pääosin julkisella sektorilla, niin niitä ei olisi tarvittu. Julkista palvelutuotantoa olisi voitu ihan vapaasti täydentää ostamalla palveluja yksityisiltä toimijoilta, kuten jo nyt tehdään.

Tämä ei kelvannut hallitukselle, vaan piti saada kilpailua ja valinnanvapautta. Valinnanvapaus tarkoittaa kansalaiselle sitä, että maakuntahallinto kilpailuttaa palveluntuottajat ja asiakas saa mennä ihan vapaasti juuri sen firman ovesta, joka on pärjännyt kilpailutuksessa ja on hyväksytty palveluntuottajaksi.

Suurissa kaupungeissa palveluntuottajia riittää, joten siellä valinnanvapaus jotenkin toteutuu. Toista on harvaan asutulla maaseudulla, jossa mennään siitä samasta terveyskeskuksen ovesta kuin ennenkin. Tai mennään niin kauan, kuin se ovi on auki. Se ei välttämättä ole auki kovin kauan, sillä tarkoitus on säästää ja palveluista vastaavien maakuntien on se tehtävä. Se on yksi uudistuksen keskeisiä tavoitteita. Ensimäisenä karsintalistalla ovat ilman muuta pienten kuntien kalliksi käyvät tuottamattomat palvelut, jolloin kunnasta poistuu palvelu ja kunta saa miettiä mitä tekee tyhjäksi jääneen terveyskeskuksen seinillä.

Maakuntauudistuksen sotkeminen samaan soppaan oli suuri virhe, josta tullaan kärsimään kauan. Suurin virhe tässäkin uudistuksessa on käsittämätön kiire, jonka seurauksena ollaan tekemässä tavattoman huono laki. Nyt ollaan tekemässä sellaista itsehallintoa, joka ei ole itsehallintoa, vaan pelkkää valtion ohjausta. Maakunnista on tulossa pelkkiä valtionhallinnon etäispesäkkeitä.

Lakiesitysten mukaan maakunnat hyväksyvät palvelutuottajat ja tätä sanotaan itsehallinnoksi. Tosiasiassa maakunnat saavat tehdä vain sitä, mitä valtio kulloinkin määrää niillä rahoilla, jotka valtio suvaitsee antaa. Maakunnilla ei ole eikä niille ole tulossakaan verotusoikeutta, vaan ne ovat kokonaan riippuvaisia valtion budjetissa myöntämästä rahoituksesta. Niillä ei myösään ole oikeutta päättää toimintansa sisällöstä eikä organisaatiosta, vaan nekin määrää valtio. Valtio ei määrää niitä edes lainsäädännöllä, vaan pelkillä ministeriön hallinnollisilla ohjeilla, jotka saattavat vaihdella vuosittain.

Varsinaista itsehallintoa. Ei ihme, että johtavat poliitikot eivät itse aio asettua ehdolle maakuntavaltuustoihin kumileimasimen virkaa toimittamaan.

Nyt ymmärtänette tuon happaman otsikon, jonka muotoilu on tahallinen. Noin meillä Itä-Suomessa sanotaan toimimattomasta tuotteesta.

Kommentit
  1. 1

    Antero Pönni sanoo

    Tuohon Sakuun otsikkoon viitaten, samoin myös täällä Etelä- Suomessa sanotaan, paskan möivät.
    Uuninpannkopoika kirjoitti juuri niinkuin asia on. Sosiaalipuolta ei tarvitse kilpailuttaa, vaan tarjouksen kyllä voi pyytää, mutta se on sitten eri asia kuka palvelut hoitaa. Pääasia että mennään asiakas edellä.
    Valitettavasti se asiakas on nyt unodettu täysin Kokoomuksen vaatimuksesta lehmänkauppojen ansiosta. Kun Keskusta ja persut saivat omansa, niin pitihän Kokoomuksenkin saada omansa!
    Pitänee nyt toivoa, että Sote ratkaisu menee kaikista huolimatta uusien vaalien toiselle puolelle. Saataisiin sitten siihen jotain järkeäkin!

    • 1.1

      Ylva Karhu sanoo

      Kaakkois-Suomi vahvistaa, kyllä täälläkin on erittäin tuttu ja käytetty sanonta ”paskan möivät”. Ja 2000-luvun puolella sille on alkanut olla yhä enemmän ja enemmän käyttöä.

  2. 2

    Perusporvari sanoo

    Sekasotkuksi tulee menemään,meillä on ilmeinen johtajuuden ja yhteistyökyvyn puute.
    Politikoiksemme on ajautunut ehkäpä kakkoa tai peräti kolmannen luokan kyvyt, Li ainoana jolla näyttäisi olevan kyvykyyttä ymmärtää monipolvisia kehityskulkuja.

