Ministerin lähtölaskenta

Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tekee matkustamisen halvemmaksi, lisää junareittejä ja kasvattaa junaliikenteen suosiota. Berner sivuutti kätevästi valtion omistajaohjausyksikön teettämät selvitykset, ja käytti vain omaan näkemykseensä sopivia. Hänen oma näkemyksensä on liike-elämän etujen mukainen, omistajaohjausyksikkö ajattelee valtion etua.

Niiden valtion eli veronmaksajien näkökulmaan perustuvien selvitysten mukaan mikään Bernerin perusteluista ei pidä paikkaansa. Junaliput kallistuisivat, uudistus toisi vuotuiset 30–45 miljoonan euron lisäkustannukset, ja neljään osaan pilkotun VR:n osingonmaksukyky Suomen valtiolle heikkenisi. Ilman investointeja uuteen kalustoon ja raiteisiin junaliikenne ei vilkastuisi eikä reittejä tulisi lisää.

Lisäksi VR:n velvoiteliikenteen 20 miljoonan euron tappiot siirtyisivät kilpailun myötä joko liikenneministeriön kontolle tai lippujen hintoihin.

Näin tylysti kertoivat sekä Yle että Helsingin Sanomat.

Kuten odottaa sopii, niin Berner vähättelee näitä oman esityksensä kannalta ikäviä selvityksiä. Hänen mukaansa toimeksiannot ja annetut lähtötiedot ovat erilaisia. Epäilemättä ovatkin. Valtion omistajaohjausyksikkö katsoo valtion etua, Berner liike-elämän. Siksi Berner ihan pokkana kiistää jopa maallikonkin ymmärtämän ratakapasiteetin riittämättömyyden. Nykyisille radoille ei kerta kaikkiaan mahdu nykyistä enempää junia, eikä niitä uusia junia olisi edes tulossa. Kaikki kilpailijat vuokraisivat nykyistä kalustoa, joten liikenteen lisääminen jonnekin olisi pois jostain muualta. Niitä uusia ratoja ei rakenna kukaan muu kuin valtio.

Berner alkaa olla ongelma hallitukselle ja erityisesti keskustalle. Veronmaksajille hänen pelkkään ideologiaan perustuva yhtiöittämis-, kilpailuttamis- ja yksityistämisintonsa on kallista, valtiolle suorastaan tuhoisaa. Sanomalehti Karjalaisen tämänaamuinen pääkirjoitus käsittelee Bernerin sooloilevia väylähankkeita, mutta sopii myös hänen sooloiluunsa junaliikenteen kilpailuttamisessa. Ministerin lähtölaskenta on tainnut alkaa.

Bernerin tyyli toimia ei miellytä alkuunkaan keskustalaisia. Ministeri on jo ennättänyt sotkea autokaupan löysillä verouudistuspuheillaan, ja samalla tyylillä, sivuilleen vilkuilematta ja muita kuuntelematta, hän runnoo nyt läpi muun muassa VR:n pilkkomista. Viestintäasioissa liikenneministeri on, jos mahdollista, vielä tätäkin kovakorvaisempi.

Keskustassa on alenevien kannatuslukujen vuoksi yltymässä Sipilän vastainen kapina. Se voi hyvinkin kanavoitua itseriittoisella tyylillään touhuavaan Berneriin. Bernerin nelivuotinen projekti saattaa päättyä ennen aikojaan, mikä voi olla sekä Sipilän ja keskustan että koko maan edun mukaista.

Berner on varoittava esimerkki siitä, miten liike-elämäajattelu ei sovi valtionhallintoon. Valtio ei ole osakeyhtiö, jonka on tuotettava voittoa omistajilleen. Vielä vähemmän se on osakeyhtiöiden lypsylehmä, jonka kustannuksella tehdään voittoa.

15.8.

