Pätevä vai sopiva?
“Tule Juuan kuntaan hoitamaan sosiaali- ja terveystoimen talouspäällikön sijaisuutta. Sinua odottaa haasteellinen työ ja mukava työyhteisö. Sijaisuus voi alkaa heti ja on todennäköisesti pitkäaikainen. Odotamme sinulta taloushallinnon osaamista ja kunnallisen alan tuntemusta. Sosiaali- ja terveysalan tuntemus on eduksi.”
Tällainen ilmoitus oli tämän päivän Karjalaisessa. Aivan oikein, kyseessä on juuri se sama viransijaisuus, jonka täyttämisen kiemuroista olen aiemmin kirjoittanut esimerkiksi jutussani kylakarajat
Kesällä viransijaisuuden täyttäminen tyssäsi siihen, ettei kunnanhallitus myöntänyt viransijaisuuden täyttölupaa. Täyttölupa ei koskaan ollut edes esityslistalla, vaan täyttökielto oli epävirallisten keskustelujen tulos. Tarjottu kiistattoman pätevä sijainen ei miellyttänyt.
Edes täyttöluvan puuttuminen ei olisi estänyt palkkaamista, koska hallintosäännön mukaan viransijaisten ottamisesta päättää kunnanjohtaja yksin. Nykyinen sosiaali- ja terveysjohtajakin on viransijainen kunnanjohtajan päätöksellä.
Ihan sama aiotaan tehdä nytkin. Enempää sosiaali- ja terveyslautakunnan kuin kunnanhallituksenkaan esityslistalla ei ole ollut asiasta minkäänlaista mainintaa. Päätös on syntynyt joidenkin keskeisten henkilöiden neuvonpidon tuloksena ja lehti-ilmoitus on varmasti yllätys monelle päättäjällekin. Todennäköisesti samat junailijat ovat jo valinneet tehtävään sopivan henkilön ja hakukierros on pelkkä julkisivun ylläpidon vaatima muodollisuus.
Tästä kielii jo ilmoituksen ympäripyöreä sanamuoto. Valittavalta edellytetään vain epämääräistä taloushallinnon osaamista ja kunnallisalan tuntemusta. Edes sosiaali- ja terveysalan tuntemusta ei vaadita, mutta se on eduksi. Nämä edellytyksethän täyttää vaikkapa jokainen tilitoimistossa työskentelevä merkonomi, jonka puoliso on kunnan luottamushenkilö. Eläkkeelle lähiaikoina jäävällä viran vakinaisella haltijalla on korkeakoulututkinto. Koska hallintosääntö ei aseta mitään kelpoisuusvaatimuksia, voidaan päätös tehdä muodollisesti oikein totutulla tavalla kavereiden kesken.
Tietenkin aion hakea tehtävään. Haluan nähdä, millä perusteilla tällä kertaa sivuutetaan kaksi korkeakoulututkintoani, kahden vuoden kokemus toisen kunnan kamreerina, noin viidentoista vuoden muu kunnallisalan kokemukseni mm. Helsingin apulaiskaupunginsihteerinä ja kaikki juridinen osaamiseni.
(^_^)
…aika uskomatonta touhua. (o_0)
seurata täyttöprosessia, ja muutoinkin. Enpä ole ennen moista toimenhakuilmoitusta tavannut, vaikka olin ennen eläköitymistä lähes 40 v julkishallinnossa mukana! Toimi voi alkaa vaikka heti, mutta kestosta ei ole kuin voi-olla-pitkäkin arvio. Kuka jossain työsuhteessa oleva osaaja mahtaa tohtia tuon perusteella leikkin ryhtyä,tuksin kukaan, lyhimmillään homma voi olla katkolla kahden viikon irtisanomisajalla. Taitaa olla samaa sarjaa kuin aluevastaavan valintakin, yhtä hämärää ja Sakunkin arvoimana kenties muodollisuus tuo ilmoitus. Jostain olin kuulevinani että ihanpa kolmeksi kuukaudeksi olis lupa heltynyt täytölle, ja siinä ajassa jonkun pitäs hommat saada kuntoon, kun ne on nykyisten valio-osaajien toimesta saatu sivuraiteille jopa niin,ettei edes talouden toteutumasta ole minkäänlaista hajua! Sakulle tsemppiä ja menestystä tulevaan vaaliin, jään mielenkiinnolla kanssasi oottamaan, mitkä tulevat olemaan hylkäämisperusteesi, ja ennen kaikkea sitä, kun sen jälkeen alkaa hallintovalituskierros. Taas kerran Juuassa näin…