Osaamisen alkeet hukassa
Jos kunta allekirjoittaa sellaisen sopimuksen, jolla se sulkee itseltään pois kaiken normaalin sopimusoikeudellisen puhevallan, on syytä epäillä päättäjiä lukutaidottomiksi ja ymmärtämättömiksi. Tällainen näyttää tilanne olevan pohjoiskarjalaisen Juuan kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan toteuttamassa terveydenhuollon yksityistämisessä.
Viime huhtikuussa Juuka ulkoisti lääkäripalvelut ja koko terveyskeskuksen Coronaria hoitoketjulle. Terveyskeskuksen henkilökunta siirtyi yrityksen palvelukseen. Sopimus on voimassa vuoden 2011 loppuun ja sen hinta vuositasolla on 960 000 euroa. Yrityksen laskutus on toiminut moitteettomasti, mutta se onkin sopimuksen ainoa toteutunut kohta.
Kunnan ainoa virkalääkäri eli terveyskeskuksen johtava lääkäri teki ensimmäisen yhteenvedon havaituista puutteista jo kuukauden kuluttua eli toukokuussa. Raportin mukaan lääkäreiden koulutustaso ei alkuunkaan vastannut sovittua, vaan lääkärit olivat enimmäkseen kandidaattitason opiskelijoita. Sopimuksen mukaan heidän piti olla pitemmälle opinnoissaan ehtineitä eurolääkäreitä. Tämä laitettiin toiminnan alkuvaiheen kangertelun syyksi ja asia jäi siihen.
Pahempaa kuitenkin oli tulossa. Kesä-lokakuussa oli peräti 19 sellaista päivää, jolloin Coronaria ei toimittanut koko terveyskeskukseen yhtään lääkäriä. Lisäksi samana aikana oli 16 sellaista viikkoa, jolloin lääkäripalvelujen määrä jäi alle puoleen sopimuksessa luvatusta 3,5 lääkärin työpanoksesta. Tässä vaiheessa sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa yritykselle huomautuksen sopimusrikkomuksesta. Coronaria kuitenkin ilmoitti tyynesti, että sopimuksen mukaan kunnalla ei ole oikeutta antaa minkäänlaista huomautusta mistään asiasta.
Nyt lautakunta on päättänyt vaatia yhtiöltä 20 000 euron sopimussakkoa ja periä 107 000 euron vahingonkorvaukset jättämällä sovittuja maksueriä maksamatta. Lisäksi kunta on tarjonnut yritykselle sopimuksen purkamista, mutta Coronaria ei aio edes keskustella tästä vaihtoehdosta. Sen mukaan sopimus on sitova, huomautuksia ei sallita, maksuerät on maksettava ajallaan ja sopimus sitoo loppuun asti. Sen lisäksi yrityksellä on oikeus optioon jatkaa toimintaa myös vuoden 2011 jälkeen. Sen verran Coronaria on hyvää hyvyyttään valmis tulemaan vastaan, että se tarjoaa kunnalle joustoa lääkäreiden koulutusvaatimuksista, mutta ei hinnasta. Yritys siis tarjoaa jo yksipuolisesti toteuttamaansa sopimuksen huononnusta entiseen hintaan.
Viime viikon seurantapalaveriin kunta toi yllättäen mukaan palkkaamansa juristin. Tätä hävyttömyyttä yritys paheksuu jyrkästi. Tosiasiassa juristin palkkaaminen vasta nyt on auttamattoman myöhäistä, hänet olisi pitänyt palkata jo sopimuksen laatimisvaiheessa. Mikäli Coronarian väitteet pitävät puoliksikaan paikkansa, on sosiaali- ja terveyslautakunta työntänyt päänsä käsittämättömään rakoon ihan silkkaa tyhmyyttään.
Sopimusoikeuden ensimmäinen periaate on, että sopimus on pidettävä. Ellei toinen osapuoli sitä noudata, on toisella oikeus huomauttaa asiasta ja vaatia sopimuksen noudattamista. Ellei sopimusta noudateta sittenkään, ovat vuorossa sopimussakot ja vahingonkorvaukset. Ellei mikään auta, voidaan sopimus irtisanoa. Näin helppoa se on. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, että sopimuksessa on suljettu kokonaan pois kaikki toisen osapuolen oikeudet. Nyt ulkopuolisen silmiin näyttää pahasti siltä, että juuri näin ikävästi on päässyt käymään.
Kunta siis joutuu maksamaan paitsi sopimuksen mukaisia maksuosuuksia yritykselle, niin myös juristinpalkkioita tässä vaiheessa tuntemattoman määrän. Odotettavissa on pitkällisiä neuvotteluja ja mahdollisesti oikeudenkäyntejä. Ja kaikki tämä vain sen takia, että valmistelevat virkamiehet ja päättäjät eivät ymmärrä, että juristia kannattaisi käyttää jo sopimuksen neuvotteluvaiheessa. Se tulisi paljon halvemmaksi kuin jälkien korjausyritys. Suuret luulot omasta osaamisesta eivät aina käy yksiin sen todellisen taidon kanssa.
Sopimusjuridiikan jälkiselvittely johtuu vain valmistelijoiden ja päättäjien pöljyydestä. Sillä välin se ikävämpi todellisuus näkyy päivittäin terveyskeskuksessa. Koskaan ei henkilökunta tiedä etukäteen, tuleeko paikalle yhtään lääkäriä ja jos tulee, niin kuinka monta. Jo etukäteen varattuja lääkäriaikoja joudutaan peruuttamaan, jolloin paikalle saapunut asiakas käännytetään pahoitellen pois. Tiettävästi vielä kukaan ei ole kuollut lääkärin puuttumisen takia, mutta senkin aika tulee varmasti. Siinä vaiheessa on syytä haastaa jo päättäjätkin oikeuteen.