Laki ja käytäntö
Juuan kunta purkaa 60-luvulla rakennettua lautarakenteista parakkikoulua uuden päiväkodin tieltä. Kenellekään juttujani lukeneelle ei liene yllätys, että työn tekevät taas kerran kuntouttavassa työtoiminnassa olevat työmarkkinatuella ja yhdeksän euron ylläpitokorvauksella.
Viime viikolla juttelin yhden mukana olevan kuntoutettavan kanssa ja sain taas kerran sellaista tietoa, jota muut kunnan päättäjät eivät tunnu koskaan saavan. Kaikilla muilla kun on poikkeuksetta sellainen käsitys, että kuntoutettavat nauttivat suunnattomasti työstään ja heidän ainoa huolensa on, että työ saattaa loppua.
Kuntouttavasta työtominnasta annettua lakia rikotaan aika suruttomasti alkaen aktivointisuunnitelman laatimisesta. Lain 5 §:n 1 momentin mukaan työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta ovat velvolliset laatimaan aktivointisuunnitelman yhteistyössä 3 §:ssä tarkoitetun henkilön kanssa.
Tämä 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on tietenkin se 500 päivää työmarkkinatuella tai 12 kuukautta toimeentulotuella ollut työtön. Lainkohtaa tulkitaan käytännössä niin, että kunnan edustajan puheille kutsutulle lyödään eteen vain hänen omaa allekirjoitustaan vailla oleva paperi. Sen allekirjoittaminen on hänen osuutensa tästä “yhteistyöstä”.
Joillain näistä kuntoutettavista on ongelmia alkoholin kanssa aina terveyden reistaamiseen asti. Tällainen henkilö pitäisi lain mukaan ohjata lääkäriin. Lain 8 § 4 momentti sanoo näin:
Jos kunta arvioi, ettei henkilö työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi välittömästi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan, suunnitelman tulee sisältää erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jotka parantavat hänen mahdollisuuksiaan osallistua myöhemmin kuntouttavaan työtoimintaan. Terveydenhuollon palvelujen tarvetta arvioitaessa asiantuntijana toimii kunnan terveyskeskus tai sairaanhoitopiiri.
Lääkäriin toki ohjataankin, mutta ei ihan lain kirjaimen eikä edes hengen mukaisesti. Parin viikon putken jälkitärinöissä oleva käsketään lääkäriin hakemaan antabusresepti. Kunnan edustaja siis arvioi itse terveydenhuollon palvelujen tarpeen, tekee diagnoosin ja määrää lääkkeenkin. Lääkäri tarvitaan vain sen reseptin kirjoittamiseen.
Mistähän muuten mahtaa johtua, että minä saan virallisesta tiedosta poikkeavaa informaatiota ihan sieltä purkuraudan päästä? Johtuisiko se siitä, että muita asia ei kiinnosta ja se vähäinenkin kiinnostus lopahtaa heti, kun kuullaan virallinen totuus?
Ei tekisi pahaa muillekaan käydä vaikka ihan paikan päällä juttelemassa näiden miesten kanssa. Kunnan luottamushenkilöille on ihan terveellistä jalkautua kuulemaan kuntalaisten mielipiteitä. Myös niiden, joiden ääni ei yleensä kuulu.
Purkaminen on myös ammattilaisten työtä, mm työturvallisuusnäkökohtat.
Aika lailla kaivinkoneen ja erilaisten purkukourien kanssa, ainakin ammattilaiset noita purkuja
tekevät, kiitos nykyisen tekniikan, työntekijä, suojassa koneen hytissä, haitallisilta pölyiltä ja
homeilta.
Kunta voi ohjata tai suositella lääkäriinmenoa. Ei missään nimessä kirjoittaa lähetettä lääkäriin, lääkäri sen sanoi henkilökohtaisesti, kai nyt sairas ihminen menee aivan itse vastaanotolle, lääkäri kirjoittaa lähetteen oikeustoimikelpoiselle ihmiselle.