Kuka keksi yhtiöittämisen?

-Takki pyörii yhteen suuntaan ja ministerit toiseen.

Näin luonnehti Fb-kaverini Pekka Siikala ministereiden kiirettä osoittaa jälkiviisautta sote-uudistukseen liittyvässä yhtiöittämispakossa, jonka nyt on laajasti todettu olevan vastoin perustuslakia. Perustuslakivaliokunta ei ole vielä antanut lausuntoaan, mutta jo nyt jälkiviisaus kukoistaa. Ministerit väittävät nyt koko ajan tienneensä, että näin on ja epäilleensä koko yhtiöittämistä. Ensin sen tiesi Petteri Orpo ja heti perään Juha Sipilä.

Jos näin on, niin mistä ihmeestä yhtiöittämispakko sitten tuli mukaan? Ministerit syyttävät nyt kilpailuviranomaisia ja valmistelevia virkamiehiä. Ihan klassiseen tapaan yksikään ministeri tai hallituspuolueen poliitikko ei ole koskaan yhtiöittämistä halunnut tai on sitä ainakin epäillyt, mutta kun ne virkamiehet pakottivat.

Älkää nyt viitsikö. Totuus on, että yhtiöittämisen keksivät juuri ne, jotka nyt sanovat sitä koko ajan epäilleensä. Valinnanvapautta koskevassa lakiesityksessä sanotaan selvästi, että yhtiömalli oli poliittinen valinta. Esityksen mukaan yhtiöittäminen ”ei johdu perustuslaista tai EU-oikeuden velvoitteista, vaan perustuu kansalliseen poliittiseen tarkoituksenmukaisuusharkintaan Suomessa käyttöön otettavasta järjestelmästä”.

Lakiesityksen perusteluissa kerrotaan myös, että kun sote-palvelut on esityksessä määritetty taloudelliseksi toiminnaksi, jota kilpailusäädökset voivat rajoittaa, kyse on hallituksen tulkinnasta.

Lisää voitte lukea tästä Ylen ansiokkaasta jutusta.

Kuvitellaanpa hetki, että poliitikot ovat vilpittömiä ja yhtiöittäminen tosiaan tuli virkamiesesityksenä. Kuka siitä on vastuussa?

Asian päävalmistelijana on ollut alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti. Keväällä 2016 hän tosiaan sanoi Verkkouutisille antamassaan haastattelussa, että laaja valinnanvapaus edellyttää yhtiöittämistä. Hänen mukaansa sote-uudistukseen ei haluttu lainsäädännöllisiä kommervenkkejä, jotka saattaisivat olla alttiita eurooppaoikeudellisille tulkintariskeille. Komissio saattaisi esimerkiksi arvioida, ettei ratkaisu ole riittävästi kilpailuneutraliteetin piirissä.

Vastoin perustuslakia olevaa yhtiöittämistä ajoi siis sama Tuomas Pöysti, joka aloittaa oikeuskanslerina ensi vuoden alussa. Sitä ennen hänen on tarkoitus viedä loppuun aloittamansa sote-uudistus. Sitten hänestä tulee maan ylin lainvalvoja, jonka tärkein tehtävä on valvoa hallituksen toiminnan perustuslainmukaisuutta. Siis sen saman hallituksen, joka hänen omasta neuvostaan on ajanut vastoin perustuslakia olevaa yhtiöittämistä. Hänestä tulee kertaheitolla jäävi arvoimaan koko sote-lainsäädännön oikeellisuutta, koska hän on itse sen päävalmistelija.

Jotta tilanne näyttäisi vielä pahemmalta, niin muistutetaan mieliin hänen valintansa oikeuskansleriksi. Oikeusministeriö esitti tehtävään valtiosääntöoikeuden professori Veli-Pekka Viljasta, mutta hän ei kelvannut presidentti Niinistölle. Niinpä hän nimitti Tuomas Pöystin, joka siis on koko ajan valmistellut vastoin perustuslakia olevaa yhtiöittämistä.

Näyttää tosi pahalta. Kieltämällä halunneensa yhtiöittämistä poliitikot ovat valmiita syyttämään asian päävalmistelijaa, joka on koko ajan toiminut heidän käskystään ja joka on hyvästä työstään palkittu oikeuskanslerin viralla. Onpa loistava alku oikeuskanslerin uralle valvomaan hallituksen toiminnan lainmukaisuutta.

Totuus on, että poliitikot sihen yhtiöittämiseen rakastuivat ja rupesivat ajamaan sitä väkisin läpi. Varoituksia he eivät kuunnelleet, sillä heitä piiskasi elinkeinoelämälle annettu lupaus päästä rahastamaan sosiaali- ja terveyspalveluilla. Kun homma ei onnistunut, niin virkamiehet voidaan syöttää susille.

 

Kommentit
  1. 2

    Siru Pola sanoo

    Pöysti on mielestäni tähän asti antanut varsin jämäkän kuvan itsestään. Nyt hän varmaankin pysyy linjassaan ja toteaa, ettei otakaan oikeuskanslerin tointa vastaan.

    Se olisi hänelle ainoa kunniallinen ratkaisu. Jonkun vaan pitäisi keksiä kieltäytymiselle julkista tarkastelua kestävä ”syy”. Olisikohan EU:ssa hänelle jotain tarjottavaa. Tai siinä pankissa, mikä se Vapaavuoren, Niinistön yms pankki olikaan.

  2. 3

    "Aina Marina" sanoo

    Jep, meitä viedään kuin pässejä narussa ja kuulemma haluamme Niinistön jatkavan, hän kun on kuulemma koko kansan ja peräti oikein työväen presidentti. Niinistön presidenttiys on mahdollistanut koko tämän ryöstöbisneksen hallituksessa. Hän on kommentoinut lähinnä runoja, koulukiusaamista ja sen sellaista – tärkeitä asioita, mutta eivät aivan presidentin tärkeimmät tehtävät. Kokoomusäijä henkeen ja vereen haluaa vielä näyttää, että hänellä on koko kansan tuki. Pahoin pelkään, että hän saa tukensa ja jatkonsa. Ja niin jatkuu myös tämä yhteisen omaisuuden ryöstö sekä köyhien kyykytys ja kurjistaminen. Mutta Niinistöthän ovat Lennuineen söpöjä ja harmittomia kuin kuninkaalliset – ainakin julkiselta puoleltaan.

  3. 4

    AikaMies sanoo

    Totta. Pahalta näyttää.
    Taitavat taitavat virkamiehet taiten johdatella taitamattomia ministereitä. Taannoin tuosta jo kommenteissani taisin mainitakin, mutta onhan ”kertaus opintojen äiti”.
    Meinaan jotta ministerit vaihtuu – virkamiehet säilyy…

    • 4.1

      Raimo Korhonen sanoo

      Virkamiehet eivät johda, ministerit johtavat, virkamiehet tottelevat.

      Ja Pöysti tottelee ja kertoo eri tahoille eri tavalla: Kokoomuksen Verkkouutisille, että säännöt edellyttävät yhtiöittämistä, parlamentaariselle sote-ryhmälle taas, että ei mikään edellytä, poliittinen ratkaisu se on (näin sanoin Päivi Räsänen tänä aamuna radiossa).

  4. 5

    AK sanoo

    ”Kieltämällä halunneensa yhtiöittämistä poliitikot ovat valmiita syyttämään asian päävalmistelijaa, joka on koko ajan toiminut heidän käskystään ja joka on hyvästä työstään palkittu oikeuskanslerin viralla.”

    Vähän kuten käskivät Bernerin toteuttaa liikenneverkon yhtiöittämisen lakimuutokset, ja sitten kun hän niin yritti tehdä ja kritiikkia alkoi satamaan vasemmalta ja oikealta, pöyristyivät näistä hirveistä yksityistämissuunnitelmista.

  5. 6

    Jyrki sanoo

    Nyt alkaa vastuun pakkojako eduskunnassa. Jaettu vastuu kun on kiva juttu näissä tapauksissa aina ja joka kerta. Silloinhan ei ole ketään tai mitään edes korkeintaan 2 -5 joukkoa puhumattakaan tasan yhtä henkilöä, jotka ottaisi vastuun asiasta ja vaikka eroisi tehtävästään ja poistuisi kuvioista nöyrästi anteeksi pyydellen kansalta. Ja sen henkilön/henkilöiden olisi syytä löytyä ministeriaitiosta.

    Ei nyt jaetaan vastuuta ja syytellään ja osoitellaan milloin ketäkin ehkä jotenkin ihmeellisesti jälleen kerran kansaa. Mutta teatteriahan kaikki on kansaa varten lopulta. Joka tyytyväisenä sitten on hiljaa ja kärsii kaiken mitä tuleman pitää. Kunhan on saaneet seurata tätä politikoiden saippua sontasarjaa ja sen juonen käänteitä jossa ei ole sankaria. Suursankari toki olisi löytynyt heti itse asiassa siihen paikalle olisi ollut raju tunku myös, jos kaikki olisi mennyt putkeen.

    Mutta nyt tuli tämmöinen juonenkäänne tässä politiikan sontasarjassa, jota muuten seurataan vielä 2019 vuoteen asti tällä näyttelijäkokoonpanolla. Jotka kaiken lisäksi esittää osansa minusta erittäin huonosti ja voitaisi neuvotella liksan pienentämisestä.

  6. 7

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Kun joskus muinoin neuvotteluissa ei saavutettu tulosta määräaikaan mennessä, pysäytettiin tai siirrettiin kelloa. Sellainen vaihtoehto ei taida mahtua Sipilän päähän. Hallitus pitää sitkeästi kiinni asettamastaan aikataulusta.

    IS:n otsikko kuuluu: ”Hallitus vannoo: Sote- ja maakuntauudistus toteutuu 1.1.2019”.

    Itse asetettu aikataulu menee siis substanssin edelle. Kauniisti sanottuna pidän asetelmaa epäviisaana, kun hienotunteisuuden puuskassa en kehtaa sanovan sen olevan suorastaan tyhmä lähestymistapa.

    Sisältökysymykset ja niiden toimeenpanon varmistaminen menevät kyllä normaalisti merkitykseltään aikataulun edelle. Länsimetro on pikku hanke soteen ja maakuntauudistukseen verrattuna ja siinäkin aikataulu taipuu turvallisuuden varmistamisen edessä.

    Pelkään pahoin, että ns. valinnanvapauskin onnistutaan saattamaan heikommaksi kuin se nyt on. Ikämiehenä minulla on kokemusta krempoista esim. keuhkokuume, jolloin menen terveyskeskukseen. Siellä lääkärit voivat olla joka kerta eri henkilöitä.

    Kun tarvitsen ”vuosikatselmusta”. menen tutun lääkärin vastaanotolle, joka vuosien tuntemuksen perusteella näkee, mihin suuntaan ukon terveys ja järjenjuoksu on kehittynyt ilman pitkällisiä selostuksia.

    Valinnanvapaus toimii ainakin minun kohdallani nykyisellään hyvin ja pelkään pahoin, että ylhäältä sanellulla tavalla valinnanvapauteni tulee heikkenemään, kun pusketaan tavoitteita lävitse muinaisen NL:n malliin, vaikka se absurdilta tuntuukin, mutta vallan sokaisemat toimivat samalla tavalla ismistä riippumatta.

  7. 8

    syntipukki haussa sanoo

    Alkaa jo vaikutta vitsiltä koko touhu: heti startissa hallitus siis tietää, että julkisen puolen yhtiöittämisyritys tulee törmäämään perustuslakiin. Silti hampaat irvessä pusketaan tätäkin hanketta läpi yhteiskunnan kivijalan. Hallituksen ”selittely”tuntia tellusta katsottua ei voi välttyä epäilyltä, että kokeiliko ne ihan vaan pokkana, josko yhtiöittäminen luiskahtaisi läpi jotenkin vahingossa. ”Täydessä” kilpailussahan EU-säädökset olisivat lukinneet kokoomuksen haluaman sotejärjestelyn maassamme peruuttamattomaksi systeemiksi.

    • 8.1

      Jyrki sanoo

      Kyllä ne varmasti yritti jallittaa tätä läpi semmoisenaan kuin se nyt oli. Nyt hommaa vaan viilataan ja höylätään, jotta perustuslakia ei tarvitse vielä muuttaa, sillä hallituksella ei ole peliaikaa siihen tällä erää. Eihän tätä voi millään enää muuten selittää.

      Yritystä on koko ajan muissakin asioissa tässä aikaisemmin yritettiin muun muuassa hallintarekisterin jallitusta läpi semmosenaan. Siinäkin kieroiltiin valehtelemalla päin naamaa prosenttilukuja jne. Lopultahan sekin saatiin jollain muotoa ujutettua läpi, kuten asiaan kuuluu. Ja kun se on nyt jollain muotoa läpi niin pikku hiljaa ajan kuluessa sitäkin systeemiä muokataan hienovaraisesti hiljaa hivuttaen kohti sitä mitä haluttiin alunperin.

      Mutta eihän tuo ole ainoa jallitus tältä hallitukselta eikä varmasti viimeinen jallitus. Osa hallituksen jallituksista onkin jo mennyt läpi kirkkaasti mitä menee puhtaan orjatyöluokan luomiseen työttömistä suomeen. Siinä orjatyövoimaa jyrkästi vastustavatkin jallittui hallituksen toimesta niin että heilahti ja äänestivät ekassa ottelu ja eräpallossa orjatyö – palkkatyö 1-0. Jatkoa toki piisaa kun orjatyökokeilut ohi tarvitaan uusi erä, että 2019 homma laajenee koko suomeen. Sitten pelataan erä ja ottelupallo joka päättyy orjatyö – palkkatyö 2-0 . Sitten se peli onkin jo ohi ja meillä on uusi orjatyöluokka se on varma juttu jo. Mutta ei nämä hallituksen jallitukset tähän varmasti tosiaan jää.

      Näin nämä jallitukset hallitus junailee ei voi mitään.

  8. 9

    Ossi Levander sanoo

    Lukekaa Ville Yliaskan kirja Tehokkuuden toiveuni niin saatte historiallisen ja dokumentteihin perustuvan näkökulman näihin ”Pöysteihin” ja soteen.

  9. 10

    viljami paavola sanoo

    Hallituksen ongelma taitaa olla perustuslakivaliokunta, ei itse laki. Jos valiokunta toteaisi hankkeen lailliseksi, ei auttaisi, vaikka kaikki maailman parhaat oikeusoppineet toisin väittäisivät.
    Ihan aito ongelma on uusi tuleva oikeuskansleri, joka halusi ensin luovata lainvastaisen sote-hirviön valmiiksi ja vasta sitten aloittaa kansakunnan ylimpänä lainvalvojana.
    Meillähän poliitikoilla ei ole juridisia vastuita ja jos moraalinen vastuu alkaa painaa, syytetään virkamiehiä. Rohkea mies tämä Pöysti. Minustakin hän on jäävi virkaansa. Tässä kärsi myös kunnioitukseni presidenttiä kohtaan. Mutta jossainhan hänenkin on valtaansa käytettävä.

  10. 11

    sanoo

    Oikeuskanslerin ja pääministerin vaihtumista odotellessa, ilmoille kaksi avointa kysymystä.

    Faktaa vai fiktiota? Kenellä todellinen valta Suomessa on?

    Näytelmästä jäi paha maku – Savon Sanomat 18.6.2017:
    ”Harkimon mukaan on turha kuvitella, että puolueen eduskuntaryhmällä on valtaa. 

    –Oikeasti puolueen puheenjohtaja avustajineen tekee isot päätökset, nämä syötetään ministereille ja eduskuntaryhmän puheenjohtajille – ja näin pikku hiljaa tieto päätöksistä valuu kansanedustajille, kun eduskuntaryhmä kumileimasimena hyväksyy päätökset. Saattavat he joutua lukemaan puolueensa isoista päätöksistä vasta lehdestäkin.

    –Viime viikon näytelmästä jäi minulle paha maku. En näköjään vieläkään ymmärrä politiikkaa, hän jatkaa.”

    Lue lisää SS-blogit osoitteessa:
    http://blogit.savonsanomat.fi/harry-harkimo/naytelmasta-jai-paha-maku

    Helsingin Sanomat 22.6.2017:
    ”Kansalaisten etua ei aja juuri kukaan, kun puolueet ovat lobbareiden käsissä – Kuka voisi muuttaa poliittisen pelin säännöt?”

    Kun puolueiden johtajat ja avustajat ovat lobbareiden hyppysissä, kansalaisten etua ei usein aja kukaan. Poliitikon kohtalona on olla lobbarien pallona, kun pelikortit on jo jaettu. Mutta muutosta on ilmassa, kirjoittaa politiikantoimittaja Juha-Pekka Raeste.

    Lue lisää HS-osoitteessa:
    http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005264553.html