Valmista tuli
Juuan kuntaan saatiin viimeinkin ihan laillisia menettelytapoja noudattaen sosiaali- ja terveystoimen talouspäällikön viransijainen. Kunnanjohtaja valitsi tehtävään 11.1.2012 saman henkilön, jonka aiempi valinta kaatui lainvastaisesta päätöksestä tekemääni oikaisuvaatimukseen. Nyt sijaisuus oli uudelleen haettavana joulunpyhien ja vuodenvaihteen ajan ja varmuuden vuoksi hakuaikaa vielä jatkettiin 10.1. saakka. Hakijoita oli tällä kertaaa seitsemän henkilöä.
Valinta ei ole yllättävä. Hänet olisi valittu ilman muuta jo aiemmassa haussa, jos hän vain olisi tehtävään hakenut. Viimeksi kävi nimittäin niin, että hakuaika oli jo päättynyt, kun hän yllättäen jäi työttömäksi Kivikeskusksen yhteyspäällikön paikalta. Kunnanjohtaja houkutteli hänet kotoa töihin piittaamatta sijaisuutta hakeneista tai lainsäädännöstä.
Ilmoitan jo etukäteen, että töihin voi paneutua rauhassa. En aio hakea muutosta, koska valittu on minunkin mielestäni pätevä ja sopiva sekä lisäksi miellyttävä ihminen, jota vastaan minulla ei koskaan ole ollut yhtään mitään. Hän olisi minun puolestani saanut olla tehtävässä jo aiemmin, mutta en voi hyväksyä harvinaisen tökeröä piittaamattomuutta lain säännöksistä.
Työn teettäjä päättää, kuka sen työn tekee. Hyvän työntekijän hän torjuu omaksi vahingokseen, mutta omapahan on asiansa. Hyvällä työntekijällä tarkoitan tietenkin itseäni.
Ihan täysiä pisteitä ei kunnanjohtaja taida kyllä saada tälläkään kertaa. Satuin eilen juttelemaan erään kunnanhallituksen jäsenen kanssa, ja hänelle tieto kunnanjohtajan viime keskiviikkona tekemästä valinnasta oli ihan uusi. Ei siinäkään mitään luvatonta ole tapahtunut, koska kunnanjohtaja käytti hänelle hallintosäännössä annettua toimivaltaa. Joistain päätöksistä saattaisi tosin olla ihan järkevää informoida jo etukäteen kunnanhallitusta, koska sillä on mahdollisuus käyttää otto-oikeuttaan kunnanjohtajan päätöksiin.
Selvitelkööt asian miten selvittelevät, minä olen saanut koko prosessista tarpeekseni. Koko homma on ollut täyttä sirkusta jo yli puoli vuotta, joten ehkä viimeinkin saadaan jotain tolkkua asioiden hoitoon. Sosiaali- ja terveyspuolen talousasiat ovat olleet rempallaan koko ajan, koska työt ovat kasaantuneet sosiaali- ja terveysjohtajan hoidettavaksi. Toimiala käyttää kunnan budjetista 60 %, mutta kunnankamreerin toimenkuvaan tehtävät eivät ilmeisesti kuulu edes poikkeustilanteissa.
Niinpä sosiaali- ja terveysjohtaja on hoitanut omien töidensä lisäksi myös talouspäällikön tehtävät. Satun tietämään, että hän on joutunut hoitamaan myös johtavalle lääkärille kuuluvia puhtaasti hallinnollisia tehtäviä tämän ollessa virkavapaalla. Ei repeä yksi ihminen joka paikkaan.
Jäi minulle tästä pelleilystä kuitenkin sen verran ikävä jälkimaku, että liitän tähän vielä kerran kertomuksen “työhaastattelun” kulusta Juuan kunnassa: kylakarajat
Kunta ilmoitti teillä käydyn pätevyyskeskustelun aikana,että sosiaalijohtajan viransijainen Pekka Vainikka on palkattu vain hallinnollisiin tehtäviin, eikä hän tee sosiaalialan ammattitaitoa vaativia sosiaalityöhön kuuluvia tehtäviä, koska hänellä ei ole siiihen kelpoisuutta. Tämän hallinto-oikeuskin totesi, kun se katsoi, ettei kunnan ilmoituksen mukaan puhtaasti hallinnollisessa tehtävässä tarvita sosiaalityöntekijän kelpoisuutta. Varsinaiset viranhaltijat ovat ongelmitta hyvin suoriutuneet molemmista ja olleet enimmän osan ajastaan sosiaaliammattilaisen työssä ja osallistuneet hyvin maakunnalliseen yhteistyöhön.Luulisi sijaisella olevan aikaa huolehtia edes hallinnosta, mutta onkohan se kiinni muusta kuin ajan puutteesta. Kaikkine julkisuuteen tulleine sotkuineen päätöksenteossa ja lääkäripalvelujen ostosopimuksissa siltä se ainakin näyttää.
Juuan sosiaali- ja terveystoimen kriisiytyminen ei sittenkään taida olla kiinni henkilöiden määrästä, vaan heidän osaamisestaan. Yksi talouspäällikkö tai hänen kulloinenkin sijaisensa tuskin tilannetta pelastaa. Sosiaali- ja terveystoimi tarvitsee osaavan johtajan jokaisessa kunnassa. Sen me sosiaalityötä tekevät ammattihenkilöt muualla pohjois-karjalassa hyvin tiedämme ja tunnemme. Taloushallinto on vain avustavaa toimintaa, jolla sosiaalitoimen ja terveystoimen johtamisen kannalta ei ole toiminnallista vaikutusta. Normaalisti se onkin kunnan keskushallinnon hoidossa. Mutta tässkin asiassa Juuassa on omat mallinsa.
Mutta olihan se kaikkinensa tosi umpikiero prosessi, olipa lopputulos millainen tahansa. Tökerömmin kunta so kunnanjohtaja ei enää olisi voinut toimia, ja ilman Sakun älähtämistä tämäkin asia olisi painettu hiljaisuudessa villaisella. Kaiken jälkeen vielä lopussa riitti rohkeus laittaa käytännössä hiljainen haku MOLin sivuille vain joulun pyhien ajaksi. Pettiköhön hermo, kun hakuaikaa kuitenkin jatkettiin muutamalla päivällä. Haisee silti, loppuun saakka ja vielä valinnan jälkeenkin.