Asiatonlandian autoverohommat – softcore-versio
Autoveroa ei sitten poistettukaan. Silti lehdistössä on esitetty erilaisia pohdintoja siitä, miten autoveron poistaminen vaikuttaisi autoilijoiden hyvinvointiin. Veron poistaminen laskisi uusien autojen hintaa ja siksi romauttaisi myös käytettyjen autojen jälleenmyyntihinnat. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että tästä aiheutuisi merkittäviä haittoja erityisesti hiljattain auton ostaneille. Yksi ehdotus oli, että äskettäin auton ostaneet saisivat korvauksia menetyksestään.
Asia ei ole kuitenkaan aivan näin suoraviivainen.
Onneksi satujen valtakunnan Asiatonlandian viimeaikaiset tapahtumat auttavat ymmärtämään asiaa. Tällä kertaa tarina on saatavilla kahtena versiona. Luet parasta aikaa softcore-versiota tarinasta. Siinä ei ole numeroita tai yhtälöitä. Kenties tämän luettuasi haluat tutustua myös hardcore-versioon. Todennäköisesti et. Ultra-hardcore -versio saatavissa Asiattoman toimitukselta pyynnöstä.
Asiatonlandian automarkkinat
Asiatonlandiassa autot kestävät kaksi vuotta. Asiatonlandialaiset tekevät auton ostopäätöksen joka vuosi samaan aikaan vuoden alussa. Auto ostetaan aina vuodeksi kerrallaan ja vasta vuoden kuluttua tehdään uusia osto- ja myyntipäätöksiä.
Siksi Asiatonlandiassa on aina ostosten tekoaikaan saatavilla kahdenlaisia autoja, uusia ja (vuoden verran) käytettyjä. Uudella autolla ajaminen on kivempaa, korjauskuluja on vähemmän ja niin poispäin. Uusi auto on siis käytettyä parempi. Ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän autoilusta uudella kuin käytetyllä autolla.
Kaikki asiatonlandialaiset ajavat saman verran ja arvostavat autoilua aivan samalla tavalla.
Siksi kaikilla asiatonlandialaisilla on aina auto. Kun asiatonlandialainen ostaa uuden auton, yksi vaihtoehto on ajaa sillä kaksi vuotta. Tässä tapauksessa ostajalla on ensimmäisenä vuonna uusi auto, toisena käytetty, kolmatta varten pitää ostaa toinen auto. Autot eivät kestä kauemmin, ne ovat arvottomia kahden vuoden ajon jälkeen.
Uudella autolla voi myös päättää ajaa vain vuoden. Silloin sen voi myydä käytettynä vuoden päästä ja ostaa uuden. Ostaja voi myös päätyä alunperin ostamaan käytetyn auton. Sillä voi ajaa vuoden, jonka jälkeen joutuu taas ostamaan auton, joko uuden tai käytetyn.
Käytetyn auton hinta
Uudella autolla ajaminen on siis kivempaa kuin vanhalla. Miksi kukaan sitten ajaisi käytetyllä autolla? Hinnan vuoksi, luonnollisesti. Käytetyt autot ovat halvempia. Uudella autolla on mukavampi ajaa, mutta se on kallis. Käytetty auto ei ole yhtä kiva, mutta se on halvempi.
Itse asiassa käytetyn auton hinnan pitää olla sellainen, että asiatonlandialaisille on aivan sama, ostavatko he käytetyn vai uuden auton. Jos käytetyn auton ostaminen on parempi diili kuin uuden, kaikki haluavat ostaa käytetyn auton. Jos uuden ostaminen on kannattavampaa, kaikki ostavat uuden. Jotta sekä uudet että käytetyt autot kävisivät kaupaksi, hintaeron täytyy johtaa siihen, että on yhdentekevää ostaako uuden vai käytetyn.
Kun käytetyn auton hinta on oikealla tasolla, on yhtä lailla yhdentekevää vaihtaako ostamansa uuden auton vuoden kuluttua uuteen vai ajaako samalla autolla kaksi vuotta. Käytettyjen autojen hintataso hoitaa asian. Tämä on tärkeä seikka myöhemmissä tarkasteluissa.
Käytetyn auton ostaja joutuu uuden päätöstilanteen eteen uudestaan jo vuoden päästä. Sen sijaan jos ostaa uuden ja pitää sitä kaksi vuotta, uuden ostopäätöksen joutuu tekemään vasta kahden vuoden päästä. Mutta kuten sanottua, hintataso on sopeutunut niin, että on aivan sama miten usein autoa päättää vaihtaa.
Näin on niin kauan kun uusien autojen hintataso pysyy ikuisesti ennallaan. Asiatonlandialaiset eivät aavista mitä on tulossa.
Autovero poistuu
Eräänä vuonna asiatonlandialaiset tekevät pahaa aavistamatta ostopäätöksensä. Esimerkiksi asiatonlandialainen Liisa ostaa uuden auton. Liisan tuttavalla Eevalla puolestaan on käytetty auto. Hän on joko ostanut sen käytettynä tai sitten auto on ollut hänellä jo vuoden. Ihan sama.
Kun päätökset on tehty, tulee jymy-yllätys. Asiatonlandian toimelias liikenneministeri päättää poistaa autoveron seuraavan vuoden alusta lukien. Sehän oli alunperinkin tarkoitettu väliaikaiseksi, ministeri toteaa. Koska autovero on Asiatonlandiassa verrattain korkea, veron poistaminen alentaa tuntuvasti uusien autojen hintaa. Koska Asiatonlandiassa poliitikot tekevät aina mitä sanovat, kaikki uskovat uusien autojen hinnan laskevan ikuisiksi ajoiksi.
Jo seuraavana vuonna uudet autot maksavat siis vähemmän. Mutta tämä tarkoittaa, että myös käytettyjen autojen hinta alenee. Hintatason on oltava sellainen, että uuden ja vanhan auton ostaminen on yhtä hyvä kauppa. Jos uusista autoista tulee halvempia, myös käytetyistä on tultava. Muuten uuden auton hankinnasta tulisi suhteessa liian edullista, eivätkä käytetyt kävisi kaupaksi.
Autoveron poisto siis romauttaa käytettyjen autojen jälleenmyyntihinnan.
Alennuksen vaikutus Liisaan ja Eevaan
Eeva riemastuu uutisesta. Hän ajaa vuoden loppuun käytetyllä autolla. Autoveron poistaminen ei vaikuta tämänhetkisen auton ajamisesta saatavaan hyötyyn mitenkään. Vuoden päästä Eevan olisi joka tapauksessa täytynyt ostaa toinen auto. Veron poistamisen jälkeen tuo auto on merkittävästi halvempi, olipa se uusi tai käytetty. Eikä tässä vielä kaikki. Myös kaikki seuraavat autot, jotka Eeva ostaa ensi vuoden jälkeen, ovat halvempia. Niillä ajaminen on kuitenkin täsmälleen yhtä kivaa kuin ennen veron poistamista.
Eeva siis voittaa veronalennuksessa. Veronalennus ei vaikuta hänen nykyisen autonsa käytöstä saamaansa hyötyyn, mutta alentaa kaikkien tulevien autojen hintaa.
Liisa sen sijaan oli juuri hankkinut uuden auton. Sen jälleenmyyntihinta on romahtanut autoveron poistamisen takia. Onko Liisalle siis käynyt huonosti? Ei.
Myös Liisa voittaa kun vero poistetaan. Hänen uusi autonsa on aivan yhtä hyvä kuin ennen veron poistamistakin. Tämän vuoden ajeluihin veron poistaminen ei vaikuta. Ne ovat ihan yhtä mukavia vaikka verotus on muuttunut. Vuoden kuluttua Liisa on puolestaan samassa asemassa kuin Eeva nyt, eli käytetyn auton omistaja. Mutta kuten jo todettiin, käytettyjen autojen omistajat hyötyvät veron alennuksesta.
Liisa saa siis saman edun veronalennuksesta kuin Eeva, erona on vain se, että etu saapuu vuotta myöhemmin. Liisa saa siis veronalennuksesta vähemmän hyötyä uudemman autonsa vuoksi. Ero johtuu siitä, että Eeva pääsee kiinni alentuneisiin hintoihin nopeammin, koska hänellä ei ole autovarallisuutta. Silti, myös Liisa hyötyy veron poistamisesta.
Silti, myös Liisa hyötyy veron poistamisesta. Syy on loppujen lopuksi yksinkertainen. Jo hankitulla autolla ajelu on yhtä kivaa kuin ennenkin, ja tulevat autot ovat edullisempia.
Ainoa ero Liisan ja Eevan välillä on siis se, että Liisa pääsee nauttimaan alentuneista hinnoista vasta kahden vuoden päästä. Eeva saa hyödyn heti. Ero on merkittävä. Vuoden päästä saatava alennus on arvokkaampi kuin kahden vuoden kuluttua saatava. Eeva ja muut käytetyn auton omistajat hyötyvät aidosti enemmän kuin Liisa ja muut juuri uuden auton ostaneet.
Mutta kukaan ei häviä, vaan kaikki voittavat. Kukaan ei kärsi vahinkoa, joka pitäisi korvata.
Tarinan opetus
Autoveron poisto alentaa autojen jälleenmyyntiarvoa. Ei kuitenkaan ole täysin selvää, miten suuria haittavaikutuksia tällä on auton omistajille. Auton hyödyllisyys kulkupelinä ei vähene jälleenmyyntiarvon alentumisen vuoksi. Tulevaisuudessa ostettavien autojen hinnat ovat veronalennuksen vuoksi alempia. Tämä hyödyttää autojen ostajia suoraan. Mutta myös autojen omistajille koitunut haitta alentuneesta jälleenmyyntiarvosta korvautuu sillä, että tulevaisuudessa hankittavat uudet autot ovat halvempia.
J.K. Mutinoita
Kirjoituksessa jäi ottamatta huomioon monia asioita. Mainitaan pari niistä lopuksi.
Tarjonta
Yksi puuttuva seikka on tarjonnan merkitys. Tarjonnan muutoksella verojen alentuessa on tietysti suuri vaikutus siihen, kuinka suuri osa veronalennuksesta yleensä siirtyy kuluttajille. Jos Asiatonlandiassa autokauppa on monopolin hallussa, auton myyjät saavat itselleen koko autoilun hyödyn. Silloin myös veron poistamisen hyöty menee kokonaan myyjille, eivätkä autoilijat saa mitään. Silloin kukaan ei tietysti hyödy mitään myöskään veronalennuksessa.
Samanlaiset autot ja ihmiset
Asiatonlandiassa kaikki ihmiset ovat samanlaisia. Ihmisillä on merkittäviä eroja sekä varallisuudessa että autoilua koskevissa tarpeissa ja haluissa. Tämä vaikuttaa siihen, miten autoveron poistamisen hyödyt todellisuudessa jakautuisivat. Autoja on samoin paljon erilaisia, ja erilaiset ihmiset ajavat erilaisilla autoilla. Myös tämä vaikuttaa todellisuudessa lopputulokseen.
Markkinoilta poistuminen
Asiatonlandiassa kaikki ostavat aina uuden auton. Siksi auton jälleenmyyntihinnan aleneminen korvautuu sillä, että vaihdossa hankittavan uudenkin auton hinta on alempi. Mutta tietysti ihmiset myyvät joskus autojaan ostamatta uutta (ainakaan yhtä hyvää) tilalle. Tällaiset henkilöt kärsivät jälleenmyyntihinnan alenemisesta, koska muiden hyödykkeiden hinnat eivät ole alentuneet.
Autojen kesto
Asiatonlandiassa autot kestävät vain kaksi vuotta. Siksi uuden auton omistaja pääsee varsin nopeasti hyötymään laskeneista hinnoista. Todellisuudessa autot kestävät varsin pitkään. Uuden auton omistajan hyöty voi siis toteutua esitettyä pidemmän ajan kuluessa.
Autoilun käyttömaksu
Asiatonlandian liikenneministeri hautoo salaa vielä toista ratkaisua. Autoveron poisto on jättänyt valtakunnan kassaan ison loven. Sen täyttämiseksi ministeri suunnittelee auton käyttöön kilometrimaksua. Sen vaikutus Liisaan ja Eevaan on jo monimutkaisempi tarina, joka jää tulevaisuuteen. Hardcore-versiossa on joitakin spekulaatioita aiheesta.
Ajoitus
Tarinassa oletettiin, että veronalennus ilmoitettiin sen jälkeen kun vuoden autokaupat oli tehty. Ajoitus kuitenkin vaikuttaa edun jakautumiseen. HC-versiossa on pohdittu tätä asiaa.
Auton ostaminen sijoitusmielessä.
Tarinassa oletettiin, että kaikki ostavat auton ajaakseen sillä. Mutta entä käytettyjen autojen kauppiaat ja leasing-yritykset? Mitä niille tapahtuu? Tästäkin on lyhyt pohdinta HC-versiossa.
[…] tarinasta. Siinä on numeroita ja yhtälöitä. Kenties haluat ensin tutustua myös softcore-versioon. Paitsi jos olet kovis. Ultra-hardcore -versio saatavissa Asiattoman toimitukselta […]
Autoilun käyttömaksu
Ministeri ei ole vaivautunut selittämään minulle tai muillekaan, miksi käyttömaksu olisi parempi kuin bensavero, joka “kannustaa” bensan säästöön, ja jota veroa maksavat myös perämoottorit, moottorikelkat ja -sahat sekä ruohonleikkurit. Oletan, että ministeri ei itsekään tiedä, miksi ajaa käyttömaksua kuin käärmettä pyssyyn (tai pulloon). Perusteet ovat varmaan ideologiset, eivät käytännölliset.
Varmasti näin niin kauan kuin käytetään pelkästää polttomoottoreita. Miten sähköautojen verotus hoidetaan, mikäli halutaan niiden osallistuvan tiestön kunnossa pitoon. Km-perusteinen maksu?