Liikennepolitiikkaa ja punahuoria

Liikenneministeri Anne Berner aikoo ujuttaa maantieverkoston yhtiöittämisen läpi käyttäen Troijan hevosena autoveron poistamista kokonaan ja polttoaineveron tuntuvaa alentamista. Uuden auton ostaminen halpenisi ja mitä enemmän sillä uudella autolla ajaisi, niin sitä halvempaa se suhteessa olisi. Polttoaineen halpenemisen lisäksi uusi tiemaksu kerättäisiin aikaperusteisena ja näillä näkymin vuosimaksu olisi keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin hiilidioksidipäästöjen perusteella, joten vanhemmilla autoilla ajaminen olisi kalleinta.

Kilometripohjainen hinnoittelu toteutettaisiin sitten myöhemmin, kun kansa olisi ensin pehmitetty omaksumaan ajatus maksaa jo kertaalleen verorahoilla maksettujen teiden käyttämisestä. Minä en vieläkään suostu ymmärtämään, että minun pitäisi maksaa tiellä liikkumisesta operaattorille, joka ei ole koskaan pannut eikä tule panemaan tikkua ristiin teiden rakentamisen ja kunnossapidon eteen. Operaattori vain rahastaa, välittää maksun liikenneverkkoyhtiölle ja ottaa välistä oman siivunsa voitosta.

Nyt näyttää siltä, että vanhoilla autoillaan liikkuvat köyhät halutaan pois maanteiltä parempien ihmisen riesana olemasta. Vaikka vanhaankin autoon saisi polttoainetta halvemmalla, niin vuotuinen yli 500 euron tienkäyttömaksu tuntuu kipeästi pienituloisen kukkarossa. Uuden auton verottomuudesta ei vaikkapa kuntouttavassa työtoiminnassa omalla autollaan käyvä pääse nauttimaan.

On toinenkin asia, jota en ymmärrä. Käyn päivittäin kirkonkylän keskustassa reilun parin kilometrin päässä. Puolet matkasta on valtion tietä ja puolet kunnan kaavateitä. Jos ja näköjään kun joudun maksamaan tästä liikkumisesta reilut 500 euroa vuodessa, niin miten Bernerin yhtiö jakaa saamansa tulot kunnan kanssa? Vai pitääkö se kaiken itse, jolloin kaavatiet ovat edelleen kunnan vastuulla? Entä jos käyttäisin yksityistietä, kuka silloin saa maksun?

Tietenkin hankkeella on kiire. Tämän hallituksen hankkeilla on aina kiire, sillä hallitus tietää kamppailevansa aikaa vastaan. Seuraavissa vaaleissa nykyiset hallituspuolueet tulevat kärsimään murskatappion, joten yhteiskunta on muutettava rikkaita suosivaksi mahdollisimman nopeasti.

Sitten kun köyhät on saatu pois maanteiltä, niin heidät voidaan heittää joukkohautaan. Punahuorista tietysti aloitetaan. Ei minun pitänyt tästä asiasta oikeastaan sanoa mitään, mutta se tunkee koko ajan silmiin sosiaalisen median uutisvirrassa.

Poliitikollakin on tietysti oikeus taide- tai viihdeharrastukseensa, ja Juho Eerola kertoo sanoituksen perustuvan Kjell Westön romaaniin. Romaanissa kuvataan sisällissodan aikaisia jännitteitä suomenruotsalaista näkökulmaa painottaen. Valkoisen terrorin vaihetta kuvataan kohtauksella, jossa punaisten vankina ollut päähenkilö kostaa vankeusaikansa kohtelun omankädenoikeudella.

Olkoon näin, sillä en todellakaan ole lyriikan asiantuntija. Siitä ei pääse mihinkään, että kuva on mauton, mutta en ole sanoituksestakaan ihan vakuuttunut. Jo vuosia olen huomannut osan perussuomalaisten kannattajista fantasioivan jatkuvasti sisällissodan uusinnalla. Itsensä he sijoittavat valkoisten asemaan ja monta kertaa on minutkin luvattu taluttaa teloitettavaksi sitten, kun sotaa jatketaan.

