Mikä voisi mennä pieleen?

Tuleva maakuntauudistus mullistaa työnvälitystoiminnan tekemällä siitä liiketoimintaa. TE-toimistot lakkautetaan ja niiden tehtävät siirretään maakunnille. Maakunnat eivät kuitenkaan hoida tätä toimintaa itse, vaan ovat vain järjestämisvastuussa. Itse ne voivat toimia mahdollisesti perustamansa oman yhtiön kautta, mutta todennäköisesti ne vain antavat tehtävän yksityisille yrityksille ja maksavat siitä. Kuvio on siis sama kuin sote-uudistuksessa. Julkinen sektori maksaa siitä, että joku hoitaa sille tähän asti kuuluneet tehtävät.

Ja ihan samalla tavalla yritykset haistavat isot markkinat. Ensimmäisenä asiaan havahtui työnantajien perustama Yleinen työttömyyskassa YTK. Sen toimitusjohtaja Auli Hänninen haluaa mullistaa työttömyyskassojen roolin ja  esittää, että kassat arvioisivat jatkossa työttömiksi jäävien jäsentensä oikeuden työttömyysturvaan ja saisivat samalla oikeuden tehdä työnvälitystoimintaa. Näin asiasta kertoo Aamulehti. Laitetaan vielä kuva:

ytk

Työttömyyskassa siis tutkisi työttömäksi jäävän jäsenensä työvoimapoliittisten edellytyksien täyttymisen etuuden saamiseksi eli saisi oikeuden määrätä karenssin. Sama kassa välittäisi työtä. Koska kassa hoitaisi kaikki TE-toimiston tehtävät, niin se voisi lähettää työttömän karenssilla uhaten palkattomaan työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan.

Erästä Fb-kaveriani siteeraten: Mikä voisi mennä pieleen, kun annetaan työttömyysetuuden maksajalle valta määritellä kenellä on oikeus saada etuutta sekä valta jakaa sanktioita ja palkattomia pakkotöitä? Mikä tosiaan voisi mennä pieleen, kun työnantajien perustama ja pyörittämä työttömyyskassa voisi määrätä etuuden menettämisen uhalla työttömän menemään palkattomiin töihin?

Tietenkin tämä on puhtaasti työttömien etu, sanoo YTK. Kun työttömyyskassa tutkisi työttömäksi jääneen edellytykset tukeen, sillä olisi samalla käytössään tiedot ihmisen työhistoriasta.

– Meillä on paljon dataa käytettävissämme. Kun saisimme luvan käyttää tietoja, rakentaisimme palvelun, jossa työ ja tekijä kohtaisivat nykyistä paremmin.

Epäilemättä. Tekemätöntä työtä löytyy yrityksistä, mutta palkanmaksuhalua puuttuu. Tulevaisuudessa yritys voisi vaikka tilata yksityiseltä työnvälittäjältä tietyn määrän palkattomia työntekijöitä. Runsasta tietokantaa sopivasti hyödyntämällä työttömyyskassa-työnvälittäjä voisi tehtailla tarvittavan määrän karenssuhkia. Kaikki muut paitsi työttömät olisivat tyytyväisiä. Valtio siksi, että työttömyysluvut pienenisivät. Kassa siksi, että valto maksaa sille työnvälitystoiminnan hoitamisesta. Työvoiman tilaaja siksi, että saisi palkatonta työvoimaa. Työtön tekisi työtä työttömyyetuudella ja yhdeksän euron kulukorvauksella.

Täysin mahdotonta, ei niin härskisti yksikään yritys toimi, sanotte. Näissä tulevaisuuden mullistuksissa ei mikään toiminta tule olemaan liian härskiä. Siitä on jo saatu esimakua sote-puolella, kun Esperi Care on tehnyt rikosilmoituksia niistä työntekijöistään, jotka ovat kertoneet toimittajille työehtojensa heikentämisestä.

Mutta onhan YTK:lla oikeusturvavakuuutus, niinkö? Lukekaa siitä tämä kolmen vuoden takainen juttuni. Se on edelleen ihan tätä päivää.

Ruvetkaahan pitämään puolianne ennen kuin huomaatte olevanne orjatyönvälityksen kirjoissa.

***

Kommenttiosastolla ovat ruvenneet käytöstavat unohtumaan, joten nyt alkaa kurinpalautus. Tänne kommentoidaan vain omalla etu- ja sukunimellä, jos kanssani ei ole muuta sovittu. Moderointi on tiukkaa eikä siitä ole valitusoikeutta. Jos keskustelu menee joutavaksi lätinäksi, niin suljen kyseisen jutun kommentoinnin kokonaan. Kaikki kommentit jäävät odottamaan hyväksyntääni, joten viivettä niiden näkymiseen tulee. Ja ”Usko Niukkasen” ei kannata yrittää kommentoida millään nimellä tai tyylillä. Sinut on bannattu jo aikoja sitten.

Kommentit
  1. 1

    Hannele sanoo

    Mikä helvetin tarve Kolmen Tollon hallituksella on hajoittaa tämä maa?!?!? Mikä oikeasti on Sipilän motiivi? Taitamattomuus ei enää riitä selitykseksi, sillä nämä ovat kostotoimia.

    • 1.1

      Pohjola sanoo

      Ihan sama minulla mielessä!
      Herranjestas mitä touhua.

  2. 2

    Antti Seppänen sanoo

    a) voiko työttömyyskassan toimintaa suitsia lailla niin, että se ei pääsisi härskiintymään auringon alla? Siis jos ei tehtäisi ”kokoomuslaisinta politiikkaa, kuin koskaan ennen” -(Stubb).

    b) olen aina ollut vähän hämmentynyt siitä, että TE-laitosten ja työttömyyskassojen kommunikointi on vain ja ainoastaan yhteen suuntaan. Miksi se on?

  3. 3

    Rosa Warski sanoo

    Klassinen ”pukki kaalimaan vartijana” -asetelma.

    Mieleen tulee vakuutusyhtiöt ja lääkäriensä ”tutkimukset”. Ihmeiden aika ei ole ohi, kun tämän toteutus alkaa. Sairaat muuttuvat terveiksi, työttömät työllistyvät ilman työpaikkaa ja etuushuijareita saadaan kiinni vain muutamien päivien aikana tuhatmäärin.

  4. 4

    Kaarlo Walden sanoo

    Koskeeko tuo järjetön ”ehdotus” myös Ammattiliittojen työttömyyskassoja? Jos koskee niin mitä järkeä enää on kuulua liittoihin? Tätä kai Sipilän mafia ajaa takaa.

    • 4.1

      Tuomo Liimatainen sanoo

      Ideahan on yksinkertainen. Ajetaan ammattiliitot alas ja osa niistä työnvälitystoimintaan. Työttömäksi jääneen oikeudet nollaan ja millioin mitäkin uhkia päälle. Työmarkkinatuen maksu pienennetään milloin milläkin verukkeella ja ilmaistyöstä tehdään arkipäivän käytäntö. Ja se siitä yhdenvertaisuudesta. Heikompaa saa lyödä ja potkia minkä kerkiää. Eiköhän tämä oikeistohallitus vielä järjestä esim. hihamerkin köyhille ja työttömille ja pistetään heidät siivoamaan ”parempiosaisten” paskoja tienposkista jolloin voivat ylemmät sylkeä heitä päin näköä (tai ainakin verbaalisesti osoittaa korkeamman asemansa) niin oppivatpa vähempiosaiset paikkansa tässä uudessa uljaassa yhteiskunnassa. Ja valitettavasti tähän ollaan menossa oikein rivakkaan tahtiin. Oma napa ensin ja kaikki mulle heti nyt…Ei hyvältä näytä ja potkittua saa potkia lisää hallituksen luvalla. Eriarvoisuus kunniaan koko hallituksen voimin.

  5. 5

    Jarkko sanoo

    ”Täysin mahdotonta, ei niin härskisti yksikään yritys toimi, sanotte.”

    Suomi vain on täynnä yrityksiä, jotka rikkovat työehtosopimuksia, työturvallisuuslakeja tai niiden henkeä vastaan. Yleisin rikkomus on palkaton ylitöiden teettäminen tai työsta kuuluvien lisien maksamatta jättäminen joko osittain tai kokonaan. Räikkeimmissä tapauksissa palkkaa ei välttämättä makseta ollenkaan tai se jää jopa sosiaaliturvaa pienemmäksi, koska palkka on provisio, joka lasketaan kaavalla jossa suurin osa työtä tekevistä ei tienaa juuri mitään. Tämä on yleinen tilanne esim. lehdenjako alalla, jossa on hyvin mahdollista, että jaat lehtiä joka yö ilman vapaa päiviä, mutta palkka jää silti alle minimisosiaaliturvan.

    Kenellekään ei ole etua siitä, että köyhät pakotetaan viimeisen sosiaaliturvan poistamisen uhalla orjiksi ns. vilunkiyrityksille, jotka saavat vuodesta toiseen toimia ilman, että asiaan puututaan. Kukaan kun ei voi elää normaalia elämää näin kalliissa maassa kuin Suomi on jakamalla joka yö lehtiä palkalla joka jää alle minimisosiaaliturvan vaikka tähän pakottaminen tuntuisi nykyiseltä hallitukselta kuinka oikealta tahansa.

    Elämme mielenkiintoisia aikoja kun viranomaiset saavat seurata ihmisten verkkoliikennettä ilman rikosepäilyjä, sillä perusteella, että ulkomaatkin saattavat vakoilla meitä:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704192200104806_uu.shtml

    Samaan syssyyn puolustusvoimille annettiin oikeus käyttää voimakeinoja kuten aseella uhkaamista tai laukauksien ampumista ihmistä kohti myös varuskunta alueiden ulkopuolella rauhan aikana:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704192200104728_uu.shtml

  6. 6

    stunned sanoo

    Muistelen, kuinka ei niin kauan sitten yritys perusti oman ammattiliiton työntekijöilleen, joiden oli sitten liityttävä työnantajansa hallinnoimaan ”edunvalvontaliikkeeseen”.* Silloin oikeus vielä katsoi, että on sopimatonta kieltää vapaa yhdistymisoikeus. Nykyään anything goes.

    Huutavat eturistiriidat hyväksytään silmää räpäyttämättä. Työnantajan bisneksenä työnvälitys on kaiken huippu, mutta se on OK koska yrittäjyys. Eiköhän anneta samalla yksityisille vankiloille oikeus tuomita vapausrangaistukseen. Tuomareista osakkeenomistajia ja parhaat palkitaan sitouttamisbonuksilla. Mitä nyt jostain vallan kolmijaosta.**

    Jenkeissä gerrymandering on niin pitkällä, että poliitikot valitsevat jo käytännössä äänestäjänsä eikä päinvastoin.

    https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3092724-tyonantajien-perustaman-ammattiliiton-laillisuus-ratkeaa-tammikuussa

    *Ei, nyt ei puhuta DDR:stä
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaa_Saksan_ammattiyhdistysten_liitto

    **Eikä valtakunnastakaan
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansantuomioistuin_(natsi-Saksa)

    • 6.1

      Jarkko sanoo

      Stunned,

      Työnantajien perustama liitto sai tosin nenilleen lopulta, mutta toiminta sai jatkua 2016 vuoteen saakka ja työnantaja tappeli virityksestään korkeimpaan oikeuteen saakka:
      https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3521333-historiallinen-paatos-tyonantajan-perustama-ammattiliitto-sai-nenilleen

      Tosin oikeudenpäätöksestä voi surullisena lukea, että jossain tapauksessa lehdenjakajille on maksettu 2€-3€ tuntipalkkoja. Veikkaan muuten, että Suomesta löytyy kasapäin karensseja jotka on langetettu kun on kieltäydytty työskentelemästä raskaassa työssä kahden euron tuntipalkalla, jotka on neuvotellut työnantajan perustama kulissi ammattiliitto. Varmaan jatkossa näitä tulee kasapäin lisää ottaen Suomalaisen järjestelmän vähäisen kiinnostuksen noudattaa ihmisarvoa ja ihmisoikeusopimuksia.

