Katsastusmonopolit vaarassa
Vapaan kilpailun kannattajille riittää yleensä se, että he saavat pelattua julkisen sektorin pois omilta markkinoiltaan. Sen jälkeen ei kilpailua enää tarvita, vaan monopolit haluavat kaikin tavoin estää uusien kilpailijoiden ilmestymisen. Tässä taistelussa ei kunnioiteta hyviä tapoja eikä kaihdeta mustamaalausta.
Kriteerit täyttävät autokorjaamot saavat luvan katsastaa autoja vuoden 2012 alusta lähtien, jos eduskunta hyväksyy lakimuutoksen. Tarkoitus on lisätä kilpailua ja sitä kautta laskea hintoja. Alaa puoliksi hallitseva A-Katsastus ei tietenkään katso tätä esitystä hyvällä. Maajohtaja Seppo Hämäläisen mukaan esitys romuttaa koko Suomen katsastusalan, vaarantaa tuhat työpaikkaa sekä tuhoaa katsastuksen laadun ja riippumattomuuden. Hän epäilee tulevia kilpailijoitaan jo etukäteen siitä, että nämä katsastaessaan itse korjaamiaan autoja syyllistyvät vilppiin.
Palautetaanpa mieliin, miten autokatsastus takavuosina yksityistettiin. Vuonna 1994 katsastusmarkkinat avattiin kilpailulle rajoitetusti, koska haluttiin tehostaa toimintaa, parantaa palvelua ja laskea hintoja. Valtio säilytti vielä tässä vaiheessa osuutensa toiminnassa. Palvelu kyllä parani ja toiminta saattoi tehostua, mutta ala keskittyi ja hinnat nousivat selvästi elinkustannusindeksiä nopeammin.
Koska yksityistämisen ja vapaan kilpailun tielle oli lähdetty, päätettiin jatkaa sinnikkäästi vastoinkäymisistä huolimatta. Vuonna 2003 otettiin mallia Neuvostoliiton kansallisomaisuuden yksityistämisestä. Valtio myi oman osuutensa katsastustoiminnasta yhdelle pääomasijoittajalle ja viidelle katsastusta johtaneelle virkamiehelleen. Kolme vuotta myöhemmin nämä virkamiehet myivät oman osuutensa pääomasijoittajille kolminkertaiseen hintaan ja viettävät nyt mukavia eläkepäiviä.
Nykyisin noin 80 % katsastustoiminnasta on jakaantunut kahdelle suurelle ketjulle, A-Katsastukselle ja K1-Katsastajille. Edellisen omistaa brittiläinen Bridgepoint ja jälkimmäisen espanjalainen Applus-yhtiö. Loput 20 % jakaantuvat usealle eri toimijalle. Alan johtaja on A-Katsastus 50 %:n markkinaosuudellaan.
On siis täysin selvää, että alan kaksi suurta vastustavat kilpailun laajentamista, koska se uhkaa suoraan heidän asemaansa. Erityisen paljon kilpailun lisääminen näyttää rassavan A-Katsastuksen napaa. Sen mukaan kilpaileminen saa jo riittää.
Henkilöauton katsastushinnat vaihtelevat eri puolella Suomea 34 – 107 euron välillä. Mitä harvempaan asuttu alue on, sitä vähemmän on kilpailua ja sen kovemmat ovat hinnat. Lakimuutos toisi ihan varmasti lisää kilpailua juuri harvaan asutuille alueille, joten hinnat laskisivat. Juuri siksi kilpailu pitääkin vapauttaa. A-Katsastus nielköön omat lääkkeensä ja kilpailkoon vapailla markkinoilla. Sitähän se on puheidensa mukaan halunnut koko ajan.