Näitä on kuitenkin vähän. En jaksa uskoa, että läheskään kaikki tämän päivän perussuomalaisten kannattajat sijoittuisivat mielessään sosiaalisen taustansa takia ja eliittivihassaan ainoastaan sisällissodan valkoiselle puolelle. Jos Eerolan laulu oli tarkoitettu kunnallisvaalikampanjan avaukseksi, niin se on suunnattu kovin pienelle kohderyhmälle. Jos se on vain musiikkia, niin olkoon sitten vain musiikkia.

On siis ihan turha sanoa, että nyt vedin herneen nenääni. En vetänyt. Se minua vain ihmetyttää, että kansanedustajalla on enemmän aikaa tällaisiin harrastuksiin kuin yhteisten asioiden hoitamiseen. Ehkä ne yhteiset asiat hoitaa hallitus vaikkapa ministeri Bernerin tavalla, jolloin hallituspuolueiden kansanedustajia tarvitaan vain äänestämään jaa.

***

Blogiin tulee työmatkan takia muutaman päivän julkaisutauko, ja siksi suljen kommentoinnin myöhemmin tänä iltana. On turha roikottaa kommenttejanne monta päivää odottamassa moderointia.

 

Kommentit
  1. 1

    Erkki Kelloniemi sanoo

    Bernerin esitys on yhtä perverssi kuin Juho Eerolan poliittiseen profiiliinsa kytkemät seksuaalisesta turhautumisesta (luultavasti) johtuvat fantasiat. Molemmila on nyt elämänsä hekuma päällä, mutta pianpa se aika kuluu ja vaalitkin tullee…

  2. 2

    Johannes Keränen sanoo

    Eerola kertoo tuon kuvan olevan materiaalia sodasta, mutta sitä on todellisuudessa muokattu. Naista osoittava pistooli on nykyaikainen ase minkä valmistus aloitettiin 80-luvulla. Tulee väkisinkin mieleen että laulu kuvaa itseasiassa nykyaikaa.

  3. 3

    Tuure Piittinen sanoo

    Ajan nykyään vain kaikkein välttämättömimmät ajot, viime vuonna noin 3000 kilometriä. Uusi tiemaksu johtaa siihen, että tulen Bernerin ehdotuksen toteutuessa maksamaan tieveroa noin 20 senttiä jokaiselta ajokilometriltä. Se on enemmän kuin mitä vakuutusmaksuihin menee. Tuhannen euron meno vuodessa pelkästään siitä hyvästä että auto seisoo suurimman osan ajasta tallissa. Ei mitään mieltä. Taitaa valtiolta kuolla monta lypsävää lehmää tuon päätöksen myötä. Paluu 1960-luvun mopoaikaan taitaa olla edessä. Ehkä kuitenkin sähköisenä.

  4. 4

    Sinikka Tuli sanoo

    Haluisin todella tietää ketkä henkilöt ja mitkä tahot nyt odottavat yhteisten varojen saalistuksen alkamista perustettavaksi operaattorilla, joka alkaa pyörittää tiemaksujen keräämistä.
    Maalaisjärjellä ymmärrän, että nykyisellä polttoaineverolla pystytään paljon ajavia ja vanhojen autojen ajajia laskuttamaan enemmän.

    Te nuoret, jotka osaatte ja hallitsette näiden paljastusten tekoa, alkakaa ylläpitää suomalaista Robin Hood meininkiä ja paljastamaan nyky”Notthinghamin sheriffejä”
    Etteivät he pysty salassa niin paljon hääräämään.
    Tämä mummeli o!Isi jo ihan valmis barrikaadeille, jos ei muuta kykenisi, niin olisin ainakin tiellä.

  5. 5

    Tuula sanoo

    Tämä malli kannustaa jakamistalouteen -> vähemmän autoja – enemmän käyttäjiä. Myös tienkäyttömaksu jakaantuu näin useamman maksettavaksi.
    Eiköhän pian löydy joku taho joka pistää pystyyn yksityisautojen Uberin.

  6. 6

    Angie sanoo

    Ennemmin punahuora ja suvakkihuora kuin rajakkipihtari.

    • 6.1

      Mauri Pulkkinen sanoo

      En tahtoisi olla ilkeä, koska olen aina tullut juttuun naisten kanssa työelämässä ja muutoinkin jopa paremmin kuin miesten. Monessa mielessä olen saanut enemmän kuin ansaitsen, vaikka parastani olen toki yrittänyt.