  7. 7

    rami l sanoo

    Taas yhteen kokeiluun ilmoittautuneet kunnat valmistautuvat aloittamaan lakien rikkomisen 1.6.2017 alkaen oikein luvan kanssa.
    ==
    Tiedote tänään:
    http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2017/04/19042017_1.html
    ==
    Eilisen kokouksen pöytäkirja sen osalta:
    http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallituksen_suunnittelukokous/Kokous_1842017/Tyollisyydenhoidon_ohjelman_ohjelmasuunn(17845)

    ”Kuntien työllisyyspalvelujen ydintehtävät on määritelty ja keskeiset ydinpalvelut on tuotteistettu.”
    ”Kustannussäästö on – 966.582 euroa kokeilun ajalta.” Helvetinmoinen himmeli miljoonan euron vuoksi? Järjetöntä! Tampereen kaupungin verotulot 10 tunnissa ovat tuon summan verran. Työllisyydenhoidon menot ovat budjetissa 48 miljoonaa. Paljonko koko himmelin uusien ja vanhojen johtajien, kaikenmaailman hallituskokouksien ja konsulttien sun muiden verenimijöiden palkat ja palkkiot ovat? Useamman miljoonan, tietenkin.
    ==
    Raportti vuodelta 2016, missä jo näkyy mitä tahtotilana on:
    http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_2022017/Tyollisyydenhoidon_ja_muiden_tyollisyytt(12871)
    ==
    Noin vuosi sitten maalailtua, huom. erityisesti poikkeamiset ja työttömien yksityisyyden menetys:

    Julkilausuttuja tavoitteita:
    Kokeiluilla tavoitteena luoda työnhakija ja työnantaja asiakaslähtöinen kokonaisvaltainen hallinnonalarajat ylittävä kustannusvaikuttava toimintamalli vuoden 2019 jälkeiseen aikaan (”Suomen työllisyyspalvelun malli”).
    Kokeilussa valmistaudutaan vuoden 2019 jälkeiseen tilanteeseen, jossa työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuu on maakunnilla, ja jossa em. palveluja voidaan tuottaa yhteistyössä kuntien, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa

    Toimintatapoja uudistavan asiakaslähtöisen työllisyyspalvelun kokeilulla tavoitellaan 10 prosentin kustannussäästöä työttömyyden julkiselle taloudelle aiheuttamiin nykyisiin kokonaiskustannuksiin verrattuna.

    **Lainsäädännöllä mahdollistetaan se, että kokeilualueilla voidaan poiketa voimassa olevasta julkisia
    työvoima- ja yrityspalveluja, työttömyysturvaa, aktiivista sosiaalipolitiikkaa, tietojen luovuttamista, kotoutusta sekä mahdollisesti myös koulutusta koskevasta lainsäädännöstä sen mukaan kuin kevään 2016 aikana erikseen linjataan.**

    Odotettavissa on kuitenkin, että tulossa ei ole perustavanlaatuisia muutoksia julkisten työvoimapalveluiden velvoitteisiin ja
    byrokratiaan (aikataulu rajoittaa) Kokeilua koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle syysistuntokaudella 2016.
    ==
    23.6.2016 TEM / Jari Lindström päätettyä:
    http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/alueellisiin-tyovoima-ja-yrityspalvelujen-kokeiluihin-yhdeksan-aluetta

    31.3.2017 tiedote:
    http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kasvupalvelut-vaikeasti-tyollistyvan-palveluprosessin-suuntaviivat-alkavat-muodostua

    ”Maakunnat vastaavat palveluiden järjestämisestä, eikä ministeriön tule määritellä palveluita liian tarkkaan.”
    ”TYP:n perusidea säilyy uudistuksessa. Iso muutos on siinä, että tulevaisuudessa maakunta vastaa kaikista pääpalveluiden järjestämisestä. Näin ei aikaisemmin ole ollut.” Harmillista!

    10.3.2017 ja Rahahan se aina takana puhuu tässä kaikessa
    http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/maakunnissa-markkinat-valmiina-tyonhakijoiden-ja-yritysten-palveluissa

  8. 8

    Marita Lowry sanoo

    Ei kommenttia. Minulle tulleet sähköpostit uusista blogeista ovat vain loppuneet. 🙂

    • 8.1

      Saku Timonen sanoo

      Blogi on nyt Apu-lehden alla uudessa osoitteessa, joten sinun pitää varmaan tilata ilmoitukset uudelleen.

  9. 9

    sanoo

    Olen valvonnut työntekijöiden oikeuksia 25 vuotta, viimeiset 15 Palvelualojen Ammattiliito Pamissa ja todennut miten työntekijöiden oikeuksia on ruvettu järjestelmällisesti polkea viimeisten noin 8 vuoden aikana. Nyt jäätyäni eläkkeelle perustin yrityksen nimeltään Työsuhdeneuvonta. Jos joku tarvitsee apua olen tavoitettavissa numerossa 060012889. Myös lakipalvelut järjestyy.

  10. 10

    Tarja Karjalainen sanoo

    Palkattomiin ja kuntouttavaan osallistuvien on aiheutettava taloudellisia ”vahinkoja” työnantajille. Ei tämä pelleily muuten lopu.

    • 10.1

      Rintsu sanoo

      Se lyhyt aika jonka olin ”kuntouttavassa” niin siinä oli jo kaksi viikkoa ollut rakenteilla porras, jonka runko oli jo suunniteltu sellaiseksi, että se kestää tasan kunnes ruuviliitokset alkavat väsymään. Kun se tahtiin ruuvi päivässä saatiin kokoon odoteltiin päivä ristikoita täytellen maalipurkkia. Kun se tuli otettiin hyllystä avattu purkki vanhaa maalia ja maalattiin sillä 15 min ja loput 3h45min taas täytettiin ristikoita ihastellen maalin kuivumista.

      Koska osaan täyttää ristikoita kotonakin en viitsinyt jäädä odottamaan komeuden virheet armeliaasti peittävää mattoa. Osasivat tehdä hommia juostenkusten ilman minuakin. Ja kun porras pettää (toivottavasti kukaan ei satuta itseään) niin uuden portaan tekemisessä on kuukaudeksi hommaa seuraaville kuntoutettaville. Siis rappusessa jonka tekemiseen osaavalta menee puoli päivää.

  11. 11

    Auli Hänninen sanoo

    Uskon ehkä hieman naiivisti siihen, että suuri ongelma työttömien työllistymisessä on se, että tekijät ja työt eivät kohtaa. Siksi toivoisin, että työttömyyskassallakin olisi mahdollisuus, auttaa jäseniään löytämään töitä. Uskon siihen, että työn saaminen on jäsentemme mielestä hyvä asia. Tiedän, että työllistyminen on positiivinen asia yhteiskunnan ja työttömyyskassan näkökulmasta. Työttömyyskassat eivät tule asettamaan jäsenilleen karensseja, sen tulee hoitamaan viranomainen, joka voi olla esimerkiksi maakunta. Ehdotuksessani ei ole missään nimessä kysymys siitä, että haluaisimme rangaistusten uhalla pakottaa ihmiset töihin. Kysymys on siitä, että haluaisimme olla mukana hoitamassa myös jäsentemme työllistymistä, emme vain työttömyyttä.

    • 11.1

      Pasi Riihelä sanoo

      ”Työttömyyskassat eivät tule asettamaan jäsenilleen karensseja, sen tulee hoitamaan viranomainen, joka voi olla esimerkiksi maakunta.”

      Siinähän se tuli pähkinänkuoressa.

      • 11.1.1

        Saku Timonen sanoo

        ”Hänninen haluaa, että Suomen 28 työttömyyskassaa saavat tehtäväkseen tutkia työttömäksi jäävän jäsenensä työvoimapoliittisten edellytyksien täyttymisen etuuden saamiseksi”. Työvoimapoliitisten edellytyksien täyttymisen tutkiminen = oikeus määrätä karenssi.

        • 11.1.1.1

          Pasi Riihelä sanoo

          Jep, tätä juuri tarkoitin. Kassa tutkii ja toteaa karenssin ehtojen täyttyvän, siinä vaiheessa kai melko sama kuka sen varsinaisen päätöksen karenssista antaa.

          • 11.1.1.1.1

            Jarkko sanoo

            Ei ainakaan Suomen järjestelmässä. Tällä hetkellä TE-toimisto toteaa työhaunehtojen täyttymisen ja KELA tai työttömyyskassa noudattaa aina TE-toimiston tahtoa ja korkeintaan lisää joukkoon jotain omia ehtojaan, mutta ei koskaan kumoa TE-toimiston päätöstä.

            Suomesta ei taida löytyä yhtään ainotta päätöstä satojentuhansien joukosta missä TE-toimisto on todennut, että työnhaun ehdot eivät täyty, mutta KELA tai työttömyyskassa on silti maksanut työttömyysturvaa.

    • 11.2

      liisa hirvonen sanoo

      Mikä saa niin monet nyt epäilemään, että Te-keskukset eivät välittäisi palkkatyöpaikkoja jos niitä olisi kaikille työttömille riittävästi? Työpaikkojen puutetta ei korjata sillä, että työvoimapalvelut tuottaa joku muu kuin Te-keskukset. Se kuullostaa hölmölöissadulta. Kannetaan säkillä valoa ikkunattomaan tupaan.

  12. 12

    Riku Suomi sanoo

    Nyt on taas pakko ihmetellä tätä kirjoitusta. En yhtään pysty käsittämään, mistä teillä tuo pelko tulee jatkuvasti esiin joka uudistuksesta? Jatkuvasti maalaillaan uhkakuvia, miten tämä epäonnistuu tai jotain muuta vastaavaa. Onko teillä joku kristallipallo mistä katsotte mitä käy tulevaisuudessa? Kertokaa ihmeessä sitten miten käy EU:lle tai milloin Korean sota syttyy.

    Missään ei ole sanottu vielä, kuka hoitaa TE-toimiston tehtäviä. Niitä tehtäviä voi hoitaa myös maakunta itsenäisesti ostamatta sitä palvelua yksityissektorilta. Ei siis kannata vielä hätääntyä. Ja pelkästään se, että yksityinen sektori mahdollisesti hoitaa niitä tehtäviä, ei tee vielä tästä asiasta kauhistuttavaa. Ensin täytyy antaa ajan puhua, jotta nähdään mikä toimii ja mikä ei.

    Tuota Esperi-casea en ymmärtänyt, miten se liittyy maakuntiin ja työttömyyskassoihin, jos työnantaja kieltää puhumasta ja tekee rikosilmoituksen jos vuotaa tietoja lehdistölle? Tätä samaa taktiikkaa on käyttänyt muun muassa puolustusvoimat, joka myös kieltää asioiden kertomisen lehdistölle. Puhumattakaan monista yrityksistä maailmalla, jotka eivät anna työntekijöiden kertovan yhtään mitään eikä asioista saa edes kirjoittaa nettiin. Jos ei noudata sääntöä, niin saa potkut. Tällaisia yrityksiä löytyy iso kasa, jopa ihan kansainvälisiä ja suuria. Joten miksi nostettiin ainoastaan Esperi tähän?

    Kaiken lisäksi, tuossa uudistuksessa on hyvää myös palkansaajalle ja erityisesti niille, jotka maksavat työttömyyskassalle. Jos työnvälitys toimii hyvin, niin työttömyyskassat maksavat vähemmän, jolloin tulee säästöä suoraan myös palkansaajille.

    Jos kerta joka asiassa löytää jotain huonoa, niin ole hyvä ja laita omat paremmat ideat! Katsotaan sitten ja vertaillaan mikä on parempi.

    • 12.1

      Kennett Ylitalo sanoo

      Helppoa. Ensin unohdetaan maakunta-uudistus, sitten sote ja viimeisenä laitetaan stoppi tähän yksityistämiseen ja heti. Paljon parempi vaihto-ehto. Jos et oo vielä huomannut, ei meillä ollut mitään syytä tehdä näitä muutoksia, Kepu ja Kokoomus molemmat toimii vastoin asiantuntijoitten neuvoja. Asia nyt on vaan niin rajusti että terveydenhuolto halutaan romuttaa syrjäseuduilta ja vähätuloisilta ja esim tässäkin blogissa ykkösteemana oleva orjatyö ja siitä voiton repiminen ulkomaille on toisena ajatuksena.

      Kylmän rauhallisesti tekevät tätä ja puhuvat ”vaihtoehtojen lisääntymisestä”. Jos ei ole tietoa miten tämä toteutuu, et oo ainut koska ei ole näköpiirissä mitään mikä estäisi joko syrjäseutujen ja pienten kaupunkien monopolin taikka täydellisen palvelujen puuttumisen: Oletan että asut pääkaupunki-seudulla ja olet alle 40. Eli oma lehmä ojassa koska se on suurinpiirtein ainut kohderyhmä joka tästä hyötyy… Vaihtoehtoja ei ole suurimmalle osalle kansasta ja palvelut vähenee, kallistuu ja lopulta poistuu kokonaan.

      Mielestäsi meidän tulee palkata yksityisiä tekemään valtion ja kunnan tehtäviä ja sitten meidän tulee odottaa että jotain tapahtuisi.. Kerropas YKSIKIN asia mikä paranee jos yksityiset tän asian hoitaa? Miten saat se toimimaan kustannutehokkaammin kun firman pitää ottaa voitto vielä välistä? Eli onko sulla MITÄÄN tietoa mikä on oletettu tulos? Kysyt että mitkä on parempia ideoita mutta et huomaa ollenkaan kuinka koko sun ajatus on pohjattu tuon lauseen ympärille ”kokeillaan ja katotaan”. Et taida tajuta että yhteiskunnan rakenteet muuttuvat PYSYVÄSTI, tämä on hirvittävän iso asia jossa ei voida vaan ”odottaa ja kattoo toimiiko se”. Soten tapauksessa ihmisiä kuolee ja työkkärin uudistuksessa ihmiset kärsii, kilpailu kärsii ja tilanne ei mitenkään parane.

      ”Toivotaan toivotaan” ei ole mikään oikea poliittinen ratkaisu; sekä Sote että työkkärin uudistukset ovat vastoin kaikkia tiedettyä; tiedämme että terveydenhoito kallistuu ja palvelut vähenevät vähävaraisten osalta, pitkäaikaissairaat ja krooniset tapaukset ovat myrkkyä yksityiselle, niinpä ne halutaan säilyttää kunnallisella. Sairaalarakennukset menevät vuokralle, joka ikinen porras kallistuu. Kun siihen lisätään että terveystalot eivät maksa veroja, ollaan tilanteessa jossa meillä on parempi systeemi harvoille, kalliimpi suurimmalle osalle ja lähes toimimaton huono-osaisille ja syrjäseuduille ja koko homma maksaa enemmän.

      Työkkärin uudistus on sama, kaikki kallistuu muttei mitään selitystä ole kuulunut mitä hyötyä siitä olisi. Ainoastaan ”pitää kattoo miten se muuttuu”.. Kai kuitenkin tiedät ettei töitä ole kaikille vaikka kiväärillä uhkaisit jokaista työtöntä.

      • 12.1.1

        Jyrki sanoo


        Työkkärin uudistus on sama, kaikki kallistuu muttei mitään selitystä ole kuulunut mitä hyötyä siitä olisi. Ainoastaan ”pitää kattoo miten se muuttuu”.. Kai kuitenkin tiedät ettei töitä ole kaikille vaikka kiväärillä uhkaisit jokaista työtöntä.

        Tähän jos lisätään se, että kun työttömyydestä tehdään lopullisesti puhdas bisnes, jolla voi tahkota loputtomasti rahaa. Niin kuin nyt tässä tulevassa systeemissä on ideana vaikka sitä ei sanota ääneen. Niin lopulta työttömyyden ei edes haluta vähentyvän.

        Voidaan toki säätää lakeja ja asetuksia joilla se näennäisesti saadaan näyttämään pienemmältä. Vaikka tulevaisuudessa niin, että vaikka saisit karenssin olet velvollinen käymään jossain tekemässä vaikka linnunpönttöjä, koska se on työttömyydellä bisnestä tekevien etu ja he saavat siitä rahaa.

        Tämä siksi, että tulevaisuudessa karenssitkaan ei saa häiritä bisneksen tekoa työttömillä, vaikka se on oiva keino hilata lukuja alaspäin, kuten nytkin on. Sitä en tiedä miten se temppu onnistuu, mutta väitän, että joku peukaloruuvi siihenkin keksitään, jolla heikompi alistuu aivan mihin tahansa tulevaisuudessa, että työttömyydellä ja nöyryyttämisellä voidaan tehdä aivan loputtomasti puhdasta ja raakaa bisnestä.

        Siis on siis aivan turha kenenkään kuvitellakaan, että aito PALKKAtyö lisääntyy näillä tempuilla millään muotoa päinvastoin. Se on pahoinvointi joka lisääntyy expotentiaalisesti.
        Ja pahoinvointi ei ole enää yksistään heikkojen oikeus se siirtyy portaikolla tulevaisuudessa eteenpäin väen väkisin kuin mellakka-aita jota vasten suuret joukot painautuu.

        Pahoinvointia kun on monenlaista. Yksi esimerkki on minusta järjettömät hakijamäärät johonkin työpaikkaan, vaikka se hienolta tuntuukin ehkä. Ja johon ennen muinoin tuli ehkä 10-20 hakemusta ja niistä löytyi tarvittava motivoitunut työntekijä helposti…

    • 12.2

      Rintsu sanoo

      ”Nyt on taas pakko ihmetellä tätä kirjoitusta. En yhtään pysty käsittämään, mistä teillä tuo pelko tulee jatkuvasti esiin joka uudistuksesta?”
      *******
      Ööh… kokemuksesesta?
      Uudistukset uudistuksen vuoksi eivät yleensä ole hyvä juttu. Tietysti jos mikään ei muutu niin poljetaan paikallaan. Jos asiat muuttuvat niin ollaan dynaamisia. Mutta jos ollaan äärimmäisen dynaamisia niin mitään asiaa ei koskaan tehdä kahta kertaa samalla tavalla. Ei edes sillä onnistuneella.

      ”Ensin täytyy antaa ajan puhua, jotta nähdään mikä toimii ja mikä ei.”
      **********
      Niin tai ennen kuin mullistaa kaiken voi ensin testata rajoitetussa ympäristössä. Urheilussa sitä kutsutaan harjoitteluksi ja Formuloissa testikaudeksi. Pääkilpailuun ei kannata lähteä testaamattomilla välineillä.

    • 12.3

      Simo Taivalkoski sanoo

      Ihan tosissasi meinaat, että työehtojen heikennyksistä ei muka saisi julkisuudessa kertoa? 🙂 Päin vastoin: jos yritys koittaa tukehduttaa työntekijän työhön jollain tavalla, tai ei osaa keskustella fiksusti asioista, niin ”salassapidettävä, hys hys”-sähköposti on vain yrityksen hätähuuto sille, että yrityksessä on ongelmia, mutta niitä ei haluta yritysjohdon puolelta korjata vain siksi, koska pääomasijoittaja ei ole tyytyväinen ja haluaa muutaman euron enemmän tulosta.

