Reviirijako
Sote-uudistus ja maakuntamalli mylläävät uusiksi koko terveydenhoitojärjestelmän. Yksityiset terveysalan yritykset valloittavat jo kuntien terveys- ja hoivapalveluja, kertoo Suomen Kuvalehti. Yritysjäteille on annettu kahden vuoden etumatka, jonka turvin ne voivat jakaa reviirit. Maakuntamalli tulee käyttöön vuoden 2019 alussa, ja vasta sitten julkinen sektori saa aloittaa yritystoiminnan ja ruveta kilpailemaan niistä asiakkaista, jotka se tähän asti on hoitanut. Siihen mennessä yritykset ovat jo ostaneet terveyskeskuskiinteistöt omikseen.
Attendo on ruvennut tekemään kunnille tarjouksia niiden omistamista kiinteistöistä. Kaupan tai vuokrauksen mukana se lupaa taata terveydenhoidon valinnanvapauteen kuuluvat peruspalvelut kuntaan siinäkin tapauksessa, että maakunta ne jostain syystä päättää lopettaa.
Laitetaan sama vielä videona.
Tämähän näyttää kunnan kannalta houkuttelevalta. Kun palvelutuotannon järjestäminen siirtyy maakunnan vastuulle, niin kunnan rakentamat kiinteistöt jäävät kunnan omistukseen. Maakunta hyväksyy palveluntuottajat, joista joku joko tulee vuokralaiseksi kunnan kiinteistöön tai sitten ei tule. Maakunta voi myös joutua lopettamaan koko palvelun jossain kunnassa ja järjestää sen naapurissa. Silloin kunnan käsiin jää tarpeeton terveyskeskuskiinteistö lahoamaan pystyyn.
Tietenkin se kannattaisi myydä, kun näin avokätinen tarjous tehdään. Samalla turvattaisiin palvelujen pysyminen kunnassa riippumatta siitä, mitä maakunta tekee. Attendo tarjoaa kunnalle mahdollisuutta ohittaa koko maakuntamalli, pitää palvelut kunnassa ja turvata kiinteistön käyttö sen alkuperäisessä tarkoituksessa.
Tässä on kuitenkin monta ongelmakohtaa. Attendo näyttää luottavan siihen, että se pääsee tuottamaan valtion kokonaan rahoittamia palveluja omassa tai vuokraamassaan kiinteistössä. Entä sitten, jos se ei pääsekään? Järjestääkö se silti lupauksensa mukaisesti ne palvelut?
Ei järjestä, sillä järjestämisvastuu tulee olemaan maakunnilla, jotka hyväksyvät palveluntuottajat. Maakuntamallin tultua voimaan kunta ei voi ostaa palveluja suoraan yritykseltä maakunnan ohittaen. Niin meille on ainakin kerrottu.
Ei siihen kiinteistöön tule kukaan muukaan, jos se on myyty Attendolle. Omistajalla ei ole mitään velvollisuutta luovuttaa ostamaansa tai vuokraamaansa kiinteistöä vaikkapa maakunnan perustamalle yhtiölle.
Näyttää siltä, että Attendo aíkoo tehdä maakunnille tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Se sanoo, että me omistamme alueen terveyskeskukset, ja jos emme saa tuottaa palveluja, niin lukitsemme rakennusten ovet. Liiketoiminnassa tätä ei sanota kiristämiseksi, vaan kilpailuasetelmien hakemiseksi. Kun yritys saa tällaisen tosiasiallisen monopolin alueella, niin se voi määrätä palvelujen hinnan. Valtio maksaa.
Attendo on siinä mielessä oikeaan aikaan liikkeellä, että maakuntamalli on tulossa vasta vuoden 2019 alussa. Siihen asti kunnat pääsääntöisesti järjestävät palvelut itse. Poikkeuksen tekee Pohjois-Karjala, jossa jo tämän vuoden alussa siirryttiin maakunnalliseen malliin. Tämä Siun Sote toimii kuntayhtymänä vuoteen 2019, jonka jälkeen se luovutetaan maakunnalle. Pohjois-Karjalan kuntien kohdalla Attendon tarjouksen hyväksyminen tarkoittaisi eroamista tästä kuntayhtymästä.
Kaiken kaikkiaan tarjous on kuntien kannalta erittäin houkutteleva, ja monet siihen varmasti tarttuvat. Ennen päätöksentekoa maan hallituksen ja eduskunnan pitäisi kuitenkin vastata rehellisesti pariin kysymykseen.
Tätäkö oikeasti halutaan? Onko maakuntalainsäädännössä tarkoitus antaa kunnille mahdollisuus ohittaa koko maakuntamalli ja ostaa palvelut suoraan yksityiseltä yritykseltä? Vai onko koko sote- ja maakuntauudistuksen tarkoitus siirtää terveyspalvelut näille yrityksille, jotka sitten monopolinsa ja kiinteistöomistuksensa turvin määräävät hinnan, jonka veronmaksajat kiltisti maksavat?
***
Tämä on ensimmäinen juttuni Apu-lehden logon alla. Kuten huomaatte, niin mikään muu kuin logo ei ole muuttunut eikä muutu. Myös kaikki vanhat jutut löytyvät tästä samasta blogista.
Kysyjille vastaan etukäteen, että muutossa ei ole mitään dramatiikkaa. Kyse on lehtitalon sisäisistä järjestelyistä, joista minulla ei ole tarkempaa tietoa.
EDIT 12.4.2017 klo 13.20
Poistettu maakunnan järjestämään kilpailutukseen viittaavat sanat, koska sanana kilpailutus tässä yhteydessä näköjään käsitetään kirjaimellisesti. Maakunta ei järjestä varsinaista kilpailutusta, vaan hyväksyy palveluntuottajat. Käytännössä tämä vastaa kilpailumenettelyä, jossa osa palveluntarjoajista suljetaan pois.
“Maakuntamallin tultua voimaan kunta ei voi ostaa palveluja suoraan yritykseltä maakunnan ohittaen.” Ei niin, mutta yritys voi tuottaa palveluja yksityisenä yrityksenä ilman kuntaa tai maakuntaa – eihän maakuntauudistuksella voida puuttua elinkeinovapauteen. Mutta mitä oikeasti tapahtuu, se on sitten toinen juttu.
Taitaa olla Attendolle ja vastaaville vielä varmempi business: maakunnat eivät kilpailuta enää sote-keskuspalvelujen tarjoajia vaan kriteerit täyttävät valitaan palveluntarjaojiksi. Aamun HS:n uutinen puoelstaan kertoi kuinka Mehiläinen on pitkällä kilpailukyvyn rakentamisessa digitaalisilla palveluillaan, mm. reseptilääkkeiden uudella logistiikalla jossa ei tarvita apteekkeja. Yksityiset ovat valmiita ja vahvoja heti 2019 alussa. Tämä lienee nk. valinnanvapauden tavoite. Valinnanvapaus tosin tulee heikkenemään nykyisestä joten termi on väärä.