Kuva: Karjalainen 15.8.2017

 

 

Kommentit
  1. 1

    stunned sanoo

    Bernerismiä kuvaa parhaiten kivikautinen suurriistan- tai biisoninmetsästys: ajetaan summamutikassa jyrkänteeltä alas ja pannaan lihoiksi. Sillä erolla, että saalista ei suinkaan jaeta metsästykseen osattomien oman heimon jäsenten kesken, vaan viedään lihat vuorten taakse parempiin suihin.

  2. 2

    Tapsa Ekman sanoo

    Ilmeisesti Berner haluaa junaliikenteeseen vähemmän sääntelyä, olemattomat kalustohuollot ja olemattomat palkat, ihan mukavuuslippulaivojen tyyliin.

    Katsoin eilen uudestaan ”All is Lost” -elokuvan ja sen innoittamana Ylen ulkolinjan ”Villiä menoa valtamerillä”-dokkarin, joka olikin loistava.

    Tämän jälkeen tuntuu Bernerin toimista typerimmältä tuo sähköautojen tukeminen, ”koska ilmastonmuutos”. Osta sinäkin Tesla!

  3. 3

    Aikamies sanoo

    Pieni lainaus YLE:n uutisista https://yle.fi/uutiset/3-8822148 (19.4.2016)
    – HSL on omistajakuntiensa ja VR:n kanssa yhteistyössä jo ratkaissut omat kalustoasiansa itsenäisesti. Eli meille tulevat nämä uuden junasarjan Flirt-junat. Ja kun nuo junat on toimitettu, niin sen jälkeen kaikki HSL:n liikenne liikennöidään Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiön junilla, jossa VR luopuu vähemmistöomistuksestaan. Junakalustoyhtiön omistaa syksystä 2017 eteenpäin pääkaupunkiseudun kunnat.
    Toinen lainaus_ https://www.hsl.fi/uutiset/2017/hsl-alueen-lahijunaliikenteessa-kulkee-ainoastaan-flirt-junia-196-alkaen-10258. Kaikki HSL:n tilaamat lähijunaliikenteen vuorot ajetaan Sm5- eli FLIRT-junilla maanantaista 19.6. alkaen, mikä kohottaa merkittävästi kaluston palvelutasoa ja junaliikenteen ilmettä.

    Ensimmäinen uutinen kertoo omistamisesta – sehän on AB:lle tärkeää.
    Toinen uutinen kertoo kalustonhankinnan tilasta. Junat kulkevat.

    Aikooko AB purkaa HSL:n luoman lähiliikennejärjestelmän?
    Tavaraliikennehän on jo ”kilpailussa” – ja kuljetukset pitkälti kumipyörillä joko kilpailun tuloksena tai siitä riippumatta?

    AB:n lähtölaskennan pitäisi toteutua isompien ongelmien välttämiseksi. Mitäs jos sittenkin lakiin laitettaisiin se kansalaisuuden menetys kansakunnan vahingoksi toimivilta kaksoiskansalaisilta eikä vain [ehdotuksen mukaan] tuomion saaneilta terroristeilta?
    _____

    • 3.1

      Harri Haanpää sanoo

      Pääkaupunkiseudun lähiliikenne olisi ollut jo mahdollista kilpailuttaa, mutta VR teki HSL:lle tarjouksen, jossa hinnat olivat 15 prosenttia aiempaa alempana, ja niinpä solmittiin sitten sopimus sen enempää kilpailuttamatta vielä muutamaksi vuodeksi. ¹

      Nyt pikkuhiljaa valmistellaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kilpailuttamista kymmeneksi vuodeksi 2021 alkaen. ²

      Ainakin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä siis kilpailutus on jo menossa ja se on jo tuonut matkustajille ja liikennettä tukeville kunnille säästöjä.

      On varmasti ongelma, että iso osa rataverkkoa on yksiraiteinen. Kilpailu ja mahdollisesti useat operaattorit eivät varmaankaan helpota kahteen suuntaan ajavien junien aikataulujen sovittelua yhdelle raiteelle.

