Moukan tuurilla
Jos ihminen jatkuvasti ajaa sokkona samaan risteykseen katsomatta sivulleen ja toteaa, että ei sieltä ole ennenkään ketään tullut, niin hän luottaa siihen kuuluisaan moukan tuuriin. Vähän samalla tavalla tuntuu pohjoiskarjalaisen Juuan kunnan kunnanvaltuusto suhtautuvan tarkastuslautakunnan puheenjohtajan valtuustossa esittelemään tilintarkastuskertomukseen. Paikallislehden mukaan valtuustoryhmät olivat kuitanneet kritiikin suunnilleen sanomalla, että aina on selvitty ja selvitään nytkin.
Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja tietää mistä puhuu. Hän on 70-vuotias entinen pankkimies, joka on toiminut valtuutettuna jo 35 vuotta. Häntä kannattaisi kuunnella. Hän lateli valtuustolle havaittuja ongelmia, jotka toistuvat vuodesta toiseen.
Kunnan talous menee jyrkästi alaspäin. Kunta on kyllä edelleen velaton, mutta kannattavuus heikentyy koko ajan. Tulot pienenevät, mutta menot eivät. Erityisesti sosiaali- ja terveystoimi on syyllistynyt jatkuvasti alibudjetointiin, joka tietenkn kostautuu lisämäärärahojen tarpeena.
Kuntastrategian toteutumisessa on ongelmia. On pidetty hyviä seminaareja ja laadittu kelvollinen strategia, mutta siihen se sitten on jäänytkin. Kukaan ei ole jaksanut miettiä, miten strategia toteutetaan käytännön tasolla.
Johtaminen on jatkuva ongelma vähän kaikilla sektoreilla. Erityisiä moitteita virkamiehistö saa taas kerran hyvän hallintotavan noudattamatta jättämisestä. Asioiden valmistelu on puutteellista, esityslistoista puuttuu liitteitä ja toiminta on usein täysin vastoin hallintosäännön määräyksiä. Itse hallintosääntökin alkaa olla sekava tilkkutäkki, koska sitä on uudistettu tipoittain kulloisenkin tarpeen mukaan.
Tästä hyvästä hallintotavasta olen kirjoittanut parin vuoden sisällä aika monta juttua. Nähdäkseni ongelma ei niinkään ole itse hallintosäännössä, vaan sen noudattamatta jättämisessä. Liian usein näyttää siltä, että sitä ei edes tunneta. Tästä seuraa sitten ongelmia koko päätöksentekoprosessissa toimivallasta ja valmistelusta alkaen. Kokouksissa toimitaan vastoin sääntöjä ja pöytäkirjoihin tulee alkeellisia virheitä.
Tarkastuslautakunnan puheenjohtajan peräänkuuluttama hallintosäännön kokonaisuudistus olisi tarpeen. Ei uusi sääntö tietenkään ratkaise itse perusongelmaa, joka on henkinen laiskuus sisäistää hyvän hallintotavan vaatimukset. Olisi siitä kuitenkin se hyöty, että ainakin uuden säännön valmistelijat joutuisivat perehtymään asiaan ihan kohta kohdalta.
Mikä tämä hallintosääntö sitten on? Kuntalain 50 § määrittelee 15 kohtaa, jotka hallintosäännössä on ainakin oltava ja joilla kunnan toimielinten toiminta järjestetään. Kunnan johtavat virkamiehet voisivat aloittaa asian opiskelun lukemalla tämän lainkohdan.
Miksi minä sitten jatkuvasti jankutan asiasta? Pidän itseäni hallintojuridiikan ammattilaisena, joten joskus minua hirvittää lukea esityslistojen ja pöytäkirjojen alkeellisia virheitä. Ne olisi kovin helppo välttää eikä kukaan pääsisi valittamaan ainakaan muotovirheiden perusteella. Itse asioista voi olla montaa eri mieltä, mutta menettelyvirhe on turha ja kalliiksi käyvä laiminlyönti.
Moukan tuurilla voi ajaa siihen risteykseen onnistuneesti monta kertaa, mutta aina silloin tällöin rysähtää.
Niiden, jotka eivät ymmärrä, ei tietenkin parempi olla hiljaa, ja niiden, jotka ymmärtävät, on Juuassa aihetta olla kauhuissaan. Sen valtuuston kokous taas kerran osoitti. Tarkastuslautakunnan puheenjohtajan ja lautakunnan analyysi kunnan tilanteesta on vakava viesti, mutta kun ei ymmärretä, niin ei ymmärretä. Kehnommin ei kunnalla voisi mennä kuin nyt menee. Taitaa Juuka olla tuhon tiellä, jolta ei ole enää paluuta ilman dramatiikkaa.
Paperiksi ja urputtamiseksi aina tuppaa jäämään se tarkastuskertomus. Olisi toki lautakunnalla valtuuksia puuttua asioihin jämäkämminkin, vaan ei oikein voi, kun on oman valtuustoryhmän lehmä siinä samassa salaojassa.