Sokeassa uskossa

Valtioneuvoston omistajaohjauksen tilaaman konsulttiselvityksen mukaan kilpailutuksesta ei olisi hyötyä, jos Suomeen ei rakenneta lisää ratoja. Selvitys on ristiriidassa liikenneministeriön tilaaman selvityksen kanssa.

Näin kertoi Yle perjantaina, mutta uutinen jäi Turun tapahtumien alle. Harmi, sillä tämä on parasta tutkivaa journalismia pitkiin aikoihin. Juttu kertoo selkeästi kenen etuja liikenneministeri Anne Berner ja koko maan hallitus ajavat. He eivät ole kansan ja Suomen valtion asialla, vaan he ovat liike-elämän palveluksessa.

Siitä kertoo jo konsulttiselvitysten hankinta, joka pilkottiin sopivasti nippa nappa alle kilpailutusrajojen.

Carnegielta tilattiin kaksi 25 000 euron selvitystä ja Rambollilta 16 000, 40 000 ja 59 400 euron hintaiset työt.

Carnegien selvityksiä tilatessa vuonna 2016 kilpailutuksen kynnys oli 30 000 euroa. Näin ollen kumpaakaan selvitystä ei tarvinnut kilpailuttaa, vaikka niiden yhteisarvo onkin 50 000 euroa.

Rambollin 16 000 euron selvitys on tilattu 2016. Vuonna 2017 kilpailutuksen kynnys nousi 60 000 euroon. Tänä vuonna ministeriö tilasi Rambolilta 40 000 ja 59 400 euron selvitykset – kumpikin oli siis alle kilpailutuksen rajan.

Näin se käy, ja selvitys on varmasti tilatun mukainen. Touhua sotki kuitenkin ikävästi valtioneuvoston omistajaohjausyksikön tilaama selvitys, johon Ylen uutinen perustuu. Sen mukaan kilpailun avaaminen kaikilla radoilla heikentäisi valtion omistaman VR:n tulosta, osingonmaksukykyä ja arvoa. Yhtiön arvosta lähtisi jopa yli 500 miljoonaa euroa. Kilpailun taloudellinen kokonaisvaikutus olisi 40 miljoonaa euroa negatiivinen.

Ja sitten tietenkin jo alussa mainitsemani kaikkein järkeenkäyvin asia, jonka hallitus on jättänyt huomioimatta. Nykyisille radoille ei kerta kaikkiaan mahdu määräänsä enempää liikennettä. Pitää rakentaa lisää rautateitä, jotta homma toimisi. En tiedä kuka ne rakentaa, mutta tuskin ainakaan valmiille radoille valmiilla kalustolla kilpailemaan tulevat yritykset. Ne tulevat vain rahastamaan, eivät investoimaan. Valtio ne joutuu verovaroin rakentamaan, tai ehkä palataan ensimmäisen rautatien rakentamisen aikaan. Silloin radan rakensivat nälissään hoippuvat hätäaputyöläiset jauhopalkalla. Nykyisin ne tehtäneen kuntouttavana työtoimintana ja työkokeiluna.

Turhahan tästä on rutista, sillä asia ei ole kansan valitsemien edustajien päätettävissä. Siitä päättävät ja ovat jo päättäneet liike-elämän edustajat hallituksessa, sillä valtionyhtiöiden asiat kuuluvat hallituksen päätettäviin asioihin.

Hallitus toimii sokeassa uskossa, sillä markkinauskon mukaan markkinat korjaavat omat virheensä luonnonlain tavalla. Ilmeisesti niiden uskotaan korjaavan myös ministereiden puutteellisen ymmärryksen. Jos ja kun jokin menee pieleen, niin syy on kansalaisten puutteellisessa uskossa markkinavoimiin.

15.8.

Kuva: Karjalainen 15.8.2017

Kommentit
  1. 1

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Hankintalain mukaan on kiellettyä jakaa hankintaa keinotekoisesti osiin kynnysarvon ylittämisen välttämiseksi. Varmaan kilpailutuksen pilkkomiselle on hyvä selitys. Jolleivat virkamiehet muuta osaa, niin ainakin selitystaidot ovat kunnossa (koskee myös itseäni).

    Obsessio kuullostaa hienolta ja se tulee helposti mieleen, kun Anne Berner astuu esiin ”uusine esityksineen”. Toisaalta raideliikenteestä tulee mieleen metafora, että kilpailutus on raideparin nimi, jota Bernerin juna pystyy kulkemaan eikä raiteelta ole poispääsyä, kun on eksytty yksiraiteiselle rataosuudelle.

    Timo Soini hallitsee ravitermit minua paremmin, mutta siltä myös vaikuttaa, että A. Berner on saanut silmälaput syntymälahjana. Ne rajaavat näkökyvyn kapeaksi. Vaiva on samaa luokkaa kuin Lilleri-Lallerilla eikä löydy sellaista silmälääkäriä, joka vaivan voisi parantaa.

  2. 2

    Pohjola sanoo

    En vain käsitä, miten näillä ihmisillä voi olla noin kova ja harhainen usko siihen, että he voivat pitkäänkin jatkaa tuota?

    • 2.1

      Arjuska sanoo

      Koska he vaan saavat jatkaa. Stubbin valheet, rasismin harjaukset, kaikki meni kansalle läpi. Mikä nyt enää muuttuisi.

  3. 3

    Raimo Aalto sanoo

    ..tiedän ratkaisun tähän.
    laitetaan berner ja sipilä johonkin junaan.
    joka ei vähään aikaan toppaa.
    ja päätepysäkki on todella kaukana.
    ja körötellään ihan hiljaa.
    ..Raimo

    • 3.1

      StillSearching sanoo

      Kuin myös
      Erotetaan hallitus…
      Olemmeko/oletteko oikeasti halunneet näiden asioiden tapahtuvan kun kävitte äänestämässä? 😀

    • 3.2

      Jyrki sanoo

      Ehdotankin, että ostetaan Siperiaan menevään junaan pelkkä menolippu heille ja toivotetaan hyvää matkaa. Matkalla voivat sitten katsella myös junanikkunasta niitä tekemättömiä töitä ja alkaa ehdottelee niitä perillä tullessaan paikallisille ilman palkkaa toki…

  4. 4

    Tanja Takalo sanoo

    Eivät Sipilä, Berner ym kumppanit ole virkaniehiä kuin korkeintaan nimellisesti. He ovat kovan luokan bisnesmiehiä. Maan etua ei ole olemassa, sillä maan tai kansan etu ei kuulu bisnekseen. Kaikki mikä jää bisneksen ulkopuolelle jää myös heidän kallojensa ulkopuolelle. No, en osaa ennustaa tulevaisuutta. En tiedä millainen Suomi jää tämän hallituksen irvikuvan jälkeen jäljelle. Yhden asian kumminkin riedän, meni syteen tai saveen laskun maksaa veronmaksaja.

    • 4.1

      Markku Kemppainen sanoo

      Näin on. Veronmaksaja maksaa kaikki kannattamattoman toiminnan tuet kun taas kapitalisti kerää kaikki hillot eikä korvaansa lotkauta tasapuolisuuden vaatimukselle.

    • 4.2

      Heta-Riikka sanoo

      Tuolla tavalla se yleensä aina on mennyt ainakin rahoitusmarkkinakriisien jälkeen eli myös suomalaisten veronmaksajien yhteinen ”sijoitussalkku” on kepeä kantaa. Ja nyt tämä hallituksen kukkaverhotäti, joka mediassa hillityn miellyttävällä äänellä selittää toimiensa johtavan palveluiden parantumiseen, halpenemiseen ja yleiseen tehokkuuteen alkaakin pikku hiljaa paljastua herttaisuuteen naamioituneeksi bisneshaiksi, joka ilman epäilystä lyö lihoiksi kansalaisomaisuutta jakaen sen omalle viiteryhmälleen voitontavoittelussa hyödynnettäväksi.

  5. 5

    Rosa Warski sanoo

    ”Hallitus toimii sokeassa uskossa, sillä markkinauskon mukaan markkinat korjaavat omat virheensä luonnonlain tavalla. Ilmeisesti niiden uskotaan korjaavan myös ministereiden puutteellisen ymmärryksen. Jos ja kun jokin menee pieleen, niin syy on kansalaisten puutteellisessa uskossa markkinavoimiin.”

    Jos näin on, niin kyse on tosiaan uskovaisuudesta. Markkinoilla on Jumalan asema, eikä Jumala voi tehdä väärin. Tosiasia tietenkin on, että markkinat ovat vain abstraktio ihmisten kaupankäynnistä, ja huonoja kauppoja voi tehdä.