      Toinen asia on, että liikenneministeriön päätös syksyllä 2015 lopettaa paikallisjunaliikenteen ostaminen Länsi-Uudellemaalle on nyt johtanut siihen, että kustannukset siirtyvät kunnille; Siuntio liittyy HSL:ään ja tukee kunnallisveroilla liikennettä saadakseen saman palvelutason kuin ennenkin, ja Raaseporikin on mukana ostamassa myöhäisillan vuoroa Karjaalle.

      Pitäisikö ehkä maakunnallisen liikenteen tukemisesta, jos se vaikuttaa tarpeelliselta, päättää jatkossa maakunnallisella tasolla, jos hallituksen maakuntauudistuksesta joskus tulee jotakin?

      ¹ HSL, VR ja Junakalustoyhtiö solmivat aiesopimuksen uudesta lähijunaliikennesopimuksesta https://www.hsl.fi/uutiset/2015/hsl-vr-ja-junakalustoyhtio-solmivat-aiesopimuksen-uudesta-lahijunaliikennesopimuksesta

      ² Junaliikenteen kilpailun avaaminen ei muuta HSL:n suunnitelmia – yhtymän tarjouskilpailu edessä alkuvuodesta https://yle.fi/uutiset/3-9766060

      • 3.1.1

        Aikamies sanoo

        Näinhän se on nähtävä. Mihin AB:iä sitten tarvitaan. Jarrumieheksikö. Ettei vaan ole mennyt jossain väärille raiteille – törmäyskurssille?
        [Jarrumies oli se, joka entisaikaan perässä jarrutteli, ettei juna ”heilunut”]

  4. 4

    Petri Sakkinen sanoo

    ”Valtio ei ole osakeyhtiö, jonka on tuotettava voittoa omistajilleen.”

    Ei ole, ei, mutta täsmentäisin tätä siten, että edes osakeyhtiön ei ole lain mukaan pyrittävä tuottamaan voittoa omistajilleen. OY-laki sanoo (ulkomuistista) että yhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa, ellei yhtiöjärjestys toisin määrä.

    • 4.1

      Sampo Makkonen sanoo

      No kylläpäs vaan on, Valtio ON osakeyhtiö (jonka osakkaita me kaikki olemme) ja jonka on tuotettava voittoa omistajilleen(voittoa=palveluja). Ja sitä valtiota tulee johtaa niin, kuin johdetaan mitä tahansa menestyvää orgnisaatiota, myös yrityksiä. Ideologisesti häiriintyneet sitten keksii näitä loruja valtiosta ja yrityksistä, kykenemättä älylliseen debattiin asiasta.

      • 4.1.1

        Eero Heikkinen sanoo

        Niinpä täältä pois muuttaessaan voi myydä osakkeensa hyvään hintaan vaikka jollekin maahanmuuttajalle. Tai jos uskoo valtion menestykseen niin voi ostaa lisää osakkeita 🙂
        Jos Suomi Oy ei menesty, niin pidetään yyteet ja irtisanotaan heikosti tuottavat kansalaiset. Menoliput vain käteen ja lämmin kädenpuristus. Tai myydään ydinbisnekseen kuulumattomat osat (Lappi?) vaikka kilpailijalle (Venäjä?).

  5. 5

    Kyösti Hyttinen sanoo

    ”Valtio ei ole osakeyhtiö, jonka on tuotettava voittoa omistajilleen. Vielä vähemmän se on osakeyhtiöiden lypsylehmä, jonka kustannuksella tehdään voittoa.”

    Tämä totuus näyttää olevan hukassa myös osalta kansalaisistamme.
    Valtio on ympärillämme olevat aineelliset ja aineettomat perusrakenteet, jotka mahdollistavat yhteiskunnan toiminnan. Yhteiskunta on yhtä kuin me kansalaiset.
    Kokoomuksen ideologian tiivistys: https://www.youtube.com/watch?v=MHdHTyrOgPI

  6. 6

    sanoo

    Niinpä Berneska…. Taas päivän paras hetki. Sätkä huuleen, kahvimuki (tai poikkeuksellisesti jotain muuta) viereen, ja sitten Uuninpankkopojan kolumni. Kaikesta olen ollut samaa mieltä paitsi kerran, ja se koski TV-sarjan musiikkia 🙂 Olen useasti ihmetellyt, miksi Saku saa niin paljon haukkumisia puolustaessaan turvapaikanhakijoita. Sättijät ja uhkaavat näyttävät olevan juuri ne työttömät orjatöihin pakotetut, joitten paras puolustaja on juuri Uuninpankkopoika.

    • 6.1

      stunned sanoo

      Torpparit puolustavat omia kahleitaan, koska kartanonherran suulla on heille kerrottu, että Saku tai kuka hyvänsä valtaa arvosteleva on kommunisti.

      • 6.1.1

        "Aina Marina" sanoo

        Aivan käsittämättömiä ovat käsitykset/hokemat niin vasemmistoon kuin vihreisiinkin liittyen. Ilman vasemmistoa ei olisi köyhällä sitäkään vähää. Kaipa se on sitten niin, että osa kansasta luulee pääsevänsä jollakin tavalla ”parempaan kastiin” äänestäessään ja hokiessaan kokoomusta O.o

    • 6.2

      töytön sanoo

      ”Sättijät ja uhkaavat näyttävät olevan juuri ne työttömät orjatöihin pakotetut, joitten paras puolustaja on juuri Uuninpankkopoika.”

      Vai oisko ne sättijät sittenki näitä korvaamattomia työn sankareita.. 🙂

  7. 7

    Jyrki sanoo

    Joskushan joku taisi lohkaista eduskunnassa, että jos tämä yksityinen Digita joka siis pitää yllä maanpäällistä radio ja TV-antenniverkostoa Suomessa. Niin jos Digita ei lopeta rahastusta, niin täytyy harkita valtion oman radio ja TV-antenniverkoston rakentamista sen rinnalle. Jostain syystä ajatusta pidettiin aivan idioottimaisena, kun tosiaan radio ja TV-antenniverkosto myytiin yksityisille joiden piti tuottaa halvalla ennen valtion tuottamat palvelut. Mutta ei sitten mennyt ihan putkeen tämä halvalla tuottaminen…

    No jos sitten tässä rautatie jutussa homma menisi lopulta noin, että rakennetaan toiset valtion omat raiteet yksityistettyjen viereen takaamaan halvemmat junayhteydet. Niin sittenhän tämä rautateitä vaivaava ongelma, että on vain yksi raide ja siihen mahtuu menee junat perätysten vain yhteen ja samaan suuntaan kerrallaan ongelma ratkeaa. Ja lopulta junat kulkee kumpaankin suuntaan verovaroilla toinen ja toinen yksityisillä…

    Niin juu kait se ongelma näinkin ratkeaa lopulta voidaan myydä ne toisetkin raiteet yksityisille siihen toki menee varmaan joku 100 vuotta. Että pöly laskeutuu ennen kuin seuraava kusetus voidaan toteuttaa. No kunhan pohdin tulevaisuutta, jossa näen jo monet 9e/pvä orjat kuokkimassa tätä uutta raidetta yksityisten rinnalle…

  8. 8

    matti luomansuu sanoo

    Pienen maan suuret ongelmat?
    Olen ollut useasti, kuluneiden vuosien aikana käynyt pikkuparlamentissa kuuntelemassa eri puolueiden eduskuntaryhmien järjestämissä kansalaisfoorumi tapahtumissa. Talous – sosiaali – ulkopolitiikasta jne. Varsin mielen kiintoinen oli esim ”voiko euron korjata” info tilaisuus jossa esitelmien loppuvaiheessa tilaisuuden järjestäjät vastaavat kuuntelijoiden esittämiin kysymyksiin. Oman kysymykseeni tuli kiemurtelevia vastauksia, helikopterirahasta alettiin veivaamaan, puheenvuoroni loppuvaiheessa kun sanoin eu:n ja euron olevan ideologisia tuulentupia poliitikkojen henkinen kiemurtelu ja kasvojen punoitus oli sangen huppaisaa seurattavaa. Bernerin esitelmää liikennekaaresta taannoin oli kylmää kyytiä. eli laskiämpäri kansan silmille tyyliin, kuunneltavaa. En päässyt esittämään kysymystäni, että onko Sveitsissä tässä määrin ulkoistettu ja myyty sekä suunnitemissa pilkkoa ja myydä kuin täällä Suomessa. (VR:n pilkkominen ja yhtiöittäminen oli vasta tulevaa). Huom. miksi nykyään vielä puhutaan itsenäisestä Suomesta? SUOMI EI OLE ITSENÄINEN. Lopuksi kevennys: ”Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä”. Näillä eväillä, pilkotun ja yhtiötetyn VR:n ”parempaa toimivuutta odotellessa, hyvää viikendiä.

  9. 9

    Eino sanoo

    Istuva hallitus on sukupolvimuistiin oikeistolaisin, uusliberalistisin hallitus, ja Berner vaikuttaisi olevan sen markkinafundamentalistisin jäsen. (Markkinafundamentalistille mikään ei ole arvokasta sinänsä ns ”an sich”, hänelle kaikki on välillistä. Markkinafundamentalisti myy vaikka villisorsan valitusta, jos löytää sille markkinoilta tarpeeksi tuottoisan katteen. Markkinafundamentalistin mielestä kaikki mahdolliset ja mahdottomat ongelmat on ratkaistavissa markkinoiden avulla.) Sipilälle ja kokoomukselle tämä ei liene mikään ongelma. Kokoomushan on sitoutunut ajamaan nimenomaan Bernerin ja Sipilän sosioekonomisessa asemassa olevien asioita. Ehkäpä nyt kannatuslukujen jälkeen joidenkin keskustalaisten päissä on alkanut kajahdella muistoja alkiolaisesta ”Köyhän asiasta”, joka heivattiin puoleen agendalta jo monen monet vaalikaudet sitten. Heille Berner ja miksei itse Sipiläkin alkavat näyttäytyä vaalien lähestyessä vaarallisina rasitteina. Sinisten (uuvattien) kohtaloksi tässä kombossa vaikuttaisi lankeavan tyttömien pakkoaktivoinnin ja sanktiokurmuutuksen jälkeen niinsanotun hyödyllisen idiootin osa – jos pääsevät puoluekartoille, jää nähtäväksi ovatko vaalien jälkeen siellä vielä.
    Neoklassinen kohkaaminen on ollut yleistä niiden joukossa, jotka on koulutettu talouden pyörittämiseen. Mutta ehkäpä tämäkin talousteoria on maailmalla hiljalleen lipumassa oman mahdottomuutensa loppuun. Enteitä tästä antaa linkki puhuttelevine kuvineen.
    Kuvan vapaa suomennos: ”Austerity eli talouskuripolitiikka rankaisee köyhiä rikkaiden virheistä.”
    https://rwer.wordpress.com/2017/08/30/trading-in-myths/

  10. 10

    Tuomas Ramo sanoo

    Sipilä on ostanut Keskustan puheenjohtajuuden, eikä kaadu ennen kuin lyö itse hanskat tiskiin. Sen sijaan Berner on jo niin vihattu, että ellei Keskusta uhraa sitä pelinappulaa, se on kaikkien muiden puolueiden etu. Berner symboloi kansalaisille ahneutta, korruptiota, kansallisomaisuuden varastamista… ja syystä. Takana ovat joko rikolliset suunnitelmat tai täysin sokea uusliberalismi eli puhdas typeryys. Niin hävyttömän huonoja ehdotukset ovat olleet.

    Bostonin raporttia luotettavampaa analyysia saa rautatiesektorilla etsiä kissojen ja koirien kanssa. Normaalissa hallitustyöskentelyssä tuo olisi viimeistään viimeinen naula ministerin arkkuun.

