Tärkeysjärjestys
Pohjoiskarjalaisen Juuan kunnan sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kesäkuussa esittää kunnanhallitukselle, että Juuka julistetaan savuttomaksi kunnaksi. Esitys tuli lautakunnan kokoukseen ylimääräisenä asiana, mutta mitenkään uusi ajatus se ei ole. Lautakunta on ihan esittelytekstinkin mukaan keskustellut asiasta useaan otteeseen.
Esitys oli, että vain terveyskeskus julistettaisiin savuttomaksi. Lautakunta ei kuitenkaan ujostellut, vaan laajensi esitystä koskemaan koko kuntaa. Savuttomuus voi tietenkin koskea vain kuntaa työpaikkana ja kunnan omistamia tiloja, mutta tavallisen kuntalaisen tekemisiin ei kunnalla ole mitään oikeutta puuttua. Tosin olen melko varma, että tämä ei ole ihan kaikille selvä asia.
Saahan sitä puuhastella, jos ei tärkeämpää tekemistä keksi. Ehkä kuitenkin olisi kannattanut ajatella tämänkin esityksen hintaa. Vaikka koko homma raukeaisi, niin valmistelua ja selvityksiä se kuitenkin vaatii. Jos ajatusta ruvetaan toteuttamaan, niin se vasta hintoihinsa tulee.
Savuttomasta kunnasta on tietenkin tehtävä projekti johtajineen, työntekijöineen ja ohjausryhmineen. Projektia vetämään palkataan joku omaan työhönsä leipääntynyt terveyskeskuksen viranhaltija, joka haluaa profiloitua projektinjohtajana. Tietenkin hommaan voidaan palkata ihan ulkopuolelta joku sopivaksi katsottu sukulainen tai tuttava, jolla sattuu olemaan työn tarvetta. Kokouksia pidetään, puhetta piisaa ja ohjausryhmän kokouspalkkiot pyörivät.
Sitten alkavat ongelmat. Kunta voi työnantajana kieltää tupakoinnin työaikana, mutta ei muulloin. Ruokatunnilla ja kahvitauoilla saa edelleen polttaa kenenkään siihen puuttumatta. Työaikana luvatta polttavia varten on tietenkin mietittävä sopivat sanktiot, mutta niissä on oltava varovainen. Olisi varmasti mukava päästä jakelemaan kirjallisia varoituksia tai jopa potkuja salatupakoijille, mutta siitä seuraisi mielenkiintoisia oikeudenkäyntejä.
Lautakunta siis suunnittelee surutta lisäkustannuksia, vaikka pyysi samassa kokouksessa peräti 1.9 miljoonan euron ylitysoikeutta kuluvan vuoden talousarvioon. Lisäksi terveyskeskuksen ulkoistamisesta on vireillä ainakin kaksi oikeudenkäyntiä, joiden lopullisesta hinnasta ei ole mitään tietoa. Lautakunta on tuskin selvillä edes siitä, kuinka paljon kunta on tähän mennessä joutunut maksamaan pelkkiä asianajopalkkioita. Minä en sitä tiedä, mutta lautakunta saisi sen helposti selville kysymällä.
En minä vastusta ollenkaan kunnan julistamista savuttomaksi. Se vain kannattaisi tehdä samalla tavalla kuin se on tehty muuallakin eli julistetaan savuttomaksi ja unohdetaan koko juttu. Omatekoiset tupakkapoliisit kyllä huolehtivat työkavereiden syyllistämisestä ja ilmiannoista kuten tähänkin asti. Ei siihen tarvita mitään virallista organisaatiota, jolla ei kuitenkaan ole lakiin perustuvaa toimivaltaa.
Kun isoille asioille ei osata tehdä mitään, niin paneudutaan sitten kaikella tarmolla pieniin.
tupakointi ei ole mikään pieni asia. tupakka tappaa. tupakoinnin rajoittaminen ei ole pieni asia. jää muutamia tappamatta.
Tupakka tappaa taikka ei, mutta Juuan kunnan sosiaali-ja terveysjohtajan viransijaisen käskystä eikä kyseisen kunnan sosiaali-ja terveyslautakunnan päätöksellä asiaan ei ole pienintäkään vaikutusta.Ne polttavat jotka haluavat, ja sillä siisti. Luulisi Suomen ennätyksiä päätöksenteon surkeudessa tekevällä kunnalla olevan todellisempaakin tekemistä. Mutta kuten uuninpankkopoika edellä kirjoittaa, kun tärkeämmät asiat ovat pahasti kuralla, itsetuntoa nostatellaan tälläisilla lasten leikeillä. Vaan käyköhän tässä vielä niin, että kun sosiaalijohtajan sijaisen pesti piakkoin päättyy vakinaisen viranhaltijan palatessa työhönsä, kuntaan palkataan taas yksi projektin vetäjä ns kutsumismenettelynä, kuten Juuassa tähänkin saakka on onnistuttu löytämään sopivat, vaan ei välttämättä pätevät.Siltä tämäkin päätös haisee, ja aika näyttää, kuka pääsee kampanjoimaan tupakan kiroja vastaan.