Miehet mekkoihin, kiitos
Sain ystävältäni kasan naistenlehtiä. Brittiläisen Grazian numero toukokuulta 2016 riemastutti. Teemanumero käsittelee uudenlaisia naiseuden ja sukupuolen käsitteitä. Teema on uloitettu jokaiseen juttuun: myös numeron esittelemä muoti kyseenalaistaa perinteisiä käsityksiä naisellisuudesta.
Viime vuosina moni kansainvälinen stara näyttänyt, ettei seksuaalinen suuntautuminen aina ole niin vakava tai kiveen hakattu juttu. Miley Cyrus määritteli itsensä vastikää panseksuaaliksi. Voidaan tietysti (aiheellisestikin) kritisoida supertähtiä siitä, että heidän on helpompi leikitellä sukupuoliodotuksilla kuin vaikkapa jonkun konservatiivisella alalla raatavan taviksen, joka joutuu kohtaamaan arjen tasolla ennakkoluuloja konkreettisesti, ei vain Twitterin välityksellä.
Grazian tutkimuksen mukaan yli puolet 18–24 -vuotiaista pitää sukupuolta moniselitteisenä käsitteenä. Jako naisiin ja miehiin tai heteroihin ja homoseksuaaleihin ei tunnu enää relevantilta. Vain kolmannes ikäryhmästä piti avioliittona mielekkäänä instituutiona. Nuoret naiset ostelevat miesten vaatteita ja nuoret miehet meikkejä. Nelikymppisten ikäryhmässäkin neljäsosa naisista on ostanut itselleen miestenvaatteita. Toivoisin kovasti, että miehetkin alkaisivat käyttää hameita ja mekkoja!
Kuulemma vahvin trendi tämän hetken muodissa ovatkin “sukupuolettomat” vaatteet. Hassua tietysti, että vaatteilla ylipäätään on enää sukupuoli. Athleisure-muoti, eli sporttivaatteet jokapaikan asuna, varmasti silottaa tietä androgyynille tyylille.
Ostan itsekin usein miestenvaatteita, koska ne ovat yleensä parempaa laatua kuin naistenvaatteet. Ketjuliikkeissä naisten neuleet ovat akryyliä tai polyesterisekoitteita, miesten taas sataprosenttista villaa tai puuvillaa. Vastikää ostin miesten biker-tyyliset college-housut, jotka ovat mielestäni tyylikkäät. Niissä on kuitenkin valesepalus. Tuntuu mystiseltä, että vaatteeseen on lisätty ylimääräinen työvaihe, jolla ei ole mitään merkitystä – paitsi ehkä verkkarihousujen sukupuolettaminen.