Pukeutumista, politiikkaa ja juridiikkaa
Perussuomalaisten tuore varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen julkaisi Facebookissa ainakin kaksi kuvaa, jotka hän oli napannut keskellä kaupunkia kuvauksen kohteilta lupaa kysymättä. En oikein tiedä mitä pitäisi ajatella hallituspuolueen varapuheenjohtajasta, joka kiertelee kaupungilla uskontonsa mukaisesti pukeutuneita tuntemattomia naisia vaanien, lupaa kysymättä kuvaten ja kuvat Facebookissa julkaisten. Sen kuitenkin tiedän, että jos kuvauksen kohteet olisivat paljastaviin asuihin pukeutuneita naisia, niin Tynkkystä pidettäisiin tirkistelijänä.
Tynkkynen itse pitää toimintaansa politiikkana.
Tynkkynen ei selvästikään ole jutellut kuvaamiensa naisten kanssa, mutta asettuu silti kiiltävähaarniskaisena ritarina heitä puolustamaan. Hän tietää, että naiset ovat alistettuja ja että heidät on pienestä pitäen aivopesty käyttämään kyseisiä vaatteita.
Tällainen politiikan tekeminen menee alle kaiken arvostelun. Entinen BB-tähti, entinen homoseksuaali ja nykyisin ilmeisesti uskonnon avulla “eheytynyt” Tynkkynen antaa ikävän esimerkin siitä, millaiseksi ihminen voi muuttua sekoittamalla oman uskontonsa politiikkaan ja yhdistämällä sekasotkuun huonon käytöksen. Hänen jos kenen luulisi ymmärtävän erilaisten vähemmistöjen asemaa, mutta hän toimii kuin pahin inkvisiittori. Hän osoittaa todeksi vanhan viisauden, jonka mukaan käännynnäiset ovat kaikken pahimpia kiivailijoita.
Huono käytös on huonoa käytöstä, mutta sosiaalisessa mediassa käydyissä keskusteluissa näkyy taas kerran kansalaisten hutera tietämys lainsäädännöstä.
Tynkkysen toiminta on periaatteessa laillista. Yleisellä paikalla saa kuvata ja kuvat saa julkaista. Jos henkilöt kuitenkin ovat kuvista tunnistettavissa, niin he voivat tehdä esitutkintapyynön yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Tynkkynen väittää, että kuvien naiset ovat aivopestyjä ja pakotettu pukeutumaan tietyllä tavalla. Rikoslain 24 luvun 8 § sanoo näin:
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.
Teko saattaa täyttää myös kunnianloukkauksen tunnusmerkistön juuri tuon aivopesu- ja pakottamisväitteen takia. Kunnianloukkausta koskeva 24 luvun 9 § sanoo näin:
Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon.
Eräs henkilö suuttui, kun joku sanoi häntä Tynkkysen seinällä käydyssä keskustelussa rasistiksi. Hän väitti rasistiksi sanomisen olevan kunnianloukkaus ja vetosi vetosi tähän oikeuden ratkaisuun. Niin olen monesti ennenkin huomannut ns. maahanmuuttokriittisten vetoavan.
Monet heistä ovat väärässä. Edellä siteeratun lainkohdan mukaan rasistiksi sanominen on kunnianloukkaus vain siinä tapauksessa, että tieto tai vihjaus on valheellinen. Rasistia saa sanoa rasistiksi. En väitä tätä nimenomaista keskustelijaa rasistiksi, mutta hän itse voi halutessaan testata tuon lainkohdan oikeudessa. Oikeus sitten tutkii onko tieto tai vihjaus perätön.
Julkisella paikalla naamioituminen on monien mielestä kielletty laissa. Mitään yleistä naamioitumiskieltoa ei ole. Kiellettyä on vain naamioituminen yleisessä kokouksessa tai yleisötilaisuudessa ja niissäkin vain siinä tapauksessa, että ilmeisenä tarkoituksena on ryhtyä käyttämään väkivaltaa tai ruveta vahingoittamaan omaisuutta. Näin rikoslain 17 luvun 13a §:
Joka yleisellä paikalla järjestettävän yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla esiintyy tunnistamattomaksi naamioituneena ilmeisenä tarkoituksenaan ryhtyä käyttämään henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittamaan omaisuutta, on tuomittava laittomasta naamioitumisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.
Ne oikeudessa kasvonsa kuvaajilta peittävät ovat sitten poikkeuksetta kasvot näkyvillä oikeuden edessä heti, kun kuvaaminen loppuu ja oikeudenkäynti alkaa. Jos ette usko, niin menkää joskus yleisöksi.
Antakaa ihmisten pukeutua ihan miten haluavat. Kalle Päätalon sanoja hiukan muokaten: Puhutelkaa ihmistä, älkää vaatteita.
Linkistä löytyy kirjoitukseni viiden vuoden takaa norjalaisesta vaatehtimiskeskustelusta, koska asia on Suomessa nyt ajankohtainen, ainakin siitä käydyn keskustelun osoittamana. Tämä taas osoittaa, että Suomi on Norjaa jäljessä viisi vuotta. Ainakin. Suomessa vanhakantaisten muslimien ja vanhakantaisten kristittyjen (epä)pyhään rintamaan on liittynyt vakaumuksellisia anti-vakamuksellisia eli ateisteja, joiden tavoitteena on kaiken näkyvän tunnustuksellisuuden hävittäminen katukuvasta. Norjassa ei tällaisia ääniä keskustelussa näkynyt, vaan paikalliset ateistit näyttäytyivät maltillisina ja moniäänisyyden suvaitsevina. Yksi Breivik ei vielä tee kesää.
Jännä juttu miten Tynkkynen aina paheksuu ihmisten oukeutumista, kun se ei vastaa hänen uskontonsa (mikähän sekin on) mieltymyksiä. Joskus on liian vähän ja joskus liikaa päällä. Käsitykseni monikulttuurisuuskritiikistä on sellainen, että Tynkkynen on assimilaation tarpeessa