Varmaa tuloa
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kilpailutti vuonna 2010 kuljettajatutkintojen vastaanoton vuosille 2011–2014. Se sai tarjouskilpailussa yhden tarjouksen, jonka antoi A-Katsastuksen tytäryhtiö Ajovarma. A-Katsastuksen omistaa brittiläinen pääomasijoitusyhtiö Bridgepoint.
Tarjouskilpailussa tutkintojen vastaanoton hinnat nousivat 40 prosenttia. Esimerkiksi henkilöauton ajokortin eli B-tutkinnon teoria- ja ajokokeiden yhteishinta nousi vuoden 2011 alusta 58 eurosta 81 euroon. Tänä vuonna hinta on jo 87 euroa. Rahat päätyvät tässä tapauksessa yhtiön omistajien pankkitilille Luxenburgiin. Asiasta kertoi Taloussanomat.
Palautetaanpa mieliin vielä se, miten autokatsastus takavuosina yksityistettiin. Vuonna 1994 katsastusmarkkinat avattiin kilpailulle rajoitetusti, koska haluttiin tehostaa toimintaa, parantaa palvelua ja laskea hintoja. Valtio säilytti vielä tässä vaiheessa osuutensa toiminnassa. Palvelu kyllä parani ja toiminta saattoi tehostua, mutta ala keskittyi ja hinnat nousivat selvästi elinkustannusindeksiä nopeammin.
Koska yksityistämisen ja vapaan kilpailun tielle oli lähdetty, niin sillä päätettiin jatkaa sinnikkäästi vastoinkäymisistä huolimatta. Vuonna 2003 otettiin mallia Neuvostoliiton kansallisomaisuuden yksityistämisestä. Valtio myi oman osuutensa katsastustoiminnasta yhdelle pääomasijoittajalle ja viidelle katsastusta johtaneelle virkamiehelleen. Kolme vuotta myöhemmin nämä virkamiehet myivät oman osuutensa pääomasijoittajille kolminkertaiseen hintaan ja viettävät nyt mukavia eläkepäiviä.
Nykyisin noin 80 % katsastustoiminnasta on jakaantunut kahdelle suurelle ketjulle, A-Katsastukselle ja K1-Katsastajille. Edellisen omistaa brittiläinen Bridgepoint ja jälkimmäisen espanjalainen Applus-yhtiö. Loput 20 % jakaantuvat usealle eri toimijalle. Alan johtaja on A-Katsastus 50 %:n markkinaosuudellaan.
Jos autolla aikoo ajaa, niin on oltava ajokortti ja auton on oltava katsastettu. Markkinat ovat siis takuuvarmat ja voittoa saa, kun monopoliasemassa voi nostaa hintaa halujensa mukaan. Mitenkäs se menikään? Ai niin, yksityistäminen tehostaa toimintaa, parantaa palvelua ja ennen kaikkea laskee hintaa.
Tuli tuo ajoneuvovero mieleen kun vaihdoin autoa, korjattavaa sellaista, niin hinnat nousseet verosta. Yksi asia mikä koskee sähköautoja, niin niistäkin on jo vero, huh. Eivät saastuta ja ilma jo varmaan verotuksen puolella, onko tässä järkeä?
No, ainakin oppii se, että auto oltava aina katsastuskunnossa, A-katsastuksessa hoidetaan paperit, yhden paperin tulostus 11 euroa. Nuo yksityiset eivät papereita tee, on mentävä A-katsastukseen. Verot ja vakuutusmaksut kunnossa eikä peukalo keskellä kämmentä niin on siedettävä. Yksityisellä kun katsastin niin hakemalla hakevat jonkin vian, vaan ei löytäneet. Onhan se hyvä että katsovat tarkkaan, mutta rahastuksenpuolelle menee. Nastarenkaitten ero samalla akselilla 25 % verrattuna toiseen akseliin niin hylky tulee, laitoin insinöörin laskemaan ne nastat ja melkein uudet renkaat etuvetoisesta muutama lähtenyt, oli ostettava kaksi rengasta eteen, onhan liikenneturvallisuuden kannalta turvallisempaa 25% samalla akselilla vähemmän kuin ilman nastoja, vetosi EU-säädäntöihin. Välillä turhia säädännöksiä, ei se inssin vika ole vaan nykyisen tieliikennelainsäädännön, EU koko ajan niin kohta ei saa ajaa kuin uudella autolla. Yksityisellä en katsasta kun tuntuu olevan aikaa yhteen autoon jo kaksi miestä, ei se auto uudeksi sillä tule, rahat kelpaa kyllä.