      Rajakkipihtari on joukossa taruolento. Kohdatessani rajakin vaikutus on sama kuin laulun mamman vitsalla: kyllä tyttäret mielestä meni.

      Oli pakko kirjoittaa, mutta samalla pyydän anteeksi todellisilta naisilta.

  7. 7

    Leena Laurila sanoo

    Kaikesta tästä tavallisiin ihmisiin kohdistuvasta huonosta kehityksestä voi syyttää persuja. He veivät eniten vasemmiston ääniä vaaleissa. Mutta kun koko persujen porukka vain nukkuu kunnes kuulevat sanan maahanmuuttaja, niin kaikki tärkeät asiat – jotka eivät siis koske maahanmuuttoa – niin sote-, liikenne- kuin koulutusasiatkin menevät läpi kokoomuksen ja kepun komennossa.

    • 7.1

      Mauri Kaipainen sanoo

      Leena, osuit naulan kantaan. Persut ovat myyneet tavallisen kansan asian ääriyksityistäjille vain että pääsevät vainoamaan maahanmuuttajia.

  8. 8

    joonas mustonen sanoo

    ”Minä en vieläkään suostu ymmärtämään, että minun pitäisi maksaa tiellä liikkumisesta operaattorille, joka ei ole koskaan pannut eikä tule panemaan tikkua ristiin teiden rakentamisen ja kunnossapidon eteen. Operaattori vain rahastaa, välittää maksun liikenneverkkoyhtiölle ja ottaa välistä oman siivunsa voitosta.”

    Onko tällaisia tietoja operaattoreista julkaistu jossain? YLEn uutisen mukaan ihminen voisi ostaa tienkäytön suoraan uudelta valtionyhtiöltä.

    • 8.2

      Saku Timonen sanoo

      Aluksi valtionyhtiöltä suoraan, mutta operaattoreilta sitten, kun alalla olisi riittävästi kilpailua.

  9. 9

    Rintsu sanoo

    Mihin on kadonneet ajatukset kustannustehokkuudesta?

    Polttoainevero on äärimmäisen tehokas koska verovelvollisia on vain muutama. Se on valmistevero ja niiden kerääminen tai tarkastaminen onnistuu hyvin vähällä henkilötyövoimalla.

    Sen lisäksi käytetty polttoaine kertoo ihan suoraan montako kilometriä olet viettänyt tien päällä.

    Asia jota ei kerrota on se, että tuossa varaudutaan sähköautojen tuloon. Sähköä ei voi värjätä liikenne- tai taloussähköksi joten liikenne pitää verottaa toisin.

    Mutta mikä on idea siinä, että ”operaattorit” päästetään maksunkerääjiksi?
    Sähkölaskussa minä maksan verot ja ”operaattori” joka toimittaa minulle sähköä tilittää verot valtiolle.
    Mutta kuka tai mikä saa perustaa firman jolla on veronkanto- oikeus? Siis tavarasta/palvelusta jota ei itse toimita?
    Saanko minä perustaa tieliikennelaskutusfirman?

    • 9.1

      joonas mustonen sanoo

      Olin alunperin samaa mieltä, kun sinä että polttoainevero oisi helpoin ja paras tapa kerätä verot. Kaikkein helpointa olisi, kun meillä olisi käytössä ainoastaan se ja sitten normaalisti valtion budjetissa laittaa tiestön ylläpitoon tarvittava rahamäärä.

      MUTTA olen hiukan muuttanut mieltäni: korva merkityssä rahassa on omat hyvät puolensa. Ei tule niin kusetettu olo, kun maksaa autoilusta itsensä kipeäksi ja sitten tiet on surkeassa kunnossa.

      Toteutuksen voi tietysti tehdä monella tavalla: monopoliyhtiöissä on aina samat ongelmat riippumatta siitä onko organisaatiomuoto virasto vai valtionyhtiö. Yhtiöllä luonnollisesti on enemmän mahdollisuuksia tehdä erilaisia asioita kuin virastolla joten näistä kahdesta se on parempi vaihtoehto.

      Olen tyytyväinen, jos tulevaisuudessa voin esim. ostaa teidenkäyttöoikeuden vain käytön mukaan: jos pääosin ajan vain Helsingissä niin minun kannattaa ostaa käyttöoikeus vain PK-seudulle koko vuodeksi ja kun kesällä ajelen mökille Vaasaan niin maksan matkalta motarin käytöstä kilometrien mukaan ja Vaasan alueelta ostan tienkäyttöoikeuden viikoksi.

  10. 10

    joonas mustonen sanoo

    ”On toinenkin asia, jota en ymmärrä. Käyn päivittäin kirkonkylän keskustassa reilun parin kilometrin päässä. Puolet matkasta on valtion tietä ja puolet kunnan kaavateitä. Jos ja näköjään kun joudun maksamaan tästä liikkumisesta reilut 500 euroa vuodessa, niin miten Bernerin yhtiö jakaa saamansa tulot kunnan kanssa? ”

    Saman YLEn uutisen mukaan tieverkoyhtiö koskee vain teitä. Katujen ylläpito säilyy kunnilla. Ei nyt millään pahalla Saku, mutta aika iso osa tuohtumisestasi näyttää johtuvan siitä, ettet tiedä esityksen sisältöä.

    • 10.1

      Rintsu sanoo

      Pankkopoika taitaa tajuta sisällön huomattavasti paremmin kuin sinä.

      Tieverkkoyhtiö koskee vain teitä, tottakai, koska Berner ei voi yksityistää kuntien katuverkkoja tai yksityisteitä.

      Kyse on siitä miten verot kerätään ja mihin tarvitaan yksityisiä veronkeräysyhtiöitä?

      Minä mielelläni perustan semmoisen vaikka olen ajatusta vastaan, mutta jos kottikärryllä kannetaan ovesta rahaa sisään niin moraalini on niin alhainen, että vaikea semmoisesta on kieltäytyä.

      • 10.1.1

        joonas mustonen sanoo

        No jos Saku kerta tietää että liikenneverkko yhtiö koskee vain teitä niin miksi hän sitten kysyy että kuinka yhtiö jakaa rahat kunnan kanssa? Se että ei tiedä jotain on aika huono peruste vastustaa sitä.

        Mistä ihmeen yksityisistä veronkeräysyhtiöistä sinä oikein puhut? YLEn tietojen mukaan voisit ostaa tienkäyttöoikeuden suoraan siltä liikenneverkkoyhtiöltä. Jos joku toinen sitten ostaa näitä käyttöoikeuksia ison kasan tältä yhtiöltä ja jälleen myy niitä eteenpäin jotenkin kiinnostavammin paketoituna niin miksi se pitäisi estää? Jos ei yrityksen tarjonta kiinnosta niin aina voi ostaa sen LiVeltä.

  11. 11

    Matti Meikäläinen sanoo

    Haluaisin tietää ihan konkreettisesti mitä tapahtuu meille, jotka asumme maalla (syystä ettei asuntoon kaupungissa ole varaa). Työmatka on yli 160 km/pv. Autona vanha ”romu”, koska uuteen ei ole varaa. Nyt jo lypsetään meiltä ihan riittävästi autoilun kustannuksia. Tähän kun vielä lisätään tienkäyttömaksu teistä, jotka verovaroin jo useampaan kertaan on maksettu, niin pikkuisen tuntuu kohtuuttomalta Töihin on pakko mennä, koska työttömyyskorvaustakaan ei makseta, jos ei mene vaikka miinukselle jäisikin. Onko järkee vai ei?

    • 11.1

      joonas mustonen sanoo

      Tämä uudistus poistaa autoveron, joten uuden auton ostaminen tulee sinulle halvemmaksi.
      Lisäksi tämä poistaa käyttövoimaveron ja alentaa polttoaineveroa. Koska tarkkoja hintoja ei ole vielä julkaistu, niin mahdoton sanoa tarkalleen mitkä vaikutukset näistä sun kohdalla on, mutta tarkoituksena on, ettei autoilun kustannukset juuri muutu.

      Tätä ehdotusta ajaa kuitenkin Maalaistenpuolue, joten kovin vaikea kuvitella että ne ajaisivat uudistuksia jotka nostavat maalla asuvien kustannuksia. Tulis seuraavien vaalien voittaminen aika vaikeaksi. Myös kokoomus on hallituksessa, joten verojenkin nostaminen olisi aikamoinen poliittinenitsemurha.

      Olisin huolestuneempi jos hallituksessa olisi vihreät ja vasemmistopuolueet, jotka tunnetusti tykkäävät korkeista veroista ja viisveisaavat maaseudun väestä.

