Suurimmat rikolliset
Uutisissa kerrottiin, että työryhmä miettii sosiaalietuuksien poistamista rikollisilta. Hallitusohjelmassa on kuulemma sovittu, että selvitetään mm. työttömyyskorvauksen ja asumistuen poistamista järjestytyneiltä rikollisilta. Ilmeisesti hallituksella on luja usko köyhyyden kaikkinaiseen parantavaan voimaan. Joku toinen voisi epäillä, että sulkeminen yhteiskunnan myöntämien etuuksien ulkopuolelle ajaa syvemmälle rikollisuuteen.
Tiedotusvälineillä taitaa olla aihepula tai hallituksella tekemisen puute kotimaan asiossa. Kukaan ei vielä oikein tuntunut tietävän onko tällainen edes laillisesti mahdollista. Jos on, niin kenelläkään ei ole aavistustakaan, mitä kaikkia etuuksia lisärangaistuksen tulisi koskea ja miten se lakiteknisesti toteutetaan. Rikosseuraamukset nimittäin määrää tuomioistuin ja sosiaalietuuksista päättävät ihan muut viranomaiset.
Vielä tärkeämpää on huomata, että nyt mietittävä menettely tulisi koskemaan vain järjestäytynyttä rikollisuutta, siis ammattirikollisia. Lainsäädännössä ei varsinaisesti määritellä järjestäytyneen rikollisuuden käsitettä muualla kuin Rikoslain 6 luvun 5 §:ssä, jossa säädetään rangaistuksen koventamisperusteista. Pykälän 2-kohdan mukaan koventamisperuste on mm. rikoksen tekeminen vakavia rikoksia varten järjestäytyneen ryhmän jäsenenä.
Tätä lainkohtaa käytetään erittäin harvoin, tuskin edes vuosittain. Kansalaisen mielestä jokin porukka saattaa liiveineen ja tunnuksineen näyttää järjestäytyneeltä rikollisjoukolta, muttta oikeus ei näe samoin. Ryhmät eivät ole järjestäytyneet nimenomaan vakavien rikosten tekemisen tarkoituksessa, vaan järjestäytymisen syy on jokin muu asia. Yhdistys- ja kerhotoiminta on laillista eivätkä kaikki ole vastuussa muutamien jäsenten tekemisistä.
Etuuksien poistaminen tulisi siis koskemaan hyvin harvoja henkilöitä. Taas voidaan epäillä, että tästä se sitten alkaa. Jos etuudet ensin poistetaan ammattirikollisilta, niin sen jälkeen on helppo laajentaa lakia koskemaan kaikkia rikoksesta tuomittuja. Jos köyhyyden uskotaan parantavan, niin tällainen johtopäätös on ihan looginen.
Asiasta tullaan varmasti keskustelemaan paljon. Jostain syystä ei ole kuulunut keskustelua niistä kaikkein suurimmista rikollisista, joita etuuksien poistamisella on rangaistu jo kauan. Tarkoitan tietenkin työttömiä, jotka ilmeisesti on luokiteltu ammattirikollisiakin pahemmiksi. Kun työvoimaviranomaiset tulkitsevat työttömän kieltäytyneen työstä tai koulutuksesta, niin etuus lakkautetaan välittömästi. Epäilty todetaan syylliseksi ilman esitutkintaa ja oikeudenkäyntiä pelkällä viranomaispäätöksellä ja päätös pannaan täytäntöön valituksista huolimatta. Lisärangaistuksena seuraa toimeentulotuen alentaminen 20 % ja kaikkein paatuneimpien rikoksenuusijoiden tukea alennetaan 40 %.
Tiedän, se on ihan eri asia.
Tuo puhe vahvistaa myös sen vallinneen tosiasian, että ihmisiä, jotka eivät suostu nöyryytettäväksi typerässä koulutuksessa tai pakkotyössä, pidetään rikollisina, koska he saavat siitä taloudellisen rangaistuksen.
Eikö sillon pitäisi alistaa tuo sosiaalietuuksien alentaminen tai epääminen tuomioistuimelle, ja eikö rangaistulla ole oikeus puolustukseen?
Viimeinen kappale paras! Tässä’ uuden lain luonnoksessa tämä etuuksen heti pois ottaminen on säilytetty ennallaan. Miksi?