    • 12.4

      Ex-sudeettisavolainen sanoo

      Puutun tässä vain kirjoituksen ”suut tukkoon työpaikoilla” -osioon, jossa sekoitetaan puurot ja vellit.

      – Puolustusvoimat ei kiellä henkilökuntaansa puhumasta lehdistölle, ellei kyse ole sotilassalaisuuksista. Ei tässä pitkää aikaa ole, kun opistoupseerit nostivat metelin palkkausuudistuksestaan sekä omassa lehdessään että yleensä mediassa. Puolustusvoimat ei keskustelua kieltänyt, selitti vain omaa kantaansa.

      – Julkisella sektorilla laillisuusvalvojat ovat lukuisia kertoja huomauttaneet, ja myös tuomioistuimet tuominneet, kun työantaja on kategorisesti kieltänyt virkamiehiä, muun muassa opettajia, kertomasta työasioita ja niiden epäkohtia julkisuuteen. Virkamiehelläkin on sananvapaus.

      – Yksityisektorilla asia on monipiippuinen. Toinen juttu on, millä keinoin työnantaja koettaa selvittää ”vuotajan”. Suomessa muistettaneen Relander ja Sonera-tapaus, jossa työnantajalle kävi köpelösti. Poliisillekin nousee osittain seinä eteen lähdesuojan takia. Suomen Kuvalehti kertoo tänään, että poliisi on soittanut lehden toimittajalle (entiselle yleläiselle) Esperi-asiassa, jolloin kuuleminen loppui lyhyeen. Jutun kommentissa terveydenhuollon ammattilaiseksi ilmoittautuva nimimerkki lupaa ”vuotaa” kaikki epäeettiset toimet tai työntekijään/potilaaseen kohdistuvat epäasiallisuudet, koska ne eivät ole salassapidettäviä liikesalaisuuksia.

      • 12.4.1

        Rintsu sanoo

        Tohon ”suut tukkoon työpaikoilla” mä jatkaisin sanoen…
        (siis mä olin neljännesvuosisadan virkajakkaralla)
        … että minua ei koskaan mitenkään kielletty olemasta jotain mieltä/poliittista mieltä/eri mieltä. Ei koskaan.

        Salaisuudet on eri asia ja niitä virkavastuulla saa selville vaikkapa tonkimalla toimitusjohtajan kesämökin tunkiota (been there, done that) mut on kaksi eri asiaa; olla mieltä/puuttua epäkohtiin, tai hakea julkisuutta seiskalehden kannen kautta.
        Ensinmainitusta tavasta asialliset firmat maksavat aloitepalkkioita.
        Jälkimmäisessä tavassa on parempi olla uusi työpaikka katsottuna.

        Tjeu GordonRamseyn kuppilat kuntoon. Jos kokki paistaa yhden pihvin päin takamusta niin se ei ole seiskalehden lööpin paikka. Mut jos kokki ei ota asiakaspalautteesta opikseen niin se ennemmin tai myöhemmin leviää tietoon. Ei siin tartte tarjoilijoiden suita tukkia tai olla tukkimatta.

  13. 13

    anna kähkönen sanoo

    Moi!
    Se, että etuuden maksaja (kela tai kassa) päättäisi työttömyysturvan maksamisesta, lyhentäisi keikka- ja pätkätyötä tekevien byrokratiahyppyytystä. Jos jokaisen keikan tai kahden viikon keikkailun jälkeen tulee hakea te-keskuksesta lausunto, onko kyseessä sivutoiminen tai kokoaikainen yrittäjyys ja evättänkö työttömyysturva tällä perusteella, homma ei toimi kenellekään. Lausuntoja odotellessa vuokrat jää maksamatta ja jääkaappi on tyhjä. Tämä koskee erityisesti yleistynyttä toimeksiantotyötä, freelanceriuutta ja itsensätyöllistämistä. Kun systeemi on kovin mielivaltainen, riippuu pahimmillaan te-keskuksen virkailijoiden keskenään ristiriitaisista tulkinnoista, järjestelmämme toimimattomuus on aiheuttanut nyt sen, että väki maksaa yksityisille yrityksille, laskutuspalveluille, yrittäen näin rahaa vastaan taikoa itselleen palkansaajan sosiaali- ja työttömyysturvan. YTK on luku sinänsä, mutta suurin osa työttömyyskassoista on ammattiliittojen perustamia ja niissä voi olla hyvä tuntemus siitä, millaisia työsuhteita ja työntekomuotoja alalla on. Ainakin parempi tuntemus kuin te-keskuksissa. Tämä näin ajatuksena siitä, että tässä on myös toinen puoli 🙂

    • 13.1

      liisa hirvonen sanoo

      Googlaa ”Australian malli työvoimapalveluissa”. Saat tietoa siitä mihin tämänkaltainen malli on johtanut useissa maailman maissa. Byrokratiasta ei päästä, vaan päinvastoin.

    • 13.2

      Jarkko sanoo

      Australiassa työnvälityksen yksityistäminen on johtanut siihen, että firmat haalivat asiakkaikseen vain heitä ketkä olisivat todennäköisesti työllistyneet muutenkin ja kuorivat kermat ja voitot siitä päältä väittämällä, että työllistyminen oli yksityisen palvelun ansiota.

      Heikosti työllistyvät, pitkäaikaistyöttämät taas ovat saaneet jäädä oman onnensa nojaan, koska heistä ei ole pikavoittoja tiedossa.

      Tarkoittaa Suomeksi sitä, että jatkossa työttömyyden hoitoon ohjatut verorahat kulutetaan yksityisten yritysten voittoihin ja pitkäaikaistyöttömät jätetään oman onnensa nojaan. Ilmeisesti tämä sama malli halutaan Suomeenkin. Vaikka väkisin. Voidaan silla siirtää taas satojamiljoonia veronmaksajien rahoja yritysten voittoihin.

  14. 14

    Saara Nieminen sanoo

    Mielestäni asia on juuri kuten Timonen kirjoittaa. Työttömistä tehdään ilmaista työvoimaa yrityksille. Ja kun liiton maksamaa päivärahaa saavat ovat niitä ammattilaisia allaan, niin kyllä he työnantajille kelpaavat.

  15. 15

    Jaakko Lautaoja sanoo

    Jollei kukaan varoittaisi näistä asioista, ne aivan takuuvarmasti myös toteutuisivat.
    Sekin taitaa päättäjiltä unohtua, että ne työnantajat, jotka unelmoivat orjatyövoimasta, kusevat omaan keittoonsa. Sellainen työvoima ei milloinkaan ole tehokasta, eikä tee laatua. Vanha sanontakin sanoo, että markan suutari tekee kahden markan vahingon. Työssä, jota tehdään pelkästään pakon alla, ei kukaan viitsi tehdä, kuin sen verran, että läpi menee. Yrittäjäkurssillakin opetettiin ensimmäisenä päivänä, että mikäli hinta on ainoa kriteeri, jolla on tarkoitus kilpailla, ei pidä alkaa ollenkaan.
    Samoin, mitä enemmän työntekijää kyykytetään, sitä enemmän se sataa kannatusta ammattiyhdistykselle. Työnantajathan paljolti unelmoivat ammattiyhdistysliikkeen alasajosta, muttei se varmasti onnistu tuolla keinoin. Se voisi onnistua vain maksamalla todella hyvin ja pitämällä työntekijät muutoinkin tyytyväisinä kaikin keinoin. Silloin heillä ei olisi tarvetta edunvalvojaan. Voimainsa tunnossa näemmä lakkaa päättäjiltä järki kulkemasta.

  16. 16

    sanoo

    Ne jotka haluavat avoimesti katsoa uuden idean käytännön seuraukset ideaa etukäteen kriittisesti tarkastelematta, eivät liene arvosta historiaa opettavana, kokemusta ja viisautta lisäävänä kokonaisuutena.

  17. 17

    Jan sanoo

    En nyt tiedä, onko tuo tekemätöntä työtä riittää ihan totta. Faktahan on se, että tehostamiset ja digitalisaatio tulee vain vähentämään palkansaajien tarvetta.

    Toivottavasti tajuavat ottaa perustulon kunnolla käyttöön lähitulevaisuudessa nykyisen kokeilun jälkeen. Sitten päästään eroon kuntouttavista terveille yms.

    • 17.1

      Rintsu sanoo

      ”Tekemättömäksi työksi” lasketaan risusavotta, lumityöt, nurmikonleikkaus, linnunpönttöjen tekeminen, vanhusten ulkoilutus, aulavahtimestarin ja varastomiehen hommat yms… koodaustakin saa kokeilla niin ja myyntiä. Oikeastaan mitä tahansa. Ilman palkkaa.
      Nykyään on hallituksessakin ”kokeilevia” ministereitä, tosin täydellä palkalla.

  18. 18

    Seppo Laitinen sanoo

    Nyt alkaa tuntua siltä, että nykyinen hallitus hajottaa niin paljon hallituskautensa aikana, että uusi hallitus ei pysty korjaamaan vahinkoa edes kahden uuden hallituskauden aikana. Jopa pelottaa työttömien ja vanhusten puolesta. HÄVETKÄÄ HALLITUS.
    Pitää ruveta toivomaan, että Persut ymmärtäisivät jättää hallituksen ja näin tehdä yhteiskunnalle suuren palveluksen.

    • 18.1

      Jyrki sanoo

      Ei hallitus mitään häpeä. Uskon, että ovat suunnattoman ylpeitä itsestään. Väitän, että sinunkin kommentti nähdään siinä valossa, että heidän politiikka ja tulevat ja jo tehdyt toimet puree niin kuin pitää ja hommaa pitää vaan kiristää. Ja niin ne varmaan tekeekin. Sitten kun on tarpeeksi purreet. Purennan kohteet vain korkeintaan linkuttaa enemmän tai ei liiku enää ollenkaan. Joten kait siinäkin jotain on saavutettu hallituksen mielestä. En kyllä itse keksi mitä.

    • 18.2

      HTK sanoo

      Tämä Juha Sipilän perskeko-hallitus on sodanjälkeisen ajan kaikkein työläisiä, työntekijöitä, työttömiä ja köyhiä vihaavin hallitus. Se on aivan yksipuolisesti antautunut pääomanomistajien ja varakkaiden etujen ajajaksi, jota politiikkaa se tulee jatkamaan vaalikauden loppuun saakka, koska sillä on uusia ennenaikaisia vaaleja pelkäävien kansanedustajien varma tuki. Hallituspuolueiden vaalitappioiden pelko antaa miljonääreille Sipilälle ja Bernerille avoimen vallan toteuttaa heidän haluamaansa eriarvoistavaa politiikkaa.

      Persut eivät lähde hallituksesta, koska uusien vaalien pelko pitää ne siellä ja Soinin on saatava sitä ennen suurituloinen suurlähettilään palkintovirka uskollisuudesta oikeistopolitiikalle. Soinia ei talous- ja sosiaalipolitiikka ole hallituksessa kiinnostanut lainkaan.

      • 18.2.1

        töytön sanoo

        Eiköhän se jossain herrojen saunaillassa Soinille tarjota lähiakoina, vai lie vaan jo tarjotuista vaikeeta valita. Valinnanvapaus 🙂

        Eikös ens viikolla ole se puolivälitarkastelu? Lisää työkaluja kyykyttämiseen ja kyttäämiseen luvassa. Himmeleitäkin taas puretaan, rakennetaan pari lisää. Missä viipynee ne Sipilän aikonaan lupaamat porkkanat?

  19. 19

    Paula sanoo

    Uskomatonta mihin tämä Suomi on menossa, en olisi ikinä uskonut. Olen keski-ikäinen. Opintojen jälkeen tein 10 v. pätkätöitä ja 15 v. olin virassa. Ikinä en ole tuntenut näin pohjatonta toivottomuutta työttömänä kuin nyt näitä uskomattomia uudistuksia lukiessani. Kiitos, että tiedotat näistä. Haluaako hallituksemme viedä uskon, toivon ja arvon työttömiltä, en ole ikinä tuntenut itseäni näin arvottomaksi ihmiseksi kuin nyt, kun työtöntä saa syyllistää kaikesta ja määrätä orjatöihin. Miten minä pystyn pitämään puoliani?

  20. 20

    HTK sanoo

    Samuli Parosen aforismi: ”Orjamarkkinoilta työmarkkinoille Miksi tämä sananvaihto”. Se on yhä ajankohtainen, tosin nyt käänteisesti: työmarkkinoilta orjamarkkinoille.

