Onni oven takana?

Liikenneministeri Anne Bernerin ilmoitus rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on kirvoittanut ihan järkevinä pitämiltäni ihmisiltä kummallisia näkemyksiä. Nyt kuulemma työpaikat lisääntyvät, junavuorot tihenevät, liput halpenevat, liikennemäärät kasvavat, hiilidioksidipäästöt vähenevät ja palvelut paranevat. Onni olisi ihan oven takana, mutta veturinkuljettajat haluavat estää sen kommunistipäissään ja ilkeyttään. Lisäksi EU:n neljäs rautatiepaketti velvoittaa avaamaan kilpailun ja yhtiöittämään VR:n.

Ja näin puhuvat tähän asti melko järkevinä pitämäni ihmiset. Tolloiksi tietämieni mielipiteitä en ole seurannut.

Berner sanoi EU:n velvoittavan liikenteen kilpailuttamiseen. Hän jätti mainitsematta, että neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa. Luulisi Euroopassa ainutlaatuisen raideleveyden ja harvaan asutun maan harvan rataverkon olevan hyvä peruste olla kilpailuttamatta. Tosin sanoen Berner teki tälle hallitukselle liiankin tutun tempun ja vetosi kuviteltuihin EU:n määräyksiin.

Tuli sitä muunneltua totuutta lisääkin. EU sanoo itse kilpailuttamisestaa näin:

Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.

Siis julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi. Ei muuta. Ei valtion omistaman rautatieyhtiön pilkkomista osiin, ei sen kaluston luovuttamista yksityisille yrityksille, ei mitään valtion omistaman rautatieyhtiön roolista.

Hallituksen suunnitelman mukaan VR:n kalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata. Todennäköisesti myös VR itse joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan. Näinhän kävi valtion kiinteistöjen yhtiöittämisessä. Yritys kuin yritys voi palkata vähän väkeä, vuokrata VR:n kaluston ja ilmoittaa olevansa junaoperaattori ilman sentinkään investointeja.

Tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo vuonna 2007. Markkinoille ei ole ollut tungosta, koska kukaan ei ole halunnut investoida kalustoon. Se pitää saada valmiina, joten nyt myös tavaraliikenteen kalusto siirretään vapaasti vuokrattavaksi.

Lisääntyvätkö liikennemäärät ja työpaikat? Eivät lisäänny. Kun kaikki ajavat samalla kalustolla samoja raiteita myöten, niin liikennemäärät eivät voi lisääntyä. Kalusto on jo nyt jatkuvassa käytössä, eikä kiskoille mahdu määräänsä enempää liikennettä turvallisuuden vaarantumatta. Tampereen pohjoispuolella ja Kouvolan itäpuolella rataverkko on käytännössä yksiraiteista, joten siinä ei paljon vastaantulevia väistellä. Liikenne ei voi nykyisestään lisääntyä, jos raiteita ei rakenneta lisää. En edes viitsi arvailla kuka ne rakentaa, mutta eivät ainakaan junaoperaattorit.

Halpenevatko junaliput? Kalustokustannukset, ajolankojen sähkömaksut ja dieselpolttoaineen hinta ovat samat kaikille.Tulosta voidaan siis tehdä karsimalla henkilöstökuluja, nostamalla lippujen hintaa, verosuunnittelulla tai valtion tuella. Todennäköisin vaihtoehto on näiden kaikkien yhdistelmä. Berner sanoi yksityistämisen toimivan Ruotsissa hyvin, mutta tosiasiassa se on tullut veronmaksajille kalliiksi.

En minä vastusta kilpailua, mutta se ei saa tapahtua valtion varoin. Jos junaoperaattorit osallistuvat kaluston, ratojen ja asemien investointeihin, niin mikäpä siinä. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, sillä tarkoitus on vain päästä käärimään rahaa valmilla infralla ja kalustolla. Istutaan tuleen toisen eli veronmaksajien persauksilla.

Kyseessä on puhtaasti ideologinen toiminta. Luotetaan siihen, että markkinavoimien näkymätön käsi hoitaa ongelmat. Tosiasiassa se käsi on ihan näkyvästi veronmaksjien kukkarolla.

junia kaupan1

(Kiitos Veli-Matti Hurskaiselle yksityistämisen ideologian ja Matti Könnömäelle teknisen puolen esille nostamisesta.)

Kommentit
  1. 1

    Kimmo Paaso sanoo

    Tänä aamuna tv:n jälkiviisaissa joku Apunen ja joku muija olivat niin onnellisia tästä, ja Berner sai kehuja. Vedettiin myös Ruotsin junailut esimerkiksi ja kehuttiin miten hyvin siellä toimii. Eivät siis olleet tietoisia Riksrevisionsverketin raportista, missä kustannukset veronmaksajille tuli esille. Tai siitä ei haluttu puhua. Kovin on tietämätöntä porukkaa jälkiviisaissa tai sitten epärehellistä. . .

    • 1.1

      Eino sanoo

      Paikalla on luultavasti ollut Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtaja Matti Apunen, jonka toinen työpaikka lienee Yle, sillä niin usein hän on siellä eri ohjelmissa lähes aina työnantajansa näkökulmasta kaikkea kommentoimassa.
      Kiitokset UPP:lle, että selkosuomensit Bernerin tämänkin yksityistämishankkeen sudenkuopat siinä VR:n palvelunkohenemisparatiisissa, minkä hän meille uutislähetyksissä on hankkeen yhteydessä maalaillut.

    • 1.2

      HTK sanoo

      Matti Apusen väite Omnibus-yhtiön ”tervehdyttävästä” vaikutuksesta on erittäin yksipuolinen. Kyseinen linja-autoyhtiö on pelkkä kermankuorija, joka polkee hintoja suurimpien kaupunkien välisillä valtavirtalinjoilla jättäen vähemmän liikennöidyt linjat pois tarjonnastaan ja ohittaen hiljaisemmat pikavuoropysäkit. Omnibus-yhtiön toiminnan seurauksena maaseutupaikkakuntia paremmin palvelleet suomalaisomisteiset linja-autoyhtiöt ovat joutuneet lopettamaan kannattamattomat pikavuorot. Kokonaisuutena linja-auto- ja rautatieliikenteen palvelutaso on huonontunut. Ylikansallisena suuryrityksenä Omnibus-yhtiö pystyy polkuhinnoittelulla nujertamaan suomalaiset liikenneyhtiöt ja sen jälkeen se voi nostaa hintatasoa ja heikentää palvelutasoa.

      Tamperelaisen johtaja Matti Apusen ja toimittaja Kreeta Karvalan näkökulma on erittäin rajoittunut suuriväestöiselle pääkaupunki -Tampere-akselille. Suomen erityispiirteenä on maan harva väestöntiheys: Suomi on Euroopan harvimmin asuttu maa (asukkaat/neliökilometri).

      Useimmille eteläsuomalaiseen yläluokkaan kuuluville Pohjois- ja Itä-Suomi ovat tuttuja lähinnä vain Lapin ja Rukan hiihtokeskuksista ja Savon kesähuvilavierailuista sekä Savonlinnan oopperajuhlista. Ympärivuotinen maaseutu- ja kirkonkyläelämä ongelmineen on heidän kokemuspiirinsä ulottumattomissa. Sen vuoksi heitä ei lainkaan kiinnosta, miten maalaiskuntien asukkaille käy muutosten seurauksena.

    • 1.3

      Sauli sanoo

      Niin, näitä rataverkkojen yksityistämiseen liittyviä ongelmia kyllä löytyy mm. Britanniasta. Jos yksityistämisen hyödyistä halutaan puhua, ei sitä voida tehdä puhumatta haitoista. Kun kyseessä on jonkin ideologian, vahvan aatteen leimaava toiminta käy juurikin näin.

      Kilpailutus on kieltämättä monessa tapauksessa toimiva ja kuluttajaa hyödyttävää. Toisaalta, on muutamia yhteiskunnan kannalta välttämättömiä toimia joidenka kilpailuttaminen pidemmälle kuin nyt on arveluttavaa. Toki voisimme kilpailuttaa myös puolustusvoimat ja poliisin, mutta saisimmeko tilalle kustannustehokkaamman ja toimivamman sotakoneiston, enpä tiedä.

