Niskalenkki laillisuudesta
Kun kunta on saanut 86 % pitäaikaistyöttömistä mukaan kuntouttavaan työtoimintaan, niin sekä kunta itse että sanomalehti Karjalainen pitävät sitä erinomaisena asiana.
Peräti 86 % Outokummun pitäaikaistyöttömistä on siis sellaisia, jotka lain mukaan eivät kykene työhön tai osallistumaan työvoimapoliittisiin palveluihin, vaan heidän katsotaan tarvitsevan sosiaalipalvelua nimeltään kuntouttava työtoiminta. Tästä kerrotaan sivun mittaisessa jutussa lehden paperiversiossa ja se on asiaa tuntevalle tyypillisen kammottavaa luettavaa.
Positiivisesti kirjoitetusta jutusta käy selvästi ilmi, että Outokumpu rikkoo sekä korvaavan työn että kilpailun vääristämisen kieltoa paikatakseen kuntatalouttaan. Paperilehden juttu on otsikoitu rehvakkaasti Niskalenkki pitäaikaistyöttömyydestä.
Ensimmäiseksi kerrotaan, että Outokummun maksamat osuudet työmarkkinatuesta ovat vain kolmasosan siitä, mitä ne olisivat, jos Outokumpu olisi keskiverto suomalaiskaupunki. Ensimmäiseksi siis kehutaan, että kaupunki on onnistuneesti rikkonut lakia käyttämällä kuntouttavaa työtoimintaa kuntatalouden paikkaamiseen.
Maksuosuuksista vapautuminen ei saa koskaan olla peruste kuntouttavan työtoiminnan käyttämiselle. Tämä toiminta keskityy Kyykerin koululle, josta on muodostettu Kyykerin Innovaatiokylätalo. Siellä toimiii keittiö, ompelimo ja puutyöpaja ja sieltä työttömät lähtevät myös työkohteisiin eri puolille kaupunkia. Asiakkaista 55 % on työpajalla ja 45 % työskentelee muualla. Näitä muita kohteita ovat kaupungin toimistotyöt, päivähoito, ateriapalvelut ja kiinteistönhoito. Lisäksi tehdään maksusitoumuksella siivouksia. Myös kaupungin puutarhatoimen tarvitsemien kasvien idätys ja kasvatus tapahtuu tässä innovaatiokeskuksessa.
Kaikkia näitä töitä siis tekevät sellaiset ihmiset, jotka STM:n 31.12.2014 kunnille lähettämän paimenkirjeen mukaan eivät kykene osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kirjeessä sanotaan selkeästi näin:
Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu niille työttömille, jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Heidän kohdallaan aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä laissa ensisijaisiksi määriteltyjä julkisia työvoimapalveluita kuten esimerkiksi työkokeilua ja palkkatuettua työtä, ellei suora työllistyminen avoimille työmarkkinoille ole mahdollista.
Nämä työhön kykenemättämät ihmiset siis työskentelevät toimistoissa, päivähoidossa, ateriapalveluissa ja kiinteistönhoitotehtävissä ja käyvät myös ihmisten kotona siivoamassa. Miten tämä on selitettävissä? Selitys on hyvin yksinkertainen. Outokumpu rikkoo lakia ja käyttää kuntouttavaa työtoimintaa säästökeinona. Se myös rikkoo korvaavan työn kieltoa teettämällä työttömillä sellaisa töitä, joista jotkut muut saavat palkkaa. Tosin tällä menolla kukaaan ei saa sitä palkkaa kovin kauan, koska on vain ajan kysymys milloin valtaosa kaupungin suorittavan työn tekijöistä korvataan palkattomilla pitäaikaistyöttömillä.
Lehden mukaan lainsäätäjä on katsonut, että yhdeksän euron kulukorvaus ja viiden euron aktivointilisä ovat riittävä korvaus “osallistumisesta aktivointitoimiin”. Tämä on totta, mutta riittävä korvaus ilmiselvästä työstä se ei ole.
Sen tulevat huomaamaan ne nyt töissä olevat, joita koko ajan korvataan palkattomilla työntekijöillä ja jotka eräänä päivänä huomaavat tekevänsä nykyistä työtään palkatta.
Miten on mahdollista, ettei päättäjät tähän ollenkaan herää? Entä eikö kukaan voi viedä tätä asiaa eteenpäin, YK kai sentään on orjuuttamisen kieltänyt? Minulla ei tietotaito riitä sellaisten papereiden tekemiseen, muuten olisin tehnyt jo.
Ei niitä sinun asioitasi kukaan vie eteenpäin jollet sinä itse. Meidän työttömien pitäisi itse ajaa omaa asiaamme ja järjestäytyä siellä työpaikalla mutta suomalaisen ihmisluonteen tuntien niin eipä taida tämä juttu onnistua ihan helposti.
Jai tässä työttömien joukossa sentään sellasiakin on, jotka hallitsevat edes kielen ja muuten tuonlaisten valitusten, tms., tekemisen? Jos nyt joku sellasen laatii ja laittaa allekirjotettavaks, että tälläsestä asiasta halutaan jotain ihmisoikeuslaitosta infota, niin laitan nimeni alle, mutta minen osaa sellasta laatia.
Noilla valituksilla voi oikeastaan pyyhkiä persettä ne kai kumminkin tehdään yksittäisistä päätöksistä ja siinä on sitten ihan sama onko sen allekirjoittanut valittaja vai valittaja sekä 1000 hänen kaveriaan.
Mitä nyt ajoin takaa niin oli lähinnä se että mikäli näistä palkattomista hommista halutaan palkalliseen työhön niin se tapahtuu työtaistelun kautta joka on mahdollinen vasta sitten kun noille eri pajoille luodaan ne ammattiliitot edustajineen. Työttömät tuntien niin osa kusisi ensinnäkin kaikkien muroihin ilmiantamalla aktiivit pajoilla ja siihen kun lisätään eri puolueiden aktiivit sabotoimaan toimintaa johonkin perustulovaatimus tasoiseen julkilausumaan niin siinäpä sitä oltaisiin kun lakkoa kyhättäisiin pystyyn. Lisäksi ei mahda monikaan lähteä siihen tappeluun mukaan kun kytät tulis hakemaan rettelöitsijät pois ja pistämään hanttiin seisauksen ajaksi kun seurauksena sen karenssin lisäksi olisi sakot ja oikein paskalla tuurilla jonkinsortin vankilatuomio siis olettaen että järjestäytyminen edes saataisiin oikealle tasolle yksittäisellä pajalla.
Jaa, minä olen lain velvoittaman vähimmäismäärän orjana ja muistan joka viikko kertoa mitä mieltä olen orjuuttajista, tehden omia hommia, joita voisin toki kotonakin tehdä.
http://www.radiorex.fi/paikallisuutiset/:newsid/37472?PHPSESSID=82d996068b7ebb25dee941fc6a3c5b2c
Jos nämä ovat sama asia, niin ei oikein tuo toteutus vastaa ennaltasuunniteltua.