Oikeustajua tuutin täydeltä

Olen ennenkin sanonut, että jos laki noudattaisi ns. kansan oikeustajua, niin meillä käytettäisiin jatkuvasti erilaisia ruumiin- ja häpeärangaistuksia. Ns. kansan oikeustajulla tarkoitan tässä lähinnä sitä vähemmistöä, joka huutaa nettikeskusteluissa kovempien rangaistusten puolesta tuntematta nykyistäkään lakia. Se nyt vaan kumminkin joka tapauksessa on ihan pään silittelyä.

Tämän porukan puheita voi lukea lähinnä itseään huvittaakseen, mutta paljon tehokkaampaa asennemuokkausta tekevät tiedotusävälineet uutisoidessaan rikoksista, keskeneräisistä ja päättyneistä oikeudenkäynneistä ja antaessaan rikoksesta jo tuomituille puheenvuoron. Toimittajat eivät ole objektiivisia, vaan valitsevat juttuunsa aina näkökulman, joka on koko tarinan kantava idea. Sitä vastaan sotivat tosiasiat sivuutetaan.

Eilen kiinnitin huomiota neljään täysin erilaiseen lakia ja oikeudenkäyttöä koskevaan uutiseen, joille oli yhteistä mielenmuokkaus. Ensimmäisenä oli tanssinopettajapariskunnan sijoitusriita. Pariskunta menetti miljoonan virhesijoituksessa ja vaati rahojaan pankilta takaisin. Pariskunta on sympaattinen ja ymmärrän hyvin, että häviö Korkeimmassa oikeudessa heitä harmittaa.

Uutisointi oli tämän näkökulman mukainen, kaikki sympatiat olivat pariskunnan puolella. Uutisoinnissa ei kiinnitetty olenkaan huomiota siihen tosiasiaan, että sijoittaminen on riskipeliä ja siinä voi myös menettää. Sijoittaja enempää kuin pokerinpelaajakaan ei voi pistää kertyneitä voittoja taskuunsa ja olettaa, että tappion hetkellä kyse olikin leikkipelistä.

MOT lähetti puolen tunnin ohjelman Kiljavan opiston entisen opettajan palkkasaatavia koskevasta keskeneräisestä oikeudenkäynnistä. Näkökulman mukaan opettaja on oikeassa ja Kiljavan opisto on suorastaan rikollisjärjestö, joka paitsi huijaa palkkarahoja, myös petkuttaa valtionavuissa. Saattaahan asia olla niinkin, mutta itse pidättäydyn arvioimasta keskeneräistä oikeudenkäyntiä. Juttua hoitavan asianajajan esiintymisen omassa asiassaan kyllä ymmärrän täysin.

Nettilehdissä levisi jo eilen suorastaan järkyttävä oikeustapaus: Kuopion hallinto-oikeus oli noudattanut voimassaolevaa lakia. Kunnan sosiaalitoimi oli vaatinut äidiltä puhalluskoetta ennen sijoitettujen lastensa valvottua tapaamista. Tällaiseen menettelyn ei laki anna minkäänlaisia valtuuksia, joten oikeuden päätös oli ainoa mahdollinen. Jos lakia pitää tältä osin muuttaa, on se sitten eduskunnan tehtävä, ei tuomioistuimen.

Sokerina pohjalla A-studiossa sai puheenvuoron viaton nainen, joka jonkin kateellisten ja ilkeiden ihmisten salaliiton uhrina joutui vankilaan sarjamurhaajana. Mielentilatutkimuksen mukaan erittäin hyvä manipuloija sai varmasti vedet monet silmiin ja vakaumus vahvistui: laki on niin kuin se luetaan.

Monet luulevat, että tuomioistuimet lukevat lakia miten haluavat. Näille ihmisille on ihan turha selittää, että näin ei ole, vaan tuomioistuimet ovat ehdottomasti sidottuja lakiin. Samasta teosta seuraa sama rangaistus, mutta tätä ei ymmärretä silloin, kun vertaillaan eri rikostyypeistä saatuja rangaistuksia. Niinpä vallalla on käsitys, että Sasi sai lievän ragaistuksen kuolemantuottamuksesta asemansa takia, vaikka hänet olisi pitänyt tuomita vähintään taposta.

Tämä ajattelu kertoo lakitietämyksen vähäisestä määrästä. Eikä sitä tietoa ole tarpeen lisätäkään, koska kyllä toimittajat kertovat oikean asennoitumistavan kussakin yksittäistapauksessa.

Kommentit (0)

Halvaantunut sokea

Päättäjämme ovat halvaannuttaneet valtionhallinnon ja ovat lisäksi niin sokeita, että eivät sitä edes huomaa. Usein sokeus on myös täysin teeskenneltyä ja ulospäin näytellään kaiken sujuvan uudistusten myötä entistä paremmin. Otetaanpa kolme esimerkkiä; lisää löytyy ihan vain ympärilleen katselemalla.

Alueellistaminen yhdessä valtion tuottavuusohjelman kanssa on viime vuosien suurin huiputus. Virallisten seurantaryhmien mukaan alueellistaminen on sujunut erinomaisesti ja se on lisännyt valtion työpaikkoja maakunnissa ihan suunnitelmien mukaan. Tosiasiassa alueellistamisohjelman aikana maakunnista on kadonnut noin 6 000 valtion työpaikkaa ja Helsinkiin niitä on tullut saman verran lisää. Tuottavuusohjelma tarkoittaa ihan puhtaasti palvelutuotannon alasajoa, sillä sen mukana valtion virastojen sivutoimipisteet ovat kadonneet. Seurantaryhmät ilmeisesti muuttavat hienon suunnitelman otsikon seurantaraportiksi tutkimatta tosiasiallista tilannetta ollenkaan.

Vuosi sitten lainhuuto- ja kiinnitysasiat siirrettiin käräjäoikeuksilta maanmittaustoimistoille. Tämän uudistuksen seurauksena käsittelyajat ovat tuplaantuneet. Syynä on henkilöstön vähyys ja ammattitaidottomuus. Tehtävät siirrettin toiselle virastolle ilman tarvittavia resursseja. Käräjäoikeuksissa näitä asioita hoitivat auskultoivat juristit, jotka jo asiakkaan jättäessä hakemuksen osasivat pyytää mahdollisesti tarvittavat lisäselvitykset. Jokaisessa käräjäoikeudessa on jatkuvasti muutama auskultantti, mutta esimerkiksi Pohjois-Karjalan maanmittaustoimistossa on vain yksi juristi hoitamassa vaikeampia asioita. Rutiinijuttuja hoitavat kanslistit ilman mitään juridista koulutusta. Eipä siis ihme, että asiat ruuhkaantuvat. Lisäksi asiakkaalle lähetetään parin viikon kuluttua hakemuksen jättämisestä kirje, jossa vaaditaan niitä lisäselvityksiä, joita ennen pyydettiin heti ensimmäisellä asiointikerralla.

Pikavippifirmojen harjoittama koronkiskonta puhuttaa vähän väliä ja jatkuvasti kerrotaan maksuhäiriöiden lisääntymisestä. Hallitus informoi viime vuonna näyttävästi tämän vuoden alusta voimaan tulleesta laista, jolla pikavippifirmat mukamas pannaan kuriin. Toukokuuhun mennessä pikavippifirmojen on rekisteröidyttävä, jotta niitä voidaan valvoa.

Näitä firmoja toimii markkinoilla ainakin 94, joista vain 18 on rekisteröitynyt. Tarkaa määrää ei tiedä eikä milloinkaan tule tietämäänkään kukaan, koska hallitus ja eduskunta ilmeisen tahallaan unohtivat määrätä mitään rangaistusta rekisteröinnin laiminlyönnistä. Lisäksi koko Etelä-Suomen aluehallintovirastossa on yksi ainoa virkamies, jonka kuuluu valvoa sekä rekisteröityneitä että villejä firmoja koko maassa. Tehtävä on täysin mahdoton, joten tässä taidettiin haluta antaa markkinavoimille vapaat kädet temmeltää vippimarkkinoilla.

Kaikesta huolimatta sekä kansanedustajat, sellaisiksi haluavat ja ennen kaikkea äänestäjät näkevät ensimmäiseksi säästökohteeksi hallinnon karsimisen. Kun ihan suoraan sanon, niin näillä ihmisillä ei ole hajuakaan siitä, mitä se hallinto oikein tekee. He luulevat sen olevat jotain turhaa ja tarpeetonta paperinpyörittelyä. He eivät havahdu edes siinä vaiheessa, kun heidän oma lainhuutoasiansa kestää kuukausia entisen parin viikon sijaan. Silloin he alkavat vaatia hallinnon tehostamista, mutta se ei saa maksaa mitään.

Mistähän löytyis rohkea ja asioita ymmärtävä ehdokas, joka uskaltaisi vaatia hallinnolle lisää resursseja?

Kommentit (1)
  1. Tarmo Aaltonen
    17.1.2011, 17:49

    Totta joka sana mitä puhut, mutta on hallintoa ja hallintoa. Esim Turun kok, sdp ja vihr tekevät jatkuvasti turhia hallintovirkoja kaupungin eri toimielimiin, jotta ns hallitussopimuksen pääpuolueet saavat kukin omansa.

Kommentointi suljettu.