  21. 21

    Petteri Ritala sanoo

    Sitten kun on pahimmat angstit purettu, niin kannattaa herätä tähän oikeaan maailmaan.

    Kuvitteleeko joku aikuisten oikeasti, että kun seuraavien vaalien jälkeen hallitus vaihtuu, että sitten tapahtuu jokin ylimaallinen valaistusa, pitää nyt ikävä kyllä kertoa, että sellaista ei tapahdu.

    Tuleva hallitus ei pura yhtään tämän hallituksen pätöstä, demarit ehkä ovat tyytyväisiä, jos ovat enää edes kolmen suurimman joukossa, taitaa olla laksnut se lopullinen alamäki.

    Joka tapauksessa siellä hallituksessa on kokoomus tai keskusta, eli niin se vaan on, ett sama meno jatkuu.

    Palstoilla ja blogeilla voi itkeä pahaa maailmaa, mutta todellisessa maailmassa se ei paljon auta.
    Yksityistäminen tulee jatkumaan, sitä ei mikään enää pysäytä.

  22. 22

    Antti Heinonen sanoo

    Jonkin verran tässä on vedetty mutkia suoriksi. On totta, että julkista vallankäyttöä ei voi jo perustuslain nojalla siirtää yksityisille yrityksille. Määrittely oikeudesta työttömyysturvaan kuuluu tähän par excellence.

    Mutta en usko, että työttömyyskassat alkaisivat kurjistamaan tai orjuuttamaan työttömiä, koska silloin kassalta loppuisivat asiakkaat. Kuka tahtoisi liittyä kassaan, joka myisi orjaksi?
    Päinvastoin työttömyyskassat voisivat olla avarakatseisempia luovilla aloilla esim. sovitellun päivärahan suhteen. Suurempi uhka ovat vuokrafirmat. Jos vuokrafirmat alkavat operoida TE-toimistojen alueella ja työkokeilujen järjestäjinä, edessä voi olla tilanne, jossa vuokrafirmojen ei enää tarvitse palkata ketään oikeasti.

    Toisaalta mahdollisimman laaja työvoimareservi palkattomassa työkokeilussa ei ole edes valtion etu. Se saattaa pienentää työttömyyslukuja, mutta ei nosta työllisyysastetta kun harjoittelijoita ei voi laskea työllisiin. Valtion kulut säilyvät samoina eikä se saa yhtään enemmän veroeuroja, myös kansantaloudellisesti palkattomana teetetyn työn tuottavuus on yleensä matala.

    • 22.1

      Antti. Seppänen sanoo

      Totta ehkä sen suhteen että työttömyyskassojkka on hyvin pieni omavastuu tälläkin hetkellä…urista en tiedä.

    • 22.2

      Jarkko sanoo

      Tuohon työnvalitystoimintaan liittyy yksilön kannalta arvaamattomia riskejä. Miten toimitaan esim. tilanteessa jossa jonkun työnantajan palveluksessa on henkilö joka on tuomittu tai epäilleen törkeästä rikoksesta ja hänen uhrinsa on työttömyyskassan jäsen. Voiko törkeästä rikoksesta epäilty tai tuomittu sitten vain käydä hakemassa uhrinsa kotiosoitteet ja puhelinumerot, sekä muut tiedot työttömyyskassata sillä verukkeella, että se oli vain ”työnvälitystä”. Sitten kun jotain tapahtuu uhrille työttömyyskassa vetäytyy vastuusta vain väittämällä tämä oli vain ”työnvälitystä” vaikka he olisvat antaneet kotiosoitteen ja puhelinumeron rikolliselle ja mahdollistaneet siten hyökkäämisen uhrin kimppuun tai hänen häiriköimisensä.

      Nykyäänhän tälläisessä tilanteessa elävä TE-toimistossa asioiva voi kieltää TE-toimistoa luovuttamasta yhteystietoja minnekään. Mielestäni on ongelmallista että ihmiset pakotetaan kertomaan tietonsa jollekin yksityiselle taholle joka tekee sillä voittoa, että kertoo tietoja sitten eteenpäin kuten nyt ollaan tekemässä ja sitten vätäydytään vastuusta vain väittämällä tämä oli ”työvälitystoimintaa”.

  23. 23

    ilari lehtinen sanoo

    Ottaen huomioon nykyisen hahmotustilanteen ja tiedottamisen luonteen, lähestulkoon kaikki voi mennä pieleen (ja tietysti eksponentiaalisesti). Suomessa on hämmentävän paljon käyttämätöntä osaamista ja yllättävän paljon röyhkeyttä väärissä paikoissa.

  24. 24

    Sonofhades sanoo

    Kenellä on valtaa, hän väistämättä käyttää sitä myös väärin.

    Jokainen tunnistaa vanhemman lauseen ”Koska minä sanon niin”, joka on malliesimerkki tilanteesta.

    Tämä on johtanut mm. Turun G1 – osaston tapahtumiin, sekä vastaaviin tapahtumiin mm. Visalassa, jotka on valkopesty paikallisten viranomaisten toimesta yhteisissä pullakahvipalavereissa alueellisten johtajien kanssa.

    Tuskinpa tilanne siis SOTE-asioissa tulee paranemaan tai YTK:n alkaessa ”työnvälitystoimistoksi”.

  25. 25

    Marko sanoo

    Varmaan muutokset koskevat muitakin kassoja kuin YTK:ta? Muuten kannattaa tietysti vaihtaa kassaa johonkin noista liittojen yhteydessä pyöritettäviin kassoihin. 🙂

    Itse en ole saanut työkkäristä mitään muuta kuin haittaa työllistymiselle ja toimenpiteet ovat olleet turhia, mutta pakollisia. Karenssia sain omasta aktiivisuudesta. Siispä työkkärin katoamista en sure sekuntiakaan!

    Itse lakkauttaisin erilliset kassat kokonaan turhana päällekkäisyytenä KELA:n kanssa. KELA voisi maksaa hyvin myös ansiopäivärahan. Ihme venkoilua ay-liikkeeltä joka ei välitä oikeasti työttömistä p*n vertaa ja viime syksynä ansioturvan lyhentäminen lähes puoleen entisestä oli ay-liikkeelle pelkkä ilmoitusasia.