Yksityistämiskonsultit
Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelijat aikovat turvautua ulkomaalaisten konsulttien apuun, koska Suomesta ei löydy riittävää asiantuntemusta. Sote-uudistuksen valmistelussa on käytetty jo pitkin matkaa kansainvälisiä asiantuntijoita. He tekivät pari vuotta sitten arvion sote-uudistukseen liittyvistä suunnitelmista, kertoo Savon Sanomat.
Siltä tähänastinen jälki totisesti näyttääkin. Maan hallitus on johdonmukaisesti sivuuttanut kaiken kotimaisen asiantuntemuksen ja ajanut jääräpäisesti omaa visiotaan. Hallitus ei itse ole osannut visioida muuta kuin yksityistämisen, ja sekin on kopioitu muualta. Toteuttamista varten tarvitaan konsultteja, jotka eivät tunne Suomen lainsäädäntöä eivätkä suomalaista terveydenhoitojärjestelmää.
Nyt ei enää tarvitse ihmetellä sote-uudistuksen törmäämistä perustuslakiin. Asiantuntijat ovat koko ajan varoitelleet, että perusterveydenhoidon järjestäminen on julkisen vallan vastuulla, joten julkista sektoria ei voi asettaa samalle viivalle kilpailemaan yksityisten suuryritysten kanssa. Tätä samalle viivalle asettamista perustellaan yhä vieläkin tasapuolisuudella eli yhtäläisellä mahdollisuudella mennä konkurssiin. Ulkomaalaiset konsultit eivät ymmärrä, että jos julkisen sektorin yritys tekee konkurssin, niin julkinen sektori on silti vastuussa toiminnan järjestämisestä.
Tai ehkä sitenkin ovat ymmärtäneet, ja siksi on rummutettu valinnanvapautta. Yksityiset terveysjätit ovat jo vuosikausia saaneet valmistautua kilpailuun, mutta julkisen sektorin yrityksiä ei vielä ole edes olemassa. Ne oli tarkoitus perustaa vasta maakuntauudistuksen yhteydessä, jolloin järjestämisvastuu siirtyy kunnilta maakunnille. Valinnanvapautta mainostamalla ihmiset piti saada terveysjättien asiakkaiksi, jolloin julkisen sektorin yritykset olisivat menneet konkurssiin alkumetreillä. Sitten olisi alkanut hintojen sanelu, koska kokonaisvastuu toiminnan järjestämisestä on ja pysyy julkisella puolella.
Hallitus on johdonmukaiseti sivuuttanut myös kaikkien hoitoalan asiantuntijoiden varoitukset hoitoketjujen pirstoutumisesta ja katkeamisesta. Ei ole kuunneltu suurten kuntayhtymien vastuuhenkilöitä, joilla on varmasti tietoa järjestelmästä ja sen nykyisestä toiminnasta enemmän kuin kaikilla ulkomaalaisilla konsulteilla yhteensä. On kuin ihan tieten tahtoen haluttu käyttää konsultteja, joita ei häiritse tieto järjestelmän perusteista ja tämänhetkisestä toiminnasta.
Odotettavissa on siis lisää sekoilua ja todennäköisesti uusi törmääminen perustuslakiin. Jos hallitus oikeasti haluaisi tehdä toimivan järjestelmän, niin se kuuntelisi kotimaiseia alan asiantuntijoita. Sen sijaan hallitus palkkaa konsultteja, jotka epäilemättä osaavat laittaa koko järjestelmän uusiksi. Hallitus on tilannut soten yksityistämisen, joten sitä varten tarvitaan ulkomaalaisia yksityistämiskonsultteja.
Näemme tulevaisuudessakin vaivaantuneita ministereitä selittämässä konsulttien suunnitelmia, joita ministerit eivät itsekään ymmärrä. Vielä vähemmän ministerit ymmärtävät miksi hyvät suunnitelmat taas törmäsivät perustuslakiin.
Kiinnostaisi tietää paljonko nämä ulkomaalaiset asiantuntijat veloittavat asiantuntemuksestaan suomalaisia veronmaksajia.
Ehkä vain ulkomailta löytyy oikeat konsultit ja osaavat dosentit, jotka näkee asiat ja prosessikaaviot kuten nykyinen hallitus näkee. Tällöin suomalaiset konsultit, asiantuntijat ja ne kaiken maailman dosentit ei ole yksinkertaisesti sopivia, koska eivät jaa kritiikittä hallituksen näkemystä prosessikaaviossa nimeltä SOTE ja maakunta. Ja kaiken lisäksi niillä on vielä vääränlaisia ja ilman muuta vain huonoja vaihtoehtoja hoitaa homma niin että yksityistäminen saa kyllä oman tilansa, mutta ei siinä mittakaavassa missä hallitus haluaa.
Erityisesti nämä asiantuntijat on varmaan se pahin ongelma tässä yhtälössä nimeltä SOTE-sotku. Ne on pakko poistaa yhtälöstä ja prosessikaaviosta muuten homma ei toimi. Onhan ne näitä henkilöitä, kuten lääkärit, hoitajat ja kaikki muukin siihen liittyvä terveydenhuolto henkilöstö. Ja kaikkein pahin mahdollinen asiantuntija on tietysti potilas, joka pyörii näissä rattaissa enemmän tai vähemmän kipeänä.
Ja kas ulkomaalaisilla konsulteilla kaikki tämä ikävyys on saatu poistettua luomasta pilviä ja synkkyyttä hallituksen näkemyksille hienoissa prosessikaaviossa. Ja jäljelle jää yksinkertaisesti vain huippu hienoja juttuja tulevaisuudessa.
Sama resepti toimii tietysti myös työttömyyden hoidossakin jne.