Liian nopeaa sykettä
Eilen kerroin siitä, miten kuutamolla jotkut työllisyysasioista oikeasti päättävät ovat ja miten vaikeaa työttömyydestä käytävä keskustelu on. Tänään kerron, että kiire, osaamattomuus ja piittaamattomuus lainsäädännöstä perustuslaista alkaen leviävät tällä hallituskaudella myös hallinnon alemmalle tasolle. Hallitus pakottaa työvoimapoliittisella hosumisellaan alemman virkakoneiston kävelemään kaiken lansäädännön yli.
Kaikki Pohjois-Karjalan kunnanjohtajat saivat reilu viikko sitten sähköpostia Pohjois-Karjalan ELY-keskukselta. Kunnanjohtajilta tiedusteltiin kunnan halukkuutta alueelliseen kokeiluun, jolla käytännössä kaikki TE-toimistojen tehtävät siirrettäisiin kunnille. Kokeilualueeksi oli valittu koko Pohjois-Karjalan maakunta, joten kaikkien kuntien edellytettiin suostuvan tehtävien siirtoon.
Kuntien vastuulle olisi siirretty kaikkien alle 25-vuotiaiden sekä kaikkien 200-400 päivää työttöminä olleiden koko TE-toimiston palveluprosessi. Siihen olisivat kuuluneet mm. työllistymissuunnitelman laatiminen ja tarkistaminen, työvoimapoliittiset lausunnot, päätökset kulukorvauksista sekä työttömille tulossa olevat haastattelut kolmen kuukauden määräajoin. Samoin kunnille olisi siirretty työnvälitys, työtarjousten seuranta, sanktiointi sekä työnhakuvalmennuksen ja työvoimapoliittisen koulutuksen järjestäminen.
Kunnille olisi siis haluttu siirtää kaikki TE-toimiston tehtävät. ELY-keskus pahoittelee viestin lopuksi vastauksen antamisen kiireellistä aikataulua, mutta ”valtakunnallisen työjaoston säädösvalmistelu etenee viikoittaisissa kokouksissa ja tarkennuspyyntöjä kokeilualueille tulee myös sen mukaisesti nopealla sykkeellä”.
Kunnanjohtajia kiirehdittiin vastaamaan myönteisesti kuntaa sitovalla tavalla. Alkuperäinen viesti tuli 20.9. ja 29.9. vastausta pyydettiin saman päivän iltaan mennessä.
Valtakunnallisen työjaoston lainvalmistelijat ovat väärässä työssä, koska he eivät tunne edes perustuslain alkeita. Perustuslain 121 §:n mukaan kunnilla on itsehallinto ja uusia tehtäviä kunnille voidaan säätää vain lailla. Juuri sitä lakia ollaan nyt tekemässä, mutta aikamoinen ääliö pitää olla, jos kuvittelee kunnanjohtajan voivan omalla päätöksellään ottaa kunnan hoidettavaksi näin mittavan uuden tehtävän. Tällainen päätös edellyttää ehdottomasti kunnanvaltuuston päätöstä ja sitä ennen on arvoitava ainakin taloudelliset vaikutukset.
Niitä taloudellisia vaikutuksia olisi tullut varmasti, sillä valtiovalta ei luvannut kunnille yhtään rahaa tai muita resursseja näiden uusien tehtävien hoitoon. Kysyttäessä vastaus oli muotoa ”mahdollisesti”.
Tämä kariutti hankkeen lopullisesti, sillä suurin osa kunnanjohtajista kieltäytyi suoralta kädeltä. He tekivät viisaasti ja toivottavasti valtiovalta ottaa tästä opikseen. Kyllä kunnat pystyisivät hoitamaan nämä TE-toimiston tehtävät todennäköisesti paremmin kuin TE-toimistot, sillä varsinkin pienissä kunnissa työttömien tilanne tunnetaan paremmin kuin TE-toimistoissa. Esimerkiksi Juuassa se onnistuisi varmasti ja asioiden hoito omassa kunnanvirastossa olisi työttömillekin paljon helpompaa kuin matkustaa Nurmekseen haastateltavaksi kolmen kuukauden välein.
Kunnilla ei kuitenkaan ole varaa ruveta säästämään valtion menoja omalla kustannuksellaan. Pitäisi palkata ja kouluttaa henkilökunta, pitäisi järjestää toimitilat, pitäisi miettiä koko kunnan toimivaltaa uudelleen.
Kun vastaus resurssien saamista koskevaan kysymykseen on muotoa ”mahdollisesti”, niin mieleen hiipii epäilys kysyjän olemisesta järjissään.
Yritys lykätä kunnille valtavan kokoinen uusi tehtävä kuvastaa hyvin nykyisen hallituksen toimintaa. Koko ajan touhutaan jotain hirmuisella kiireellä, mutta kukaan ei millään tasolla tunnu tietävän mitä ollaan tekemässä. Tärkeintä on tekemisen meininki ja nopea syke. Lainsäädännön alkeitakaan ei tunnuta hallitsevan tai sitten niistä ei piitata ollenkaan.
Kai tästäkin sähläyksestä joku saa sulan hattuunsa. Syylliset ainakin on jo löydetty. Syyllisiä ovat tietenkin kunnat ja erityisesti vastahakoiset kunnanjohtajat, jotka eivät ole valmiita rikkomaan perustuslakia ja päättämään omin päin miljoonaluokan lisämenoista kunnalle. Minusta kunnanjohtajat ansaitsevat sen sulan ja ministeriö työryhmineen ja aasinhatun.
Eikä muuten ole ainoa asia, jossa näin toimitaan. Työssäni seuraan tätä meneillään olevaa koulutuksen digitalisaatiota ruohonjuuritasolta. Kunnat velvoitetaan järjestämään uusi, uljas opetus sähköisine yo-kokeineen ja ajantasaisine laitteineen kaikkineen. Kyseessä on siis kaiketi suurin mullistus suomalaisen koulun historiassa. Resursseista ei kylläkään puhuta.
Kun M. Alatalo on nyt kansanedustajana, niin kaverinhan voisi laittaa esittämään vaikka työministeriön webbisivuille niiden tunnuslaulu. Ja lauluakaan ei tarvitse sorvata uudestaan, kun se on jo olemassa ja Alatalon esittämänä:
”Puuhamaa on jännä paikka …”