Ulkoistamisen kukkanen
Julkisen sektorin ulkoistaminen ja yksityistäminen etenevät niin vauhdikkaasti, että siinä hötäkässä unohtuvat niin perustuslain kuin muidenkin lakien säännökset. Uusin keksintö oli verohallinnon idea ulkoistaa veroilmoitusten optinen lukeminen Itellalle.
Tällä hetkellä Itella käsittelee päivittäin noin 20 000 veroilmoitusta. Itellan lukupalvelu siis avaa kansalaisten verottajalle lähettämät suljetut kirjekuoret, muuntaa ilmoitusten sisällön sähköiseen muotoon ja siirtää tiedot verottajalle. Tämä kaikki tehdään ilman viranomaisvaltuuksia ja piittaamatta perustuslain takaamasta kirjesalaisuudesta.
Verotus on viranomaistoimintaa puhtaimmillaan ihan joka vaiheessa. Itella taas on liikeyritys, jonka työntekijät eivät toimi virkavastuulla. Heillä ei ole mitään velvollisuutta toimia hallinnon yleisten lakien eikä edes hyvän hallintotavan mukaisesti. He toimivat yksityisen yrityksen työntekijöinä. Verohallinnolta unohtui sellainen pieni lainsäädännöllinen yksityiskohta, että viranomaistoimintaa voidaan siirtää muille kuin viranomaisille vain lailla. Mitään tällaisen toiminnan mahdollistavaa lakia ei ole säädetty.
Ehkä se tullaan säätämään joskus tulevaisuudessa. Ainakin apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on kiinnittänyt asiaan huomiota ja on kehoittanut verohallintoa huolehtimaan järjestelyn lainmukaisuudesta. Siihen asti toiminta jatkunee entisellään ja veroilmoituskuoria avaa ja niiden sisältöä tutkii ilman virkavastuuta jokainen, joka nyt sattuu olemaan Itellan lukupalvelussa töissä.
Tuskin tästä toiminnasta mitään haittaa kenellekään on, mutta viranomaistoiminnan siirtäminen yksityiselle ilman siihen oikeuttavaa lakia on vakava juttu. Se kertoo siitä, että kustannussäästöt ja yksityistämisen ideologia ajavat kevyesti jopa perustuslain ohi. Jos verohallinto olisi halunnut säästää oikein kunnolla, niin se olisi voinut ulkoistaa veroilmoitusten lukemisen vaikka Hymy-lehdelle. Silloin siitä olisi voinut jopa ansaita maksamisen sijaan.
Kirjesalaisuus näyttää olevan venyvä käsite. Veroilmoituksia se ei koske, mutta samaan aikaan Itella ilmoittaa, että se ei mahda mitään laittomille peliyhtiöiden mainoskirjeille. Nämä ilmaista pelirahaa tarjoavat kirjeet ovat suljetuissa kuorissa eikä Itellalla ole kuulemma kirjesalaisuuden takia muuta mahdollisuutta kuin toimittaa kirjeet perille.
KIITOS!
Saman järjestelmän läpi Itellalla menee niin autojen rekisteriotteet kuin veroilmoitukset tai vaikka Itellan omat postipakettien noutolappuset. Juu, mahd. laitteisto ja softa näiden takana on eri, mutta noin logistisesti samasta härdelistä on kyse. Tuohon Itellan omaan henkilöstöön tulee ottaa siis vielä mukaan myös mm. laite- ja ohjelmistotoimittajat, jotka myös pääsevät tuohon live-dataan käsiksi = “tietovuoto” on siis valtavan paljon suurempi kuin tuo blogissa mainittu henkilöstö. Ja kaikki tuo käsitelty datahan myös arkistoidaan Itellan omiin datakeskuksiin X vuodeksi, joka on jälleen oma kiekuransa tässä sopassa.
Puolustukseksi (?) sanottakoon että esim. veroilmoituksista ylivoimainen enemmistö menee täydellisesti automatiikan läpi ilman että kenenkään siihen väliin tarvitsee puuttua. Mutta joukossa on myös valtavat määrät sellaisia harakanvarpaita ettei yksikään OCR-softa niitä kykene tunnistamaan => ko. lomakkeet menevät manuaaliseen käsittelyyn, joita on muutama sata työasemaa Hki Postintaipaleellakin. Tiedä sitten pyöritetäänkö noita työasemia kuinka monessa vuorossa = tarvittavien silmäparien lukumäärä lienee melko suuri + tuo em. “oheishenkilöstö”. Toki kaikki on tiukan NDA:n alla, mutta…