Ministerin lähtölaskenta
Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tekee matkustamisen halvemmaksi, lisää junareittejä ja kasvattaa junaliikenteen suosiota. Berner sivuutti kätevästi valtion omistajaohjausyksikön teettämät selvitykset, ja käytti vain omaan näkemykseensä sopivia. Hänen oma näkemyksensä on liike-elämän etujen mukainen, omistajaohjausyksikkö ajattelee valtion etua.
Niiden valtion eli veronmaksajien näkökulmaan perustuvien selvitysten mukaan mikään Bernerin perusteluista ei pidä paikkaansa. Junaliput kallistuisivat, uudistus toisi vuotuiset 30–45 miljoonan euron lisäkustannukset, ja neljään osaan pilkotun VR:n osingonmaksukyky Suomen valtiolle heikkenisi. Ilman investointeja uuteen kalustoon ja raiteisiin junaliikenne ei vilkastuisi eikä reittejä tulisi lisää.
Lisäksi VR:n velvoiteliikenteen 20 miljoonan euron tappiot siirtyisivät kilpailun myötä joko liikenneministeriön kontolle tai lippujen hintoihin.
Näin tylysti kertoivat sekä Yle että Helsingin Sanomat.
Kuten odottaa sopii, niin Berner vähättelee näitä oman esityksensä kannalta ikäviä selvityksiä. Hänen mukaansa toimeksiannot ja annetut lähtötiedot ovat erilaisia. Epäilemättä ovatkin. Valtion omistajaohjausyksikkö katsoo valtion etua, Berner liike-elämän. Siksi Berner ihan pokkana kiistää jopa maallikonkin ymmärtämän ratakapasiteetin riittämättömyyden. Nykyisille radoille ei kerta kaikkiaan mahdu nykyistä enempää junia, eikä niitä uusia junia olisi edes tulossa. Kaikki kilpailijat vuokraisivat nykyistä kalustoa, joten liikenteen lisääminen jonnekin olisi pois jostain muualta. Niitä uusia ratoja ei rakenna kukaan muu kuin valtio.
Berner alkaa olla ongelma hallitukselle ja erityisesti keskustalle. Veronmaksajille hänen pelkkään ideologiaan perustuva yhtiöittämis-, kilpailuttamis- ja yksityistämisintonsa on kallista, valtiolle suorastaan tuhoisaa. Sanomalehti Karjalaisen tämänaamuinen pääkirjoitus käsittelee Bernerin sooloilevia väylähankkeita, mutta sopii myös hänen sooloiluunsa junaliikenteen kilpailuttamisessa. Ministerin lähtölaskenta on tainnut alkaa.
Bernerin tyyli toimia ei miellytä alkuunkaan keskustalaisia. Ministeri on jo ennättänyt sotkea autokaupan löysillä verouudistuspuheillaan, ja samalla tyylillä, sivuilleen vilkuilematta ja muita kuuntelematta, hän runnoo nyt läpi muun muassa VR:n pilkkomista. Viestintäasioissa liikenneministeri on, jos mahdollista, vielä tätäkin kovakorvaisempi.
Keskustassa on alenevien kannatuslukujen vuoksi yltymässä Sipilän vastainen kapina. Se voi hyvinkin kanavoitua itseriittoisella tyylillään touhuavaan Berneriin. Bernerin nelivuotinen projekti saattaa päättyä ennen aikojaan, mikä voi olla sekä Sipilän ja keskustan että koko maan edun mukaista.
Berner on varoittava esimerkki siitä, miten liike-elämäajattelu ei sovi valtionhallintoon. Valtio ei ole osakeyhtiö, jonka on tuotettava voittoa omistajilleen. Vielä vähemmän se on osakeyhtiöiden lypsylehmä, jonka kustannuksella tehdään voittoa.
Kuva: Karjalainen 15.8.2017
Bernerismiä kuvaa parhaiten kivikautinen suurriistan- tai biisoninmetsästys: ajetaan summamutikassa jyrkänteeltä alas ja pannaan lihoiksi. Sillä erolla, että saalista ei suinkaan jaeta metsästykseen osattomien oman heimon jäsenten kesken, vaan viedään lihat vuorten taakse parempiin suihin.
Ilmeisesti Berner haluaa junaliikenteeseen vähemmän sääntelyä, olemattomat kalustohuollot ja olemattomat palkat, ihan mukavuuslippulaivojen tyyliin.
Katsoin eilen uudestaan “All is Lost” -elokuvan ja sen innoittamana Ylen ulkolinjan “Villiä menoa valtamerillä”-dokkarin, joka olikin loistava.
Tämän jälkeen tuntuu Bernerin toimista typerimmältä tuo sähköautojen tukeminen, “koska ilmastonmuutos”. Osta sinäkin Tesla!