Jatkuvaa putoamista syvään kaivoon
Joose Keskitalon levyllä Ylösnousemus (2014) on outo laulu nimeltä ”Näky keittiössä”. Mies löytää mustuneen palan silavaa, sammuttaa lieden ja huomaa lähemmässä tarkastelussa, että liha on raa’an punaista. Sitten hän kuulee kuoron laulavan englannin kielellä ”edesmenneestä Will Gallagherista”, joka palaa ”päästä jalkoihin”. Myös Kurt Cobainin tuskat mainitaan.
They have tattoos everywhere
They must burn from head to feet
To set my people free
Uudella New Songs for Old Motifs -albumillaan Keskitalo laulaa englanniksi koko ajan. Huokaisin kuultuani uutisen. Olen riittävän vanha muistaakseni suomirockyhtyeiden 1990-lukulaiset maailmanvalloitusyritykset.
Huoli osoittautui asiattomaksi. New Song for Old Motifsin kielivalinta vertautuu luontevammin Aki Kaurismäen ranskankielisiin elokuviin kuin 4R:ään. Keskitalo kiinnittyy, jos mahdollista, laajempaan traditioon kuin ennen. Trendien perässä hän ei ole koskaan ryntäillyt.
Helsingin Sanomien haastattelu avaa uusien laulujen kiinnekohtia mytologiaan. ”Sally Dear” on Orfeus-tulkinta, ”Will You Go A-Hunting” rakentuu Ovidiuksen Muodonmuutoksista löytyvälle tarinalle. ”Hard Food for Midas” sekoittaa kreikkalaista myyttiä evankeliumiin.
New Songs for Old Motifs on keittiönäyn kuoro: arkaaista viisautta eilisen tuolta puolen. Levyn nimikin muistuttaa perusasioista. Jos aikoo tehdä taiteestaan kestävää, kannattaa vilkuilla taakse. ”Myytithän kertovat tästä ajasta ja maailmasta. Ne ovat työkaluja maailman ymmärtämiseksi”, Keskitalo painottaa Maailman Kuvalehdessä. Antiikin Kreikan taruston ohella hän ammentaa ortodoksisesta teologiasta, joka näyttäytyy ”jatkuvana putoamisena syvään kaivoon”.
Kaivon täytyy sijaita lähellä rakennelmaa, josta Leonard Cohen käyttää nimeä ”Tower of Song”. Keskitalo hakee vettä ja palaa säveltämään. Cohen kuulee Hank Williamsin yskivän sata kerrosta yläpuolellaan. Keskitalo, näin uskon, aistii Cohenin hyräilyn värähtelynä rakenteissa. Laulun tornissa on tuhansia kerroksia maan päällä ja alla. Asukkaaksi ei ole otettu muita suomalaisia kuin Keskitalo ja Tuomari Nurmio.
Juice ja Hector käännytettiin respasta.
Kappaleessa ”The Doors” Keskitalon portinvartijahahmo esittelee vaihtoehtoja. Sopisiko itsesäälin ovi, vai mielihyvän? Viimeinen ovista on lukossa:
A door to which there is no key
You must go to it and knock
Pakko nöyrtyä, kun avainkortti ei toimi.
New Songs for Old Motifs on konservatiivinen taideteos parhaassa mielessä. Keskitalon yksilö asettuu osaksi valtavaa jatkumoa. Jokainen laulu on versio, ei täällä olla keksimässä. ”Ill Blows the Wind”, vaikka alkaisi olla kesäfiilikset. Pilapiirtäjä Kari Suomalaisen tyyppianalyysi sopii Keskitalon yhteyteen:
Konservatiivi uskoo, että on asioita, jotka ovat olemassa, eivät muutu. Esimerkiksi edistyksellinen uskoo että kun kevät tulee, se on ikuinen. Konservatiivi taas tietää, että tulee myös syksy ja talvi, ja varaa kaappiinsa turkin. Sen sijaan edistyksellinen panttaa turkkinsa ja sanoo konservatiiville, että sinä et sitten seuraa aikaasi, nyt on kevät. (Teoksessa Ihmisen ääni, WSOY 1977, s. 96)
Pipo päähän ja levykauppaan.