      • 11.1.1

        Mirja Pekkonen sanoo

        Olen jostain muualta lukenut, että käyttövoimavero poistetaan uusilta autoilta muutamaksi vuodeksi. Vanhojen ja suuripäästöisten autojen käyttövoimaveroa sen sijaan on kaavailtu nostettavaksi.

        Tämä sataa täysin varakkaiden kaupunkilaisten laariin, koska kaupungeissa ajetaan pääosin kaupungin omistamalla katuverkolla, lyhyitä matkoja ja uusilla, kalliilla autoilla. Maalla pusketaan valtion teillä, pitkiä matkoja ja vanhoilla autoilla.

        • 11.1.1.1

          joonas mustonen sanoo

          Selvyyden saa huomenna kun LVM julkaisee ehdotuksensa. On aika turhaa spekuloida tällaisista yksityiskohdista ennenkuin asiasta on tietoa.

    • 11.2

      Mirja Pekkonen sanoo

      Koska sinulla on autona vanha romu, et hyödy autoveron poistosta yhtään mitään. Sen sijaan joudut maksamaan vanhasta romustasi entistä korkeampaa käyttömaksua.

      Itse asiassa mikäli oikein katsoin, polttoaineveroa ei halpuuteta kovinkaan paljon eli joudut maksamaan sitäkin kohtuullisen paljon, koska vanha autosi todennäköisesti kuluttaa enemmän kuin uusi auto. Jostain luin, että noin 20 000 kilometriä vuodessa ajavan bensalasku pienenisi noin 60 euroa vuodessa.

      Sen lisäksi tulevat sitten väylämaksut, jotka ovat 500 – 600 euroa vuodessa ja sinulle todennäköisesti paljon enemmän, koska ajat niin paljon. Toki jos pystyt valitsemaan pelkästään aikaperusteisen maksun niin sitten pääset halvemmalla.

  12. 12

    Kai Virtanen sanoo

    Moni sokaistuu, kun kuulee autoveron laskusta ja hyppää riemuiten Bernerin kelkkaan. Toivottavasti todelliset maksumiehet saavat äänensä kuuluville ja löytyy parempi ratkaisu. Vanha on mielestäni vielä toimivampi. Kannattaisi hallitusporukankin laittaa vähän jäätä hattuun, vaikka oman edun nimissä, jos ei sitten ihan järjen nimissä.

  13. 13

    Mirja Pekkonen sanoo

    Eerolan taidepläjäyksen kruunaa Perussuomalaisten nuorten masinoima Lotta Svärd-järjestön kunnianpalautus, joka minun näkökulmastani katsoen menee kuvottavuudessaan samalle tasolle.

    Jo Paasikivi totesi aikoinaan, että sellaisen kunniaa ei tarvitse palauttaa, joka ei ole sitä koskaan menettänytkään. Suurin osa suomalaisista on arvostanut niin veteraaneja kuin lottiakin ihan aina. Sen lisäksi Suomen valtio palautti varmemmaksi vakuudeksi Lotta Svärd-järjestön kunnian jo Esko Ahon toimesta 25 vuotta sitten. Hyvä niin, sillä silloin lottia oli vielä runsain määrin keskuudessamme. Lottia useammankin henkilökohtaisesti tunteneena voin sanoa, että osalle ainakin tuollaisten kakkavaipoissa ryömijöiden huomionosoitukset ovat rienausta, ei todellakaan mikään kunnianosoitus.

    Bernerin esitykseen olen ottanut jo kantaa, eikä käsitykseni näistä uusista tiedoista miksikään muuttunut. Huijaus mikä huijaus.

  14. 14

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Ymmärsin, että Juha Eerola lupasi dildo-performanssin yhteydessä pidättäytyä vastaavista ”kulttuuriteoista” hallintovaliokunnan pj:n asemassa toimiessaan. Miehen sana pitää yleensä, mutta ehkä kulunut aika on ps-maailmassa ikuisuus.

    Jos hänelle on syntynyt suhteissa naisiin terapointitarpeita, voisi asian hoitaa muutoinkin ja ammattimaisemmin.

  15. 15

    Jyrki sanoo

    Tämä Bernerinmalli varmaan mitätöi myös sen, että työttömän pitää ottaa työpaikka vastaan yli 80km päästäkin. Jos edes takainen matka kestää töihin ja ja takaisin vain 3h yhteenä. Ja karensseja voidaan taas jakaa lisää raskaalla kädellä jo valmiiksi köyhille häviäjille.

    Sillä kylmä totuus nyt vain on, että työttömillä on jo monille nyt jo hankaluuksia pitää jotain muutaman sadan euron tai ehkä 2-3 tonnin romua liikennekuntoisena ja lain mukaisessa kunnossa. Jolla jo nyt yksistään vaikkapa yli 200km työmatkoja per päivä olisi jo ihan järjetöntä ajaa. Koska silloin auton ylläpito/huolto yms kuluineen jo silloin nousisi aivan järjettömiksi. Ja tästä puuttuu vielä kehnon ja halvan auton hajoamisriski, jolloin töissä ei voisi enää edes käydä. Ja seurauksena varmasti karenssi, kuinkas muuten.

    Nyt saman romun ylläpitäminen tulee maksamaan vielä enemmän kun ja jos Bernerin suunnitelman laitetaan käytäntöön koko voimalla tai edes osittain. Tästä jo netissä monet tehneet laskelmia.

    Oikeasti tässä on vain kysymys siitä, että osa kansasta on tuhottava keinolla millä hyvänsä ainakin henkisesti. Yksi niistä keinoista on selkeästi tämä Bernerinmalli. Siihen ei tarvita edes sisällissotaa, joka kyllä myös vielä saadaan muodossa tai toisessa tulevaisuudessa jonain suomen historian yhtenä synkimpinä ja pimeimpinä hetkinä, joka vielä tulee vastaan suomelle tätä menoa.

  16. 16

    sanoo

    Autokauppiaan provisiopalkka taisi juuri laskea. Kuka nyt autoa ostaisi, kun hinnat (ehkä) laskevat.
    Aikaperusteinen ”matkavero” on hyvä. Meinaan eläkeläisillä on aikaa muttei juuri kilometrejä.

    Mikähän tulee kilometrin lisähinnaksi, kun vuositasolla vaimon juuri omaksi lunastettu Fordi saa mittariin vajaan kymppitonnin?

  17. 17

    Tanja Takalo sanoo

    Miten ihmeessä tieverkkoa muka ylläpidettäisiin ja kehittettäisiin yhtiön varoin, kun poliitikkojen mukaan sitä ei pystytä ylläpitämään eikä kehittämään verovaroinkaan. Kaiken kukkuraksi Bernerin mallissa autoilu halpenee ja verotus kevenee,joka tarkoittaa vähemmmän varoja sille yhtiölle,mutta Bernerin mukaan kumminkin rahat yhtiölle vaan kasvaa kasvamistaan. Kakkua siis säästetään ja syödään yhtä aikaa-mikä on mahdotonta.

  18. 18

    AMK sanoo

    Mitähän kivaa onkaan tulossa,kun saatiin kansan huomio liikennekaareen???

  19. 19

    Jonathan sanoo

    Hei,

    tiedustelisin vain, miksi pari päivää sitten lähettämääni kommenttia ei ole julkaistu? Se oli täysin asiallinen. Onko kyse viiveestä vai jostakin muusta?

    • 19.1

      Saku Timonen sanoo

      Valitettavasti en nyt muista kommenttiasi enkä osaa sanoa syytä sen näkymättömyyteen. Voit kirjoittaa sen uudelleen.

  20. 20

    Jonathan sanoo

    ”Se minua vain ihmetyttää, että kansanedustajalla on enemmän aikaa tällaisiin harrastuksiin kuin yhteisten asioiden hoitamiseen.”

    Mainintasi joidenkin perussuomalaisten sisällissotafantasioista oli tarpeellinen. Sen sijaan tuo ylläoleva sitaatti oli lähinnä kömpelöä provoilua. Mutta tartutaanpa siihen silti. Niin kuin varmasti tiedät, myös kansanedustajilla, ahkerillakin, on hieman vapaa-aikaa. Joku heistä saattaa käyttää sitä urheiluun, toinen kulttuuriharrastukseen. En usko, että kansanedustajan musiikkiharrastus sinua häiritsisi, jos musiikin sisältö ei olisi poliittisesti arveluttavaa.