    Itse uskon kumminkin, että kyse on yksinkertaisemmasta asiasta: liike-elämä ym. intressiryhmät ovat lahjoneet Bernerin ynnä kolmen koplan. He eivät välitä tippaakaan Suomen kansasta tai itsemääräämisoikeudesta, vaan ainoastaan omista rahoistaan, vallastaan ja asemastaan poliittisen uran jälkeen.

  6. 6

    Markku Kemppainen sanoo

    Hallituksen todellinen ongelma on se, että se on pystyssä, vaikka se on täysin laittomasti koottu. Siellä on Soinin ryhmä, joka ei missään vaaleissa ole saanut äänen ääntä. Se pitää tämän hallituksen pystyssä, vaikka millaisia älyttömyyksiä sieltä tulisi. ja kun paskaa pannaan tarpeeksi lentämään niin aina joku kikkare osuu maaliinsa. Tätä hallitusta ei kaada mikään järki tai maanjäristys. Näissä väännöissä on niin paljon kapitalistien rahavoimaa takana, että yritykset eivät lopu.

  7. 7

    Rintsu sanoo

    Totta kaikin puolin.

    Helsingin ratapiha on täynnä. Lisäämättä raiteita siihen ei saada yhtään junavuoroa lisää.

    VeeÄrrää taas voisi hieman omistajaohjata jos matkustajia tahdotaan lisää tai lipunhintoja alhaisemmiksi. Junalipun hinta kun ei koskaan saisi olla kalliimpi kuin lentolipun hinta joten kyllä VeeÄrrällä kilpailua on. Lentoyhtiöiden kanssa.

    Toisekseen nytkään kaikilla radoilla ei ajeta henkilöliikennettä. Vanhan kototönöni vierellä kulkevalta radalta henkilöliikenne lakkautettiin kannattamattomana muistaakseni -82. Hetken ajettiin korvaavaa bussivuoroa, mutta sekin lakkautettiin kannattamattomana. Vaikka kuinka kilpailutettaisiin, niin kukaan tai mikään ei saa sitä väliä kannattavaksi jos valtio ei maksa.
    Toisaalta jo 80-luvulla laskettiin, että rahtiliikenteen vuoksi rataosuuden sähköistäminen olisi kannattava investointi. Kannattavaksi laskettuun investointiin vaan ei kolmeenkymmeneen vuoteen ole löytynyt rahoja.

    Rataosuudelle teoriassa mahtuisi varmasti parikymmentä päivittäistä vuoroa, mutta kukapa kolmesta mahdollisesta matkustajasta kilpailisi? Rataosuuden voisi vaikka heti avata kilpailulle noin niinku kokeeksi, että paljonko uusia matkustajia se kilpailu vetää puoleensa?

    Markkinoiden virheitä korjaavaa luonnonlakia taas nykyään kutsutaan avaimeksi valtion kassaholviin. Modernin kapitalismin oppien mukaan voitot ovat yksityisiä, mutta kulut ja tappiot kuuluvat sosialismille.

  8. 8

    Jyrki sanoo

    Ainakin suomessa periaatteessa sotilashenkilöt ei saa politikoida jne. Koska armeijakaan ei ole mikään demokratia ja kaiken lisäksi jos sotilashenkilöt johtaisi maata niin tuskin eläisimme nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa.

    Sama ongelma on selvästi tässä VR-juna, SOTE jne. Ongelmissa kun politiikkaan otetaan bisnes ja markkinavoimien edustajat hoitamaan asiaa. Ja annetaan heille isännän ja emännän rooli. Kun sen sijaan heidän pitäisi olla pelkkiä renkiä kansalle.

    Kuten armeijankin rooli on Suomessa olla se renki. Joko palvelee isäntiään ja emäntiään sen mukaan kuin he heille töitä antavat ja määräävät ja turvaavat suomen koskemattomuuden niillä resursseilla mitä on ja annetaan. Eli suomeksi kansa on näitä isäntiä ja emäntiä armeijalle.