      Eli, kommunisteja emme ole, kapitalisteiksi emme halua, miksi siis päättäjämme sitä niin kovin haluavat. Ehkä syy on yksinkertaisesti siitä, että he kuuluvat siihen pieneen elitistiseen kerhoon joka parhaiten siitä rahallisesti hyötyy. Sitä taustaa vasten yksityistämiskiima on heille ainoa oikea tapa toimia, mutta ei välttämättä niille jotka joutuvat yhä kalliimmiksi käyviä palveluja käyttämään. Ja niin muuten taisi käydä Ruotsissa ja Britanniassa.

      • 1.3.1

        markku.isometsä sanoo

        Se on varma että ulkoistamalla maanpuolustus Kiinalle säästäisimme roimasti valuuttaa.

        • 1.3.1.1

          stunned sanoo

          Bernerin tapauksessa me maksaisimme Kiinalle siitä, että se käyttää Suomen varusmiehiä, kasarmeja ja kalustoa tienaamiseen, eikun maanpuolustukseen.

          No, luultavasti suomalainen (ja kiinalainenkin) varusmies olisi liian kallis ja korvattavissa vaikkapa pohjoiskorealaisilla asevelvollisilla. Se on liikkuvaista sorttia se blitzkrieg.

          • 1.3.1.1.1

            Margareta Blåfield sanoo

            Totta hitossa joku kuorii tällä systeemillä kermat; sehän on kilpailun koko idea että, jotkot voittavat ja valloittavat ja ties mitä käärii, vaikka arvokkaimmat tukkipuut …
            Mulle kelpaa Onnibussikyyti, siin on tosihyvät penkit. Jaksaa istua hyvin parisen tuntia. Meen Mansesta Hesaan nykyisin bussilla. VR:llä lipun hinta on rulettilla pelaamista, kun ei edes tiedä mitä huomenna matka maksaa. Alkukesästä kun menin Turkuuseen hinta oli yön yli noussut n.70% Lippuautomaatissakin joku vika ; komentopalkki oli ruudun ulkopuolella. Olisin todella tärkestä tapaamisesta joutunut luopumaan, ellei ystävällinen rouva olisi neuvonut.

          • 1.3.1.1.2

            töytön sanoo

            Uusi vaihtoehto- rintamakarkuri Niinistö jo kihisee kiukusta ☺ Joutasha tuo kyllä maanpuolustuskin ulkoistaa.

    • 1.4

      PjT sanoo

      Tällä kertaa aikaisemmat projektinsa rämpineen liikenneministerin ehdotusta koetetaan pönkittää kaikin keinoin median myönteisillä puhuvilla päillä.
      Samaa surkeasti valmisteltua yhteisen omaisuuden ja monopolioikeuden jakamista kuin aikaisempikin tieverkkohanke, ei jatkoon.

    • 1.5

      Olli L. sanoo

      näin myös Apusen ja Karvalan kommentit aamun ”Jälkiviisaissa”. näin olematonta analysointia ja hallitustason miellyttämistä näkee harvoin. onkohan tää perua ylen kriisistä jokin aika sitten – itsesensuuri tuntuu toimivan moitteettomasti. Apunen oli muutenkin poissaolevan oloinen ja nollasi oikeastaan kaiken keskustelun vaikka ohjelman pitäisi nimenomaan pureutua teemoihin ja saada ihmiset ajattelemaan (ainakin näin itse käsitän agendan – korjatkaa jos kyseessä onkin olla esim ”hallituksen äänitorvi”). todella kaipaan Isokallion aikoja ohjelmassa.

    • 1.6

      Olle Gräsbacka sanoo

      Mitenkäs Timonen Bernerin ehdotuksiin reagoi kun sanoo ettei välitä tollojen mielipiteistä. Siis kaikista Suomen älyvapaista poliitikoista niin kuka vie voiton? Vaikka tiätty, ehdotus ei ole sama kuin mielipide.

      Täällä Ruotsissa SJ:n (Ruotsin valtionrautateiden) toiminta uhkaa jo ihmishenkiä. Ratayhtiö (joka vastaa raiteista) joutuu säästämään niin paljon ettei ole varaa edes tarkastaa raiteita. Viimeksi keväällä jouduttiin junaliikenne Tukholmaan etelästä tulevalla radalla paniikki pysäyttämään kun tunneliin menneet sähkömiehet huomasivat että kaikki ratapölkkyjen naulat olivat irti. Suuronnettomuus oli todella lähellä! Vähän väliä on junaliikenne stopissa kun kuparikaapelit varastetaan. Ei sen luulisi mahdottomia maksavan jos ne kaapelit kaivettaisiin vaikka puoli metriä maan alle. Vaan jos sitä vähääkään rahaa ei ole…

      Nythän paras vitsi täällä on että posti on yhtä täsmällinen kuin juna! Saa nauraa.

  2. 2

    MarkA sanoo

    Kilpailutus on taloususkovaisten unelmahöttöä.

    Sitä voi kutsua myös Suomen syöväksi.

    • 2.2

      Anssi Keskiväli sanoo

      Suomen syöpä on kokoomus ja keskusta huijariministereineen sekä räkyttävänä rakkikoirana toimiva perussuomalaiset äpäräsisaruksensa, Sinisen Tulevaisuuden, kanssa.

      Koko politiikka on kierojen paskakasojen käsissä ja sekä tietämättömät että idiootit kansalaiset joko nielevät kaiken purematta tai lipittävät avoimesti heitä kusettavien päättäjien ahtereita.

  3. 3

    Eija Niskanen sanoo

    Näinpä. Matkustin heinäkuun alussa yöjunalla Pariisista Venetsiaan, ja sillä reitillä on ainakin 2 eri yhtiötä, yöjunat lie italialainen firma ja nopeat päiväjunat ranskalainen, mutta onpa sillä reitillä matkustajaakin ihan eri määrissä kuin välillä Seinäjoki-Oulu. En usko että tuo konsepti toimii Suomessa.

  4. 4

    Jari sanoo

    Matkustin viime keväänä junalla Tukholmasta Kööpenhaminaan, kalusto oli kuin toisen maailmansodan ajoilta, ei wifiä. Jos tuo on sitä markkinavoimaa niin voi voi.

  5. 5

    HTK sanoo

    Salakokoomuslaisen, näennäiskeskustalaisen Juha Sipilän suosikkina ministeriksi nostama pääkaupunkilainen varakas liikenainen Anne Berner haluaa ohjelmallisesti yksityistää kaiken liikenne- ja viestintätoiminnan. Perustelut haetaan tarkoitushakuisesti totuutta vääristellen, kuten Uuninpankkipoika on kirjoituksissaan osuvasti selostanut.

    Juha Sipilän oikeistoporvarihallitus toteuttaa aivan johdonmukaisesti Karl Marxin ”Kommunistin manifesti”-teoksessa vuonna 1848 esittämää porvariston roolia historiassa. Marx kirjoittaa: ”Porvaristo hukutti hurskaan haaveellisuuden, ritarillisen innostuksen ja poroporvarillisen kaihomielen pyhät kyynelvirrat itsekkään laskelmoinnin jääkylmään veteen. Se sulatti persoonallisen arvokkuuden vaihtoarvoksi ja asetti lukemattomilla lupakirjoilla sinetöityjen ja palveluksilla ansaittujen vapauksien tilalle y h d e n vapauden, tunnottoman kauppavapauden. Se asetti uskonnollisten ja poliittisten harhakuvien verhoaman riiston sijaan avoimen, häpeämättömän suoran ja pelkistetyn riiston.”

    Karl Marxin kuvaus kapitalistisen yhteiskunnan kehityksestä on suorastaan ajankohtaistunut. Sitä vastoin hänen ennustuksensa kommunismiin siirtymisestä on osoittautunut tyystin paikkansa pitämättömäksi. Päinvastoin entiset ja nykyiset epädemokraattiset kommunistipuolueiden johtamat maat ovat siirtyneet kovaan ja raakaan kapitalismiin.

    Porvaripuolueiden poliittiset johtohenkilöt, varakkaita liikemiehiä ja liikenaisia lukuun ottamatta, näyttävät olevan pelkkiä suuryritysten tahdottomia sätkynukkeja, heidän maksettuja ja rahoittamiaan palkkalaisia. Marxin ”Manifestin” mukaan valtiovalta ( sen hallitus) on vain toimikunta, joka hoitaa porvariluokan yhteisiä asioita. Eikö juuri Juha Sipilän hallituksen politiikka osoita todeksi Marxin tekemän huomion? Juha Sipilän hallitus toteuttaa Suomessa kaikkein oikeistolaisinta luokkapolitiikkaa 2. maailmansodan jälkeen.

    Suomessa rautatieliikenne tähän asti on ollut ainoa yksityistämätön liikennemuoto. Edesmennyt VR:n pääjohtaja lausui kerran, että Valtionrautatiet on ainoa liikenneyhtiö joka ei ole rahoittanut poliittisten puolueiden toimintaa. Ei tiedetä, saavatko ja odottavatko saavansa alituisessa rahapulassaan olevat puolueet ja johtavat poliitikot tukea yksityistämisistä taloudellisesti hyötyviltä sijoittajilta?

  6. 6

    stunned sanoo

    Noinhan se menee. Järjestelmässä, jossa uskotellaan, että ’näkymätön käsi’ hoitaa homman, tarkoittaa aina konkreettisesti sitä, että veronmaksajat toimivat fallbackina, kun korttipakka leviää.

    Valtion tehtävä on markkinaliberalismissa kantaa yrittämisen riski ja ulkoisvaikutukset, kuten ympäristövahingot.

  7. 7

    Siru Pola sanoo

    Kaikki kunnia ja kannatus veturinkuljettajille.

    Ihmiset päivittelevät miten he tulevana maanantaina ja tiistaina pääsevät töihin yms,. mutta eivät nähtävästi ole lainkaan miettineet miten ja millä hinnalla he pääsevät töihin tulevina vuosina, jos liikennettä hoitaakin vaikka monacolainen, Naurusaarille rekisteröity yritys filippiiniläisellä työvoimalla.

    Silloin voi junavuorot olla kuukausiakin kulkematta, kunnes löydetään uusi ”yrittäjä”, joka sekin jättää velvoitteensa kaluston omistajaa (sinua) kohtaan hoitamatta.

    Onneksi silloinkin kuitenkin kalusto säilynee kunnollisena, pidetäänhän se kunnossa suomalaisin verovaroin.

    Katsokaapa miten kävi venäjän kansallisvarallisuudelle, kun se ”yksityistettiin”.

  8. 8

    Niina Ruohonen sanoo

    kuulin itse sellaisenkin juorun, että Tukholman metroliikenne myydään ei nyt ihanvuosittain, muttausein uusille omistajille, koska metroliikenne on niin huono bisnes, että sitä ei kukaan saa rahallisesti kannattamaan, käyttäjämääristä huolimatta.
    En tosin usko,että valtion junaverkko koskaan sitä todellisuudessa olisikaan, kun ideahan pitäisi olla kohtuuhintaisten matkojen järjestäminen.

  9. 9

    Teppo Kääriäinen sanoo

    VR:n hoitama velvoiteliikenne tällä hetkellä.

    Oulu-Rovaniemi
    – Arkisin kolme vuoroa suuntaansa
    – Lauantaisin kolme vuoroa Oulusta Rovaniemelle ja kaksi Rovaniemeltä Ouluun
    – Sunnuntaisin kolme vuoroa Rovaniemeltä Ouluun ja kaksi Oulusta Rovaniemelle
    Yöjunaliikenne
    – Säännöllinen yöjunaliikenne välillä Helsinki-Rovaniemi ja Helsinki-Kolari
    – Turun yöjunaliikenne sekä Helsinki-Rovaniemi- ja Helsinki-Kolarisesonkiliikenteet
    Lahti-Riihimäki
    – 16 vuoroa suuntaansa päivässä
    Tampere-Vilppula-Keuruu
    – Kolme vuoroa päivässä suuntaansa, joista yksi vain Vilppulaan
    Jyväskylä-Seinäjoki
    – Kaksi vuoroa päivässä suuntaansa
    Joensuu-Nurmes
    – Kaksi vuoroa päivässä suuntaansa
    Joensuu-Pieksämäki
    – Kaksi vuoroa päivässä suuntaansa
    ja neljä vuoroa välillä Varkaus-Pieksämäki)
    Savonlinna-Parikkala
    – Kuusi vuoroa päivässä suuntaansa
    – Yhteysväli oli aiemmin kokonaisuudessaan osa markkinaehtoista liikennettä
    R-linjan ja Z-linjan lisävuorot
    – 25 lisävuoroa viikossa
    Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere lisävuorot
    – kaksi lisävuoroa suuntaansa päivässä
    Kuopio-Kouvola lisävuorot
    – Yksi lisävuoro suuntaansa päivässä
    Tampere-Pori
    – Yksi lisävuoro suuntaansa päivässä

    Kilpailun avautuessa kaikki tuo liikenne lopetetaan kannattamattomana tai veronmaksajat ostavat tuon liikenteen.

    • 9.1

      "Aina Marina" sanoo

      Näinpä ja veronmaksajat hoitavat infran ja kaluston – tai niitä ei pian enää ole…

  10. 10

    työtöntyötön sanoo

    Tätähän se on ihan muutenkin. Yritys pistää toimintansa pystyyn paikkaan x ja haluaa sinne hyväkuntoiset tiet ja toimitilat ynnä muut yhteiskunnan varoilla mutta valitus suurista veroista ei vaan lopu (kaikilta yrittäjiltä). Luulevat maksavansa niitä veroja turhaan eivätkä saa mitään vastinetta.

    Jos tästä nyt jotain hyvää on etsittävä niin olisivat jo aikoinaan yksityistäneet mieluummin vr:n kuin sähkönsiirron. Vr:n palveluja ei ole pakko käyttää (enkä ole käyttänyt sitten 90-luvun johtuen hirmuisista hinnoista) mutta valitettavasti esim. sähkönsiirto on melko pakollinen. Nuo tulevat investoinnit vaan pitäisi rahoittaa kaikkien alalla toimivien yhdessä eikä yksinomaan valtion.

    Oma ongelmansa on sitten se että Suomen bernerit eivät vaan halua ottaa oppia edes Ruotsista. Jos se ei toimi muualla niin ei toimi meilläkään. Mutta ei, pitää vaan hakata päätänsä seinään asiassa kuin asiassa ja luulla tietävänsä/osaavansa paremmin.

  11. 11

    H. Välimäki sanoo

    Näiden ideologisten yksityistäjien olisi syytä tutustua esimerkiksi Espanjan valtiolliseen rautatieliikenneyhtiöön (RENFE) ja sen huomattavasti Suomea laadukkaampiin ja kohtuuhintaisempiin palveluihin.

  12. 12

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Kehittämistä tehdään askel kerrallaan. AB:n kaavailema loikka on todennäköisesti liian pitkä ja vääjäämättä pudotaan syvään kuiluun. Konsulttien tuottamilla ppt-kalvoilla kaikki on kaunista ja helppoa.

    Epäilemättä VR:n pilkkominen osiin onnistuu panostamalla prosessiin riittävästi aikaa ja resursseja. Sitten täytyisi harjoitella VR-liikenneyhtiön kanssa, kuinka rataverkko-, kalusto- ja kiinteistöyhtiöiden ansaintalogiikka toimisi käytännössä ja ilman subventioita valtiolta niin kuin oy-muotoisten toimijoiden oletetaan tekevän. Kilpailutukseen ei kannata lähteä vaillinaisin tiedoin ja kokemuksin.

    Käyttöoikeuskilpailutus (konsessio) on lähes yhtä haasteellinen kuin ilmavoimien hävittäjäkauppa valmisteluineen ja riski muutoksenhausta markkinaoikeuteen ja siitä eteenpäin olisi suuri.

    Aikaa ja resursseja käytettäisiin vuosien ajan pelkän toimintakehikon kuntoon laittamiseen. Toissijaiseksi silloin jää väkisin asiakkaiden palvelun kehittäminen, joka on muuta kuin nyt omaksuttu itsepalvelun lisäämiseen johtanut ”kehitystyö”.

    Kesän aikana kävin junalla Helsingissä. Jouduin hankkimaan liput netistä ja matkalla toteamaan, että konduktöörin tehtäviin on lisätty viihdyttäjän työ puujalkavitseineen, mutta lipunmyynti ei onnistu enää.

    Koulussa jouduin lukemaan Matin ja Maijan junamatkasta. Matka olisi jäänyt tekemättä, jos palvelu olisi tuolloin ylittänyt ihmisten tarpeiden ja kykyjen rajat.

  13. 13

    stunned sanoo

    Yhdysvalloissa autoteollisuus liittoutui raitioteitä vastaan, perusti bulvaaniyrityksiä ja lopulta korvasi julkisen liikenteen kumipyörillä. Siitä on tehty dokkari Taken for a Ride. Suunnitelmasta varoittanut Edwin Jay Quinby oli oikeassa, mutta hän oli salaliittoteoreetikkona epäuskottava. Meillä isketään kommunistin stigmaleima otsaan.

    Berner ja yksityistäjät taitavat olla samalla asialla. Haluavat päästä osingoille luonnollisesta monopolista vieläpä siten, että joku muu maksaa.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/General_Motorsin_raitiotiesalaliitto

    https://en.wikipedia.org/wiki/Taken_for_a_Ride

    http://www.historyisaweapon.com/defcon2/quinbyswarning/

    • 13.1

      Anssi sanoo

      Ehdotan että yksityistetään valtiovalta. Jos hallitus, eduskunta ja ministeriöt toimisivat kaupallisella pohjalla, tehokkuus kasvaisi, kustannukset pienenisivät ja päätökset paranisivat. Osa päätöksenteosta voitaisiin ulkoistaa halvemman työvoiman maihin sekä kansainvälisille suuryrityksille, joissa yksikkökustannukset ovat suuren volyymin vuoksi pienempiä.

      Jos useampi maa seuraisi Suomen esimerkkiä, voisi päätöksenteko keskittyä muutamaan – tai jopa vain yhteen – globaaliin yritykseen, johon kerääntyisi ylivertainen osaaminen ja kustannustehokkuus, ja joka voisi karsia ja keskittää eri maiden päätöksenteon yhden ja saman hallintaosaston alle.

      Luulisi että Sipilä ja Berner tykkäisivät ajatuksesta!

  14. 14

    Hupu sanoo

    Eihän tuonkaan taustalta löydy muuta ideologiaa kuin tarve saada sisäpiiriläisille hyväpalkkaisia työpaikkoja, mutta valitettavasti veronmaksajien kukkarosta kauhotaan tuon uudistuksen myötä ahneella kädellä, koska kaikkia lisäkustannuksia ei voida siirtää lippujen hintaan ja lisääntyviä menoja ei myöskään voida kattaa työntekijöiden palkanalennuksilla.

    Tyhmempikin ymmärtää tuon vain aiheuttavan lisäkustannuksia ja heikentävän toimintaa, koska jaon myötä yhä useampi vastikkeetonta palkkaa nostava sisäpiiriläinen on leikkimässä ihan omia ”johtaja käskee” -leikkejä, jolloin sujuva ja turvallisuuden kannalta tarpeellinen yhteistoiminta muuttuu sattumanvaraiseksi.

    Lopulta pitäisi jälleen kerran todeta, että oli tehty huono päätös: Rahaa vain upposi entistä enemmän ja palvelut sekä turvallisuus heikkeni, jota sitten peitellään tuttuun tapaan myymällä/siirtämällä toimintaa innokkaammalle vastaanottajalle. Ja luonnollisesti innoikkaimmin otetaan vastaan ne yritykset, jolla voi ansaita nopeasti rahaa mahdollisimman vähäisellä panoksella ja pelkkiä kustannuksia aiheuttavat jäävät veronmaksajien ylläpidettäväksi.

    Päättäjille pitäisi saada jokin vastuu ja seuraamus, joka kannustaisi tekemään yhteiskunnan kannalta vastuullisia päätöksiä. Tuo seuraavissa vaaleissa valitsematta jäättäminen ei ole riittävä seuraamus, sillä yhteiskunnan kannalta huonoilla hyvävelipäätöksillä voidaan varmistaa tuleva sijoittuminen korkeapalkkaiseen työpaikkaan.

  15. 15

    matti luomansuu sanoo

    Katsoen koko ”balettia” eli tämän luomakunnan kruunuksi sanotun ihmiskunnan tohelluksia tällä planeetalla. Piskuisen Suomen vatipää päättäjien touhut mukaan luettuna – niin toivon, että Yellowstonen kalderan (super tulivuoren) purkaantumista. Se olisi sitten ydintalvi jonniin aikaa, itse asiassa aikas pitkään. Evoluutio alkaisi alusta ja planeetta tervehtyisi. Vuosi vuodelta sitä katsoo tätä mielipuolisuutta, entistä ymmyrkäisempänä. Eipä tässä sitten muuta, kuin hyvää alkavaa viikonloppus kaikille, lämpöinen näyttäisi tulevan. Mitä nyt huomiseksi ukkosmyrskyjä luvattu.

  16. 16

    Junan käyttäjä. sanoo

    On todennäköistä, että lakkoileva kuski korvataan pian robotilla.Rahat laitetaan ennemmin asiakaspalveluun.

  17. 17

    AJ sanoo

    Suomen rataverkon käyttöaste on tällä hetkellä noin 35%. Uutta liikennettä mahtuu hyvin, varsinkin niille yksiraiteisille osuuksille. Esimerkiksi Tampereen ja Seinäjoen välisellä yksiraiteisella radalla on junia varten kohtauspaikkoja keskimäärin noin 8–9 kilometrin välein, mutta useimmat junat kohtaavat silti tällä rataosalla vastaantulijan korkeintaan 1–2 kohtauspaikalla. Vapaata kapasiteettia on toisin sanoen hyvin paljon ennen kuin liikenne alkaa mainittavasti puuroutua.

    Ulkomailla näissä nyt Suomeenkin suunnitelluissa kilpailutuksissa halukkaat liikennöitsijät tekevät tyypillisesti hyvin erisuuruisia tarjouksia liikenteen harjoittamisesta. Joku esimerkiksi saattaa haluta jonkin liikenteen ajamisesta subventiota 2 miljoonaa euroa vuodessa, joku toinen vain 1 miljoonan ja kolmas taas kenties vain 500.000 euroa. Jos kilpailutus on sellainen, että liikennöitsijä saa itse pitää lipputulot sekö myös vaikuttaa junissa tarjottaviin palveluihin, hinnoitteluun ja/tai markkinointiin, niin voi olla, että joku on myös valmis maksamaan siitä, että saa jonkin liikennekokonaisuuden ajettavakseen. Kaikki tämä on tuttua myös bussipuolelta.

    Nykyisin tilanne Suomessa on se, että meillä on monopolina toimiva osakeyhtiö harjoittamassa junaliikennettä, jolle osakeyhtiölle ei ole asetettu omistajan taholta muita vaatimuksia kuin voiton tuottaminen. Tämä johtaa siihen, että kyseisen osakeyhtiön kannattaa yrittää rahastaa ostoliikennesopimuksilla niin paljon kuin kehtaa, koska kukaan muukaan ei voi tehdä tarjousta liikenteen harjoittamisesta. Voittomarginaali on siis VR:llä kunnossa, eikä toiminnan mahdollisimman tehokkaaseen organisointiinkaan tarvitse erityisesti panostaa. Tämä on tuttua myös ihan taloustieteen perusteoriasta mitä tulee monopolien toimintaan.

  18. 18

    AMK sanoo

    Ei minun asuinpaikkakunnalla ole ainakaan henkilöliikennettä,olen kyllä ollut VR:llä töissä joten asia ei silläänsä ei minua hetkauta,mutta joita se hetkauttaa ovat hiljaa,päättäjillehän se on ihan samase koska heillä on ilmaiset matkat veronmaksajien rahoillahan heitä elätetään,elättiä olevat hyvällä liksalla verovaroin..kuka nauttii vastiikonta toimeentuloa..toki moni ei edes tarvitsesi sitä..toimeentulotuki???Mutta köyhiltä on kiva viedä että ”herrat” voivat hyvin.Mitähän kivaa on tulossa budjettiriihessä,työttömät ainakin saavat karenssin uhalla mennä olemattomiin töihin mistä ei haluta maksaa palkkaa mutta jokuhan siitä hyötyy ja sehän on nyky hallituksen kärkihanke,ja siinä samalla työttömyystilaskotkin putsautuu kun orjatyötä teetetään ja suomi nousee nousee..jakovaraa on rikkaille…paskat sanon minä