Katsoja
Katsoja

Netflixin uutuuselokuva Triple Frontier kuvittelee olevansa The Expendablesin älykköversio

Ne, joiden kanssa vietän aikaa elokuvista puhuen, tietävät, kuinka paljon jaksan meuhkata prosessikuvauksista. Elokuvista, joissa seurataan ihmisten työskentelyä jonkin monimutkaisen ja aikaa vievän asian parissa. Elokuvista kuten Zodiac (2007) ja The Killing (1956) ja Widows (2018) ja Margin Call (2011). (lisää…)

Kommentit (3)

  1. Kupla

    Mielenkiintoista, että arvostelija syyttää ammattisotilaan traumoista maskuliinisuutta. Ymmärrän kyllä, että monen ihmisen on vaikea ymmärtää tätä.
    T: veteraani

    1. anton

      Hei! Missä kohtaa syytän traumoista maskuliinisuutta?

      1. Kupla

        ”Miehistä väkivaltakulttuuria ei ruodita tai pureta kuin ohimennen, vaikka alku antaa odottaa muuta. Ihan ensimmäisessä kuvassa Ironhead nimittäin puhuu luennolla sotilaille siitä, kuinka vaikea ongelmat on ratkaista siviilissä muuten kuin nyrkein. Myöhemmin Redfly murisee, että asioissa on järkeä vasta kun hän saa pyssyn kouraansa.”

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

    Season Film Festival 2019: Vox Lux on kylmä, teennäinen ja jumalaisen kaunis popsatiiri, jossa soivat Sian musiikki ja pyssyjen pauke

    Vuosituhannen alussa tuntui hetken aikaa siltä, ettei maailmaan mahtunut muuta kuin Donnie Darko (2001). Nuoren Jake Gyllenhaalin tähdittämä pienen rahan tieteisfiktio oli kulttihitti, jota oli helppo rakastaa. Päähenkilö oli murjottava emo, aikamatkustusjuoni oli ”syvällinen” ja ääniraidalla…

    Season Film Festival 2019: Snapchat-sukupolven kasvukipuja ymmärtävä Eighth Grade on vuoden kiusaannuttavin elokuva

    Seitsemättä kertaa järjestettävän Season Film Festivalin (28.–31. maaliskuuta) ohjelmisto julkaistiin reilu viikko takaperin. Se on jälleen varsin laadukas.

    Vuoden 2018 parhaat elokuvat

    Elokuvavuosi 2018 jatkoi monella tapaa aiempien vuosien teemoista. #Metoo puhututti tietenkin yhä. Kesällä Harvey Weinsteinia kohtaan nostettiin lukuisia syytteitä, ja Suomessa Lauri Törhösen sekä Aku Louhimiehen toimet nousivat puheenaiheiksi. #Metoon on nähty jo vaikuttaneen siihen,…

    Vuoden 2017 parhaat elokuvat

    Vuosi 2017 on ollut mielestäni poikkeuksellisen hyvä amerikkalaiselle elokuvalle, tai sitten oma makuni on vaan jalostunut entistä yksipuolisemmaksi. Joka tapauksessa vuoden 30 parhaan elokuvan listaltani peräti puolet tulee Yhdysvalloista.

    Cannes’n elokuvajuhlat 2017 huipentuvat tänään jaettaviin palkintoihin – nämä elokuvat tulen festivaaleilta muistamaan

    Vietin Cannes’n elokuvajuhlilla vajaat kuusi päivää ja näin 15 elokuvaa, joista kahdesta lähdin kesken pois (Todd Haynesin sekava fantasiakikkailuhömppä Wonderstruck ja sekavan Abel Ferraran dokkari Alive in France omasta paskasta bändistään). Festivaali huipentuu tänään jaettaviin palkintoihin (Un Certain Regard -sarja niputettiin jo…

    Napapiirin sankarit 2 -ohjaaja Teppo Airaksinen teki lyhytelokuvan Cannes’n kilpasarjaan: ”Jossain muussa projektissa olisi tullut potkut.”

    Cannes’n virallisessa kilpasarjassa nähdään tänään suomalainen elokuva, kun Teppo Airaksisen ohjaama ja Melli Maikkulan käsikirjoittama Katto esitetään lyhytelokuvien kilpasarjassa. Napapiirin sankarit 2:sta ja tv-sarja Kimmosta tuttu Airaksinen kuvailee pienen profiilin lyhärin tekemistä vapauttavaksi.

    Sean Bakerin uutuus on Cannesin sivusarjaan kätketty helmi – kuin American Honey, mutta kuusivuotiaan silmin kuvattuna

    Olen aina ollut heikkoina elokuville, jotka sijoittuvat Yhdysvaltain köyhimmille alueille. Janoan nähdä valkokankaalla paikkoja, joihin Finnair ei vie, ja joissa voi todistaa jotain ”aitoa” ja ehdottoman ”amerikkalaista”. Jotain, joka ehkä selittää, miksi yli 40 prosenttia Yhdysvaltain…

    Cannes’n valkokankailla nähtiin Adam Sandlerin tähdittämä Netflix-elokuva, ja se sai neljän minuutin seisovat aplodit

    En olisi uskonut, että Adam Sandler voi olla näin hyvä. Vaikka Paul Thomas Anderson (Punch-Drunk Love) ja Judd Apatow (Funny People) ovat aiemminkin hyödyntäneet häntä vakavammissa rooleissa, onnistuu Cannes’n kilpasarjassa esitetty The Meyerowitz Stories (New…

    Taide-eliitille ja yhteiskunnan hölmöille normeille naureskeleva ruotsalainen The Square on Cannesin hauskin ensi-ilta

    Tärkeilevälle nykytaideskenelle naureskelua, rakenteellisen rasismin auki perkaamista ja hurja juhlaväkeä piinaava ihmisgorilla. Cannesin elokuvajuhlilla nähtiin toinen potentiaalinen voittajaehdokas, kun Ruben Östlundin kilpasarjaan valittu The Square esitettiin lehdistölle perjantai-iltana. Turisti-ohjaajan uutuus on pitkä ja ehkä vähän ”liian älykäs” Kultaiseen palmuun, mutta ainakin se kirvoitti täydeltä…

    Leviathan-ohjaaja Zvjagintsevin tiukka uutuus voittaa Cannes’n elokuvajuhlilla ”jotain”

    Andrei Zvjagintsevin Loveless ei yllä aivan venäläisohjaajan edellisen mestariteoksen Leviathanin tasolle, mutta on siitä huolimatta ”tiukkaa tavaraa”. Se on yhteiskunnallinen allegoria, joka pukee hetkeksi ylleen trillerin vermeet, vain riisuakseen ne lopussa herkullisella keskisormen osoituksella.