    Sillä kuten sanoin armeijassa ei ole demokratiaa eikä varmasti ole firma Oy Ab firmoissakaan. Niillä on omistajat ja toimitusjohtajat jne. Jotka päättää miten laiva kulkee. Kyydissä olija on vain tässä tapauksessa kansa, joka pitää laivan kumminkin liikkeellä lopulta ilman oikeutta sanella miten laivalla pitää elää ja olla jos ja kun Suomi nyt tulevaisuudessa yksityistetään vaikka sitten pohjavesiä myöten…

  9. 9

    Markku Isometsä sanoo

    Tämähän on ihan nurinkurista että annetaan monen osapuolen tehdä selvityksiään. Ensin tulee päättää mitä halutaan mikä on mennyt ihan oikein ja sitten tilataan päämäärää tukevat selvitykset ja taas on menetelty ihan oikein. Mitä se tämmöinen omistajaohjausyksikkö menee tilailemaan omia selvityksiään sillä sehän haiskahtaa ihan siltä että ensin selvitetään ja sitten päätetään. Eihän sillä tavalla saada mitään aikaan eli mennään perä edellä puuhun.

    • 9.1

      Raili Sergejeff sanoo

      ”Mitä se tämmöinen omistajaohjausyksikkö menee tilailemaan omia selvityksiään sillä sehän haiskahtaa ihan siltä että ensin selvitetään ja sitten päätetään.”

      Niinhän sen kuuluukin mennä, että ensin selvitetään ja sitten päätetään.

      Enemmänkin haiskahtaa tuo bernerin ja hallituksen pilkkoma selvitys, sanoisin kuin ruotsalaiset ”jag anar ugglor i mossen”. Ehkäpä omistajaohjauksessa epäiltiin, että asiassa on koira haudattuna.

    • 9.2

      "Aina Marina" sanoo

      Pahasti haiskahtaa tuo pilkkominen siltä, ettei haluttu oikeaa tutkimusta – vaan tietynlaisia hutkimuksia, jotka sopivat omaan agendaan. Eihän niitä kaikenmaailman asiantuntijoita ja tutkijoita ole tämä hallitus halunnut touhujaan sotkemaan tähänkään asti.

  10. 10

    Kyösti Hyttinen sanoo

    Elämme yhden taloustotuuden maailmassa, jonka pohjana on sama ”ismi”, talousliberalismi.
    Globalisaatio, markkinausko, yksityistäminen, yksilöiden oman edun tavoittelu tuo yhteistä hyvää ikään kuin yhteistä etua tavoittelevan ”näkymättömän käden” ohjaamina.
    Kritiikistä huolimatta (esim. finanssikriisi, 10-vuotinen lama) ideologiasta ei haluta luopua, sanotaan ”sääntely heikentää talouskasvua”.
    Kaikki maat hakevat talouskasvua viennistä. Jo kansakoulu pohjalta ymmärtää, etteivät kaikki maat voi nousta yhtä aikaan lisäämällä vientiä ja supistamalla tuontia, paitsi ehkä tämä talouseliitti, joka ei tätä näy tajuavan.

    Suomessa vasemmisto, joka oli ennen vastavoimana talousliberalismille, on taantunut. Sosiaalidemokraatit ovat uusliberalistisen taloususkonnon, jos ei nyt kannattajia, niin”vastuullisia” pään nyökyttelijöitä (”ei ole vaihtoehtoa”). Vasemmistoliitto on taas keskittynyt hyviin asioihin, pakolaisten, feministien ja sateenkaari-ihmisten asialle.
    Ironista kyllä globaalin talouseliitin hankkeiden vastustajaksi ovat nousseet kansallismieliset ja äärioikeistolaiset liikkeet.

    Luoja suomalaista köyhää auttakoon.

    • 10.1

      Pasi Ranta sanoo

      Kerrankin samaa mieltä tuon uuninpankkoäijän kanssa. Sipilä, Orpo ja Berner on jollain tapaa likvidoitava tuolta päättäjien asemasta. Nuohan myyvät kaiken tuottavan omaisuuden kavereilleen, omaisuuden joka on koko kansan verorahoilla maksettu. Se nyt ei kertakaikkiaan käy. Mikäli joku junaliikenne kilpailutetaan, uusi tekijä tuo tänne oman kalustonsa ja rakentaa uudet radat. Tällä perkeleen Bernerin ja Sipilän suunnitelmalla ei ole yhtään ainoaa kilpailulainsäädännön pykälän hyväksymää ehtoa. Toivottavasti edes persut kaataa sen