  11. 11

    Esa J. sanoo

    Minun mielestäni Anne Berneristä (ja Sipilästäkin) on löydettävissä ainakin yksi hyvä puoli: keskustapuolue on hänen touhuilujensa ansiosta paljastunut kokoomuksen jyväjemmarijaostoksi.

    Kuka muistaa kommunisteista käytetyn retiisivertauksen? Joo, raaputa punaista pintaa, esille tulee valkoinen. Raaputa kepulaisen vihreää pintaa, alta paljastuu sinimustaa!

  12. 12

    taft sanoo

    Josko suomen virkamiehistöstä löydettäisiin tulkki: bärnerska/reaalimaailma.

    Lujasti silti luotan esivaltaan, viime aikojen notkahduksista huolimatta, on lottokuponki syntyä suomalaiseksi.

  13. 13

    Sami sanoo

    Onko missään otettu huomioon sitä kuinka paljon lisää tulee kiinteitä kustannuksia kilpailutuksen myötä? Joka firmalla on omat kiinteät kustannukset eli jos junavuorojen määrä ei dramaattisesti lisäänny, kiinteiden kustannusten määrä suhteessa junamatkoihin kasvaa eksponentiaalisesti. Kuten myös byrokratia. Ja tämän sitten asiakas maksaa kalliimpana lipun hintana.

    • 13.1

      "Aina Marina" sanoo

      Jonkun tehtävä on myös huolehtia näiden vuorojen turvallisesta aikataulutuksesta niillä vähillä raiteilla – kuka sen tekee, valvoo ja maksaa..? Vaikea on nähdä tässäkään monen yksityisen toimijan sopassa säästöjä ja hintojen laskua. Kyllä kyse on jostain ihan muusta kuin yhteisestä edusta – kuten yksityistetussä sotessakin :/

  14. 14

    Säästeliäälle kansanedustalle halpa ruoka sanoo

    Makartonipihvit(Eu-kokin gourmet-vinkit)
    3 dl makaroneja
    3dl vetttä
    4dl maitoa (muista maitojauhe)
    2 sipulia (yök)
    1tl suolaa
    1 kanamuna (onko naapurissa kanala)
    paistamiseen öljyä (muista vaihtaa autoon öljyt)
    Keittelet sitten makarooneja suolalla maustettussa vedessä itse en lisää sipuliaKeitä sakeaksi puuroksi.Kastele pitkä vuoka kylmällä vedellä.Kaada mössö vuokaan ja venttaa että jäähtyy.Kumoa vuoka ja leikkaa siitä n.1cm paksuisia viipaleita.Voitele viipaleet munalla ja paista pannulla ruskeiksi. Onkohan tätä gourmet-ateriaa tarjottu herroille
    vaihtoehtona on hapankorppupihvit.Taka sivulla lukee Siunaa Jeesus,ruokamme.Aamen.Tässä tilanteessa sen varmaankin siunaa sekä sipilätsi ja soini,kunhan ei itse tarvi kunnon lihaa vaihtaa vehnäjauhoihin.

  15. 15

    sanoo

    Keskustapuolueen käytännön politiikassa ei Äänestäjien (veronmaksajien) etu Bernerin tavalla toimia vaikuta kuin sen, että perustelut naamioidaan sopivammaksi tuoltakin näkökannalta – mikäli se on vain jotenkin mahdollista.

    BERNER SAATTAA MYÖS SAADA PIMEITÄ LAHJUKSIA ULKOMAISILTA MONIKANSALLISILTA YHTIÖILTÄ / HALLITUKSILTA, JOIDEN VALTIOIDEN ÄÄNESTÄJÄT HYÖTYVÄT TÄSTÄ epäisänmaallisesta politiikasta. Tuo on johtopäätös, johon tulee, kun tutkii hieman enemmän suomalaisten veronmaksajien etujen kannalta järjettömiä Annen esityksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *