Äykkyrin kakka
Ainoa oikea tapa tehdä päätöksiä on ottaa satunnaislukuja, nimetä ne oletusarvoiksi ja laskea niiden keskiarvo. Ympäristöministeriö on ilmeisesti käyttänyt tätä Dilbert-sarjakuvan neuvoa laatiessaan haja-asutusalueiden jätevesien ympäristönkuormituslaskelmia.
Haja-asutusalueella asuvan ympäristöön kohdistuva kuormitus on 6-8 kertaa suurempi kuin viemäriverkon piirissä asuvan. Tätä mantraa on hoettu jo vuosikausia, mutta kukaan ei ole koskaan selittänyt, miten tähän tulokseen on oikein päädytty. Olipa laskutapa mikä tahansa, niin sen mukaan Äykkyrin korvessa ulkohuoneeseen murjaistu kakka on uhka Itämerelle.
Se on paljon suurempi uhka kuin maatalouden ravinnepäästöt, isojen kaupunkien viemäreiden ohijuoksutukset suoraan vesistöihin, risteilyalusten suorat päästöt ja miljoonakaupunkien vajavaiset jätevesien puhdistusjärjestelmät yhteensä. Pietarin kaupunki laskee lähes puolet jätevesisitään puhdistamattomina suoraan mereen, mutta yli 500 kilometrin päässä merestä oleva Äykkyrin korven huussi on paljon pahempi saastuttaja.
Jätevesiasetus hyväksyttiin jo vuonna 2004 Jäätteenmäen lyhytikäisen hallituksen aikana. Silloinen ympäristöministeri Jan-Erik Enestam rakensi viime kesänä kesämökkiä ja huomasi, millaisen asetuksen oli saanut aikaan. Hän tuskastui ja väitti virkamiesten höynäyttäneen häntä. Tätä en ihmettelisi ollenkaan, sillä ympäristöministeriöllä on aina ollut tapana toimia muista piittaamatta ja tekemisiään selittelemättä. Kun Natura-alueita aikoinaan kartoitettiin, roiski ministeriö suojeltavia alueita kartoille pikavauhtia käymättä ollenkaan paikan päällä.
Asetuksessa oli annettu reilusti siirtymäaikaa uusien järjestelmien käyttöönotolle. Innokkaat myyntimiehet ovat kuitenkin jo kuuden vuoden ajan kaupanneet toimimattomia ja kalliita pienpuhdistamoja maaseudun asukkaille. Myyntipuheinaan he ovat käyttäneet hirveitä uhkauksia asetuksen vaatimuksista ja laiminlyöntien seuraamuksista. Kuluttajansuoja ei tunnu tässä asiassa toimivan ollenkaan. Ympäristöministeri Lehtomäki on pahoitellut turhia ostoksia, mutta siirtänyt syyn ostajille. Ei ole pakko ostaa mitään keneltäkään.
Nyt lakia ollaan muuttamassa niin, että siirtymäaikaa tulee lisää. Lisäksi vapautuksen voi saada 68 vuoden iän, työttömyyden, sairauden tai pelkän köyhyyden perusteella. Tämä ilahduttaa varmasti niitä, jotka jo ovat sijoittaneet tuhansia euroja kelvottomaan pienpuhdistamoon. Oikeastaan heidän tulisi haastaa valtio oikeuteen ja vaatia vahingonkorvauksia turhista ostoksistaan.
Tyypillisen välinpitämättömään tapaansa ministeriö ei anna tarkempia ohjeita siitä, miten köyhyys, työttömyys tai sairaus määritellään. Kelvoton valmistelu käännetään taas kerran hyveeksi: kunnat tietävät parhaiten paikalliset olosuhteet. Näin varmistetaan se, että määritelmät vaihtelevat kunnittain ja laki ei takuulla ole kaikille sama.
Vapautus iän perusteella vaikuttaa suoraan perustuslain vastaiselta, vaikka se hyvä asia onkin. Perustuslain mukaan ketään ei saa asettaa iän perusteella eriarvoiseen asemaan. Lisäksi kiinnostaisi tietää, miksi ikäraja on juuri 68 vuotta. Miksi se ei voisi olla 67 tai 69 vuotta? Tätäkään ei ole millään tavalla perusteltu.
Koko jätevesiasetus on kelvottomana syntynyt. Korjaamalla se ei parane ollenkaan, vaan muuttuu vielä kehnommaksi ja sekavammaksi. Asiaa ei yhtään selvennä se, että ympäristöministeri tiedotustilaisuudessa näytti oikein kynän kanssa, mitä muutokset tarkoittavat. Jos joku ei osaa selittää asiaa ymmärrettävästi, ei hän ole ymmärtänyt sitä itsekään.
Hyvä pohdinta!