  11. 11

    Aikamies sanoo

    Menettelyhän on hyvää hallintoa – joidenkin mielestä. Olen tästäkin erimieltä 😉
    Oikeastaan onhan VR-ongelmia jos tarkemmin kuuntelee ja kyselee. Ovat kuitenkin enempi siellä tavarankuljetuspuolella. On siis korjattavaa ja saneerattavaa ja suunniteltavaa, mutta miksi salaillen ja hätäisesti tehden?
    Siuntiolaisten liikennyhteyksien uhraaminen rantaradan (HKI-TKU) nopeuttamiseksi taannoin poiki mielenkiintoisia sivujuonia. No tekihän paavikin Canossanmatkan (nykyaikaisemmin sanoen kai jos vuori ei tule muhammedin luo, niin muhammed menee vuoren luo)
    Tonkiessani AB:n ensimmäistä ”ulostuloa”, sen syitä ja seurauksia, niin AB:n eduskunnalle antama selvitys ja muutaman toimijan virkamieskunnan vastaukset olivat selvästi erilaisia tai eri asiasta?. Joku valehteli tai ainakin lausui muunnettua totuulla. Valitusviranomiainen toisti AB:n lausunnon – oli totta eli ei. Siihen oli tyytyminen.
    Tämän uusintakierroksen kuvaaman ruuhkasuomen henkilöliikenteen kilpailuttaminen voi olla AB:llekin hieman hankalaa, mikäli HSL:n (paikallinen toimija) YLElle antamaa lausuntoa (https://yle.fi/uutiset/3-9766060) osaan tulkita.
    Meinaan jotta niin ”kansalaista” vedätetään kuin pässiä teuraalle.

    • 11.1

      J Louhelainen sanoo

      Ei voi tulla kuin yhteen lopputulokseen. Anne Bernerin täytyy olla todella yksinkertainen!

  12. 12

    Väinö Tervonen sanoo

    Voisihan tuota verrokkia hakea vaikka lentoliikenteestä. Eivät lentoyhtiöt ainoatakaan lentokenttää itse ole rakentaneet, vaan valtion liikelaitos Finavia. Tämä liikelaitos sitten laskuttaa lentoyhtiöitä lentokenttäkapasiteetin ja lennonjohtopalveluiden käytöstä. Voisin kuvitella, että ratakapasiteettia voisi siis Liikennevirasto rakennuttaa ja laskuttaa sen käytöstä rautatieyhtiöitä, kuten ilmeisesti rahtipuolen operaattoreille jo tehdään. Tässä kuviossa ei pitäisi olla mitään kummallista.

    Monilla tuntuu Suomessa olevan vallalla käsitys, että rautateiden ja VR:n väliin kuuluu yhtäläisyysmerkki. Näin ei ole, VR ei omista rataverkkoa eikä se ole verovaroilla pyöritettävä valtion virasto, vaan valtion omistama osakeyhtiö vuodesta 1995. Rataverkon omistaa valtio ja sitä hallinnoi Liikennevirasto.

    Bernerin esityksen kelvottomuus piilee tavassa, millä markkinoita ollaan avaamassa: luomalla paikallisia monopoleja ja niputtamalla niihin ristisubventiota eli velvoiteliikennettä syrjäseuduille. Tämä tarkoittaa käytännössä kartellihinnoittelua eikä kilpailua synny. Sinänsä on terve ilmiö, että rautateillä olisi useampikin operaattori. Läpinäkyvä ja toimiva keino syrjäseutujen liikenteen hoitamiseen on ostopalvelu, kuten toimitaan laajalti bussiliikenteessä.

  13. 13

    Joukkovoima sanoo

    Virhe syntyi jo siinä, kun valtio meni yhtiöttämään valtion laitoksen vuonna 1995. Tämä päätös pitää purkaa, VR takaisin virkamiesten hoidettavaksi.

    • 13.1

      Esa J. sanoo

      Siinä vaan on sellainen pointti, että vanha Valtionrautatiet joutuivat maksamaan myös ajamiensa ratojen kunnossa- ja ylläpidon.

      Rekka- ja bussifrmat puolestaan taas EIVÄT maksaneet ajamiensa teiden kunnossa- ja ylläpitoa samalla tavalla kuin se muinainen VR.

      Tuo yhtiöittäminen oli osa kokoomuksen viljelemää strategiaa, jonka mukaan kaikki mahdollinen pitää yhtiöittää, jotta kavereille tulisi laardia lompakkoon.

    • 14.1

      on thin ice sanoo

      Vitsi kun hyvä biisi. Genious riimitys.
      Ehdottomasti jatkoon tämä irony-man!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *