5 yhdistävää tekijää musiikissa ja valokuvauksessa
- Svengi Jos valokuvaus on pelkkää napin painamista, niin samalla tavalla kuka tahansa pystyy muodostamaan jonkinlaista alkeellista rytmiä millä tahansa lyömäsoittimella. On kuitenkin aivan eri asia saada soitto (tai valokuvaus) svengaamaan. En tiedä musiikista, mutta usein sanotaan että kestää noin 10 vuotta ennen kuin valokuvaaja on parhaimmillaan. Oman svengin löytämiseen kuluu jokaisella valokuvaajalla ja muusikolla joka tapauksessa vuosia. Katsokaa Papa Jo Jonesin rumpusoolo alkaen kohdasta 01:23 Voiko rumpusoolossa olla enemmän svengiä, neroutta, huumoria ja itsevarmuutta? [youtube https://www.youtube.com/watch?v=W3QFNNk3tgI&w=560&h=315]
- Soundi Jokainen kitaristi tietää, että hyvä soundi lähtee plektrasta. Tai oikeastaan sormista jotka plektraa käyttää. (Tai pelkistä sormista) Sama pätee valokuvauksessa. Kun pohja kitaran soittamiselle on olemassa, pedaalilauta/efektit on sitä kermaa, jolla soittoa voi halutessaan alkaa kuorruttamaan. (Kitaristin “tavaramerkki” soundi perustaa kuitenkin aina siihen plektraan/sormiin, ei elektroniikkaan.) Valokuvauksen “pedaalilauta” on Lightroom/ACR Presestit, joiden merkitys nykyvalokuvauksessa on korostunut. Nykyään tuntuu, että kaikkein tärkein asia kuvassa on hyvät sävyt. Toki sävyjen säätäminen jälkikäteen on myös tärkeä työvaihe, mutta pohja pitää ensin luoda valon määrän, suunnan ja kovuuden sekä värien ymmärryksellä. Yksi tunnistettavammista kitarasoundeista kautta aikojen oli ehdottomasti Wes Montgomerylla. Katsokaa miten soundi lähtee pelkästä peukalon syrjästä. Pedaalilautoja ei vielä tuolloin ollut olemassakaan. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=4Dccju4gUfg&w=560&h=315]
- Rytmi Musiikissa on aina rytmi. Musiikki on aikaan perustuva media ja kyse on siitä miten nuotit ja iskut sijoittuvat kyseiselle ajanjaksolle. Ilmari Krohn kuvailee, että säveltaiteessa rytmi tarkoittaa sävelteosten osien, – niin laajempien kuin pienempienkin – suhtautumista siihen kokonaisuuteen, johon ne lähinnä kuuluvat. (lähde: wikipedia) Myös valokuvassa on aina rytmi ja valokuvaaja pystyy kontrolloimaan sitä leikittelemällä kuvakulmien kanssa ja tekemällä muita valintoja. Ehkä useimmiten kun puhutaan rytmistä valokuvassa, tarkoitetaan jonkun asian toistumista. Rytmin voi myös rikkoa. Silloin musiikin puolella puhutaan synkoopista, joka tarkoittaa normaalisti painottoman iskun painottamista.
- Tekninen osaaminen/välineen hallinta Näin joskus valokuvan, jossa Jimi Hendrix kokkaili keittilössä aamupalaa Fender Stratocaster kaulassaan. Kuulemma Jimi käytännössä soitti kitaraa aivan koko ajan. On aivan selvää, että mies tunsi työkalunsa kuin omat taskunsa. Tekniikka ei saa estää luovuutta valokuvaksessakaan, vaan kuvaajan pitää pystyä säätämään kamera-asetukset lonkalta, joskus jopa niin ettet näe koko kameraa. (Kamera on korkealla studiojalustalla tms) Tällä hetkellä valokuvauksessa teknisellä osaamisella ei ole enää rajoja kun uutta tekniikkaa tulee markkinoille jatkuvasti. (360 videot jne.) Jokainen päättäkööt miten syvälle tässä asiassa paneutuu. Ammattikuvaajan täytyy kuitenkin osata myös videotuotanto, koska se tulee vielä syrjäyttämään stillit yllättävänkin nopeasti. Jatketaan kitarateemalla. Ei heti tullut mieleen teknisempää kitaristia kuin Tommy Emmanuel. Mielipideasioita tietysti, en seuraa esimerkiksi heavymusiikkia ollenkaan ja siltä puolelta tietysti löytyy paljon esimerkkejä. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=S33tWZqXhnk&w=560&h=315]
- Nyanssit Kuunelkaa Bod Dylanin esittämä “The American Pie”. Vaikka vain ensimmäinen säkeistö. Itselläni menee iho kananlihalle Dylanin laskevan intonaation herkistä nyansseista. Samaan tapaan kuin William Egglestonin kuvissa pienet nyanssit tekevät hänen arkisista valokuvistaan poikkeuksellisia. Joillain laulajilla vaan on taito saada ääneen omanlaistaan sävyä, samoin kuin jotkut valokuvaajat vain näkevät enemmän pieniä yksityiskohtia ja kauneutta arjessa kuin toiset. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=7yHTpGog0IY&w=560&h=315] [youtube https://www.youtube.com/watch?v=CcJxRYb57_Y&w=560&h=315]
Hiukan kieli poskessa tämän kirjotin. Ainahan sitä voi vedellä yhteyksia ja aasinsiltoja kun vaan antaa mielikuvituksen laukata.