Yhteiskunnallisesta keskustelusta
”Meidän pitäisi ruveta käymään yhteiskunnallista keskustelua”, Pécuchet ehdotti.
”Kirjoittakaamme mieluummin proosaa”, vastasi Bouvard.
”Meidän pitäisi ruveta käymään yhteiskunnallista keskustelua”, Pécuchet ehdotti.
”Kirjoittakaamme mieluummin proosaa”, vastasi Bouvard.
”Pieni mies on jumalan sijainen maan päällä. Jumala on ratkaissut hänen kauttaan paljon asioita. Että kondomi on paha, että köyhyys on paha, etä ihminen on paha, mutta paavi on pyhä!”
”Katoliset maat ovat köyhiä, Vatikaanin kassaholvit kahisevat suuryhtiöiden osakkeita. Mutta jumala ei jaa rahaa, eikä paavi. Minkä takia sellainen typeryys!”
Erno Paasilinna/Ruumisarkun nauloja
Suosittelen Melenderille tutustumista esimerkiksi invisition historiaan ja sen jälkeen vaikka Jonathan Gloverin kirjaan Ihmisyys – 1900-luvun moraalihistoria. Tutustuminen voi avata uuden näkökulman paavilliseen instituutioon, katolilaisuuteen ja uskovien moraalikoodiston toteutumiseen.
Onko suomalaisen kirjallisuuden kenttään syntymässä taantumuksellis-katolilainen ryhmittymä, joka jumaloi paavia ja katolilaisuutta ja jahtaa harhaoppisia ja uskonnottomia? Uusi kirjallinen inkvisitio?
Aina kun aletaan puhua ”sielusta”, tekee mieli lopettaa koko keskustelu. Silloin operoidaan uskonnollisella terminologialla, käsitteellä, jolle ei ole vastinetta todellisuudessa.
-Prospero
”Onko suomalaisen kirjallisuuden kenttään syntymässä taantumuksellis-katolilainen ryhmittymä, joka jumaloi paavia ja katolilaisuutta ja jahtaa harhaoppisia ja uskonnottomia? Uusi kirjallinen inkvisitio?”
Voi hyvät hyssykät sentään!
Pelkäät varmaan sitäkin, että joku myrkyttää ruokasi tai salakuuntelee puhelintasi.
”Aina kun aletaan puhua ”sielusta”, tekee mieli lopettaa koko keskustelu.”
En usko.
Mutta minun kylläkin tekee mieli lopettaa keskustelu aina kun joku ryhtyy antamaan setämäisiä neuvoja tyyliin: ”Suosittelen Melenderille tutustumista esimerkiksi invisition historiaan…”
Inhoan tällaista netissä käytävää jankutusta. Enkä tajua, miksi vaivauduin kirjoittamaan tämän kommentin.