Esittelijän ehdotus
Jokainen kunnallisten toimielinten esityslistoista jotain ymmärtävä tietää, että päätöksenteon pohjana pitää olla viranhaltijan eli esittelijän ehdotus. Tämä pohjaehdotus on oltava valmiina jo silloin, kun esityslista lähetetään päättäjille hyvissä ajoin ennen kokousta. Vain poikkeustapauksissa esittelijän ehdotus annetaan vasta kokouksessa. Oikeastaan sellaista poikkeustapaustakaan ei saisi olla, koska esittelijällä on aina mahdollisuus muuttaa ja täsmentää omaa pohjaehdotustaan.
Pohjoiskarjalainen Juuan kunta ei erityisemmin aina piittaa tästä hyvän hallintotavan vaatimuksesta. Olen sen ennenkin huomannut, mutta sosiaali- ja terveyslautakunnan 26.4.2012 pidettävän kokouksen esityslista on kyllä ehdoton pohjanoteeraus. Esityslistalla on kahdeksan varsinaista asiaa, joista vain yhdessä on pohjana esittelijän ehdotus. Kaikissa muissa esittelijän ehdotus annetaan vasta kokouksessa.
Kaikki asiat ovat vuodeosaston ja hoivakodin toimien täyttöasioita. Hakuaika on päättynyt hyvissä ajoin ennen kokousta, hakjoita on ollut keskimäärin kuusi jokaiseen toimeen ja yhdistelmät hakijoista on laadittu. Silti esittelijä ei ole saanut aikaan minkäänlaista päätösehdotusta, vaan on jättänyt kaikki vaihtoehdot auki.
Jonkun luottamushenkilön pitäisi nyt ärähtää, että ei asioita tällä tavalla valmistella. Esittelyn tarkoituksena on luoda kunnolliset edellytykset päätöksenteolle. Nyt lautakunta joutuu pähkäilemään kaikkien hakijoiden ansioita ihan alusta alkaen. Esittelijä siis teettää oman työnsä päättäjillä.
Ikävämpi vaihtohto on, että päättäjiä halutaan tietoisesti hämätä ja sekoittaa. Kun joutuu kylmiltään vertailemaan useiden hakijoiden ansioita, on vaarana tulla juntatuksi. Esittelijä voi vasta kokouksessa päätättää ihan mitä haluaa ja helpottuneena lautakunta hyväksyy tarjotun esityksen miettimättä sitä sen tarkemmin. Tällaista kutsutaan junttaukseksi ja ilkeä voisi mutista jotain myös kumileimasimena pitämisestä.
Esittelystä on määrätty myös kunnan omassa hallintosäännössä, josta kaikille viranhaltijoille pitäisi näköjään järjestää tentti. Säännön 12 § sanoo mm. näin:
Asiat päätetään toimielimen kokouksessa viranhaltijan esittelystä. Esittelijän ehdotus on käsittelyn pohjana (pohjaehdotus).
Tunsin itseni hölömöksi eilen lukiessani kyseistä esityslistaa. Ensimmäinen ajatus oli,eihän näin voi menetellä.Vai voiko? Ei voi muualla kuin Juuassa! Meidän ikiomassa itsenäisessä kunnassa kaikki on mahdollista. Miten nämä meidän virkamiehet osaisivat toimia sellaisessa suurkunnassa,jossa pitäisi osata lukea lakia?
Eipä ole suotta kyseenalaistettu viransijaisena toimivan sosiaalijohtajan kelpoisuutta. Teot puhuvat puolestaan kokouksesta toiseen. Karua on meno Juuassa. Yhtä avutonta niin esittelevillä virkamiehillä kuin vastuussa olevilla päättäjillä.