Black Friday ei ole ratkaisu pienituloisten ongelmiin

Vuonna 2011 ensimmäisen kerran Yhdysvalloista Suomeen rantautunut ostoshulinapäivä Black Friday on noussut nopeasti yhdeksi vuoden merkittävimmistä myyntipäivistä. Kaupat myyvät jopa satakertaisesti tavaraa normipäivään verrattuna. Ne houkuttelevat kuluttajia alennuksilla, jotka todellisuudessa saattavat olla silmänkääntötemppu. Alennuspäivänä tuotteet saattavat maksaa jopa enemmän kuin normaalisti, mutta hinnat on ilmoitettu alennushinnoiksi.

Ystävänpäivä alkoi rantautua Suomeen kun minä olin lapsi. Sitä kritisoitiin silloin kaupalliseksi hömppäpäiväksi, joka väkisin tuodaan rapakon takaa viattomaan Pohjolaan. Sen jälkeen ainakin kurpitsajuhla halloween on ilmestynyt elämiimme, mutta nyt myös Black Friday näyttää tulleen jäädäkseen. Vaikka sekä ystävänpäivän että halloweenin varjolla myydään kaikenlaista krääsää, on Black Friday joukossa erikoisuus. Se ei edes yritä naamioida kuluttamista miksikään muuksi. Se ihannoi röyhkeästi tuhokulutusta, sama se onko kyse oikeasti edes alennuksista. Black Fridayn sanoma on sama kuin missä tahansa mainoksessa ympäri maailman: osta heti, kadut muuten.

Kun ilmastokriisin myötä ostomaniaa on alettu kritisoida, on joukosta noussut myös muunlaisia ääniä. Ne jaksavat joka Black Fridayn alla jeesustella siitä, että  jollain ei muuten ole varaa ostaa talvitakkia ja tämä on ainoa mahdollisuus.

Suomessa on pienituloisia ihmisiä, joiden elintaso on huolestuttavan matala. Meillä on paljon ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ostaa tavaroita silloin kun niitä tarvitsisivat. Black Fridayn puolustelu näiden ihmisten ahdingolla on kuitenkin kahdesta syystä kestämätöntä.

Ensiksi: kuinka suuren osan Black Fridayn liikevaihdosta tuottavat ihmiset, joilla ei muuten ole varaa tarvitsemiinsa tavaroihin? Epäilen, että heidän panoksellaan kaupan satakertainen myynti ei olisi mahdollinen. Black Fridayn selkärangan muodostaa hyvin toimeentuleva väestönosa, joka saadaan alehypetyksellä ostamaan turhaa paskaa, jota nämä eivät oikeasti tarvitsisi.

Tarvitsetko uuden talvitakin ja voit nyt hankkia sen alennusmyynnistä? Hyvä sinulle, anna palaa vaan.

Haluatko vaihtaa toimivan televisiosi uudempaan ja isompaan malliin, ja nyt saat sen satasen halvemmalla? Älä nyt viitsi aikuinen ihminen. Emme elä rajattomalla planeetalla.

Toiseksi: jos yhteiskunnassamme joillain ihmisillä ei ole varaa välttämättömyyksiin, pitäisikö asiaa korjata jollain muulla kuin alennusmyynnillä? Yhteiskunnan pienituloisten toimeentulon ei pitäisi olla kauppojen alepäivien vaan yhteiskunnan huolenpidon varassa. Kuinka intohimoisesti olemmekaan omaksuneet kapitalismin arvomaailman, jos uskomme Black Fridayn olevan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden projekti? Jos ihmisellä ei ole tarvitsemiinsa vaatteisiin varaa ilman kulutushysteriapäivää, on vika jossain ihan muualla kuin liian harvaan olevissa alennusmyynneissä.

Meidän pitää ylipäätään arvioida uudestaan sitä, mikä on tarpeellista. Osa asioista kiistatta on välttämättömiä, ja ne pitäisi kaikille ihmisille suoda. Yhteiskunnan taholta, ei markkinatalouden hyvään tahtoon luottaen. Meidän pitää vaatia enemmän yhteiskunnalta. Edes se, että kaikista pidetään huolta.

Sitran laskelman mukaan suomalaisten pitäisi kuitenkin leikata päästöjään 93% vuoteen 2050 mennessä. Tällaista päästövähennystä ei saavuteta, ellemme ole valmiita tarkastelemaan uudestaan sitä, mitä pidämme välttämättömänä ja tarpeellisena. Me elämme yltäkylläisyydessä, jossa olemme kauan sitten kadottaneet ymmärryksen siitä, mikä todella on tarpeellista. Ilmastokriisin maailmassa meidän täytyy määritellä tarpeellisuuden rajat uudestaan.

Me emme tarvitse satakertaista kulutusta. Meillä ei ole planeettaa, joka kestäisi sitä. Meidän täytyy kuvitella tulevaisuus, jossa tarpeemme tyydytetään muilla keinoin kuin kuluttamalla jatkuvasti enemmän. Meidän täytyy luoda maailma, jossa ihmisten toimeentulo ei ole kiinni alennuspäivistä vaan yhteisestä huolenpidosta.

Tämänkin tekstin välissä on joukko mainoksia, joiden sisältöä en tiedä. Ne kehottavat todennäköisesti juuri päinvastaiseen kuin tämä teksti. Näe niiden ohi. Jos koet huonoa omaatuntoa Black Fridayn shoppailusta, kuuntele sitä ääntä. Älä vaienna sitä selittelyllä pienituloisista.

puheenaiheet yhteiskunta ilmastonmuutos
Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *