Haasteellinen tilanne
Kun viranomainen sanoo tilanteen olevan haasteellinen, niin silloin suomeksi sanottuna kaikki on päin persettä. Näin on nyt käynyt Pohjois-Karjalan TE-toimiston ja sen puhelinvaihteen uudistamisessa ja asiaa selitti sanomalehti Karjalaisen yleisönosastossa TE-toimisto itse.
Tämän vuoden alusta Joensuun, Keski-Karjalan ja Pielisen-Karjalan TE-toimistot yhdistyivät Pohjois-Karjalan TE-toimistoksi, jolla on kuusi toimipaikkaa. Mm. Juuka menetti oman toimipaikkansa, joten lähin TE-toimisto on nyt kirkokylältä 50 kilometrin päässä oleva Nurmes.
Samaan aikaan tämä P-K:n TE-toimisto uudisti puhelinvaihteensa. Sillä on nyt vain kaksi sarjanumeroa, toinen työnhakijoille ja toinen työnantajille. Kun asiakas soittaa näihin numeroihin, niin puhelu menee sattumanvaraisesti johonkin ympäri maakuntaa olevista toimipaikoista. Yleiseen vaihteeseen soitettu puhelu puolestaan menee valtakunnalliseen puhelinvaihteeseen, jonka sijaintipaikkaa en tiedä. Kukaan ei osaa sanoa minne se sieltä ohjautuu.
Tilanne on TE-toimiston mukaan “haasteellinen”. Puhelinpalvelussa on ruuhkia ja tavoitettavuusongelmia, eivätkä puhelut käänny virkailijalta toiselle tai edes toimipisteestä toiseen. Asiakkaan on pakko yrittää hoitaa asioitaan sen henkilön kanssa, joka jossain päin Suomea sattuu puhelimeen vastaamaan.
TE-toimiston mukaan ajan tasalla olevat numerot saa nettisvuilta. Nykyisin ei kuitenkaan pidä yrittää mennä mol-sivuille, koska ne ovat historiaa. Uusi osoite on TE-palvelut.
Koko sotku on taas kerran uuden järjestelmän käyttöönoton hankaluuksia ja saattaa korjautua ajan myötä. Suurin ongelma tässä on kuitenkin se, että TE-toimiston kanssa asioiva on yleensä väärässä. Kun joku yrittää hoitaa vaikkapa työnhakunsa uusimisen puhelimitse, niin tavoitettavuusongelmaa tuskin hyväksytään uusimisen myöhästymisen anteeksiannettavaksi syyksi. Asiakkaan olisi pitänyt tietää ongelmista ja aloittaa soittelukierroksensa hyvissä ajoin ennen määräpäivää.
Minä olen jo sen ikäinen, että voin marista ennen kaiken olleen paremmin. Jokaisen toimiston jokaisella virkailijalla oli oma puhelinnumeronsa, joka löytyi puhelinluettelosta. Tämä ei koske vain TE-toimistoja, vaan ihan kaikkia virastoja. Nykyisin jokainen puhelinpalvelu-uudistus tuntuu päätyvän haasteelliseen tilanteeseen. Kun samaan aikaan tehdään vielä organisaatiouudistus, niin silloin tuloksena on katastrofi.
Alan uskoa, että näiden uudistusten toteuttajiksi valitaan täydellisimmät tunarit.
Mikä on TE-toimisto?
Tunareita valitaan aina ja iänkaikkiseti valtion virkamiehiksi/naisiksi, Ei mitään hajua toimestaan. Nautitaan korkeaa palkkaa tekemättä mitään konkreettista. Ovat suojatyöpaikkoja. Mm. valtion virastoissa. Pikseli