Yksi ihmetyksen aihe
Minua kiinnostaisi tietää, joko Itä-Suomen Aluehallintovirasto AVI on saanut puhelinvaihteensa toimimaan. Ainakin alkukesällä viraston päällikkö Elli Aaltonen tuskaili julkisesti, että puoli vuotta toimineessa virastossa ei toimi puhelinvaihde. Hän antoi muistaakseni kaksi kuukautta armonaikaa, jonka jälkeen hän uhkasi perustaa omalle virastolleen oman puhelinvaihteen. Miten ihmessä näin hulluun tilanteeseen päädyttiin?
Tämän vuoden alusta vanhat lääninhallitukset lakkautettiin ja niiden tilalle perustettiin Aluehallitovirasto (AVI) ja Elinkeino-, liikenne-ja ympäristövirasto (ELY). Tässä villissä uudistamisinnossa myös puhelinvaihde uudistettiin siten, että yksi ainoa vaihde hoitaa koko maan kaikkien uusien virastojen puhelinliikenteen. Helmikuussa Itä-Suomen AVI:n uusi johtaja kertoi innostuneena, kuinka loistavasti toiminta on lähtenyt käyntiin. Puhelinvaihdekin jo melkein toimii.
Samoihin aikoihin HS:n toimittaja oli ihan muuta juttua suunnitellessaan yrittänyt saada yhteyttä entiseen lääninhallituksen, nykyiseen AVI:n tuttuun virkamieheen. Puhelinvaihde ei meinannut löytää millään nimeltä, virkanimikkeeltä ja sijaintipaikkakunnalta tunnettua ihmistä. Puhelut yhdistyivät kuin jonkin satunnaisgeneraattorin arpomina milloin missäkin päin maata oleviin virastoihin täysin tuntemattomille virkamiehille. Sekaisin menivät AVI, ELY ja niiden toimialat. Toimittajaa oli aikansa huvittanut tällainen valtion aluehallinnon järjestämä sokkotreffipalvelu, mutta sitten häntä alkoi tympäistä niin, että hän aikomansa jutun sijaan kirjoitti tästä puhelindeittailusta.
Itä-Suomen AVI:n johtaja ilmoitti siis alkukesällä puheluvälityksen tilan edelleen olevan niin surkea, että hän uhkasi määräyksistä huolimatta perustaa oman puhelinvaihteen. Miten lienee asia edistynyt, sitä en tiedä. Ihmettelen kuitenkin kovasti, millaiset tunarit olivat asian suunniteleet ja millaisin eväin. Uudistukseen asti jokaisella lääninhallituksella oli oma puhelinvaihteensa, mutta suuruudistuksen melskeissä uudistettiin kaikki. Vauhti oli niin kova, että nähtävästi kukaan ei tullut ajatelleeksi saati kokeilleeksi, miten toimii koko maan väliportaan hallinnon kattava puhelinvaihde.
Uudistusintoilijat sortuvat usein omien suunnitelmiensa yliarviointiin. He luottavat siihen, että kun asia on paperilla suunniteltu, niin se ilman muuta toimii myös käytännössä. Tämä uudistus ainakin sai keskusteluyhteyteen paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät olisi koskaan puhuneet keskenään ilman valtion treffipalvelua. Asioiden hoitoa järjestely ei kuitenkaan edistä, eikä luottamusta liian vauhdikkaaseen uudistamiseen.
Onhan noita suomalais-vaihteita jo virossakin,kun on kuulemma halpaa.
Kun soitan paikallispostiin odottamaanii lähetystä tiedustestellakseni,puheluuni vastataan Hesassa,jos sielläkään.Paikallisen terveysaseman numeroon vastataan jostain ympäripyöreästä alueellisesta keskuksesta,joka yhdistää puheluni kuuntelemaan nauhoitettua tiedoitetta,joka kertoo henk.kunnalla olevan nyt tärkeät viikonloppujuorut makeimmillaan,tai heidän olevan muuten vaan kovasti kiireisiä ja soittajaa kehoitetaan harjoittamaan kohteliaisuuta soittamalla paremmalla ajalla uudelleen…Blim ja klick!!!
Yritin soittaa joskus Seinäjoelta Seinäjoen työvoimatoimistoon. Mutta Seinäjoen työkkärin puhelinvaihde onkin Kemissä. Kahden tunnin epäonnistuneiden puhelinvaihteesta työkkäriin kääntöyrityksen jälkeen kysyin vaihteesta, että mikä tässä mättää. Jolloin vaihde tunnusti: Seinäjoki ja muutama muu paikka on semmosia, että niihin ei tahdo puhelut kääntyä. “Puoleen vuoteen ei o saatu sinne yhteyttä” (tämä epätarkka lainaus, mutta niin asian ymmärsin.