Tempoilua ja täyskäännöksiä

Sipilän hallitus on päättänyt siivota rumat työttömyystilastot kauniiksi eikä hinnalla ei ole väliä, sillä sen maksavat työttömät. Hallituksen työvoimapolitiikka on käsittämättömän epävakaata ja tempoilevaa, eikä täyskäännöksiäkään kaihdeta. Hallituksella on selkeä missio päästä kehumaan pitkäaikaistyöttömyyden vähenemisellä, vaikka tosiasiassa vain potkitaan työttömiä toimeentulotuen varaan.

Seuraava temppu nähdään huomenna, kun hallitus julkaisee taas kerran uuden lakiesityksen. Tässä rekrytointi- ja osaamislaissa muutetaan merkittävästi sekä työttömyysturvaa että tapaa hakea töitä.

Jatkossa työttömän pitäisi hakea kolmen kuukauden aikana vähintään kahtatoista työpaikkaa. Jos työtön ei näin tekisi, hän menettäisi työttömyyskorvauksensa 60 päiväksi. Työttömälle tulisi myös velvollisuus ilmoittaa työvoimaviranomaisten verkkopalvelussa omasta aktiivisuudestaan vähintään kerran viikossa.

Maamme jokaisen 350 000 työttömän on siis haettava kolmessa kuukaudessa kahtatoista työpaikkaa ja raportoitava toiminnastaan sähköisesti. Työnantajat tulevat saamaan kolmessa kuukaudessa 4,2 miljoonaa hakemusta ja vuodessa 16,8 miljoonaa. Työvoimaviranomaiset pääsevät tutustumaan viikossa suunnilleen 350 000 aktiivisuusraporttiin. Hallitus ei ole tainnut miettiä kuka ne hakemukset ja raportit lukee. Työnantajat eivät ainakaan, sillä he eivät jatkossa laita avoimia työpaikkoja työvoimapalvelujen sivuille. Raporttien suhteen tietysti luotetaan tuttuun tapaan siihen, että tietotekniikka sen hoitaa, vaikka mitään järjestelmää ei ole edes suunnitteilla.

Hallitus ei ole miettinyt myöskään alueellisia eroja työpaikkojen tarjonnassa. On eri asia löytää haettavia työpaikkoja pääkaupunkiseudulta kuin vaikkapa Itä- tai Pohjois-Suomesta. Ajatuksena lienee kannustaa eli pakottaa ihmiset muuttamaan työn perässä, vaikka koko elämä olisi rakennettu toisaalle.

Vielä kummallisempi on tulossa oleva esitys, jonka mukaan työttömälle ei tehtäisi entiseen tapaan työllistymissuunnitelmaa ja haastatteluja, vaan työtön pitäisi huolen aktivoitumisesta itse. Haastattelu tehtäisiin vasta työttömyyden pitkittyessä.

Mitenkäs tämä nyt tällaiseksi kääntyi? Vasta viime syksynä säädettiin kovalla tohinalla kolmen kuukauden välein tapahtuva haastattelu, jonka piti  virallisen totuuden mukaan ottaa työttömästä koppi ja tukea häntä työnhaussa. Nyt näistä haastatteluista ollaan luopumassa kokonaan. Myöskään työllistymissuunnitelmaa ei enää jatkossa tehtäisi.

Tämän täyskäännöksen syy taitaa olla ikävän raadollinen: bisnekset menivät pieleen. Alkujaanhan kolmen kuukauden välein toteutettavat haastattelut piti ulkoistaa yksityisille toimijoille, mutta laki esti viranomaistoiminnan yksityistämisen. Työvoimaviranomaiset eivät tehtävästä selviä nykyresursseilla, joten hallitus päätti luopua koko touhusta.

Jokainen aktivoitukoon siis itse ja raportoikoon toiminnastaan jonnekin. Seurantaa järjestetään luultavasti vain sen verran, että raportointivelvollisuuden laiminlyöneet voidaan potkaista pois tilastoista. Näin saadaan siivottua ulos kaikki ne, joilla ei ole osaamista, tietokonetta tai toimivaa nettiyhteyttä.

Samaan aikaan on alkanut taas kerran parku työvoimapulasta. Hallituksen mukaan työllisyys paranee kohisten, mutta osaavaa työvoimaa ei ole saatavilla. Tämä on vanha tuttu syyllistämiskeino, sillä työvoimapulasta on huudettu vähän väliä 90-luvun alusta lähtien. Aina se on enteillyt työttömien entistä tylympää kohtelua.

Hallituksella ei ole mitään yhtenäistä linjaa. Näyttää pahasti siltä, että työvoimapolitiikasta päättävät olivat jonottamassa ilmaisia muoviämpäreitä silloin, kun järkeä jaettiin.

18198542_1336813886364187_451021437874882003_n

Kuva: Facebook/Teppo Palmroos

Kommentit
  1. 1

    Eeva Harju sanoo

    Loistava viimeinen lause! Hallitus näköjään uskoo, että jos vain ”viitsii hakea töitä” niin työpaikka irtoaa tuossa tuokiossa.

  2. 2

    Markku Kemppainen sanoo

    Eikö kukaan voi lopettaa tämän hallituksen järjetöntä toimintaa?

    • 2.1

      Arto Kalliola sanoo

      Kyllä voi, mutta parin vuoden viiveellä: fiksusti äänestävä kansalainen.

  3. 3

    Kaisa Hujanen sanoo

    Hallitus ei näilläkään toimilla saa työttömyystilastoja yhtään sen kauniimmiksi. Vaikka työttömiä tipahtaisi massoittain toimeentulotuelle, täytyy heidän edelleen olla toimeentulotukilain mukaisesti työttöminä työnhakijoina työ- ja elinkeinotoimistossa. Toki työttömyysetuuksiin heillä ei ole oikeutta.

  4. 4

    Lind Aune sanoo

    Nyt parkaisen!En itseni,olenhan jo eläkkeellä,vaan niiden ystävieni puolesta jotka kamppailevat vielä ”työelämässä”.Ei ole hauska saada potkuja töistä”tuotannollisista ”syistä,etsiä uutta työpaikkaa kuukausikaupalla.Kirjoittaa hakemuksia,joihin ei vastata ja turhautua kerta kerran jälkeen.Itsetunto kateissa,miksi?MIksi ei kukaan tarvitse minua?Ja sitten tulevat nämä uudet ”lait”.Ei jo maassa makaavaa tarvitse enempää potkia.Miksi ammattijärjestöt,työväen puoleet ovat hiljaa.NIIN HILJAA?Ajattelevatko hekin samoin kuin hallitus uusine lakineen?Kiitos,että sinä jaksat muistuttaa,arvostella,ja ajatella!Se on kallis taito tämän päivän Suomessa

    • 5.1

      Servitus sanoo

      Yllä olevasta linkistä: ”Työtä olisi, mutta tekijöitä ei löydy, harmittelee laajentava romualan yrittäjä”, ”Kymmenestä kaksi päätyy töihin” ja ”Toimitusjohtaja Keinästä huolettaa pätevän työvoiman saanti”. Eli rivien välistä voi lukea, että hakemuksia kyllä tuli, mutta niistä suurin osa ei vain kelvannut.

      En tiedä miten yleistä tällainen asenne (pitkäaikais)työttömiä kohtaan on, mutta tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun asiaan törmäsin. Mitä tässä työtön voi tehdä? Ensin patistellaan hakemaan töitä myös oman alan ulkopuolelta ja sitten kun hakee, niin ei pääse edes haastatteluun, koska ei ole täsmälleen tehtävään sopivaa koulutusta ja/tai työkokemusta.

  5. 6

    Toni Ranta sanoo

    Verrattavissa ehdolliseen vankeustuomioon, jolloin pitää olla valvojan kanssa tietyin väliajoin tekemisissä tai tulee ongelmia.

    Juuri kun luulin että tämä hallitus ei voi vajota enää alemmas, niin jostain ne pirut löytävät vielä kellarin oven.

  6. 7

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Hallitukselta on taas kerran ajatus katkennut, mutta siitä huolimatta rustataan lakiesitystä, jossa on miinoja puolustusministeriä tyydyttävällä tavalla.

    Hyvän hallintotavan kautta mietittynä työtön on asianosainen hakemuksen tehtyään. Hakemus pitää käsitellä ja siihen liittyvistä ratkaisuista pitää tiedottaa asianosaiselle.

    Jos viranomainen edellyttää sähköistä menettelyä, ainakin isolle osalle työttömistä täytyy hankkia välineet ja kouluttaa niiden käyttöön.

    Vaikka hakemus tulisi sähköisesti, pitäisi se käsitellä huolellisesti ja antaa kohtelias vastaus, mihin hakemus on johtanut.

    Laskemalla hakemusta kohden käytettävän ajan olevan n. 10 minuuttia keskimäärin ja hakemuksia tulevan tasaista tahtia työpäivää kohden vajaa 64000 tarvitaan melkoinen työpanos, jotta jollain massakäsittelyllä voitaisiin noteerata jokainen hakemus.

    Hakijoiden joukosta seulotaan niitä, jotka tarvitsevat tukea ja ohjausta eli jälleen sitoutuu työtä, mutta mielekkäämpään tarkoitukseen.

    Laskuharjoituksia voi itse kukin tehdä vaikka Excelillä, mutta yhdellä kerralla hallitus voisi työllistää enemmänkin. Sähköisen hakemuksen sijasta voisi hakemukset edellyttää tehtävän paperilla. Lomakkeet ja niiden postitus olisivat hakijalle ilmaiset. Postin ei tarvitsisi enää valittaa kirjepostin hiipumista, paperitehtaat pyörisivät täysillä ja Neste saisi biodieseliään kaupaksi.

    Työtä syntyisi, mutta mielekkyys olisi edelleen kadoksissa.

  7. 8

    Sauli sanoo

    No huh huh. Aina kun ajattelee, että hallitus on tehnyt vihoviimeisen rimanalituksen työttömien kohtelussa, tulee jokin uusi lakiesitys joka vie riman vielä alemmas. Kun työtöntä aletaan kohdella kuin rikollista, häneltä voidaan lain voimin viedä kahden kuukauden tulot, se tuntuu täysin käsittämättömältä.

    Jos verrataan työttömän työnhakuvelvoitteen laiminlyöntiä joihinkin yleisimpiin rikoksiin, varkauteen, pahoinpitelyyn, rattijuopumukseen, on tämä työnhakuvelvoitteen laiminlyönnistä annettu sanktio ymmärtääkseni suurempi.

    Kun tiedetään, että pitkäaikaistyöttömyys passivoi, en ole laisinkaan vakuuttunut auttaako tällainen aktivointi. Päinvastoin, saattaa käydä että työtön ei vain jaksa byrokratiaa ja jättää hakemukset tekemättä ja menettää työmarkkinatukensa, ehkä lopullisesti. Eli kiitos nyt tästäkin hallitus. Olette vieneet työttömien ihmisarvon tasolle jollaista ei tässä maassa varmaan koskaan ole ollut sanktioimalla työttömyyden tahallisten rikosten ja rikollisten tasolle.

    • 8.1

      Rintsu sanoo

      ”Jos verrataan työttömän työnhakuvelvoitteen laiminlyöntiä joihinkin yleisimpiin rikoksiin, varkauteen, pahoinpitelyyn, rattijuopumukseen, ”

      Pyydän anteeksi, tämä on täyttä off-topiccia.
      Rattijuopumus nimittäin on niitä harvoja rikoksia joista seuraa automaattinen kaksoisrangaistus. Siitä tulee tuomio ja sen lisäksi vähintään 3 kk ajokielto.

      Itsehän syyllistyin rattijuopumukseen kymmenen vuotta sitten. Olin varma, että eilisillan oluet ei enää voi vaikuttaa. Se oli vahinko josta seurasi pari tonnia sakkoja ja se kolme kk ajokieltoa. Ihan suoraan taulukosta.

      Paitti että kun asuin syrjäkylällä vailla julkisia liikenneyhteyksiä niin kyseinen kolme kuukautta rankaisi vaimoani ja lapsiani. ”Isi ny vaan ei saa ajaa”. Vaikka on pari miljoonaa kilsaa takana ilman ensimmäistäkään vahinkoa, ja vaikka olis kuinka selvä niin rattiin ny vaan ei ole asiaa.

      Nyt jos syyllistyisin samaan niin tuomio olisi ihan sama. Taulukosta. Se vaan ei tuntuisi suussa eikä takapuolessa. Kortti vois olla kuivumassa vaikka kaksi vuotta enkä asiaa edes huomaisi.

      Tuomareilla on harkintavaltaa. Hyvinkin paljon. Jos he eivät sitä käytä niin se ei ole lainsäätäjän vika.

      Lainsäätäjällä taas on teoriassa ääretön valta. Ja kansan, tai ainakin äänestäjiensä tuki takana. Sitä voisi käyttää muuhunkin kuin linnunpönttöjen tekemiseen moottorisahalla.

  8. 9

    Maija Pietilä sanoo

    Tyhmempikin (kuin maan hallitus) tajuaa, että työttömyysaikana kannattaa kouluttaa työttömiä ja parantaan heidän ammattitaitoaan, jotta on työn tekijöitä, sitten kun heitä taas tarvitaan.
    Mutta nykyviisas hallitus heikensi omaehtoisen opiskelunmahdollisuuksia ja poisti palkkatukea, jolla järjestöt pitivät pitkäaikaistyöttömiä työkhykyisinä.

  9. 10

    Sirkka Ronkainen sanoo

    Kyllä on mennyt aivan törkeäksi hallituksen toiminta!! TE toimistoonhan ei edes saa yhteyttä, kuinka sinne voisi ilmoittaa olevansa aktiivinen työnhakija??
    Hehän hukkuvat ilmeisesti jo nyt työmäärään, vai mistä johtuu huonot yjteydenotot??

  10. 11

    työtöntyötön sanoo

    Savon sanomien nettisivuilla olevassa jutussa taas sanotaan aivan toisin:
    ”Entistä suurempi osa työttömien työnhakijoiden määräaikaishaastatteluista toteutetaan jatkossa kasvokkain.” Taitaa olla niiin että yksi huopaa ja toinen soutaa ja molemmat luulevat menevänsä eteenpäin. Tietenkin entistä suurempi osa voi tarkoittaa vaikka 1000 kpl kasvokkain haastattelua enemmän kuin nyt. Jännityksellä odotan mitä ovat huomenna ja ensiviikolla keksineet. Ja kauhulla mitä ennen seuraavia eduskuntavaaleja.

    Ja eihän tästä aikakaan ole kun Sipilää twiittasi innoissaan miten työllisyyssuunnitelmiin oli tullut huima 300% lisäys ja nyt noista ollaan sitten luopumassa. Tämä hallitus ei vaan yksinkertaisesti taida edes tietää miten työkkäri toimii.

    Sanoin jo aiemmin että alta vuodessa on näillä toimilla työttömyys kukistettu, nyt epäilen meneekö niinkään kauan. Olisi kiva tietää miten paljon tämä aiheuttaa sairaslomia työttömien keskuudessa ja montako työkyvyttömyyseläkettä myönnetään mt-syistä.

    Edelleen odottelen myös työnantajien kommenttia näistä toimista. Odottavatko innolla hakemusten tulvaa vai eivätkö tajua että p*ska osuukin omaan tuulettimeen kun pakkohakemuksia alkaa sataa ovista ja ikkunoista.

    • 11.1

      Raija sanoo

      Tästä työnantajille tulevasta hakemusten tulvasta voisivat kysyä ruotsalaisten työnantajien mielipiteitä koska heillä on samaisesta laista omat kokemuksensa.
      Työttömien mielipidettäkin ja työkkärinkin voisi kysäistä. Ei kuitenkan oleselättänyt työttömyyttä vaan oikepuolueet josuunnittelevat että työkkärit ajetaan alas ja annetaan työnvälityshommat yksityisille toimijoille.

      • 11.1.1

        Jarkko sanoo

        ”Ei kuitenkan oleselättänyt työttömyyttä vaan oikepuolueet josuunnittelevat että työkkärit ajetaan alas ja annetaan työnvälityshommat yksityisille toimijoille.”

        Australiasta kannattaa käydä kyselemässä kokemuksia yksityistetystä työnvälityksestä. Tiivistettynä: se johtaa yleensä siihen, että alan firmat ottavat asiakkaikseen vain heitä ketkä todennäköisesti olisivat ilmankin palvelua löytäneet töitä itselleen ja sitten kuorivat veronmaksajien rahoista pikavoitot siitä välistä. Ne ketkä eniten tarvitsisivat palveluita löytääkseen töitä taas jäävät ilman palveluita, koska heistä ei saa pienellä vaivalla kuitattua pikavoittoja veronmaksajien piikistä.

        Jos joku luulee, että julkinen sektori pystyy jotenkin kontrolloimaan noita yksityisiä työnvälitysfirmoja niin eivät todellakaan pysty sen verran olen itse vääntänyt elämässä nollatuntisopimusten, vuokrafirmojen ja erinäköisten ulkoistuksien kanssa, että tiedän tasan tarkkaa, että julkista sektoria tullaan pyörittämään kuin litran mittaa heti kun bisnes on saatu pystyyn. Vaikka säädettäisiin laki, että myös vaikeasti työllistyvät joudutaan ottamaan asiakkaiksi millään ei pysty valvomaan sitä, että he ovat muutakin kuin vain ”näennäisiä” asiakkaita joiden palvelemiseen ei kuluteta resursseja. Todennäköisesti mitään valvontaakaan ei ole, koska jonkun valvonta viraston perustaminen vesittäisi alkuperäisen idean siitä, että säästöjä piti saada eikä se onnistu jos ensin kuluttaa työllisyysvarat työnvälityspalkkioita maksaakseen yksityiselle työnvälitykselle ja sitten valvonta virastolle, joka valvoo työnvälitystä.

  11. 12

    Tiina sanoo

    Työttömät ovat toisen luokan kansalaisia. Jos tai kun työtön menettää työttömyyskorvauksen, niin jostahan toimeentulo on saatava eli toimeentulotuesta. Katsokaapa vaikka Posion avoimet työpaikat.

    • 12.1

      Mikael Holm sanoo

      8 kappaletta näytti olevan. Yhteen haluttiin yrittäjää ja toiseen ylilääkäriä.

      Keskiverto työtön hakenee siis jäljellä olevia kahdesti 3kk jakson aikana.

  12. 13

    Virva Itäranta sanoo

    Saku sen sanoi. Hallituksen päätösten taustalla ei ole Suomen valtion, eikä sen kansan hyvinvointi, kuten pitäisi olla, vaan bisnekset.

  13. 14

    Hölmöt kantaa valoa tupaan säkillä sanoo

    Tässä käynee yhtä älyttömästi kuin EU:n määrätessä lohikiintiöt. Niiden seuraamiseksi, jottei ylityksiä pääse tapahtumaan tuli kalastajien ilmoittaa saaliinsa viikottain. Kelirikkoaikaan ei saariston kalastaja voinut toimittaa ilmoitustaan virastoon ja aneli puhelimitse armoa, koska ilmoittajättämisestä tulisi merkittävät sanktiot. Viivästys viikolla hyväksyttiin oikein virallisesti ja perusteena oli käsittelyruuhka. Virastossa lojui avaamattomina jo yli kolmenkuukauden ilmoitukset. Todella luotettavaa ja tehokasta kiintiövalvontaa. Kukahan olisi palauttanut veteen takaisin mahdolliset kiintiön ylittäneet kalat. Varmaankin se joka allekirjoitti asiaa koskevan asetuksen. Vai olisikohan sittenkin rangaistu kalastajia pienentämällä seuraavan vuoden kiintiötä.

  14. 16

    Mummo sanoo

    Kannattaa kirjoittaa yksi cv-hakemus -pohja, vaikka kunnankirjaston tietokoneella alipalkatun kirjastovirkailijan opastuksella ja jättää tyhjä väli
    haettavan työpaikan nimen kohdalle.

    Näitä tulostat nipun, ja sitten käsin täyttät ylijohtajien, hovioikeudenneuvosten ja muiden, lain nojalla haettavaksijulistettavien ja Virallisessa lehdessä ilmoitettujen virkojen nimet.

    Kirjekuoret voi kääntää ja uusiokäyttää, mutta postimerkit tietty pitää maksaa.
    Näin Posti voi perua ilmoittamiaan irtisanomisia ja hallitus pääsee kehuskelemaan..

    • 16.1

      Blackjack sanoo

      Sähköpostiin voi tallettaa hakemuspohjan jossa on CV liitetiedostona mukana, eli 2 * Ctrl-c ja Ctrl-v plus napinpainallus ja uusi työhakemus singahtaa bittiavaruuteen.

      Joku vois jopa tehdä skriptin tai agentin joka seulois työkkärin sivuille ilmoitettuja paikkoja ja lähettäisi hakuehdot täyttäviin paikkoihin hakemuksen automaattisesti..

  15. 17

    Mikael Holm sanoo

    Ettei nyt vaan olisi hallituksen kaverikonsultit kertoneet, että niissä haastatteluissa täytyy ihan kohdata naamakkain luuser… siis anteeksi työt… eikun siis asiakkaiden kanssa. Työtön siis on TE-palvelujen asiakas nykyään.

    Vaihtoehdoksi ovat esittäneet perustavansa verkkopalvelun, johon voi lähettää hienoja raportteja, jotka he tulostavat, leimaavat ja lajittelevat. Näin he voivat lähettää viranomaisille viikottaisen listan henkilöistä, jotka ovat unohtaneet kertoa tekemisistään.

    Näin saadaan bisnes pyörimään, ei tarvitse kohdata itse ihmistä, ja virkamiehet voivat leimata karenssipäätöksiä entistä nopeammin.

    Jos asia ei vielä mennytkään näin ja joku ideasta innostuu, voin lisensoida idean hallintarekisterin kautta omistamani veroparatiisiyhtiön lukuun. Mutta vasta heinäkuussa, koska vielä toistaiseksi omistusten piilottelu ei ole virallisesti sallittua.

  16. 18

    Tomi Vainio sanoo

    Jos tämä lakiuudistus menee läpi, niin alan lähettää kaikista työhakemuksistani kopiot laista päättävien hallituspuolueiden kansanedustajille sähköpostiin. Voivat ainakin varmistua aktiivisuudestani. Toivon, että muutkin tekevät niin.

    Siinä alkaa olla sähköpostit tiukassa, jos esim. nykyiset n. 350.000 työtöntä alkavat lähettää sähköpostia vaaditulla vähintään yhden hakemuksen viikkovauhdilla. Tästä tulee n. 46.600 sähköpostia joka päivä. Saavat vähän tuntumaa työnantajienkin arkeen.

    On myös mahdollista hakea kansanedustajan avustajaksi töihin, mielellään vaikka joka päivä.

  17. 19

    Alpo T. Punki sanoo

    Itsehän aijon vaatia jokaisen hylätyn työhakemukseni jälkeen yritykseltä todistusta lähetetystä työhakemuksesta, sekä selvitystä siitä, miksi työhakemukseni ei yritykselle kelvannut. Katsotaan sitten löytyykö intoa käsitellä työhakemuksia.

  18. 20

    Hupu sanoo

    Tarkoittaako tuo 60 päivän ajalta menetetyt työttömyyskorvaukset a) kalenteripäiviä vai b) työttömyyskorvauspäiviä eli arkipäiviä 5 päivää viikossa, joista seuraisi 12 viikon työttömyyskorvaukseton aika?

    Mikähän ”kuningasidea”-ajatus on taustalla, kun käytetään hirveästi aikaa työttömälle maksettavan rahan eri nimikkeiden sekä ehtojen uudistamisiin ja jokaisella nimikkeellä joku pääsee esittämään lisälaskua verottajalle?

    – Päättäjät pääsevät tämän tästä tapauttamaan itseään selkään ettei työttömälle tarvitse maksaa työttömyyskorvauksia, koska työtön saa tukensa jonkin ”työttömänaktivointiehtoisuuspäivärahan” -nimikkeellä ja aktiivisuusehtoisuuden varmistamispalveluiden tarjoajalle maksetaan työttömälle maksettaviin tukiin nähden moninkertainen summa.

    Yhtään työpaikkaa ei synny työtöntä kyykyttämällä eikä yksikään työtön työllisty kyykyttämällä – joten hyödyksi jää verovarojen jakaminen ja/tai päättäjien tyydyttyminen.

    Yhteiskunta ei säästä senttiäkään työttömälle elämiseen maksettavista korvauksista, mutta yhteiskunta joutuu maksamaan työttömien kyykytyspalveluista, joille ei edes aseteta tavoiteeksi työttömän työllistymistä palkkatyöhön. Tärkeimmäksi julkisuudessa kerrotuksi tavoitteeksi jää tarve nöyryyttää ja alistaa työtöntä, jotta työtön tuntee itsensä merkittäväksi ja kokee ansainneensa veronmaksajien kukkarosta maksetut tuet.

    Toisaalta näin pähkähullu työttömyyden hoitaminen saattaa olla pelkkä sumuverho, jonka takana tapahtuvaan kähmintään pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.

  19. 21

    Jouni Laakkonen sanoo

    Pääsin TE keskuksen armosta omaehtoiseen työvoimapoliittista asemaani kohentamaan koulutukseen vuosi sitten toukokuussa. Itse hoidin kaiken ja kävin vain hakemassa TE keskukselta leiman paperiin.
    Seuraava toimenpide oli sovitusti tämän vuoden tammikuussa jolloin minun piti ilmoittaa opiskeluiden etenemisestä normaalisti TE keskukseen.
    Näin tein. Laitoin vielä kyselyn asiaa hoitaneelle virkailijalle että onha tullut perille. Sain vain automaattisen poissaoloilmoituksen. Sitten laitoin paikalliseen tst useampaan osoitteeseen samat todistukset ja yhteydenottopyynnön.
    Ei ole tullut. Soitto meni lopulta perille ja kyselin että minne ja miten tätä asiaa pitää hoitaa. Otti asian ylös ja lupasi selvittää ja olla yhteydessä viikon sisään.
    Vielä ei ole kuulunut mitään…
    Ja tuonne pitäisi lisää paperia ja todistusta laittaa

  20. 22

    Servitus sanoo

    Hallituksella ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten TE-toimisto toimii tai millaista on työttömän arki. Ei muuten tällaista idioottimaisuutta esitettäisi.

    Kuka ne työttömien raportit lukee ja pitää kirjaa siitä, että onko työtön ollut tarpeeksi aktiivinen? Ja koska TE-toimistojen sääntöihin jo nyt kuuluu, että työtön on aina epäilyksen alainen, niin jotenkin se aktiivisuus täytyisi todistaa. Vaan kun sähköpostiin lähetetystä työhakemuksesta ei tule minkäänlaista kuittausta, ei aina edes sitä ”valitettavasti valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun” -viestiä. Tai miten todistat soittaneesi työnantajalle? Aikooko hallitus laittaa työkkärin virkailijat soittelemaan työnantajille, että hakiko se N.N. todella teille töihin?

    Avointa hakemusta laittettaessa jo nyt yrityksen rekrytoinnista vastaavan tai muiden vastuuhenkilöiden yhteystietojen löytäminen voi olla vaikeaa. Jatkossa ne ovat entistä enemmän piilotettuna, joten hakemus tulva kohdistuu niihin yrityksiin, joilla on joko käytössä verkkolomake tai työpaikka avoinna TE-palvelujen sivustolla. Siis kunnes nekin katoavat näkyvistä hakemustulvan vuoksi.

    Ja entä miten käy työttömälle, jolla on kyllä kotona laitteet ja verkkoyhteys, mutta jolla on vajaavainen taito käyttää niitä? Itsekin jouduin äsken hetkisen tappelemaan wifin kanssa. Tai entä jos jättää raportin laatimisen viime tippaan ja sitten tuleekin vaikka sähkökatko, häiriö verkkoliikenteeseen tai tunnistautuminen ei onnistu vaikkapa pankin häiriön vuoksi? Nämäkin ovat tietysti työttömän omaa syytä eli karenssi on täysin perusteltu?

    • 22.1

      työtöntyötön sanoo

      Jäänee työttömän asiaksi todistaa hakeneensa määrättyä määrää työpaikkoja. Ja karenssia paukahtaa. Itsekkin mietin tuota 7 päivän välein tapahtuvaa raportointia, entä jos juuri sinä 7.päivänä on vaikka kone rikki tai sähkökatko tai vaikka norovirus pahimmillaan? Lienee syytä raportoida jokaisena päivänä kun vaan pystyy. Oma lukunsa on he jotka eivät käytä nettiä tai edes omista sellaista, kylläpä tulee olemaan ruuhkaa kirjaston ja työkkärin koneilla. Ja kuka maksaa mahdolliset ylimääräiset matkat lähimmälle koneelle?

      Tuleekohan tämä hakupakko myös tuetun linjan asiakkaille? Siellä on vaikka minkälaista tallaajaa itseni mukaanlukien. Vajaakuntoisille, ongelmaisille tai muuten yhteiskunnan kelkasta pudonneille tämä saattaa olla viimeinen niitti. Siellä on myös paljon yli 50vuotiaita ja jo vuosia/vuosikymmeniä vain palkkatukitöissä pyörineitä joilla ei juurikaan ole toivoa avoimille työllistymisestä.

      • 22.1.1

        Servitus sanoo

        Minullakin on terveydellinen este, jonka vuoksi en sovellu ihan joka työhön. Pitääkö minun sitten kuitenkin hakea myös sellaisia töitä, joita en todellisuudessa pysty hoitamaan, ettei tule karenssia?

        Hirvittää ajatellakin niitä onnettomia, joiden pitäisi terveyden tilansa puolesta olla eläkkeellä, mutta joita kuitenkin roikutetaan työttömänä. Kun terveys on mennyt, niin se on mennyt, ei siinä hallituksen ajamat kepittämistoimet auta.

      • 22.1.2

        loukkuhallitus sanoo

        Kuvailemastasi tilanteesta on brittiläinen ohjaaja Ken Loach tehnyt palkitun ja kiitetetyn todellisuuspohjaisen elokuvan ”I, Daniel Blake”, suosittelen, viisi tähteä.
        Elokuvan katsottuani – siitä on noin ehkä vuosi – ajattelin voisiko tämä karmeus olla joskus – mutta ehkä kuitenkin vasta jossain hamassa tulevaisuudessa – totta myös meillä, silti ehkäpä ei koskaan, kuulemmehan Pohjoismaihin, joissa hyvinointivaltion ideasta pidetään jollain tasolla kiinni. Olin väärässä. Danielin karu elämäntodellisuus ja brittiläisen työvoimapolitiikan säännöt ja käytännöt lienevät pian totta meilläkin. Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että työttömyyden ”ulkoistaminen” tyttömille itselleen ja tyttömyyden bisnestämien välitysfiroille on yksi hallituksen perustavoite, jota suorastaan naurettavan läpinäkyvästi yritetään kääriä työttömien työmarkkinoille ”auttamiseen” ja ”loukkujen” purkamiseen.

  21. 23

    töytön sanoo

    Sipilä kamuineen sitten varmaanki lunastaa työttömien asuntoja käypäseen hintaan sivukyliltä, ja tarjoaa asunnon etelästä minne voi työttömät muuttaa puhelinmyynti ym silpputyön perässä. Vuokraa vois Sipilälle Co maksaa ehkä sen 9€/kk.

    Lindströmin pihvin karenssi-automaatti hioututuu koko ajan näköjään. Myönsi äsken telkussa suoraan että työttömät ovat syypäitä velkaantumiseen. Uudet Niinistön hävittäjätkin työttömän perkeleet tilasivat ja verojakin ne saatanat kiertävät.

  22. 24

    Siru Pola sanoo

    Pienyrittäjälle on sata työpaikkaa kohti tulevaa hakemusta jo aivan selonottokyvyn ylärajoilla.
    Olen laittanut viimeisen 8 v aikana muutamia oman yritykseni paikkoja auki ja hakemukset jakaantuvat kolmeen osaan. Pätevät, epäpätevät ja työpaikkaa jostain syystä hakemaan velvoitetut.

    Koska kaikkien tutkimiseen menee kuitenkin kohtuullinen määrä aikaa, etenkin niiden pätevien, niin siihen soppaan ei monikaan työnantaja halua yhtään ylimääräistä hakemusta.

    Siksi nähtävästi julkisia työvoimahallinnon kautta kulkevia hakemuksia vieroksutaan. Pienissä yrityksissä kun monasti yhden ja saman henkilön on käytävä kaikki hakemukset lävitse ihan ite.

    Kukahan senkin hakemustulvan on keksinyt. Vissiin Lindström itse. Hän uhriutuu aina kun tulee puhe siitä, että hallitus ei ymmärrrä työttömien tilannetta. Viimeksi äsken televitsioonissa.

    • 24.1

      Maarit L. sanoo

      Mietin, että saisikohan tästä mitenkään kannattavaa yritystoimintaa; voisin perustaa firman, joka toimisi hakemusten välittäjänä. Työnhakijat lähettäisivät kaikki hakemukset firmani kautta, minä lähettäisin kuittauksen hakijoille, että perille tuli, voit raportoida työkkärille hakeneesi paikkaa, ja sitten seuloisin hakemuksista ne, joilla on oikeasti edellytyksiä saada kyseinen työ ja lähettäisin vain ne hakemukset eteenpäin. Työntekijää etsivän ei tarvitsisi käydä läpi satoja turhia hakemuksia ja vielä kuittailla kaikille, että hakemus on vastaanotettu.

      Hiukan on vielä auki, että miten tästä tekisi kannattavaa liiketoimintaa, mutta kysyntää varmaan olisi, jos ei hintaa mieti. Jätetään hautumaan… 😉

  23. 25

    Jarkko sanoo

    Tuossa työpaikkojen pakkohakemisessa on työnantajien kannalta sellainen ongelma, että ennen pakkohaun astumista voimaan. Yhteen vaikkapa varastosiivoojan paikkaan oli 10 hakemusta. 3 otettiin haastatteluun. Kaikki 10 hakemuksen lähettäneet olivat kuitenkin halukkaita tulemaan juuri siihen työhön.

    Pakkohakemisen astuttua voimaan samaan paikkaan voi tulla vaikka 10 000 hakemusta. Työnantaja joutuu sitten sieltä 10 000 paketetun hakijan joukosta seulumaan ne ketkä oikeasti haluavat tulla siihen työhön ja jotka eivät lähetä ”pelleilyhakemusta” vain pakotettuna, mutta todellisuudessa eivät halua olla kyseisen työn kanssa missään tekemisissä. Löytääkseen yhden oikeasti juuri siihen työpaikkaan haluavan työnantajan pitää jatkossa käydä läpi sata hakemusta, joista suurin osa on ”pelleilyhakemuksia”.

    Se seulominen voi käydä raskaaksi jos sähköpostiiin tulee viikossa 10 000 hakemusta joista jokainen pitää erikseen lukea ja tarkastaa miten se on tehty ja arvioida onko kyse turhasta hakemuksesta vai ei.

  24. 26

    Ville Jokinen sanoo

    Miten todennetaan raportoidut työpaikkahakemukset?
    Voiko mitä tahansa työtä hakea? Siivooja lääkärin paikkaa?

    Lasketaanko avoimet työpaikkahakemukset eli hakemukset joilla ei haeta avointa paikkaa vaan jätetään hakemus tyrkylle? Pitääkö hakemuksen olla realistinen? Miten realismi määritellään?

    Entäs kun hakee samaa paikkaa monta kertaa?

      • 26.1.1

        Paula sanoo

        Eli tuon mukaan työttömän pitää
        hakea JA
        tehdä JA
        raportoida
        muutoin

        Sanktiot:

        • Työnhakija laiminlyö aktiivisen työnhaun -> 60 päivän karenssi

        • Työnhakija ei tee työtä / osallistu aktiivimallin palveluihin -> työttömyyskorvausta alennetaan 4,65 % 65 päivältä


        Eli kolminkertainen ongelma:
        1. Mistä löytää haettavat työpaikat
        2. Mistä löytää työ/palvelu
        3. Oikein raportointi

        Kolminkertainen kyykytys, että työttömyysturva varmasti ainakin alenee, jos ei jopa karenssia saa.

        No, perjantai näyttää taas ehkä jotain uutta.

  25. 27

    Kunnallinen esimies sanoo

    Joutunemme turvautumaan seuraavaan generaattoriin ja, kuten aikaisemmin kommenteissa todettiin, hakemaan paikkoja useaan kertaan: http://people.uta.fi/~miika.haverinen/hakemusgeneraattori.html

    Kauhulla odotan, että nämä pakolliset hakemukset tulvivat omaan sähköpostiini. Hyvän hallintotavan – hyvistä käytöstavoista nyt puhumattakaan – mukaisesti jokaiselle hakijalle on vastattava henkilökohtaisesti. Kristallipallostani näen, että suuri osa näistä obligatoorisista hakemuksista kohdistuu kuntien työllistämistuella tuettuihin näennäis- tai todellisiin työpaikkoihin.

  26. 28

    ani sanoo

    Ennen sanottiin, että hulluja ei tarvitse kyntää eikä kylvää, niitä syntyy ihan itsekseen.
    Nämä viime päivien esitykset ovat ehkä kuitenkin jostain aivoriihestä tai ajatushautomosta lähtöisin. Ovat sen verran korkealentoisia, että en ymmärrä niiden viestiä. En ymmärrä. Sitten menee jakoon, kun tullaan ovelle hakemaan ja kädet sidotaan käsiraudoin. Pelkät sanalliset syytökset eivät riitä, pitää olla konkretiaa, jos heterogeeninen ryhmä ”työttömät” ovat kriminaaleja.

  27. 29

    Paula sanoo

    Osa firmoista joutuu nyt hankkimaan työntekijät rekryfirmojen kautta, kun itsellä ei ole resursseja hoitaa hommaa? Näin saadaan rekryfirmoille töitä, kun työttömien haastatteluja ei onnistuttu siirtämään niille.

