10 kysymystä: Peter Brötzmann
Saan sähköpostiini kuvan, jossa vanha mies tuijottaa tietokoneen ruudun takaa eroottisen kuvataiteen ympäröimänä. Hän on Peter Brötzmann, 74-vuotias saksalainen saksofonisti ja klarinetisti, free jazzin legenda. Brötzmannin oma levymerkki Brö julkaisi miehen debyyttilevyn For Adolphe Sax vuonna 1967 ja sen jälkeen raivokkaasta soittotyylistään tunnettu artisti on kasvattanut mainettaan tasaisesti nousten eurooppalaisen improvisoidun musiikin klassikkonimeksi. Brötzmann saapuu Helsinkiin 17.2. ja esiintyy amerikkalaisartisti Heather Leigh‘n kanssa duona Muissa Maailmoissa -tapahtuman ja Mental Alaska -klubin yhteistuotannossa Korjaamolla.
Minkälaista Brötzmannin musiikki sitten on? Ensimmäinen sana, joka tulee mieleeni on totaalinen. Kuulijan roolina on vastaanottaa suoraa energiaa ja antautua Brötzmannin kanavoiman sensuroimattoman fonivirran vietäväksi. Myös kuvataiteilijana toimiva Brötzmann esiintyy aktiivisesti sekä omien yhtyeidensä kanssa että vierailijana erilaisissa kokoonpanoissa, mutta konteksti ei yleensä pysty muuttamaan hänen soittotyyliään vähemmän tunnistettavaksi. Riippumatta siitä, rakastaako vai vihaako Brö-saundia, sitä on mahdoton jättää huomiotta. Vai mitä tuumaat esimerkiksi vuonna 1968 julkaistusta Machine Gun -klassikosta?
Nyt Brötzmann saa lavalle seurakseen kitaristi-säveltäjä Heather Leigh’n, jonka tuore albumi I Abused Animal valittiin mm. kokeellisen musiikin ykkösmedia Wiren arvostetussa vuoden levyt -koonnissa sijalle viisi. Brötzmann ei itse ohessa olevassa meilihaastattelussa analysoinut duon soundia kovinkaan monisanaisesti, joten esimakua Helsingin-keikalle voi hakea esimerkiksi tästä klipistä.
Kuulokuvia tavoitti kiireiseksi tunnustautuneen Peter Brötzmannin 10 kysymyksen kera.
1. Missä olet juuri nyt ja millä fiiliksillä?
Olen kotitoimistossani (kts. kuva yllä). En aio kertoa sinulle fiiliksistäni.
2. Jos voisit palata vuoteen 1967, minkä neuvon antaisit nuorelle itsellesi debyyttilevysi nauhoituksissa?
En mitään. Se meni hyvin.
3. Mitä levyistäsi suosittelisit henkilölle, joka ei ole koskaan kuunnellut musiikkiasi?
Low Life, joka on duolevy Bill Laswellin kanssa tai Schwartzwaldfahrt, joka on duo Han Benninkin kanssa.
4. Mikä on mielestäsi dokumentaation rooli improvisoidussa musiikissa?
Ainoastaan se, mitä seuraavaksi tapahtuu on tärkeää. Odotan innolla esiintymisiä Heather Leigh’n kanssa.
5. Miten konteksti (esimerkiksi keikkapaikka) vaikuttaa esiintymiseesi?
Pidän yhä soittamisesta akustisesti, joten tilan akustiikalla on tärkeä osansa. On hyvä, jos yleisö suhtautuu esiintyjään tietyllä kunnioituksella. Samalla on muistettava se, että yleisö on vain yhtä hyvä kuin esiintyjä itse, eli pitää olla vakuuttava onnistuakseen.
6. Miten luonnehtisit suhdetta instrumenttiisi?
Pidän hyvin toimivista funktionaalisista laitteista. Ne kehittävät oman kauneutensa.
7. Mikä on mielestäsi parasta keikkailemisessa?
Hyvien tyyppien kanssa hengailu ja työskentely.
8. Entä mikä on kiertue-elämän ikävin puoli?
Typerät ihmiset lentokentillä.
9. Esiinnyt Helsingissä Heather Leigh’n kanssa. Miten kuvailisit teidän kahden välistä lavadynamiikkaa?
Hän on nainen. Minä olen mies.
10. Kenen muusikon kanssa haluaisit aloittaa yhteistyön?
He ovat kaikki kuolleet.
Muissa maailmoissa & Mental Alaska esittävät:
Peter Brötzmann & Heather Leigh (DE/US)
Arttu Partinen & Sami Pekkola
ke 17.2. klo 20, Kulttuuritehdas Korjaamo
tapahtuma Facebookissa
[vimeo 28409850 w=500 h=281]
Soldier Of The Road from The Wire Magazine on Vimeo.
For all those people who want to shield them from these privacy invasions, Proxy is a good alternate, aside from using options provided
by website owners, such as ‘Google Decide-out’, which offer safety to users from these privacy invasions when it
comes to monitoring of their online actions. http://www.colourlovers.com/lover/short03blankenship
paras kytkennät baareja nyc pohjois karjala =>> https://goo.gl/4o8u8h