Kansan ja sen edustajien säännöt

Eilen eduskunta näytti oikein alleviivaten, että kansalla ja sen edustajilla on eri säännöt myös työttömiksi joutuessaan. Ensin hyväksyttiin laki, jonka mukaan alle 25-vuotiaan vailla koulutusta olevan työttömän nuoren saamaa toimeentulotukea leikataan 20 %, jos hän on keskeyttänyt minkä tahansa koulutuksen tai on kieltäytynyt siitä. Jos kieltäytyminen toistuu, on alennus  40 %. Tämä sama rangaistus on ollut jo yli viisi vuotta arkipäivää 25 vuotta täyttäneille, mutta nyt annetaan keppiä myös niille nuorille, jotka eivät ole päässeet opiskelemaan haluamaansa alaa.

Heti perään eduskuntaryhmät sopivat keskenään pahennusta herättäneen kansanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamisesta. Lopputulos on niin etevä, että se suorastaan haisee. Näkee selvästi, että nyt päätettiin omista asioista. Sopeutumiseläke poistuu vain niiltä kansanedustajilta, jotka ensi keväänä valitaan ensimmäisen kerran eduskuntaan uusina edustajina. Sekä nyt istuvat että joskus aiemmin eduskunnassa olleet saavat sopeutumiseläkkeen, valittiinpa heidät uudelleen tai ei.

Seitsemän vuotta kansanedustajana istunut saa iästään riippumatta sopeutumiseläkkeen, joka vastaa hänelle kertynyttä edustajaeläkettä. Vajaassa kahdessa kaudessa eläkettä on kertynyt noin 1 700 euroa kuukaudessa ja sitä maksetaan vaikka koko loppuikä, ellei työ tai koulutus satu entiselle edustajalle maistumaan. Mitä kauemmin on kansaa edustanut, sitä suurempi on sopeutumiseläke. Täysi eläke tipahtaa tilille 15 vuoden edustamisen jälkeen ja on noin 3 600 euroa kuukaudessa.

Yleensä eduskunnan päätökset koskevat heti ja kaikkia, ilman mitään merkillisten rajojen vetämistä. Tässä asiassa edustajat jaettiin kahteen eri ryhmään sen mukaan, ovatko he edustajia jo tällä hetkellä vaiko vasta tulevaisuudessa. Oma suu on lähempänä kuin kontin suu, tuumattiin eduskuntaryhmissä liikuttavan yksimielisesti omista eduista päätettäessä.

Miksi kansanedustajilla yleensä on erilainen järjestelmä kuin kansalaisilla? Eduskuntahan on päättänyt oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, mikä on oikea menettely työttömyyden kohdatessa. Kun työ mistä tahansa syystä loppuu, on hakeuduttava uusiin töihin. Ellei työtä ole, niin sitten ilmoittaudutaan TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Jos työtä ei sittenkään löydy, järjestää TE-toimisto erilaista koulutusta, työharjoittelua ja työelämävalmennusta. Näihin on pakko osallistua työmarkkinaetuuden menettämisen uhalla. Kieltäytyjä putoaa toimeentulotuen varaan ja tukea leikataan 20 % rangaistuksena kieltäytymisestä. Toistuvasti kieltäytyjältä tukea alennetaan 40 %.

Kun eduskunta on nähnyt hyväksi käyttää tällaista menettelyä kansalaisiin, niin miksi se ei sovellu työttömäksi jääneeseen kansanedustajaan? Vastaus on selvä: Mikä sopii kansalle, ei sentään sovi kansanedustajalle.

Kommentit (0)

Aika hankalaa

Varsinkin näin joulun alla pidetään erilaisia myyjäisiä, joihin osallistuvat sekä yksityishenkilöt että yhdistykset. Varsin suosittuja ovat pienimuotoiset arpajaiset, joilla yhdistykset keräävät pikkurahaa toimintaansa varten. Tiedätte tämän systeemin, jossa arvat ovat myyntitiskillä renkaassa, josta parilla eurolla saa repäistä yhden. Luettelosta sitten katsotaan, tuliko voittoa. Voitot ovat eri tavoin hankittuja pikkuesineitä, joiden arvo on vähäinen.

Arpajaisten järjestäminen on kuitenkin tarkoin lailla säänneltyä puuhaa, johon pitää valmistautua huolella. Ensiksi on täytettävä tavara-arpajaislupahakemus. Sen liitteeksi poliisilaitos tarvitsee seuraavat asiakirjat:

  1. Toimintakertomus tai muu selvitys siitä, että yhdistys toimii tarkoituksensa toteuttamiseksi
  2. Ote arpajaisten järjestämistä koskevasta yhdistyksen pöytäkirjasta
  3. Jäljennös viimeksi hyväksytystä tilinpäätöksestä
  4. Jäljennös yhdistyksen säännöistä
  5. Korkeintaan 3 kk vanha yhdistysrekisterin ote, jolla yhdistys todistetaan rekisteröidyksi

Tämä paperipino on toimitettava poliisilaitokselle, josta myönnetyn luvan saa lunastaa 50 eurolla. Lisäksi samaan paikkaan on toimitettava arpajaistilitys viiden kuukauden kuluessa luvan voimassaolon päättymisestä.

Näissä arpajaisissa on kyse ainoastaan muutamista satasista, mutta nekin saattavat olla pienelle yhdistykselle tärkeitä. Jo pelkästään luvan hakeminen on tehty kuitenkin niin työlääksi, että moni luopuu suosiolla aikeesta tai järjestää laittomat arpajaiset. Poliisi ei voi auttaa, koska se on sidottu lakiin ja lupa on oltava. Jos arpajaiset ovat laittomat, on niihin puututtava.

Tämä asia ei missään tapauksessa ole yhteiskunnalle erityisen merkittävä, mutta yhdistystoiminnalle on. Otin sen esille ihan vain sen takia, että minulta on joskus kysytty arpajaisten järjestämisen laillista menettelyä. Virallinen neuvoni on tämä nyt kirjoittamani lisättynä kehoituksella unohtaa koko juttu. Epävirallisesti neuvon järjestämään touhun ilman lupaa ja luottamaan siihen, että ei poliisi tällaiseen pikkujuttuun puuutu. Mutta tätä neuvoa minä en siis anna nytkään.

Kommentit (1)
  1. Muistini mukaan ainakin joskus takavuosina olisi ollut säännös, jolla vapautettiin luvan hakemisesta sellaiset pienehköt tavara-arpajaiset, joiden arvat myytiin ja voitot arvottiin samassa tilaisuudessa läsnäolijoiden kesken. Jos sellaista säännöstä ei (enää) ole, pitäisi se pikaisesti palauttaa.

Kommentointi suljettu.