    Hallituksella on tieto alueellisista eroista työpaikkojen määrän suhteen, muttei välitetä ihmisten hädästä. Ei keski-ikäisellä ole varaa myydä muuttotappio paikkakunnalta asuntoaan, jättää vanhuksiaan oman onnensa tai kotipalvelun 5 min. käynnin varaan, lähteä työpaikkaan, joka voi sekin myös loppua päivänä minä hyvänsä ja toiselle puolisolle ei löydy töitä. Paikkakunnan muutto menisi tappion puolelle niin rahallisesti kuin henkisesti. On vain selvittävä toisen tuloilla ja omalla työmarkkinatuella, kunnes töitä löytyy. Tästä valtakunnasta ei varmasti löydy yhtään, joka ei elämänsä aikana olisi enemmän tai vähemmän yhteiskunnan varoja käyttänyt (mm. terveys, koulutus, lapset, eläke), joten ihan turha vihata näin paljon esim. työmarkkinatukea saavaa.

    En kyllä enää yhtään ihmettele, että ihmiset passivoituvat ja masentuvat, kun asenne on keppi eikä porkkana. Eikö täällä pimeässä pohjolassa koskaan opita positiivisuuden voimaa. Saako masentunut Kelan sairauspäivärahaa? Siihenkö ihmiset ajetaan, sekö sitten on parempi.

    Mietin, miten tämä hallitus voi katsoa itseään peilistä kaiken tämän jälkeen, pahakin saa kuitenkin jossain vaiheessa palkkansa. Ja kyllähän tämän hallituksen toimintatapa kaikenkaikkiaan on ollut ihme sähläystä, jota ei isoilta miehiltä uskoisi.

    • 29.1

      "Aina Marina" sanoo

      Näin on varmaan mietitty, että rekryfirmat saavat työnsä tavalla taikka toisella. Sain tänään todisteen piilotyöpaikkojen olemassaolosta ja piiloon menevät loputkin, jos näitä pakkohakuraportteja ollaan oikeasti säätämässä. Vai olisiko tosiaan niin kuin joku yllä mainitsi, että tämä on taas yksi sumuverho, jonka turvin tehdään vieläkin isompaa pahaa…

  28. 30

    sirkkuli sanoo

    Hallitus näköjään haluaa viedä myös työttömiltä ihmisoikeudet.
    Työttömälläkään ei ilmeisesti ole oikeutta saada itselleen ja perheelleen tyydyttävää elintasoa, joka käsittää riittävän ravinnon, vaatetuksen ja sopivan asunnon, sekä oikeutta elinehtojen jatkuvaan parantamiseen.

    Tällaiset pöljät lakiehdotukset ovat omiaan lisäämään syrjäytymistä, ei estämään sitä.

    Valtiota ei vaan yksinkertaisesti voi johtaa kuin yritystä.
    ”Yrittäjä ei sovi poliitikoksi eikä poliitikko yrittäjäksi”.
    Yritys voi irtisanoa ihmisiä milloin mistäkin syystä, mutta valtio ei voi irtisanoa kansalaisiaan, sitä rohkenen verrata kansanmurhaan. (korjatkaa jos olen täysin väärässä)

    Ei tästä hyvää seuraa.

    Taidan vakavasti harkita sittenkin varhaiseläkkeelle jäämistä, harmi vain kun siihen on vielä reilu vuosi aikaa.

  29. 32

    Tanja Takalo sanoo

    Minä voin hakea vaikka 50 paikkaa viikossa. Aloitan A:sta ja käyn säännöllisesti läpi kaupungin jokaisen yrityksen hakivat työntekijää tai eivät. Ministeriöhän ei velvoita hakemaan vain työpaikkailmoilmoitusten perusteella. Tallennan cv ja liitän sen nopeasti hakemukseen. Tarvii vain yrityksen yhteystiedot sähköpostiin ja eiku meilaamaan. Teen näin joka viikkko,eiköhän ministeriö myönnä mitalin.Jesssss..tai sitten työnantajat lähettävät piipaa auton hakemaan hoitoon.

  30. 33

    Luukas Pyykorpi sanoo

    Vuonna 2019 työnhaun spämmäyslaki johtanee siihen, että kaikkein työnhakijoiden on haettava töitä vain niiltä valtion- ja kuntien rekrytointiosastoilta joista saa oikeustoimikelpoista palautetta. Haku email kannatta lähettää myös kopiona kaikille asiaa kannattaneille poliittisille päättäjille.

  31. 34

    Luukas Pyykorpi sanoo

    Jos työnhakialla on voimassa työvoimatoimiston ( TE-keskus, MOL… ) työnhakusuunnitelma, joka on molemminpuolisesti allekirjoitettu, niin useinkaan tai ei koskaan siinä ole sopimuksen päättymispäivämäärää. Mikäli joku viranomainen väittää tätä allekirjoittua sopimusta vastaan, niin voinette haastaa hänet oikeuteen. Hallinto-oikeus, Oikeuskansleri, Korkein hallinto-oikeus tahi Aluehallintavirasto. Euroopan neuvosto seurannee tapahtumia SOS-hälyytyksen antaneessa maassamme.

  32. 35

    Luukas Pyykorpi sanoo

    Automaattisten tietojen käsittelyjärjestelmillä olisi nykyään mahdollista lähettää kaikkien TE-toimistojen työnhakijoiden CV-tiedot kaikkien rekisteröityneiden palkkatyötä tarjoavien tahojen tiedoksi ! Miksi eivät toimi !?