Kujanjuoksun alku
Rääkkylän kunta päätti maanantaina irtautua Keski-Karjalan neljän kunnan muodostamasta Helli-liikelaitoksesta kesken sopimuskauden. Ensi toukokuusta lähtien kunta ostaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa yksityiseltä Attendo Medone Oy:ltä. Kunta sai tarpeeekseen heikentyneistä lääkäripalveluista, huonosta talouden raportoinnista ja yleensä palvelutarjonnan heikkenemisestä, vaikka kustannukset nousevat. Jo ensimmäiset neuvottelut Medonen kanssa olivat erään valtuutetun mukaan verrattavissa joulupukin käyntiin.
Siitä pukinkontista saattaa kyllä löytyä ikäviä yllätyksiä. Tietenkin kunta voi nykyisen lain mukaan itsehallintonsa nimissä tehdä tällaisenkin päätöksen, enkä tunne siihen johtaneita syitä kovin tarkasti. Niinpä oletan, että päätökselle oli hyvät perustelut. Näin radikaalin ratkaisun laillisissa muodoissa ei kuitenkaan saisi kompuroida yhtään, sillä muuten koko päätös voi romuttua valituksilla. Rääkkylä näyttää antautuneen vapaaehtoisesti päätöksen vastustajien kohta järjestämän kujanjuoksun uhriksi.
Valtuuston päätös oli yksimielinen, joten se näyttää hyvältä. Asiasta olivat kuitenkin päättämässä 21 -jäsenisestä valtuustosta vain kymmenen varsinaista valtuutettua ja viisi varavaltuutettua. Jotkut näköjään osaavat pestä kätensä jo etukäteen.
Suurin vaara piilee kyseenalaisessa valmistelussa. Vaikka sopimuksen kustannukset ovat 10 miljoonan euron luokkaa, ei tarjouskilpailua järjestetty lain nimenomaisesta vaatimuksesta huolimatta. Tätä perusteltiin sillä, että vastaavia palveluntarjoajia ei ole olemassakaan. Perustelu on vähintäänkin outo, koska päätöksellä erotaan juuri vastaavia palveluja järjestävästä liikelaitoksesta. Lisäksi markkinoilla ainakin minun tietääkseni toimii muitakin vastaavia yksityisfirmoja.
Nyt syrjäytetyiksi itsensä kokevilla palveluntarjoajilla on kaksi viikkoa aikaa valittaa asiasta markkinaoikeuteen, joten heti joulun jälkeen avautuu tämä lahjapaketti. Valtiovaltakaan ei ole kovin ihastunut päätökseen, jolla vaatimukset palvelualueen 20 000 henkilön asukaspohjasta romutetaan. Rääkkylässä on alle 3 000 asukasta.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun mikään kunta ulkoistaa terveydenhuollon lisäksi myös sosiaalitoimen lähes kokonaan. Omana virkatyönä kunta aikoo hoitaa vain toimeentulotuen ja päivähoidon. Toimeentulotuen osalta asia on selvä: yksityiselle yritykselle ei voida antaa oikeutta hoitaa ammattimaista virkatyötä, jolla kunnan rahaa siirretään asiakkaille.
Kunnan sosiaalitoimessa on paljon muitakin sellaisia asioita, joita laki ei salli siirrettäväksi pois kunnan viranomaisilta. Ensimmäiseksi tulee mieleen lasten kiireellinen huostaanotto. Siitä päättämiseen tarvitaan ehdottomasti virkavastuulla toimiva henkilö, jonka päätös lisäksi on vahvistettava lautakunnassa. Tämäntapaisia asioita on paljon muitakin, mutta niiden toteuttamisen “ykstyiskohtia hiotaan vielä”. Tämä tarkoittanee sitä, että kukaan ei ole asiaa vielä oikein miettinyt.
Kunnan viranhaltijat siirtyvät Medonen palvelukseen. Kun tällainen työntekijä tekee virkatyötä, on hänen oltava kunnan virkamies. Ongelma ilmeisesti aiotaan ratkaista siten, että sama henkilö tekee valmistelevan työn yksityisen firman palveluksessa, mutta muuttuu päätöksen allekirjoitusvaiheessa virkamieheksi. Tämän menettelyn lainmukaisuus tullaan varmasti tutkimaan eri oikeusasteissa.
Tärkein syy Rääkkylän päätökseen on raha. Kunnalle on luvattu miljoonan euron säästö vuositasolla. Aika tulee kuitenkin näyttämään, että lupaukset ovat vain lupauksia ja totuus on toisenlainen. Onnea vain sinne Rääkkylään.