  3. 3

    Viima Havu sanoo

    Myös Pohjanmaalla käytetään otsikon oivaa sanontaa.

    Muuten en tajua mitä täällä tapahtuu. Kenellä tulee edes mieleen hoitaa asiat noin?

  4. 4

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Eräs näkökohta on mielestäni jäänyt täysin vaille huomiota. Nykyisellään sote-palveluja tuotetaan itse sekä sopimuksin kuntien, kuntayhtymien ja lukuisten yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa alihankkijoineen. Sopimusten määrä on valtava, sisällöt, kestot ja irtisanomisajat ja -ehdot vaihtelevat.

    Pokkana esitetään, että sote-uudistus käynnistyy 2019 alusta kerralla ja täysin purjein.

    Sopimusoikeudelliset näkökulmat sivuutetaan, vaikka niistä aiheutuu päänvaivaa ja työtä isolle joukolle juristeja, koska sopimusosapuolille voi aiheutua menetyksiä, jos esim. sopimusten kesto on sovittua lyhyempi. Samoin kiistoja voi syntyä sopimusten irtisanomisesta tai purusta, jos niistä ei ole sopivaa klausuulia eikä myöskään sopimusten siirtämisestä uudelle osapuolelle ym. ym..

  5. 5

    Maarit Oinonen sanoo

    Sipilän kommentti tietojärjestelmän autuudesta potilaan hoitoketjussa oli naiivi ja kuulosti huonomman puoleiselta parinkymmenen vuoden takaiselta myyntipuheelta. Toki hyvä tietojärjestelmä tarvitaan, mutta se on siltikin vain toimintaa tukeva eikä itse tarkoitus. Luulen koko soten menevän vielä uusiksi vaalien jälkeen.

  6. 6

    Jorma Lehikoinen sanoo

    Pakolaiskeskusten perustaminen on oiva esimerkki suunnittelemattomuudesta ja huonosta sopimusprosessien hallinnasta. On tulossa SOTE-sotku joka on historiallinen. Meno on Carunaa ja kustannukset karkaavat käsistä.

  7. 8

    Juha Rautiainen sanoo

    Milloinhan Sipilän kuvaama tietojärjestelmä mahtaa olla kattavasti käytössä? Ja olettaen, että järjestelmä ei synny pääministerin nuijan kopautuksella, kuinka sitä odotellessa huolehditaan siitä, että potilas ei putoa eikä eksy palveluntarjoajien väliin?

  8. 9

    Pirkko Ryyppö sanoo

    Tietojärjestelmä huolehtii? Sipilällä ei ole näköjään mitään käsitystä esim sairaaloissa käytettävistä järjestelmistä. Isäni oli vuoden alussa OYKS:ssa ja siellä jopa eri OSASTOILLA oli eri ohjelmia, jotka eivät ns. keskustelleet keskenään. Esimerkkinä vaikkapa se, että aina toiselle osastolle siirrettäessä piti meidän yhteyshenkilöiden uudestaan kertoa yhteystietomme.

    • 9.1

      Anselmi sanoo

      Ei mikään tietojärjestelmä huolehdi mistään. Ihmiset huolehtivat asioista käyttämällä tietojärjestelmää työkalunaan siinä missä halonhakkaaja kirvstään!

  9. 10

    Markku Perttula sanoo

    Pelkään pahaa, että piskuisesta Kannuksestakin häipyy terveyskeskus, kun tuottamattomat yksiköt suljetaan Sotessa.
    Edes nytkään ei tahdo saada lääkärille aikaa. 🙁

  10. 11

    Anselmi sanoo

    Eileniltaista keskustelua seuratessani olen entistä vakuuttuneempi siitä, että sote onkin vian keppihevonen ajettaessa ideologisia asioita eteenpäin. Kaiken ydin on ikiaikainen maalaisliittolainen unelma, oikeastaan märkä uni maakuntahallinnosta, jolla maalaiskuntien isännät kaappaavat tai ainakin unelmoivat kaappaavansa vallan kaupunkilaisilta ja vievänsä kaupunkilaisten rahat. Mm Maaseudun tulevaisuus on jo pitkään käynyt propakandakampanjaa, jonka keskeinen sanoma on, että varsinkin Helsinki ja muu pääkaupunkiseutu ja muut suuret kaupungit ovat yhteiskunnalle niin kallita ylläpidettäviä, että sen takia täällä menee näin huonosti ja maaseudulla ollaan niin köyhiä ja aina vaan köyhdytään siinä missä kaupunkilaliset vain rikastuvat.

    Tullaan näkemään vielä mielenkiintoinne näytelmä, kun maakuntavaalien säännöstöä luodaan. Tästä esimerkkiinäytelmä käytiin jo aikoinaan kun Kainuun maakuntahallinnon vaaleja järjesteltiin. Koko asia saatiin pystyyn, vasta kun oli saatu aikaiseksi monimutkainen vaalijärjestely kuntakohtaisine tasauspaikkoineen, jolla Maalaisliitto (nyk. Kepu) varmisti ylivoimaisen valtansa. Kylien perukoilla tupailloissa uneksitaan edelleen agraarivähemmistön diktatuurista. Mallia tultaneen hakemaan nykyisten maakuntaliittojen hallinnosta. Esimerkkinä mainittakoon Savon liitto. Valtuuston valinnassa Kuopiolaisilla, hieman oikaisten, on yksi ääni viittä asukasta kohti, muilla yksi jokaista asukasta kohta.

    Kokoomus uskoo nyt pääsevänsä toteuttamaan markkiinaliberaalien unelman: Yhteiskuntaa ei tarvita, koska yritykset hoitavat kaikki tarpeelliset palvelut tehokkaasti verissäpäin käytävän kilpailun ansiosta.

    Persut ovat onnellisia ja siunaavat kaiken tämän, kun ovat saaneet hoitaakseen maahanmuuttopolitiikan, jonka pahimmiltakin kiemungeilta, siis kiemuroilta Kokkareet ja Kepulit ummistavat silmänsä.

  11. 12

    Outi Kivinen sanoo

    Sotesta on tekeillä uskomaton sotku, jolla vakavasti uhataan romuttaa suomalaiset perus- erikoispalvelut. SOS häärää nyt vaarallisilla vesillä. Paha juttu on sekin, että nyt kaikki kehittämistyö seisoo, kun kaikki ovat odottavalla kannalla. Toisaalta kukaan ei varmaan kiellä sitä, että palvelujen kehittämiselle ja järkeistämiselle on suuri tarve. Pitääkö perustaa kansanliike sosiaali ja terveyspalvelujen turvaamisen puolesta

  12. 13

    Kaija Laine sanoo

    Kaksi kysymystä minua askarruttaa tässä uudessa, uljaassa Sotessa.
    Miten kummassa voi yksityinen palvelun tuotttaminen olla kunnallista edullisempaa? Tätä ei ole ikinä näkynyt millään muulla sektorilla, miten se nyt on mahdollista? EIkö yksityisen toimijan olekaan tarkoitus tuottaa voittoa?
    Ja kun tuossa ihan naapurissa, Ruotsissa on jo vastaava systeemi toiminnassa ja huonoksi havaittu, niin miten tämä on huomioitu suunnittelussa ettei karahdeta samoihin ongelmiin?

  13. 14

    Arja Paakkanen sanoo

    Oikein hyvä kirjoitus ja hyvät kommentit. Siinähän ne tiivistyivät soten käsittämättömät ongelmakohdat. Yhtä hulluutta ei vielä mainittu yhtiöittämisen ja valinnavapauden lisäksi. Käyttöön tulee vielä maakunnan palveluihin tilaaja – tuottaja -systeemi! Siis se systeemi, josta isot kaupungit ovat luopuneet ja luopumassa huonojen tulosten vuoksi. Herranen aika, eikö mistään nämä hallitusherrat osaa ottaa oppia!

  14. 15

    Sonofhades sanoo

    Voi kun tähän saadaan vielä kallis maakuntahallintohimmeli. Sinne muutama todella kovapalkkainen (200 000+ e / vuosi) johtaja, joiden alaisena vähän halvempaa (100 000+ e /vuosi/kpl) johtoporsasta ja sitten vielä ylijohtajan alisihteeriä (50 000+ e/vuosi/kpl) sun muita kahvittelupalaverivirkamiestä. Jo vain siihen saadaan 3 miljardia lisää rahaa palamaan / vuosi.

    Yksikään kunnanvaltuusto ei tule vapaaehtoisesti pienentämään kokoaan, vaikka suuri osa töistä katoaisi maakuntaan. Ehei. Jos jotakin tekevät, niin keksivät uusia lisävirkoja entisten tilalle, jotta kaverin tulotaso säilyy. Tai jonkun kunnallispolitiikkoeläkkeen, jota maksetaan kansanedustajen sopeutumiseläkkeen tavoin…

    Tavallinen kansalainen sitten jonottaa kuukausia hoitoon, jonka taso riippuu lompakon paksuudesta. Ihan kuten tähänkin asti…