Nokian Renkaiden arvottomista arvoista
Sain kauan sitten nuorena copywriterina mieluisan toimeksiannon. Tehtäväni oli kirjoittaa arvot merkittävälle suomalaiselle metsäteollisuusyritykselle. Sain palaveerata toistuvasti yhtiön johtoryhmän kanssa. Sekös hiveli nuoren miehen itsetuntoa.
Mutta muutaman palaverin jälkeen korskea mainosmies sai nöyrtyä ylivoiman edessä. Yrityksen arvoiksi kirjattiin vastahankaamisestani huolimatta joitain tämänsuuntaisia latteuksia: asiakaslähtöisyys, kansainvälisyys, luotettava edelläkävijä, tuloksellisuus.
Se, että kaikki eivät välttämättä olleet edes arvoja, ja joku niistä oli kirjoitettu eri muotoon, ei tahtia haitannut. Eikä se, että nuo prikulleen samat “arvot” oli lyöty lukkoon useiden muidenkin firmojen kabineteissa.
Hahmottelemissani arvoissa oli alunperin mukana myös joku vastuullisuutta ja ympäristöasioita sivuava ylevyys, mutta hallintojohtaja tyrmäsi sen yksintein.
“Ei me perkele mitään koijärvihippejä olla!”
Samainen tirehtööri kyseenalaisti myös asiakaslähtöisyyden, mutta muiden johtajien painostuksesta päätettiin, että sana “asiakas” olisi kuitenkin hyvä jossakin muodossa arvoihin kirjata.
“Voidaan sitten niillekin tätä kalvoa näyttää.”
Silloinen toimistoni lähetti käyttämästäni ajasta ihan kelvon laskun, mutta itse koin tehneeni turhaa työtä. Metsäteollisuusyritykselle luodut arvot eivät esimerkiksi kertoneet, millainen on yrityksen vastuu tai suhde asiakkaisiinsa, henkilöstöönsä, yhteistyökumppaneihinsa, ympäristöönsä tai ylipäätään ympäröivään yhteiskuntaan.
Eivätkä kerro Nokian Renkaidenkaan arvot. Ne löytyvät lukijalle oikeaoppisesti avattuina yrityksen verkkosivuilta. Selitykset kuuluvat lyhennettyinä näin:
Yrittäjyys = VOITONJANO
Olemme voitonjanoisia, nopeita ja rohkeita. Asetamme tavoitteemme korkealle; teemme työtämme pitkäjänteisesti emmekä luovuta helpolla.
Kekseliäisyys = SELVIYTYMISEN TAITO
Meillä on taito selviytyä ja yltää huippusuorituksiin vaikeissakin tilanteissa.
Joukkuehenki = TAISTELUTAHTO
Kunnioitamme erilaisuutta ja rohkaisemme joukkueemme jäseniä tekemään ja tavoittelemaan tähtisuorituksia myös yksilötasolla.
Nokia Renkaidenkaan arvoissa ei siis puhuta vastuullisuudesta tai suhteesta ympäröivään yhteiskuntaan.
Tai rehellisyydestä.
Voidaan siis sanoa, että Nokian Renkaat ei toiminut arvojensa vastaisesti huijattuaan mediaa, jälleenmyyjiään, osakkeenomistajiaan, yhteisyökumppaneitaan ja asiakkaitaan.
Kuten tunnettua, yrityksen arvot määrittävät myös yrityksen etiikan. Eli moraalisen käytöskoodin.
Tästä Nokian Renkaiden noudattamasta etiikasta hallituksen puheenjohtaja Petteri Waldén Hesarin jutussa:
”En ole maailmassa mistään huolissani. Nämä ovat niitä asioita, että kun tietää itse toimineensa oikein parhaan tietonsa ja etiikkansa mukaan, niin enempää ei voi tehdä.”
Eli: mitä väljempi etiikka, sitä vapaammat toimintamallit.
Yhtiön arvot voidaan laatia sellaisiksi, että ne kasvattavat yrityksen arvoa pitkällä tähtäimellä. Siksi arvoja ei kannata raapustaa sellaisiksi, että ne mahdollistavat sellaisen eettisesti ja moraalisesti arveluttavan toiminnan, jonka seurauksena yrityksen arvo romahtaa.
Vaikka arvot jäävät.
Eettisesti kestävää työviikkoa toivottaa
Anzio
Keskustelu jatkuu täällä.