Mainosmiliisi tutkii. Osa I: BMW ja Laakkosen Autotalo
Olen suunnitellut markkinointiviestintää työkseni 30 vuotta. Noihin vuosikymmeniin on mahtunut satoja ja satoja tv-mainoksia, radiomainoksia, printtimainoksia, verkkomainoksia, tapahtumia jne.
Olen myös tuomaroinut useissa niin kotimaisissa kuin ulkomaisissakin markkinointiviestinnän mittelöissä tuotosten luovaa tasoa.
Koska markkinointiviestinnän taso on lähellä sydäntäni ja itseasiassa sen vahtiminen myös varsinainen leipäpuuni, aloitan Anzion mukaan -blogissa uuden sarjan: Mainosmiliisi tutkii.
Silloin tällöin, kun kohdalle sattuu, otan esiin jonkun markkinointiviestinnällisen suoritteen, jota pyrin ruotimaan rakentavassa hengessä.
En siis halua loukata mainoksen suunnittelijan herkkää hipiää tai vielä vähemmän läpsäyttää markkinointiviestinnällisen päästön tilaajaa.
Meillä kaikillahan on sama päämäärä: markkinointiviestinnän laatu.
Tämä alustukseksi.
Sitten asiaan.
Tänään Helsingin Sanomissa oli näyttävä kokosivun mainos. Siinä BMW-jälleenmyyjä Autotalo Laakkonen halusi viestittää potentiaalisille bemarikuskeille, että autokauppa avaa uuden liikkeen Jumbossa.
Mainos näytti tältä:
Otsikko täytti tehtävänsä. Se ei ollut järin nokkela, mutta ei sen varmasti ollut tarkoituskaan olla. Asia tuli hyvin selväksi: Laakkonen avaa bemarikaupan kauppakeskus Jumbossa. Myös leipätekstin boldattu osuus oli perusteltavissa: minun ei tarvitsisi miettiä viikonpäiviä, jos haluaisin mennä ostamaan BMW:n, kauppa olisi auki jokaisena viikonpäivänä. Hyvä.
Ehkäpä se tässä häiritseekin. Suoritteessa ei ole mitään mainonnallista. Se on tiedote, joka on naamioitu mainoksen näköiseksi. Ja koska naamiointi on tehty väkivalloin, on visuaalinen asu erikoinen, vaikka asettelu typografiaa sekä tekstin ja kuvan suhdetta myöten on varmasti BMW:n kansainvälisen brändiohjeiston mukainen.
Mutta onko logon käyttö kuvassa ohjeiston mukainen. En usko.
Brändistään piiruntarkka saksalainen autonvalmistaja ei varmasti ole hyväksynyt logonsa käyttöä peilinä.
Tai kristallipallona.
Tai mikä hyvänsä tuo tökerösti naisen käsiin photoshopattu fyysisen olomuodon saanut BMW-logo sitten onkin.
Itselleni tuli mieleen polttoainesäiliön kansi. Mutta miksi ihmeessä mainoksessa olisi kuva polttoainesäiliön korkkia ihastelevasta naishenkilöstä?
Ei miksikään.
Kuvan täytyy olla käsitelty, koska siinä ei ole mitään järkeä.
Ja pieni googlailu paljastaa, että niinhän se onkin.
Alkuperäinen kuva on tässä:
Ei sekään järin luova ole, mutta tässä kuvalla on jokin funktio. Get Connected. Se on BMW:n asiakasporttaali, jonka avulla bemarikuski voi selvittää ajonsa aikana vaikkapa josko Roomassa paistaa huomenna aurinko tai koska lento lähtee tai missä kohdekaupungin paras ravintola sijaitsee, lupaa BMW. Porttaalin ”Concierge Service -palvelu on aina valmis auttamaan matkoillasi”, sivuilla hersytellään.
Eikä siinä kaikki: ”Näppäimen painaminen riittää, ja saat apua – yksilöllisesti, henkilökohtaisesti ja nopeasti. Missä ikinä oletkin, mitä ikinä tarvitsetkin.”
Sen jälkeen on sulut, joiden sisällä kerrotaan selvällä suomen kielellä, että palvelu ei ole saatavilla Suomessa.
Joku auton ostoa harkitseva pikkusieluinen kuluttaja saattaa ottaa tämän äidinkielelleen käännetyn palvelurajoitteen pottuiluna.
Kannattiko tämän mainokseksi naamioidun tiedotteen esittämisestä Hesarin painetussa lehdessä ja verkossa maksaa kymmeniä tuhansia euroja?
Ota asiaan kantaa täälllä.
Anzio