Pääkirjoitus: Vitsi muuttuu todeksi
Jos Luoja suo, pääkaupunkiseudulla vietetään pian suurta juhlaa. Kahdeksan vuoden rakentamisen jälkeen metroverkosto kasvaa kahdeksan uuden aseman verran ja ulottuu Helsingistä pitkälle Espooseen. Länsimetro valmistuu.
Suomen ainoan metron vaiheet 1980-luvun alun lahjusskandaalista lähtien ovat olleet surkuhupaisa ja veronmaksajille kallis tarina. Länsimetrohankkeen alkuperäinen kustannusarvio on ylitetty 472 miljoonalla eurolla, ja nykyinen hintalappu on 1,19 miljardia euroa.
Teknisistä ongelmista johtuneet lukuisat aikataulun lykkäykset ovat tehneet länsimetrosta pohjattoman vitsien lähteen, mutta nyt vitsailu kannattaa lopettaa. Katsotaan mieluummin tulevaan.
Kun länsimetro on lopulta valmis ja toimii yskähtelemättä, sen hyödyt ovat merkittävät. Radan varteen ennustetaan muuttavan 70 000 asukasta ja työpaikkojen uskotaan kaksinkertaistuvan. Sujuva joukkoliikenne on elinehto menestyvälle metropolialueelle. Metro on ehkä helpoin ja nopein tapa ohittaa kaupungin ruuhkat. Myös autoilijat hyötyvät, kun metron luulisi vähentävän autoliikennettä tukkoisilla väylillä.
Metroon sijoitetut eurot palautuvat vähitellen takaisin ja auttavat laman jälkeen koko maata jaloilleen. Kun pääkaupunkiseudun talous kohenee, siitä hyötyy myös muu Suomi.
Siis tervetuloa, länsimetro! Vihdoinkin.