”99 prosenttia bemarikuskeista pilaa kaikkien maineen”
Jouduin viime viikolla ajamaan aamuruuhkassa Espoon Tapiolasta Länsiväylää kohti eteläisintä Helsinkiä, kotiani ja sen kupeessa olevaa työpaikkaani.
Hämmästelin jonojen massiivisuutta ja sen myötä espoolaisten pitkäpinnaisuutta.
Minusta ei olisi tällaiseen joka jumalan aamu.
Metro ei selvästikään ole saavuttanut joukkoliikennettä karttelevien espoolaisten suosiota.
Vaikka en itsekään ole mikään liikennekulttuurin mallioppilas, äimistelin myös ruuhkassa vallitsevaa piittaamattomuutta liikennesäännöistä ja röyhkeyttä muita jonottajia kohtaan.
Bussikaistaa ajeltiin tavallisilla henkilöautoilla muina miehinä.
Ja myös naisina.
Ruoholahden päässä sitten kiilattiin keskustaan menevien kaistalle väen väkisin.
Stereotypia, että röyhkimykset ajavat tietyillä automerkeillä näytti toteutuvan.
Luovimmin liikennesääntöjä tulkitsivat Mersujen, Audien ja Bemareiden kuskit. Kuten eräs BMW:llä ajeleva kaverini leikkisästi totesikin asiaa pohtiessamme:
”99 prosenttia bemarikuskeista pilaa meidän kaikkien maineen.”
Mutta miksi ihmeessä näin on?
Asia jäi askarruttamaan, joten päivän päätteeksi päätin perehtyä aiheeseen ja vähän googletella.
Ja toden totta: vaikka tunnenkin useita äveriäillä saksalaisautoilla ajelevia ihan täysipäisiä ihmisiä, tutkimukset ja havainnot tukevat päätelmää, että hinnakkaampien autojen kuskit todellakin käyttäytyvät keskimäärin muita röyhkeämmin.
University of Californian tutkijat seurasivat taannoin autoilijoiden liikennekäyttäytymistä risteyksessä, jossa heillä oli väistämisvelvollisuus.
Kalleimpien autojen ajajat kiilasivat vastoin sääntöjä muiden autojen eteen neljä kertaa todennäköisemmin kuin halvempien autojen kuljettajat. He myös vaaransivat jalankulkijat suojatiellä kolme kertaa todennäköisemmin kuin muut.
EasyParkin kyselyn mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista kertoo rikkovansa pysäköintitilanteissa lakia tietoisesti. Mutta aivan omilla röyhkeyslukemillaan olivat bemarejaan parkkeeraavat. Heistä peräti 41 prosenttia kertoi tietentahtoisesti rikkovansa pysäköintimääräyksiä.
BMW-kuskeille myös ropisee parkkisakkoja eniten yhdessä Mersulla ajavien kanssa.
Googletellessani törmäsin muuten jännään Mersu-kuskeihin liittyvään triviaan: Dagens Median julkaiseman raportin mukaan Mersuillaan ajelevat haluavat kaikista autoilijoista kaikkein vähiten tutustua uusiin ihmisiin, eivätkä juuri ole kiinnostuneista liikunnasta, terveydestä tai kirjojen lukemisesta. MOT.
EasyParkin tiedustellessa liikennerikkomuksista paljastui myös, että punaista päin ja ilman turvavyötä ajamisesta, liikennemerkkien noudattamatta jättämisestä tai niihin verrattavista rikkomuksista saivat useimmin sakkoja juuri johtotähden rattia pyörittävät. Peräti joka neljäs Mercedes-kuski oli saanut sakot liikennerikkomuksesta. Ja kuinka ollakaan: kakkoseksi tulivat Bemarilla ajavat.
Yle puolestaan selvitti pahimmat kaahaajat. Autojen lukumäärään suhteutettuna eniten ylinopeussakkoja annetaan BMW-kuljettajille. Tuhatta autoa kohden sakkoja jaettiin bemari-kuskeille vuonna 2016 jopa 304 kappaletta. Toisena tulee Audi 270 sakolla tuhatta autoa kohden, ja kolmantena Mercedes-Benz vain yhdellä sakolla Audille hävinneenä. Ei liene yllätys, että Bemari dominoi myös kolaritilastoja. Sellaisen kärkipaikkaa BMW pitää Vakuutusyhtiö If:n vuoden vanhan tilaston mukaan läpi auton koko elinkaaren aina 20-vuotiaaksi saakka.
Korreloivatko säännöistä piittaamattomuus ja röyhkeys hyväosaisuuden kanssa?
Samaiset University of Californian tutkijat tekivät myös muita liikennekäyttäytymistä selvittäviä kokeita. Eräässä niistä testiryhmälle tarjottiin karkkeja ja kerrottiin, että ne on oikeastaan tarkoitettu viereisessä huoneessa oleville lapsille, mutta että makeisia voisi maistaa ennen kuin niitä tarjotaan heille.
Tätä ennen puolet ryhmästä oli manipuloitu tuntemaan itsensä parempiosaisiksi verrattuna hyvin köyhiin ja puolet taas tuntemaan itsensä vähäosaisiksi verrattuna hyvin rikkaisiin ihmisiin.
Ne, jotka tunsivat itsensä vertailun perusteella rikkaiksi, ottivat muita isomman kourallisen karkkeja riippumatta siitä, kuinka köyhiä tai rikkaita he todellisuudessa olivat.
Onko tietyillä automerkeillä ajaminen tapa manipuloida itsensä tuntemaan ylivertaisuutta muita teillä liikkuvia kohtaan?
Liikennepsykologian professori Heikki Summala antaa ymmärtää, etteivät ennakkoluulot eri automerkeillä ajavista ole perusteettomia.
Summalan mukaan merkillä on todellakin vaikutusta siihen, miten liikenteessä käyttäydytään.
Summala perustelee näkemystään sillä, että esimerkiksi Audia, BMW:tä ja Mercedes-Benziä ajavat usein johtavissa tehtävissä työskentelevät ihmiset.
Siksi hekin, jotka eivät vielä johtajia ole, haluavat tuohon ryhmään samaistua. Ihmisillä on taipumus haluta Bemarin, Mersun tai Audin rattiin vähän etukenossa.
Eli statussymboli kelpaa vaikka itse status olisi vielä saavuttamatta. Ja saavuttamattoman statuksen mukainen tapa käyttäytyä kiehtoo.
Brittiläisen Leicesterin yliopiston tutkimuksen mukaan jo pelkkä upouuden BMW:n rattiin istuminen kasvattaa hetkellisesti itsetuntoa.
”Sosiaalinen status johtaa itsekkääseen tapaan ajatella. Esimerkiksi hitaampia autoja edessä voi olla vaikeampi sietää”, Summala summaa.
Riskien ottamisen liikenteessä ja statuksen suhteesta on tehty useita tutkimuksia. Ne osoittavat, että johtajat ja yrittäjät ovat muita taipuvaisempia ajamaan esimerkiksi ylinopeutta, kirjoittaa Helsingin Uutiset.
Tätä pidetään seurauksena ajattelutavasta, että aika on rahaa.
Ja koska aika on rahaa, on röyhkeys sallittua.
Kiire ei lue lakia.
Tuore ikävä esimerkki: torstaina 6.9. Savonlinnassa naisautoilija törmäsi kahteen pyöräilevään pikkutyttöön suojatiellä.
Törmäilijä ei jäänyt odottamaan ambulanssin eikä poliisin saapumista.
Hän pakeni paikalta vedoten työkiireisiinsä.
Empatiaa alkavaan viikkoosi.
Anzio
Keskustelu jatkuu täällä.
Kirjoittaja on johtaja-titteliä käyttävä, yrittäjänä toiminut ja muutamat ylinopeussakotkin kaahannut entinen Mercedes-kuski.