Kun Suomessa oli vaatetehtaita joka niemessä ja notkelmassa
Edellistä aihetta sivuten. Ostin kirppikseltä ison kasan Muoti + Kauneus -lehtiä. Lehti tuli äidilleni, kun olin pieni, ja tunnistin vaatteita, joita äitini ompeli minulle lehden kaavoilla. Vuosien 1979–1983 tyyli näyttää nykylukijan silmään kivalta, pahimmat 1980-luvun ylilyönnit pääsivät valloilleen vasta tuon ajan jälkeen – nekin kyllä huvittavat!
Kuva Kari Pulkkinen, kuvauspaikka Stockmann
Muistikuvieni mukaan Muoti + Kauneus profilitui Suurta Käsityökerhoa nuorekkaammaksi ja muodikkaammaksi, ja mielikuva pitää paikkansa, kun aikakauden lehtiä vertaa toisiinsa. Eräs häkellyttävä seikka Muoti + Kauneus -lehdissä on se, että vaatteet, kengät, laukut ja meikit ovat valtaosin kotimaisia. Muotijutussa Yhdet vaatteet 7 ilmettä (n:o 4, 1980) on Piretan housut, Lipsasen kellohame, Polan paitapusero, Olkain Oy:n vyöt ja Iberon korut.
Pussy-kehykset olisivat nyt trendikkäät.
Kuva Ulla Finnilä, Muoti + Kauneus, n:o 2, 1975
Suomen Trikoon maanantaipaita kelpaisi varmasti nykynuorille. Pitkä mekko on Suomen Trikoon puuvillaplyysiä eli trikoosamettia.
Kuva Kari Pulkkinen, Muoti + Kauneus n:o 6, 1979
1970-luvulla Laila Snellman työskenteli vielä kameran edessä. Asut ja korut Stockmann/Miss 17
Kuva Kari Pulkkinen, Muoti + Kauneus, n:o 1982
1980-luvulla naiset halusivat edetä työelämässä ja työpukeutuminen muuttui maskuliiniseksi. Silkkipusero ja pellavainen housupuku ovat Pukevan omaa mallistoa.
Vuonna 1982 nuori nainen lähti “opiskelijahippoihin” kimaltelevassa barokkipaidassa ja kissamaisessa meikissä. Kuivan näköinen permanentti oli kovassa huudossa. P.T.A:n housut, Pukevan paita ja Muslan rusetti.
1981
Idänkaupan romahtamisen myötä romahti myös suomalainen vaatetusteollisuus. Lee Cooperin farkkuja tehdään vielä lisenssillä Suomessa. Olen ruvennut katselemaan kirppiksillä sillä silmällä esimerkiksi Arolan, Piretan ja Polan 1980-luvun vaatteita – aikoinaan ne tuntuivat mummotyyliltä, nyt arvostan laadukkaita kankaita ja hyvää työtä.