Karenssiautomaatti

Hallitus on epäonnistunut luomaan uusia työpaikkoja, joten se on päättänyt rangaista siitä työttömiä. Rangaistus toteutetaan luomalla karenssiautomaatteja, jotka kyllä säästävät työttömyystukimenoja, mutta lisäävät toimeentulotuen tarvetta. Näinhän hölmöläiset ovat aina jatkaneet peittoa.

Valmisteilla on peräti kolme lakiuudistusta kahdessa eri ministeriössä. Hajauttaminen kertoo siitä, että kukaan ei koordinoi valmistelua eikä kukaan tiedä mitä ollaan tekemässä, mutta tekemisen tohina on kova. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan työttömyysturvan aktiivimallia. Tämä on vanha tuttu, joka aiemmin tunnettiin nimillä vastikkeellinen sosiaaliturva ja osallistava sosiaaliturva. Siinä työttömän on osoitettava ”riittävää aktiivisuutta”, tai muuten hänen tukeaan alennetaan. Käytännössä se tarkoittaa palkattoman työn tekemistä työttömyysetuutta vastaan kuntouttavan työtoiminnan tai työkokeilun nimellä.

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan aktiivisen työnhaun mallia. Siinä työttömän on todistettavasti haettava kerran viikossa hänelle sopivaa työpaikkaa, tai hän menettää kokonaan työttömyysetuutensa 60 päivän ajaksi. Kolmas esitys koskee yrittäjien työttömyysturvaa, jossa työttömyysturvalla voisi harjoittaa yritystoimintaa neljän kuukauden ajan ilman että toiminnan pää- tai sivutoimisuutta selvitettäisiin. Tämä viimeinen uudistus kuulostaa jopa ihan järkevältä, mutta muut kaksi ovat enemmän kuin ongelmallisia.

Tulevaisuudessa työttömän on työttömyysturvan aktiivimallin mukaisesti tehtävä palkatonta työtä ja samaan aikaan haettava aktiivisen työnhaun mallin mukaisesti jotain hänelle sopivaa työpaikkaa vähintään kerran viikossa. Lisäksi molemmat uudistukset edellyttävät jatkuvaa raportointia ja tietysti raporttien seurantaa. Työvoimaviranomaisille ei ole luvassa lisäresursseja, eikä kukaan ei ole pohtinut miten seuranta toteutetaan ja mitä kokonaisvaikutuksia lakiuudistuksilla on.

Työ- ja elinkeinoministeriön vastaus lausuntokierroksella esitettyyn kritiikkiin näyttää ihan konkreettisesti, miten pihalla lainvalmistelijat ovat. Raportointiín ei ole luvassa lisäresursseja, koska ”verkkopalveluun ilmoitettuja tietoja hyödynnettäisiin palveluntarpeen arvioinnissa. Se korvaa kootusti nykyistä työllistymissuunnitelmien toteutumisen seurantaa”.

Toisin sanoen hallitus luottaa tietotekniikkaan, jota ei ole vielä olemassakaan. Algoritmi vertaa haettuja työpaikkoja avoimina oleviin, ja jos jotain työtä ei ole haettu, niin siitä seuraa karenssi. Algoritmi vertaa myös työttömän koulutusta ja ammattitaitoa avoinna olevan työpaikan vaatimuksiin. Jos on haettu väärää työpaikkaa, niin siitäkin seuraa karenssi. Niin tai näin, aina seuraa karenssi. Algoritmi ei ymmärrä työttömän elämäntilannetta eikä alueellisia eroja työpaikkojen määrässä.

Näin saadaan ensimmäiseksi ainakin kaikki tietokonetta käyttämättömät pois tilastoista. Heti perään lähtevät ne, jotka tekevät raportoinnissa jonkin virheen. Kun tarpeeksi kehitetään järjestelmää, niin tilastoista saadaan pois niin paljon väkeä, että hallitus voi kehua saavuttaneensa työllisyystavoitteensa.

Jos avoimia työpaikkoja ei ole, niin ministeriö lupaa osallistumisen työllistämistä edistäviin palveluihin riittävän. Kenelläkään ei kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää näitä palveluja tai edes informoida työtöntä niiden olemassaolosta. Tärkeintä on vain patistaa työttömiä aktiivisuuteen eli nykysuomeksi sanottuna antaa laiskoille sohvallamakaajille keppiä.

Kun sekä työttömyysturvan aktiivimalli eli vastikkeellinen sosiaaliturva että aktiivisen työnhaun malli toteutetaan, niin työtön on lirissä. Hänen on tehtävä palkatonta työtä ja samanaikaisesti haettava todistettavasti työtä. Molemmista on raportoitava työvoimaviranomaisille. Kukaan ei oikeasti lue näitä raportteja, mutta onpahan ainakin työtön aktiivinen ja kiireinen. Algoritmi huolehtii karenssien jakamisesta.

Näissä lakiuudistuksissa toteutuu taas Juha Sipilän hallituksen toimia hyvin kuvaava lause: Tehdään nyt tällainen laki ja katsotaan mitä tapahtuu.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Raimo Korhonen sanoo

    Yllättävän hiljaa on ay-liike moisesta… vai eikö tämä koske ansiosidonnaista työttömyysturvaa?

    • 1.1

      Jan sanoo

      Kyllä se koskee kaikkia jotka on työkkärii ilmottautunu.

      Itsellä kävi tuuri ja sain vakituisen pestin 9 vuoden jälkeen.

  2. 2

    Atte sanoo

    Kerroin jo aikaisemmin fabossa, mutta täälläkin nyt ideani, mikäli työttömien on tulevaisuudessa oikeasti haettava kerran viikossa töitä. Meillä on Suomessa 200 kansanedustajaa. Ei muuta kuin kerran viikossa työhakemus kansanedustajalle, josko olisi avustajan paikka vapaana. Mieluiten sähköpostin lisäksi myös paperisena. Ehkä tämä spämmi saisi edes osan huomaamaan miten surkea idea se on. Ei tuollaisesta roskahakemusten pakkoteettämisestä pidä yrittäjiä rankoa, vaan niitä, jotka siitä ovat päättäneet.

    • 2.1

      Pohjola sanoo

      Ehdottomasti näin tehtävä. Hukutetaan edustajat siihen byrogratiaan jonka loivat!!

    • 2.2

      Niko Mikkanen sanoo

      Periaatteessa ihan kiva idea, mutta mistä se työtön repäisee sen 200 euroa postimerkkeihin, että saa ne hakemukset kansanedustajille?

  3. 3

    Jarkko sanoo

    Tämä on erityisen huolestuttavaa:

    ”Erityisen huolestuttavaa on se, ettei lakiesityksessä olla määrittelemässä, kenellä olisi velvollisuus informoida työtöntä siitä, mitä häneltä edellytetään etuuden saamiseksi kokonaisuutena.

    Jos millään taholla ei ole selkeää tiedotusvelvollisuutta kokonaisuudesta, on vaarana, että työtön jää oman onnensa nojaan ihmettelemään monimutkaista järjestelmää.”

    Siinäpä työtön sitten ihmettelee milloin tulee alennus työttömyysturvaan milloin karenssi sekavassa päällekkäisiä lakeja sisältävässä kokonaisuudessa. Virkamiehillä on kuitenkin hallintolain mukaan velvollisuus informoida työttömyysetuuden hakemisesta kohtuullisessa ajassa pyynnöstä.

    Jonkun virkamiehen on kuitenkin pakko olla virkavastuussa työttömyysetuuden hakemiseen liittyvistä asioista vaikka sellaista ei lakiin kirjattaisikaan, koska mitään julkista valtaa sisältäviä päätöksiä ei voi tehdä ilman virkavastuuta. Jos virkavastuuta ei kirjata esim. Kelalle tai TE-toimistolle oletan, että se siirtyy sitten hierarkiassa ylöspäin työttömyysturva asioista vastaavaan ministeriöön ja sen virkamiehille. Toivottovasti asiat menevät lain mukaan että ei tule ikäviä oikeusjuttuja ja lehtijuttuja.

    • 3.1

      liisa hirvonen sanoo

      Työttömien palvelut ovat pirstottu eri tahoille. Sitä ne ovat jo olleet, etuuksien käsittelyn osalta, mutta nyt on käynnissä kaksi valtakunnallista isoa kokeilua: perustulokokeilu ja kuntien alueelliset kokeilut (käynnistyivät 1.8.2017). Työttömät on valittu näihin eri kriteerien perusteella eri maakunnissa. Kunnat ovat saaneet määritellä kriiteristön ja kehitellä toimintamallin itse. Osa Te-toimiston henkilökunnasta on siirretty kuntien työntekijöiksi.

      Työtön tosiaan jää ihmettelemään monimutkaista ja pirstaleista järjestelmää. Työttömät on jätetty täysin kaiken tiedon ulkopuolelle. Ainoa tieto, jonka ”koekaniinit” ovat saaneet on ilmoitus asiakkuuden siirrosta, mikäli on tullut valituksi kokeiluun.

      Tässä työvoimapalvelujen alueellisista kokeiluista, hyvin hyvin sekavaa tulee olemaan työttömien palvelut seuraavat pari vuotta, ja mahdollisesti kokeilujen jälkeenkin:
      https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2017-AK-129951.pdf

  4. 4

    Jaakko Lautaoja sanoo

    Sitten tapahtuu jotain, jota käytetään perusteluna aina, kun parempiosaisten tuloihin halutaan puuttua vaikka verotuksella. Pelätään, että he muuttavat ulkomaille. Myös työtön päähänpotkittu voi muuttaa. Siellä työtä jo onkin, paremmat palkatkin ja enää ei ole kielitaitokaan esteenä. Olen povannut maastamuuton olevan tulevaisuudessa suuri ongelma, ei maahanmuuton, jota vielä tulevat kaipaamaan.

    • 4.1

      Eeva Koiranen sanoo

      Taidatpa olla vallan oikeassa, onhan täältä ennenkin sankoin joukoin muutettu. Oikeastaan ihmettelen miksi ei jo ole edes pienimuotoista maastamuuttoa, tai ehkei siitä haluta raportoida. Jos ja kun eläminen on pelkkää jotenkuten selviämistä arjesta, mikä täällä pidättelee ammattitaitoisia ihmisiä.

      Vähän nyt asian vierestä, säästöä kuitenkin: Minä jo tiirailen maailmalle siihen malliin, josko siellä olisi paikka minne asettuisi. En ole enää työikäinen, mutta meno täällä on niin ihmisarvolle alentavaa. Nyt on muutama hyvätuloinen suurten ikäluokkien edustaja (hallituksen agentti) kertonut huolensa itsekkäiden suurten ikäluokkien suurista eläkkeistä, joita pitäisi leikata ja turvata nuorten eläkkeet. Niinpä, voisi leikata, jos sillä nuorten tulevaisuus turvattaisiin, eipä turvata, joten sitten matkakirstun ostoon.

    • 4.2

      työtöntyötön sanoo

      Kyllä. Kun saat jo valmistumisestasi asti kuulla olevasi vain kuluerä ja taakka ja tarjolla on vain aktivointia ja harjoitteluita niin vaikea valita lähteäkkö toiseen maahan jos vain on mahdollisuus. Ei noilla aktivoinneilla ja karensseilla rakennata tulevaisuutta tässä maassa.

    • 4.3

      maastamuuttaja sanoo

      Näin mekin totesimme. 4 vuotta työttömänä, tajuttiin onneksi louhia koko se aika Bitcoineja, sossu kun kivasti maksoi ne sähkölaskut. Sit otettiin Bitcoinit ja muutettiin etelän lämpöön. (Yksi Bitcoin tällä hetkellä 3500€)
      Pitäkää tunkkinne. <3

  5. 5

    Sauli sanoo

    Ei ole kovin vaikeaa maalailla mustaa dystopiaa kun koneet alkavat päättää ihmisten kohtaloista. Ohjelma on tähän asti ollut tasan niin hyvä kuin sen ohjelmointi. Jo nyt olemme päässeet nauttimaan konekäännöksistä ja TE- toimiston algoritmeista jotka tarjoavat lähihoitajalle haettavaksi ALGOL ohjelmoijan paikkaa. Kun samalle ohjelmalle annetaan valta päättää samaisen hakijan karenssista, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

    En ole robottivastainen, pois se minusta, mutta voisiko niitä ohjelmia kehittää niin, että ne toimisivat ihan oikeasti työnhaun välineenä, ei siis virkailijan apuna helpottamaan laiskan työnhakijan kiinnisaantia hallituksen noitavainon välineenä 1.0.

  6. 6

    Saara Nieminen sanoo

    Onko kansanedustajan avustajan pätevyydestä säädetty missään? Mikäli ei ole, niin ei muuta kuin KAIKKI työttömät lähettämään ainakin yksi työpaikkahakemus kansanedustajille joka viikko. Yhtä ja samaa hakemusta voi käyttää useamman kerran, vaihtaa vain vastaanottajan nimen. Ja vielä niin, että etusijalla ovat ministereinä toimivat kansanedustajat. Tietäänkseni missään ei ole kielletty hakemasta töitä jostain, vaikka niitä vapaita paikkoja ei olisi edes tarjolla. Aina voi hakea ”etukäteen”, ihan vain sen takia, jos paikka sattuisi aukeamaan. Siinä sitä on sitten kansanedustajilla/ministerillä hommia, kun lukevat hakemuksia. Tosin epäilen, että hakemukset menevät suoraan roskiin.

  7. 7

    töytön sanoo

    Teit niin tai näin, se on aina väärinpäin ja karenssia pukkaa. Tilastojen puhdistukset käynnissä Sipilän hallituksella.

  8. 8

    työtöntyötön sanoo

    Vakavasti harkitsen jättäytymistä toimeentulotuelle. Enkä tule olemaan ainut joka ”jättäytyy”. Nämä linkit kertovat että vuonna 2013 tulottomia kotitalouksia oli 20 000, kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2003. Ja toisesta linkistä näemme miten aktivointi on purrut jo paljon tehokkaammin. Tulottomia kotitalouksia oli 2017 jo yli 37 000 eli noin neljässä vuodessa on taas onnistuttu määrä tuplaamaan. Näistä laskelmista puuttuu vielä he jotka eivät ole oikeutettu toimeentulotukeen mutta jotka on myös sysätty syrjään.

    http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/tulottomia-kotitalouksia-on-jo-yli-20-000
    http://sosiaalivakuutus.fi/perustoimeentulotuki-usein-paaasiallinen-tulonlahde/

  9. 9

    Hupu sanoo

    Omasta mielestäni tuo neljän kuukauden yrittäjyys ei ole mitään muuta kuin sudenkuoppa.

    Mitään yritystä ei saa neljässä kuukaudessa kannattavaksi – varsinkaan tilanteessa, jossa yritys polkaistaan käyntiin lähes rahattomana. Poikkeuksia tietenkin löytyy, mutta neljän kuukauden yrittämisen jälkeen todennnäköisemmin saavuttaa vain vaikeudet saada elinustannuksiin välttämättömiä tukia, koska yrityksen lopettaminen voidaan asettaa toimeentulotuen saamisen ehdoksi ja ennen kaikkea lyhytaikaisen yrittäjyyden jälkeen voidaan tulkita, että yrityksen pyörittämisessä hyödennetty omaisuus on myytävä esim. tietokone, työkalut, auto,…

    Tietenkin, yrittäjäkin on oikeutettu saamaan täsmälleen samoilla ehdoilla toimeentulotukea kuin muutkin, mutta yritystoiminnan lopettamisesta kieltäytymisen seurauksena myönnettävän alennetun perusosan saamisesta voidaan tehdä kokopäiväistä taistelua.

    Ellei kyseessä ole tarkoitus johtaa työttömiä tuettomaan tilanteeseen, niin silloin toinen tarkoitus voisi olla yritysidean kaappaaminen, koska melkoisella varmuudella neljän kuukauden kuluttua pillit on laitettava pussiin, vaikka yritysidea olisi erinomainen.

    Kun suomessa on lähes 500 000 työtöntä ja sen lisäksi melkoinen määrä ihmisiä saa tulonsa työttömien kyykyttämmisestä, niin olisi järkevää siirtyä työttömien kepittämisestä tukemaan yhteiskunnalle tuloja tuovaa toimintaan. Kun ihmiset ovat vuosikymmeniä työttömänä ja pyörivät lähinnä yhteiskunnan maksamissa työllistämispalveluiden piirileikeissä, niin on typerää rajata yrittäjyyttä vain neljään kuukauteen, kun yrittämisen aikaiset tulot ja tuet voisi vain sovittaa yhteen… siihen asti kunnes tukia ei enää tarvitse.

    Edellinen tietenkin tarkoittaa suurempaa painetta lakimuutokselle, joka estää yrityksen nimiin ostettavan yrityksen varsinaisen toiminnan piirii kuulumattoman omaisuuden hankkimisen. Tarkoitan tällä yritysrekisteriin yleensä kirjattavaa toiminnankuvausta, jossa yrityksen tuloja käytetään asunto- ja osakesijoittamiseen. Siinä vaiheessa, kun yrityksen tuloja riittää sijoittamiseen, niin silloin ei pitäisi olla mitään oikeutta tukiin (tai palkattomien työntekijöiden hyväksikäyttämiseen).

  10. 10

    Rintsu sanoo

    Tota kutsutaan suoraan sanottuna perse edellä puuhun kiipeämiseksi. Yritetään ratkaista ongelmaa jota ei ole.
    Jos yksikin o i k e a työpaikka (palkka&työehdot kohdallaan) jäisi hakijoiden puutteen vuoksi täyttämättä, niin sitten voitaisiin miettiä pitäisikö työttömiä patistella tai aktivoida.

    Näin ei kuitenkaan ole vaan työn saa joka tapauksessa se joka sen olisi saanut ilman ensimmäistäkään patistelua tai aktivointia. Niinpä tossa potkitaan palloa joka on jo maalissa.

    Tos yrittäjyyshommassa ollaan oikeilla jäljillä, mutta lähtökohta on jotenkin hassu.
    Yrityksen perustaminen tarttee kolme asiaa: toimivan liikeidean, osaamista ja pääomaa.
    Jos kaksi ensimmäistä puuttuu niin pääoma ei auta. Tjeu Talvivaara.

    Mutta jos kaksi ensimmäistä on kunnossa niin sitten puuttuu se pääoma, luvassa on täydellinen epävarmuus toimeentulosta ennen kuin yritys vakiintuu, saa asiakaskunnan, kassavirtaa ja referenssejä. Ja lisäksi on tiedossa hitonmoinen byrokratia. Ja miljoona muuta asiaa, joiden keventämisiä kannattaisi miettiä mielummin kuin sitä kauanko työttömyysturvalla saa leikkiä yrittäjää.

    • 10.1

      Servitus sanoo

      Juuri näin.

      En voi lakata ihmettelemästä, että miten ideologiansa sokaisema sitä voikaan olla, kun näissä työllisyyden hoitotoimenpiteissä aina lähdetään siitä, että työtön on työtön vain silkkaa laiskuuttaan. Ja siitä vedetään johtopäätös, että kun työtöntä ahdistellaan ja kepitetään tarpeeksi, niin loiseläjän on pakko nousta sieltä sohvan pohjalta ja ottaa joku työpaikka tästä valtavasta avoimien työpaikkojen viidakosta.

      Taitaa olla turha odottaa tältä täysin kädettömältä hallitukselta toimenpiteitä työllistymisen sudenkuoppien poistamiseksi. 4 kuukauden yrittäjyyden sijaan olisi toimivampaa järkeistää sivutoimisen yrittäjyyden ja työttömyysturvan yhteensovittamista, nykyinen on työttömälle aivan liian epävarma. Tai jos (kun) sääntöihin ei saada selvyyttä, niin TE-toimistot pitää velvottaa antamaan sitovia arvioita pienimuotoisen yritystoiminnan vaikutuksesta työttömyysturvaan. Pienten työkeikkojen vastaanottaminen yleistyisi välittömästi, jos vain se ei aiheuttaisi katkoa tuloihin ja siten sotkisi pienituloisen talouden jopa kuukausiksi.

      Lisäksi TE-toimistoista tulisi saada edes jonkinlaista palvelua, puhelinhaastattelujen lisäksi tai jopa niiden sijaan. Minä olen yrittänyt selvittää, että vieläkö sivutoimisen opiskelun raja on max 5 op/kk. Puhelimella ei pääse läpi ja sähköpostiin eivät vastaa. Jos nyt kurssille ilmoittaudun, niin taidan pitää asian ihan omana tietonani.

      • 10.1.1

        Päivin Pylkkerö sanoo

        Mihin sinä sitä sähköpostia laitat sitten? Kyllä minulle on vastattu ihan asiallisesti parin päivän sisään Koulutusneuvonta-palvelusta. Sinne voi laittaa sähköpostia tai sinne voi soittaa. Myös yhteydenottopyynnön voi halutessaan jättää omassa verkkoasioinnissa. Puhelinpalveluun soittaessa kannattaa linjalla jonottaa jonkun aikaa, jos heti läpsäisee puhelimen kiinni ja yrittää kohta uudelleen on taas jonon hännillä. Kannattaa myös soittaa ruuhka-aikojen ulkopuolella. En nyt ihan ymmärrä tuota yleistä marmatusta, etteikö TE-toimistoon saisi yhteyttä.

        Opintojen sivutoimisuus arvioidaan TE-toimistossa, itse sitä ei voi arvioida, mutta eiköhän tuo edelleen ole se max. 5 op/kk.

  11. 11

    Marko Rantaiso sanoo

    Työttömien määrä ”siivotaan” pienemmäksi, jolloin tulee vaikutelma työllisyystavoitteiden saavuttamisesta. Työttömät siirtyvät pois työvoimapalveluiden piiristä ja elämään jollain toisella tuella, joka ei ole jatkuvasti katkolla.

  12. 12

    Paula sanoo

    Joukko henkilöitä, erityisesti naisia, jää karenssin myötä ilman mitään tuloja, kun puolison tulot ylittävät nippanappa toimeentulotuen yms. rajat. Yhteistä kotia ei voi myydä ilman toisen suostumusta. Saat katon ja ruoan puolisoltasi, mutta lääkkeet, silmälasit yms. jää saamatta. Hae siinä sitten töitä. Sipilä muistetaan ja pitkään tästä sorrosta, niin uskovaisten touhua. Ja näillä ihmisillä ei työttömyystilastoja kaunisteta, he jäävät työttömiksi työnhakijoiksi, vaikka ovat karenssissa eivätkä saa sentin senttiä elääkseen ja hakeakseen töitä.

    • 12.1

      työtöntyötön sanoo

      Eipä ole sen helpompaa nuorillakaan (tai vanhemmillakaan) jotka suunnittelevat yhteen muuttamista. Kuka kaksikymppinen haluaa maksaa myös tyttö/poikaystävänsä elämisen karenssin osuessa? Tuolloin käteen alkaa jäämään jo samanverran kuin jos molemmat olisivat toimeentulotuella. Eli käytännössä omat asunnot on pidettävä jos molemmilla ei ole vakituista työtä ja tämä on kalliimpaa myös valtiolle.

      Toivon todella että jokainen karenssin saanut pitää virallisen työnhakunsa siitä huolimatta voimassa. Eipä ainakaan näin onnistuisi tilastonikkarointi.

      • 12.1.1

        Jyrki sanoo


        Toivon todella että jokainen karenssin saanut pitää virallisen työnhakunsa siitä huolimatta voimassa. Eipä ainakaan näin onnistuisi tilastonikkarointi.

        En usko että työnhaun voimassa pitämisellä mitään merkitystä tulevaisuudessa. Tai että se olisi edes piikki päättäjien lihassa. Tulee vain uusi sarake kohdallesi TE-toimiston tietokantaan. Johon sinut on merkitty jollain hienolla termillä ulos kirjatuksi järjestelmästä. Koska et saa enää mistään mitään.

        Joten sinulla ei ole työnhaku virallisesti ainakaan voimassa vaikka käytännössä on. Eli se sarake pitää huolen siitä, että kun lasketaan viralliset työttömät. Niin et ole siinä laskennassa mukana. Toki tätä uloskirjattujen määrää ei julkaista koskaan. Tai ehkä ”julkaistaan”, mutta tieto haudataan varmasti jollain keinolla muiden lukujen ja tilastojen sekaan.

      • 12.1.2

        Päivin Pylkkerö sanoo

        Eiköhän se ole edelletys toimeentulotukea haettaessa, että työnhaku on työttömällä voimassa.

        • 12.1.2.1

          Ei Ole edellytys sanoo

          Ei ole. Jos työtön ei ilmoittaudu työnhakijaksi TE-keskukseen, tukea voidaan ”vain” leikata, kuitenkin enintään 40% PERUSOSASTA:

          ”2 a § (30.12.2002/1294)
          Velvollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi

          Toimeentulotukea hakeva 17–64-vuotias henkilö on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän:

          1) ole työssä palkansaajana tai yrittäjänä;

          2) opiskele päätoimisesti;

          3) ole työttömyysturvalain (1290/2002) 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tai 4 §:n 1–5 kohdassa tarkoitettu henkilö;

          4) ole laitoshoidon tai lääkärin toteaman sairauden vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä; tai

          5) ole muun edellä mainittuihin verrattavan hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä.

          Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin tämän lain 10 §:ssä säädetään.”

          10 § määrittää alennetun perusosan toimeentulotuessa, ja se käsittää enintään 40% leikkauksen perusosasta, eväämistä ei ole mahdollista lain mukaan tehdä.

    • 12.2

      "Aina Marina" sanoo

      Tämä on niin totta 🙁 Ei voi kuin ihmetellä, miten nämä uskon herrat voivat nukkua yönsä. Vartiointia ja aitoja tulevat herrat tarvitsemaan, kun kerran haluavat elää kuin Amerikassa – muuttamatta sinne.

  13. 13

    Paula sanoo

    Jossain luki, että oikein kannustetaan hakemaan piilotyöpaikkoja, joten varokaa eduskunta ja yrittäjät hakemustulvaa.

    • 13.1

      Jyrki sanoo

      Voisi joku sanavalmis alustavasti jo luoda pohjia ainakin eduskuntaan lähetettävien piilo/olemassa olevien työpaikkojen hakemiseksi. Itsellä tuo kielitaito ei ole kovin kummoinen eikä sosiaalinen puolikaan jne. Mutta kyllä siitä huolimatta katson voivani hakea vaikkapa eduskunnan erityisavustajien ja sen sellaisia paikkoja eduskunnasta. Niissähän on hyvä palkkakin. Eikös se ole hyvä syy hakea vaikka ei paikkaa tippuisikaan???

  14. 14

    jarmo kulmala sanoo

    Veturimiehet sen aloittaa ja muut tulevat perässä.Lakot näyttää olevan paras keino jälleen kerran saada järkeä porvarin päähän.

  15. 15

    ani sanoo

    Virkamiehiltä on näemmä työt loppuneet. Tällainen on vain kikkailua ja näpertelyä. Pitääkö tällaista päätöntä mielivaltaa jotenkin ymmärtää? Hyväksyäkin vielä. Mua on opetettu, että esivaltaa pitää kunnioittaa. Valitan äiti, en pysty siihen enää.

  16. 16

    Jyrki sanoo

    Eli ymmärsinkö nyt oikein?

    Voit olla kuntouttavassa työssä 4-8h päivässä 4 päivänä viikossa. Tuo 4 tuntiahan on tosiaan minimi ja 8h käsittääkseni maksimi. Mutta suurin osa taitaa olla vain 4 tuntia.

    No joka tapauksessa. Nyt tulevaisuudessa kun olet kuntouttavassa tekemässä työtä, josta joku/jotkut varastaa sinun tekemäsi työpanoksen ja käärii siitä rahat taskuunsa. Sen lisäksi, että saa sinusta noin 10e/pvä päälle unohtamatta sitä hyväntekijän ja sankarin mainetta päälle tälle työttömien ”auttajalle”.

    Niin nyt tulevaisuudessa sinun pitää 9e/pvä orjana hakee myös sitä yhtä työpaikkaa viikossa todistetusti. Tai siinä tapauksessa tiput korvauksilta, vaikka käyt orjatöissäkin?
    Näinkö tämä menee? Ja nyt täytyy tietää, että varmasti monet 9e/pvä orjat silmäilee niitä työpaikkoja muutenkin jos löytyy jotain johon oikeasti järkeä hakea. Mutta nyt pitää siis hakea kaikkea mahdollista ilman mitään järjen käyttöä.

    No joka tapauksessa voi varmaan toki saada jotain toimeentulotukea sitten jos karenssi napsahtaa kuten napsahtaa aivan varmasti kaikille 9e/pvä orjille tuossa kaulan katkonta järjestelmässä varmasti jokaisella orjalle. Mutta sekin toimeentulotuki on varmasti pienin mahdollinen varsinkin jos päättää lopettaa myös orjatyöt.

    Orjatyöt, jotka syö ainakin puolikkaan PALKKA työpaikan. Ja vaikka et lopettaisikaan orjatöitä saat siitä huolimatta vähemmän, koska et hakenut sitä 1 työpaikkaa viikossa. Eli suomeksi spämmännyt työnantajia ja vaikeuttanut heidän elämäänsä. Varsinkin jos he oikeasti haluavat jonkun sopivan henkilön töihin. Mutta itse tiedät että et ole se, mutta haet jotta, idiootit eduskunnassa voi kokea olevansa oikeassa?

    Näinkö tämä menee jos kaikki tämä järjettömyys tulee voimaan? Jos näin on ei pidä ihmetellä jos yhteiskuntarauha alkaa oikeasti järkkymään siellä ja täällä hiljalleen säröillen. Katkeruudesta on syntynyt ennenkin sotia ja väkivaltaa ympäri maapallon. Varsinkin kun ei ole enää oikeastaan mitään menetettävää. Mutta sen sijaan, että varottaisi katkeruuden aiheuttamista niin sille nykyään nauretaan räkäisesti päälle ja sitä pyritään tuottamaan mahdollisimman paljon.

    Keinoja tähän on monia yksi voi olla 9e/pvä orjalle mainostaminen kuinka palkkatyössä oleva on kuulemma joskus vuonna 1 ja 2 tehnyt oikein orjatöitä itsekin pari kuukautta. Ja ihmettelee kun 2-5 vuotta orjatöitä tehneelle ei enää orjatyö maistu. Tähän keinoon olen itse törmännyt. Ja ei se ei mieltä ylentänyt lähinnä sai kädet puristumaan lujasti nyrkkiin.

    • 16.1

      Saku Timonen sanoo

      Kuvailit erinomaisesti juuri sen ongelman, joka näistä kahdesta eri ministeriöissä valmistelluista lakiuudistuksista yhdessä seuraa.

    • 16.2

      Juha L sanoo

      Paitsi että lain edellyttämä minimi kuntouttavalle työtoiminnalle on 4h/päivä yhtenä päivänä viikossa. Muuten taisit ymmärtäå koko sotkun aika hyvin. Suorastaan naurettavaa tämä työttömien piinaaminen.

      Ne ketkä perheellisiä ja toinen on työssä, joutuvat pahimmillaan todelliseen kuseen. Karenssissa perheen tulot tippuvat koko tuon työmarkkinatuen verran ja siinä voi jäädä lainat ja laskut maksamatta koko perheeltä.

      Tällä toiminnalla ajetaan siis konkurssiin kokonaisia perheitä. Onkohan sika Sipilä hyvillään, kun saa lisää lapsiakin köyhyyteen?

  17. 17

    Esa J. sanoo

    Viisaita kirjoituksia ja hyviä esitettyjä ajatuksia nuo edellä esitetyt. Miten saataisiin Sipilät sun muut lukemaan näitä, ja ennen kaikkea ottamaan opikseen? Vox populi, vox Dei.

    Toivo on toivoa, myös se turha toivo…

    • 17.1

      Parviainen Juha-Pekka sanoo

      Voi voi! Miksi ne Sipilät sun muut näitä lukisivat? He ovat tiensä valinneet ja ovat kyllä tietoisia. Sen sijaan kehottaisin kirjoittelioita itseään valveutumaan! Käy äänestämässä, Etsi osuuskuntia (oikeita sellaisia), aukaise suu, kun siihen on tilaisuus, ja lopeta ajatelu että on köyhän oma vika kun on köyhä ja jokainen pitäköön huolen omista asioistaan! Ay liikkeen pomot istuvat itse hillotolpalla, miksi sahata katki oksa oman takapuolen alta. Jos olisi ollut tahtoa tehdä oikeasti jotakin, yleislakko olisi ollut oiva keino jo aikaa sitten!

  18. 19

    työtöntyötön sanoo

    Odottelen edelleen työnantajien kommenttia näihin muutoksiiin. Nyt olisi nimittäin aika sanoa ettei yksikään työpaikka ole jäänyt täyttämättä eikä mitään hakemustulvaa tarvita. Ilmoitellaan jos on paikkoja auki. Ja todellakin viimeiset hetket.

    ”Työtön voi etsiä työpaikkoja erilaisia kanavia käyttäen.” Eli voi vaikka soittaa. Varmasti yhdenmiehen Maanrakennusfirma oy ja kampaamo Tukanleikkuu ovat innoissaan kun työttömät soittelevat viikoittain olisiko niitä piilotyöpaikkoja. Puhelinnumerot on pakko pitää julkisina asiakkaita varten. Eräs tuttu soitti muutaman vuosi sitten yksityiseen päiväkotiin kysyäkseen tarkemmin avoimena olleesta työpaikasta ja ehkä ”jäädäkseen paremmin työnantajan mieleen”. Kovin oli ärtynyt ollut vastaaja ja sanoi jotenkin että haastatteluun kuuluu kutsu jos kuuluu ja hakijoita on ollut paljon, lyhyeen loppui puhelu. Eli älä kysele.

    Kun tämä laki on saatu valmiiksi niin työttömän vaan yksinkertaisesti pitää mennä viikoittain vaikkapa esim. kauppaan hakemaan töitä ja silloin on käytetty näitä ”erilaisia kanavia”. Kaupan alakin nyt sattuu olemaan sellainen että sinne voi hakea monella koulutuksella tai vaikka ilman eli ei voi te-toimisto sanoa että väärin haettu. Voi siinä olla s-ryhmä ja kesko ihmeissään.