Ryppyjä rakkaudessa

Kuten tiedetään, niin hallituksen kärkihankkeet sote- ja maakuntauudistus ovat tiukasti naimisissa keskenään. Eivät siksi, että niiden tarvitsisi olla, vaan siksi, että liitto syntyi poliittisena lehmänkauppana. Kokoomukselle luvattiin yksityistetyn terveydeydenhoidon miljardibisnes ja keskusta sai lupauksen ikuisen haaveensa maakuntahallinnon toteutumisesta.

Nyt sote-uudistukseen liittyvä pakkoyhtiöittäminen on perustuslaillisissa vaikeuksissa. Niistä voitte lukea rautalankamallin täältä. Jos sote pakkoyhtiöittämisineen ja valinnanvapauksineen kaatuu, niin kokoomuksella ei ole mitään halua antaa maakuntahallintoa keskustan temmellyskentäksi. Sekin uhkaa kaatua.

Tämä on kerrottu tänään harvinaisen suoraan. Kokoomuksen sote-neuvottelija Paula Risikko sanoo, että  mikäli sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapausmalliin on tehtävä muutoksia perustuslakivaliokunnan lausunnon seurauksena, niin myös maakuntalain käsittely keskeytetään. Kokoomus ei saa luvattuja myötäjäisiä, joten sopimus purkautuu.

Tästä keskustan Matti Vanhanen älähti sinänsä ihan oikeutetusti. Maakuntahallinto ei ole perustuslaillisissa ongelmissa, joten sen käsittelyä ei tarvitsisi sen takia keskeyttää. Vanhanen suuntaa kuitenkin kritiikkinsä väärään paikkaan. Ei Risikon puhe maakuntamallin keskeyttämisestä ole perustuslakivaliokunnan painostusta, vaan realiteettien toteamista. Jos kokoomus ei saa luvattua, niin sitten ei saa keskustakaan. Kokoomus tekee kyllä kaikkensa painostaakseen perustuslakivaliokuntaa. Siitä kertoo nopea henkilövaihdos perustuslakivaliokunnassa. Ben Zyskowicz valittiin viime viikolla valiokunnan varajäseneksi, ja hän osallitui kokoukseen varsinaisen jäsenen sijaan heti.

Keskustan kenttäväkikin alkaa ihmetellä sote-uudistusta ihan asiaperustein. Kannattaa lukea nämä Hannu Hoskosen mietteet, sillä kerrankin löytyy asiaan perehtynyt poliitikko. Hänen mielipiteensä painoarvoa lisää se, että hänen kai pitäisi periaatteessa olla uudistuksen takana.

Perustuslakivaliokunta on nyt paljon vartijana. Sen sanasta riippuu sekä soten että maakuntauudistuksen kohtalo. Ja ajatelkaas, että tämä kaikkien suomalaisten elämän perusasioihin, jopa elämään ja kuolemaan, vaikuttava sote-uudistuksen nimellä kulkeva mullistus on lähtöisin yhdestä ainosta lehmänkaupasta. Kyseessä ei koskaan ollut mikään rakkausavioliitto, vaan molemminpuoliset myötäjäiset.

Jos ja toivottavasti kun molemmat uudistukset kaatuvat, niin ollaan taas syksyn 2015 tilanteessa. Ehkä sitten ymmäretään, että sote-uudistusta ei voi eikä kannata edes yrittää viedä läpi ilman oppositon ottamista valmisteluun mukaan.

Kommentit
  1. 1

    Siru Pola sanoo

    Yleensähän Zysse on vältellyt vastuullisia tehtäviä………..

    • 1.1

      Arto Alila sanoo

      Kyllä, ja on välttelyssä aivan huippua, erikoismies suorastaan.

      Zysse ”pääsi” takavuosina lähes jokaiseen aatalkkiin kertomaan, kuinka väärin on, että isoille kihoille maksetaan jättimäisiä bonus-, sitoutumis-, ym. lisiä jättimäisen palkan ohella. Kun sitten häneltä kysyttiin, mihin toimenpiteisiin hän aikoo ryhtyä, Zysse ilmoitti, ”ettei aio olla asiassa aloitteellinen”.

      • 1.1.1

        Martta Korhonen sanoo

        Ben saa puolueelle kannatusta viiteryhmän ulkopuolelta kun vähän suomii johtajien bonuksia.
        On kyllä mahdotonta ”jos ei mulle niin ei sullekaan”

  2. 2

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Rypytöntä rakkautta, sokeaa rakkautta yms. rakkauden pyyteettömiä muotoja ei elämässä taida olla kuin harvoin ja nykyhallituksen kohdalla on ehkä paras ilmaista rakkaus itsekeskeiseksi ja raadolliseksi.

    Sinänsä tavoitteet on puettu ylevään muotoon, mutta mitä pidemmälle mennään sitä selvemmin ketunhännät pilkottavat.

    Tilanne voisi huvittaakin, mutta kansalaisten kannalta kyse on keskeisistä hyvinvointiin, terveyteen ja tasa-arvoon liittyvistä asiakokonaisuuksista, joiden jalkoihin jäävät oman pakkomielteen vallassa kansalaisten turva toimiviin sote-palveluihin ja hallintorakenteisiin varsin kevytmielisesti hyvät tavoitteet unohtaen.

    Päivän uutisvirrassa PS/UV:n hallituspanos näkyy kohuna Lindströmin avustajan (ei oma-aloitteisena) puuttumisena maahanmuuttajajärjestöjen avustuspäätöksiin niiden valmistelun yhteydessä.

    Paikallistasolla jotkut valtuutetut saattavat kuvitella olevansa virkakoneiston pomoja, mutta hämmästyttävää on, että ministeri ja hänen avustajansa kuvittelevat omaavansa direktio-oikeuden asemansa perusteella. Koulutuksessa tai ymmärryksessä tai molemmissa täytyy olla vikaa, kun kovasti trumpmaisella tyylillä pyritään hoitelemaan asioita.

  3. 3

    Jarkko sanoo

    Luin juuri tämän päivän Helsingin Sanomista, että poliisi aikoo sulkea Suomi Ensin mielenosoituksen kokonaan ei siis pelkästään poistaa paikalta, joka on katsottu liian pieneksi toimeksi jatkuvien häiriöiden takia. Syynä on jatkuvat järjestyshäiriöt ja useat sivullisten pahoinpitelyt Suomi Ensin leirin lähiympäristössä.

    http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005268671.html

    ”Poliisi on määrännyt Suomi ensin -mielenosoituksen purettavaksi tänään maanantaina kello 18.00 mennessä. ”

    • 3.1

      Jarkko sanoo

      Paikalla olleet ihmiset taputtavat poliisille joka tulee purkamaan Suomi Ensin leirin pois Helsingin keskustasta. Sääli, että leirin purkamisesta ilmoitettiin vain muutaman tunninvaroitusajalla enemmänkin ihmisiä olisi voinut saapua taputtamaan lerin purkamiselle. Maahanmuuttokriittista siipeä kohdellaan nyt kovin käsin kun ensin puolue hajosi kokonaan muutama viikko sitten ja sitten leirikin purettiin poliisin toimesta. Mitä seuraavaksi?

      http://areena.yle.fi/1-4172162?autoplay=true

    • 3.2

      a m sanoo

      Onneksi sentään poliisi määräsi leirin purettavaksi ennen kuin ehti tulla kuolonuhreja. Striimeistä näkyi että niitä olisi voinut tulla huonommalla tuurilla jo paljon aikaisemmin.

      Katsoin Suvi Auvisen raporttia paikan päältä https://www.pscp.tv/w/1BdGYvYgoElJX Rautatientorilla katsojat antoivat raikuvat aplodit kun poliisiautot kurvasivat torille. Suomi Ensin -joukkio taas kunnostautui absurdilla huudolla: ”Kytät, siat, natsien kätyrit”. Uusnatsit huutamassa ensin tuota poliiseille ja sitten sieg heilia natsitervehdyksineen.

      • 3.2.1

        a m sanoo

        Suvi Auvisen raportissa näkyy myös, miten Suomi Ensin -porukka kohtelee Suomen lippua: häpäisee lipun pyyhkimällä sillä maata.

      • 3.2.2

        Jarkko sanoo

        Rautatientorin telttaleirin liepeillä pyörii kolme maahanmuuttoa vastustavaa ryhmää, jotka eivät voi sietää toisiaan – Poliisi: ”Vaikea tietää, kuka edustaa ketäkin”
        http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005232142.html

        Kovin ovat riitaista porukkaa keskenäänkin nämä maahanmuuttokriitikot. Kun jokainen yrittää olla päällikkö epämääräiselle joukkiolle ja arvot perustuvat epämääräisille peloille ja itsekkyydelle.

  4. 4

    Enska sanoo

    Zysse, tuu pois sieltä, kohtaa hallituskin kaatuu ja jäät ihan turhaan alle. Jos saat juonittua jotakin läpi, tulee sinusta ikuisesti se mies, joka oli erittäin lähellä saada Suomen sivuluisuun. Riitelkää hyvät herrat ja naiset niin, että olette toistenne tukkalaittessa kiinni, mutta säästäkä tämä kansa perikadolta.

  5. 5

    Jari Kähkönen sanoo

    Sote, niinkuin sen nyt hankkeena tunnemme, ei ole mitään muuta kuin deregulaatio- eli yksityistämiskuppaus, joka on toistaiseksi puuttunut maamme hyvinvointivaltion jälkeisestä politiikasta. Esimerkiksi vastikkeellinen sosiaaliturva on kohta täällä ja vuosia käynnissä ollut työelämän kurjistus senkuin vain etenee. Viimemainittua kirjoittaessani näytän, erityisesti sanan henkisessä mielelessä, halveksittavaksi käsitettävää sormielettä Etelä-Karjalan suuntaan. Kumma, että öykkärikokkari- ja maakuntasatraappioligarkki ovat toisensa löytäneet, sillä siinämäärin erilaisia he ovat. No, ulkoisesti ainakin. Sisäisesti ero ei ole kuitenkaan kummoinenkaan, kehnot jakavat yhteiset rahat sullemulle -periaatteella keskenään, enin osa rahvasta ei muuta saa kuin katsella vierestä. Mitä lienee Sakarin bloggauksessaan ylösnostaman pärskähdyksen takana? Teatteriako kaikki vai onko nyt niinkuin näyttäisi olevan, että on todellakin tullut ryppy rakkauteen? Vannomati paras, sillä tällä stagella on draamankaaren ainoa tarkoitus hölmömmän höpläytys: joku saa ja joku toinen ei muuta saa kuin tragiikansaatteleman poraamisen tekosyyn koskei oikeasti ollut koskaan saamassakaan. Vaikka muuta ilmeisesti kuvittelikin, kun niin vuolaasti vollottaa.

  6. 6

    Eino sanoo

    Väenväkisin survomalla päällepäsmäryydessä estottoman B. Z:n tärkeään perustuslakivaliokunnan sote-kokoukseen kokoomus aikoo siis tehdä kaikkensa, että kansalaisten terveys- ja sosiaalipalvelut muutetaan myytäviksi tuotteiksi yksityisten tai sen luonteisten julkisten yhtiöiden markkinoille, jonka rahavirtojen loppumattomuuden valtio eli siis me kansalaiset takaamme? Mitä uutta? Valinnanvapauttako? Mutta sehän meillä jo on ja lisänä työterveyshuolto. Ai niin… nyt tajusin… yritystenhän pitää yleensä tehdä voittoa omistajilleen…

  7. 7

    Raimo Korhonen sanoo

    Koko ns. sote-uudistuksen perusongelma on se, että sitä suunnittelevat henkilöt, jotka ikinä eivät itse ole julkisen terveydenhuollon palveluja käyttäneet – ilmeisesti idean ovat keksineet THL:n joutilaat ”asiantuntija”lääkärit, jotka eivät tunne todellista tilannetta ja sitten keksineet integraation, joka ei ratkaise mitään todellisia ongelmia. Vai uskooko joku oikeasti, että esim. umpisuolenleikkaukseen tulevalle kannattaa samalla tarjota sosiaalihuoltoa tai lastensuojelua – tai lastensuojelun asiakkaalle ohitusleikkausta ’samasta talosta’? Absurdia!

    Suomalaisen terveydenhuollon ongelma on eriarvoisuus – siis se, että ne joilla on työterveyshuolto, saavat tarvitsemansa perusterveydenhuollon palvelut jonottamatta, heti – samoin ne, jotka käyttävät yksityisten lääkärikeskusten palvelua. Ne, jotka käyttävät kunnallisia terveyskeskuksia, joutuvat jonottamaan eivätkä myöskään saa lähetteitä erikoissairaanhoitoon, koska niitä seurataan ja rajoitetaan.

    Ongelman korjaus on yksinkertainen: lisää rahaa kunnalliseen perusterveydenhuoltoon niin, että palvelutaso on sama kuin työterveyshuollossa ja yksityisissä lääkärikeskuksissa. Eikä siihen pidä sotkea sosiaalihuoltoa.

    • 7.1

      a m sanoo

      Suomalaisen terveydenhuollon ongelma on todellakin eriarvoisuus: työterveyshuolto on potilasasiakkaalle ilmainen kun taas kunnallinen terveydenhoito ei. Miten sanassakin sanotaan: niille, joilla jo on, annetaan. Niiltä, joilla ei ole, otetaan pois.

      • 7.1.1

        Sampo Makkonen sanoo

        Mun käsittääksen rahaa on, mutta systeemi kusee. Suomessa on lääkäreitä/nuppi enemmän kuin koskaan. Aikaa Heillä vaan ei tunnu löytyvän riittävästi potilaille.
        Sitten oman alani kritiikkiin; IT-järjestelmien yhtenäistämien toisi miljardien kustannustehokkuuden. Tässä olisi halukkaalle politiikolle sankakarin viitta tarjolla.

        • 7.1.1.1

          "Aina Marina" sanoo

          Itse näkisin ongelmana hyvin monessa asiassa kilpailutuspakon, jossa halvin tarjous voittaa – kyllä meiltä varmasti löytyy IT- ja paljon muutakin osaamista, mutta avainasemassa ovat tarjouksia pyytävät ja käsittelevät tahot, joilla pitäisi aina olla laaja kokemus kilpailutettavasta alasta – ettei se halvin tarjous tulisi aina lopulta kalleimmaksi ja jälki olisi sutta ja sekundaa. Lääkäriasiassa lienee palkkaus ja edut se ongelma – kuinka muuten voisi olla suuriakin alueita ajoittain kokonaan ilman omaa terveyskeskuslääkäriä tai hammaslääkäriä, jos lääkäreitä on pilvin pimein..? Tai sitten näillä paikkojen täyttämättäjättämisellä on pelattu pelejä jo pidempään.. Nykyisen järjestelmän parantaminen on ainoa tapa säästää kustannuksissa ja parantaa palvelujen saatavuutta juuri siellä, missä niitä eniten tarvitaan. Yhtiöittäminen ei ole se ratkaisu, saati yksityistäminen. Ja kuten Saku on jo monet kerrat todennut: ”Lopullinen vastuu palvelutuotannosta ei siirry pärjääville yrityksille, vaan perustuslain mukaisesti se säilyy edelleen julkisella vallalla.” Jos ei ole enää olemassa nykyisiä tiloja, välineitä ja tekijöitä, on tosiaan joko hankittava uudet tai maksettava just se mitä vaaditaan. Se vasta kallista on. Paljon on jo haaskattu rahaa päättämällä yhdistellä eri laboratorioita ja vastaanottoja niiden säästöjen toivossa – samalla jättämällä käytöstä lähes uusiakin tiloja. Ja tämä keskittäminen yhdistettynä ehkä kalleimmaksi yksittäiseksi virheeksi HUS:n alueella tulleeseen sähköiseen potilastietojärjestelmään (alkujaankin riittämätön) ja todella monimutkaiseen ja sekavaan lupakäytäntöön potilaan yksityisyyden nimissä (jossa ei esim. ilman paikanpäällä tehtyä sopimusta voi perua alaikäiselle lapselle itse sopimaansa hoitoaikaa kotoa käsin). Tässä järjestelmässä suuret yksiköt jumittavat järjestelmäongelmien kanssa ja ovat jumittaneet jo ainakin reilun vuosikymmenen. Ei kenelläkään olisi varaa seisottaa lääkäreitä, hoitajia ja kallista kalustoa tyhjän panttina – mutta riittämättömien ja takkuilevien tietojärjestelmien ja yhteyksien tahdissa mennään – koska kilpailutus. Paperiton toimisto, my ass.

  8. 8

    Sampo Makkonen sanoo

    ”Jos ja toivottavasti kun molemmat uudistukset kaatuvat, niin ollaan taas syksyn 2015 tilanteessa. Ehkä sitten ymmäretään, että sote-uudistusta ei voi eikä kannata edes yrittää viedä läpi ilman oppositon ottamista valmisteluun mukaan.”

    Siis oikeesti? Homma muka etenee sillä, että muutkin kuin kepu ja kok. on kokkina kyökissä? Oisko sote heti huomenna valmis, jos sen valmisteluun otettaisiin myös pienpuolueet mukaan?

    Sote tulee kyllä ajallaan, sillä tällä rakenteella ei pitkälle ensi vuosikymmenelle pötkitä. Valinnan vapaus tulee valitettavasti olemaan monelle sitä, että pääsee valitsemaan paikan, missä jää hoitoa vaille.

  9. 9

    Hupu sanoo

    Seuraan politiikkaan vain huonommalla silmällä ja kovasti valikoiden, joten suurin osa tapahtumista jää huomaamatta, mutta voisiko tässä yhteydessä kysyä politiikkaa paremmin seuraavilta, että – mitä lupauksia Soini on pitänyt?

    ”Kun ottaa vastuuta ja tekee sekä saa aikaan, on sanansa syöjä.” ( http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005269173.html ).

    Tietenkin Soini voi olla edelleen yhtä kielteinen maahanmuuttajia kohtaan kuin aiemmin. Ja toisaalta, Soini voi viitata pidetyillä lupauksilla ja saavutuksilla jotain ihan muuta kuin on ääniä kalastellessa tullut lupailtua.

  10. 10

    Korkki sanoo

    Kyllä Soteuudistus taitaa kaatua, samoin kuin maakuntavaalien pitäminenkin ainakin toistaiseksi.

    Saas nähdä millainen vääntö siitä syntyy jos perustuloa aletaan joskus suunnittelemaan (ensi vaalikaudella?). Kokeilu on toiminut kuulemma hemmetin hyvin ja säästöjä syntynee byrokratian vähentämisestä. Ongelmiakin varmasti tulee, kun on isompi heterogeenisempi porukka (ainakin käsitin että kokeiluryhmä on varsin homogeeninen). Kaipa tätä sitten väännettäisiin yksi eduskuntakausi ja todettaisiin että ei tule toimimaan, energiaa ja kaikkea kuluisi ihan turhaan.

  11. 11

    HTK sanoo

    Ministeri Paula Risikko kertoi (Aamulehti 26.6.2017 sivu A8), että ”yhtiöittämispakko ei ole mikään kokoomuksen idea. Hallitus otti yhdessä sen valinnanvapausmalliin, jotta kustannusten vertailu olisi helppoa eri palvelutuottajien välillä. Hallitus pitää yhtiöittämistä myös varmimpana tapana täyttää EU:n kilpailuoikeuden vaatimukset.”

    Ilmeisesti salakokoomuslainen kepun puheenjohtajaksi johtajaksi juntattu liikemiespääomasijoittaja Juha Sipilä on ollut sote-alan kilpailuttamisessa ja yhtiöittämisessä aloitteentekijä ja sen aktiivinen eteenpäin viejä. Hänellä saattaa siinä olla omia sijoittajanetuja valvottavanaan.

    Ei edes tiedetä mihin yrityksiin hänen (Juha Sipilän) salaisina pysyvissä vakuutuskuorissa olevat varat on kohdennettu. Onko niitä sittenkin kohdennettu sote-alan yrityksiin? Voiko edes kukaan toimittaja tai juristi ottaa niistä selvää? Ovatko ne liikesalaisuuden piirissä? Voiko Uuninpankkopoika valaista asiaa vakuutuskuorien liikesalaisuusmahdollisuuksista? Niitä todennäköisesti verotetaan vasta sitten kun rahoja nostetaan. Jos omaisuus pidetään yli 10 vuotta niin verosta vapaa hankintameno-olettama on 40 % myyntivoitosta.

    Muodollisesti keskustalainen, mutta todellisuudessa salakokoomuslainen Juha Sipilä pitää kepua ja kokoomusta tahtonsa alaisena uusien pelolla. Hallituksen yksimielisyyden takaa sosiaali- ja talouspolitiikasta kiinnostumattoman Timo Soinin ja hänen lähimpien apuriensa urahaaveet turvallisista palkintoviroista, jonka vuoksi hänen ryhmänsä ja entinen puolueensa eivät aseta Sipilän ja kokoomuksen politiikkaan kyseenalaiseksi.

  12. 12

    Siru Pola sanoo

    Asiasta toiseen: Kela nähtävästi on ryhtynyt purkamaan toimeentulotukiruuhkiaan hieman kyseenalaisnkin keinoin. Etuisuuksien takaisinperinnöistä luovutaan varsin löysin perustein. Näin vältetään hypoteettistenkin toimeentulotukihakemusten uhka ja tilastot näyttävät näin lomien allakin paremmilta. Samalla saadaan vanhoja ruuhkia purettua.

    Monille varmasti ihan hyvä ja tervetullut päätös, mutta miksi juuri nyt ja vasta nyt ??

    Kohta ilmestyy joku ilmoittamaan, että toimeentulotukiruuhkat on nyt purettu ja kaikki on ajan tasalla.

  13. 13

    Eeva Koiranen sanoo

    Olen vaihtelevalla mielenkiinnolla seurannut Soten ja varsinkin tuon valinnanvapauden etenemistä. Valinnanvapaus, mitähän se todella tarkoittaa? Tuskin yhdenkään hyvin toimeentulevan valinnanvapaus tästä nykyisestä miksikään muuttuu. Työterveydenhuollon piiriin kuuluvilla sama juttu, vai puretaanko tuo työterveyshuolto? Valinnanvapaus koskee sitten vain vähävaraisia ja rahattomia. Tuskin heillä/meillä jatkossakaan on mahdollisuutta maksaa yksityissektorin lääkärimaksuja, joten erotuksen maksaa kunta, siis me jotka sitä valinnanvapautta käytämme. Aika kiva yhtälö, meidät velvoitetaan kustantamaan yksityissektorin kulut ja osingot.

    Itselleni tuosta yhtiöittämisestä ja valinnanvapaudesta saattaisikin olla hyötyä lähinnä ajokilometrien lyhenemisellä. Tämä ajatuksen mahdollisuus nousi esiin eilen terveyskeskuskäynnillä. Asun syrjäseudulla, lähimpään terveyskeskukseen on 32 km, ko keskuksessa on vain peruslääkäripalvelut. Polvivamman röntgen- ja magnettikuvaukseen kilometrejä kertyi jo 52 km. Nyt tuo polvivamma vaatii ortopedin lausuntoa jatkotoimenpiteitä varten. 52 km:n päässä olevassa sairaalassa ei ole ko lääkärin vastaanottoa, joten ajelenkin sitten reilun sadan kilometrin päähän lähimpään yliopistolliseen keskussairaalaan ortopedin vastaanotolle. Jos tuo valinnanvapaus toteutuu, voisin valita yksityisen terveystalon, jolloin ajokilometrejä monipuolisiin terveyspalveluihin olisikin vain tuo 52 km tai jopa vain 32 km. En asu missään Lapin perukoilla vaan melkein siinä ns. Ruuhka-Suomessa. Pitäisiköhän minun nyt kääntää takkini?