Raukeavat lait
Useita lakiesityksiä on raukeamassa, koska perustuslakivaliokunta ei ennätä antaa niistä lausuntoaan tällä vaalikaudella. Näin asia ainakin selitetään, mutta tosiasiassa kyse on yhtä paljon poliittisesta tahdosta kuin valiokunnan kiireistäkin. Jos jokin laki oikeasti halutaan säätää, niin sehän säädetään ihan kiireistä riippumatta.
Raukeavien lakien listalla ovat ainakin autojen katsastusoikeuden laajentaminen myös korjaamoille, aggressiivisen kerjäämisen ja laittoman leiriytymisen kielto sekä vankikuljetusten yksityistäminen. Katsastuslaki raukeaa, koska alaa hallitsevat suuret yhtiöt kannattavat vapaata kilpailua vain siinä tapauksessa, että kilpailijoiden määrä on rajoitettu.
Kerjäämis- ja leiriytymiskiellosta on puhuttu valtavasti niin eduskunnassa kuin mediassakin. Nyt näyttää siltä, että kaikki puhe on ollut yhtä tyhjää lätinää kuin hevosen veteen sontiminen. Ei puhe kuitenkaan hukkaan ole mennyt, koska erityisesti kokoomuksen kanta on tullut selväksi. Puolue haluaa kieltää kaikenlaisen kerjäämisen ihmisarvoa alentavana. Köyhyys ei sodi ihmisarvoa vastaan, mutta sen näkyminen katukuvassa sotii.
Tämä järjestyslain muutosesitys joutaa raueta. Lisäksi toivon kovasti, ettei se ensi vaalikaudella enää herää henkiin. En nimittäin voi ymmärtää, miksi lailla pitäisi erikseen kieltää sellainen toiminta, joka jo on lailla kiellettyä. Rikoslain selvät pykälät soveltuvat sellaisinaan aggressiiviseen kerjäämiseen. Puhe laittoman leiriytymisen kieltämisestä kertoo jo itsessään, mistä on kysymys: laiton leiriytyminen on tietenkin jo nyt laitonta.
Vankikuljetusten yksityistämisen suunnittelu on sitä samaa julkisen viranomaistoiminnan yksityistämistä, josta esimakua saatiin mahdollistamalla pysäköintimaksujen yksityistäminen. Alalla toimii outoja firmoja, joista osaa voisi luonnehtia jopa hämäräbisnekseksi. Eilen luin jostain, että alan yrityksistä 30 % on sellaisia, joilla on itsellään perinnässä maksamattomia pysäköintimaksuja, palkkoja tai työnantajamaksuja.
Viranomaistoiminnan yksityistäminen pitäisi lopettaa ennen kuin tapahtuu suurempia vahinkoja. Putkavartiointia on jo yksityistetty, koska vallitsevan käsityksen mukaan yksityisen palvelut tulevat halvemmiksi. Jos näin on, niin silloin on syytä tutkia yrityksen työoloja ja palkkausta sekä rekrytointivaatimuksia. Pilkkahinnalla ei saa priimalaatua ja lopullinen vastuu vaikkapa putkakuolemista säilyy viranomaisella.
Jos vankikuljetukset yksityistetään, on seuraavana vuorossa vankiloiden vartiointi. Sitten kai tulevat yksityiset poliisivoimat ja tuomioistuimet.