Onni oven takana?

Liikenneministeri Anne Bernerin ilmoitus rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on kirvoittanut ihan järkevinä pitämiltäni ihmisiltä kummallisia näkemyksiä. Nyt kuulemma työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenevät, liput halpenevat, liikennemäärät kasvavat, hiilidioksidipäästöt vähenevät ja palvelut paranevat. Onni olisi ihan oven takana, mutta veturinkuljettajat haluavat estää sen kommunistipäissään ja ilkeyttään. Lisäksi EU:n neljäs rautatiepaketti velvoittaa avaamaan kilpailun ja yhtiöittämään VR:n.

Ja näin puhuvat tähän asti melko järkevinä pitämäni ihmiset. Tolloiksi tietämieni mielipiteitä en ole seurannut.

Berner sanoi EU:n velvoittavan liikenteen kilpailuttamiseen. Hän jätti mainitsematta, että neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa. Luulisi Euroopassa ainutlaatuisen raideleveyden ja harvaan asutun maan harvan rataverkon olevan hyvä peruste olla kilpailuttamatta. Tosin sanoen Berner teki tälle hallitukselle liiankin tutun tempun ja vetosi kuviteltuihin EU:n määräyksiin.

Tuli sitä muunneltua totuutta lisääkin. EU sanoo itse kilpailuttamisestaa näin:

Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.

Siis julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi. Ei muuta. Ei valtion omistaman rautatieyhtiön pilkkomista osiin, ei sen kaluston luovuttamista yksityisille yrityksille, ei mitään valtion omistaman rautatieyhtiön roolista.

Hallituksen suunnitelman mukaan VR:n kalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata. Todennäköisesti myös VR itse joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan. Näinhän kävi valtion kiinteistöjen yhtiöittämisessä. Yritys kuin yritys voi palkata vähän väkeä, vuokrata VR:n kaluston ja ilmoittaa olevansa junaoperaattori ilman sentinkään investointeja.

Tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo vuonna 2007. Markkinoille ei ole ollut tungosta, koska kukaan ei ole halunnut investoida kalustoon. Se pitää saada valmiina, joten nyt myös tavaraliikenteen kalusto siirretään vapaasti vuokrattavaksi.

Lisääntyvätkö liikennemäärät ja työpaikat? Eivät lisäänny. Kun kaikki ajavat samalla kalustolla samoja raiteita myöten, niin liikennemäärät eivät voi lisääntyä. Kalusto on jo nyt jatkuvassa käytössä, eikä kiskoille mahdu määräänsä enempää liikennettä turvallisuuden vaarantumatta. Tampereen pohjoispuolella ja Kouvolan itäpuolella rataverkko on käytännössä yksiraiteista, joten siinä ei paljon vastaantulevia väistellä. Liikenne ei voi nykyisestään lisääntyä, jos raiteita ei rakenneta lisää. En edes viitsi arvailla kuka ne rakentaa, mutta eivät ainakaan junaoperaattorit.

Halpenevatko junaliput? Kalustokustannukset, ajolankojen sähkömaksut ja dieselpolttoaineen hinta ovat samat kaikille.Tulosta voidaan siis tehdä karsimalla henkilöstökuluja, nostamalla lippujen hintaa, verosuunnittelulla tai valtion tuella. Todennäköisin vaihtoehto on näiden kaikkien yhdistelmä. Berner sanoi yksityistämisen toimivan Ruotsissa hyvin, mutta tosiasiassa se on tullut veronmaksajille kalliiksi.

En minä vastusta kilpailua, mutta se ei saa tapahtua valtion varoin. Jos junaoperaattorit osallistuvat kaluston, ratojen ja asemien investointeihin, niin mikäpä siinä. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, sillä tarkoitus on vain päästä käärimään rahaa valmilla infralla ja kalustolla. Istutaan tuleen toisen eli veronmaksajien persauksilla.

Kyseessä on puhtaasti ideologinen toiminta. Luotetaan siihen, että markkinavoimien näkymätön käsi hoitaa ongelmat. Tosiasiassa se käsi on ihan näkyvästi veronmaksjien kukkarolla.

junia kaupan1

(Kiitos Veli-Matti Hurskaiselle yksityistämisen ideologian ja Matti Könnömäelle teknisen puolen esille nostamisesta.)

Kommentit (34)
  1. Kimmo Paaso
    11.8.2017, 09:56

    Tänä aamuna tv:n jälkiviisaissa joku Apunen ja joku muija olivat niin onnellisia tästä, ja Berner sai kehuja. Vedettiin myös Ruotsin junailut esimerkiksi ja kehuttiin miten hyvin siellä toimii. Eivät siis olleet tietoisia Riksrevisionsverketin raportista, missä kustannukset veronmaksajille tuli esille. Tai siitä ei haluttu puhua. Kovin on tietämätöntä porukkaa jälkiviisaissa tai sitten epärehellistä. . .

    1. Paikalla on luultavasti ollut Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtaja Matti Apunen, jonka toinen työpaikka lienee Yle, sillä niin usein hän on siellä eri ohjelmissa lähes aina työnantajansa näkökulmasta kaikkea kommentoimassa.
      Kiitokset UPP:lle, että selkosuomensit Bernerin tämänkin yksityistämishankkeen sudenkuopat siinä VR:n palvelunkohenemisparatiisissa, minkä hän meille uutislähetyksissä on hankkeen yhteydessä maalaillut.

    2. Matti Apusen väite Omnibus-yhtiön “tervehdyttävästä” vaikutuksesta on erittäin yksipuolinen. Kyseinen linja-autoyhtiö on pelkkä kermankuorija, joka polkee hintoja suurimpien kaupunkien välisillä valtavirtalinjoilla jättäen vähemmän liikennöidyt linjat pois tarjonnastaan ja ohittaen hiljaisemmat pikavuoropysäkit. Omnibus-yhtiön toiminnan seurauksena maaseutupaikkakuntia paremmin palvelleet suomalaisomisteiset linja-autoyhtiöt ovat joutuneet lopettamaan kannattamattomat pikavuorot. Kokonaisuutena linja-auto- ja rautatieliikenteen palvelutaso on huonontunut. Ylikansallisena suuryrityksenä Omnibus-yhtiö pystyy polkuhinnoittelulla nujertamaan suomalaiset liikenneyhtiöt ja sen jälkeen se voi nostaa hintatasoa ja heikentää palvelutasoa.

      Tamperelaisen johtaja Matti Apusen ja toimittaja Kreeta Karvalan näkökulma on erittäin rajoittunut suuriväestöiselle pääkaupunki -Tampere-akselille. Suomen erityispiirteenä on maan harva väestöntiheys: Suomi on Euroopan harvimmin asuttu maa (asukkaat/neliökilometri).

      Useimmille eteläsuomalaiseen yläluokkaan kuuluville Pohjois- ja Itä-Suomi ovat tuttuja lähinnä vain Lapin ja Rukan hiihtokeskuksista ja Savon kesähuvilavierailuista sekä Savonlinnan oopperajuhlista. Ympärivuotinen maaseutu- ja kirkonkyläelämä ongelmineen on heidän kokemuspiirinsä ulottumattomissa. Sen vuoksi heitä ei lainkaan kiinnosta, miten maalaiskuntien asukkaille käy muutosten seurauksena.

    3. Niin, näitä rataverkkojen yksityistämiseen liittyviä ongelmia kyllä löytyy mm. Britanniasta. Jos yksityistämisen hyödyistä halutaan puhua, ei sitä voida tehdä puhumatta haitoista. Kun kyseessä on jonkin ideologian, vahvan aatteen leimaava toiminta käy juurikin näin.

      Kilpailutus on kieltämättä monessa tapauksessa toimiva ja kuluttajaa hyödyttävää. Toisaalta, on muutamia yhteiskunnan kannalta välttämättömiä toimia joidenka kilpailuttaminen pidemmälle kuin nyt on arveluttavaa. Toki voisimme kilpailuttaa myös puolustusvoimat ja poliisin, mutta saisimmeko tilalle kustannustehokkaamman ja toimivamman sotakoneiston, enpä tiedä.

      Eli, kommunisteja emme ole, kapitalisteiksi emme halua, miksi siis päättäjämme sitä niin kovin haluavat. Ehkä syy on yksinkertaisesti siitä, että he kuuluvat siihen pieneen elitistiseen kerhoon joka parhaiten siitä rahallisesti hyötyy. Sitä taustaa vasten yksityistämiskiima on heille ainoa oikea tapa toimia, mutta ei välttämättä niille jotka joutuvat yhä kalliimmiksi käyviä palveluja käyttämään. Ja niin muuten taisi käydä Ruotsissa ja Britanniassa.

      1. markku.isometsä
        11.8.2017, 13:31

        Se on varma että ulkoistamalla maanpuolustus Kiinalle säästäisimme roimasti valuuttaa.

        1. Bernerin tapauksessa me maksaisimme Kiinalle siitä, että se käyttää Suomen varusmiehiä, kasarmeja ja kalustoa tienaamiseen, eikun maanpuolustukseen.

          No, luultavasti suomalainen (ja kiinalainenkin) varusmies olisi liian kallis ja korvattavissa vaikkapa pohjoiskorealaisilla asevelvollisilla. Se on liikkuvaista sorttia se blitzkrieg.

          1. Margareta Blåfield
            12.8.2017, 08:00

            Totta hitossa joku kuorii tällä systeemillä kermat; sehän on kilpailun koko idea että, jotkot voittavat ja valloittavat ja ties mitä käärii, vaikka arvokkaimmat tukkipuut …
            Mulle kelpaa Onnibussikyyti, siin on tosihyvät penkit. Jaksaa istua hyvin parisen tuntia. Meen Mansesta Hesaan nykyisin bussilla. VR:llä lipun hinta on rulettilla pelaamista, kun ei edes tiedä mitä huomenna matka maksaa. Alkukesästä kun menin Turkuuseen hinta oli yön yli noussut n.70% Lippuautomaatissakin joku vika ; komentopalkki oli ruudun ulkopuolella. Olisin todella tärkestä tapaamisesta joutunut luopumaan, ellei ystävällinen rouva olisi neuvonut.

          2. Uusi vaihtoehto- rintamakarkuri Niinistö jo kihisee kiukusta ☺ Joutasha tuo kyllä maanpuolustuskin ulkoistaa.

            1. Margareta Blåfield
              13.8.2017, 16:29

              Niinpä, sekin ehkä.

    4. Tällä kertaa aikaisemmat projektinsa rämpineen liikenneministerin ehdotusta koetetaan pönkittää kaikin keinoin median myönteisillä puhuvilla päillä.
      Samaa surkeasti valmisteltua yhteisen omaisuuden ja monopolioikeuden jakamista kuin aikaisempikin tieverkkohanke, ei jatkoon.

    5. näin myös Apusen ja Karvalan kommentit aamun “Jälkiviisaissa”. näin olematonta analysointia ja hallitustason miellyttämistä näkee harvoin. onkohan tää perua ylen kriisistä jokin aika sitten – itsesensuuri tuntuu toimivan moitteettomasti. Apunen oli muutenkin poissaolevan oloinen ja nollasi oikeastaan kaiken keskustelun vaikka ohjelman pitäisi nimenomaan pureutua teemoihin ja saada ihmiset ajattelemaan (ainakin näin itse käsitän agendan – korjatkaa jos kyseessä onkin olla esim “hallituksen äänitorvi”). todella kaipaan Isokallion aikoja ohjelmassa.

    6. Olle Gräsbacka
      12.8.2017, 01:42

      Mitenkäs Timonen Bernerin ehdotuksiin reagoi kun sanoo ettei välitä tollojen mielipiteistä. Siis kaikista Suomen älyvapaista poliitikoista niin kuka vie voiton? Vaikka tiätty, ehdotus ei ole sama kuin mielipide.

      Täällä Ruotsissa SJ:n (Ruotsin valtionrautateiden) toiminta uhkaa jo ihmishenkiä. Ratayhtiö (joka vastaa raiteista) joutuu säästämään niin paljon ettei ole varaa edes tarkastaa raiteita. Viimeksi keväällä jouduttiin junaliikenne Tukholmaan etelästä tulevalla radalla paniikki pysäyttämään kun tunneliin menneet sähkömiehet huomasivat että kaikki ratapölkkyjen naulat olivat irti. Suuronnettomuus oli todella lähellä! Vähän väliä on junaliikenne stopissa kun kuparikaapelit varastetaan. Ei sen luulisi mahdottomia maksavan jos ne kaapelit kaivettaisiin vaikka puoli metriä maan alle. Vaan jos sitä vähääkään rahaa ei ole…

      Nythän paras vitsi täällä on että posti on yhtä täsmällinen kuin juna! Saa nauraa.

  2. Kilpailutus on taloususkovaisten unelmahöttöä.

    Sitä voi kutsua myös Suomen syöväksi.

    1. Margareta Blåfield
      11.8.2017, 11:16

      Kilpailutus on hiton kallista kun pitä perustaa korkepalkkaisia virkoja kilpailuttamaan.
      Kannattaisi välillä vilaista mitä tolloille sanotaan
      http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241076-junaliikenne-viimein-vapautumassa#comment-3615005

    2. Anssi Keskiväli
      11.8.2017, 11:42

      Suomen syöpä on kokoomus ja keskusta huijariministereineen sekä räkyttävänä rakkikoirana toimiva perussuomalaiset äpäräsisaruksensa, Sinisen Tulevaisuuden, kanssa.

      Koko politiikka on kierojen paskakasojen käsissä ja sekä tietämättömät että idiootit kansalaiset joko nielevät kaiken purematta tai lipittävät avoimesti heitä kusettavien päättäjien ahtereita.

Kommentointi suljettu.