Puheet ja teot
-Mutta kuntien valtionosuuksista Sipilän hallitus ei ole leikannut, eikä leikkaa indeksitarkistusten jäädyttämistä, 75 miljoonaa euroa, lukuun ottamatta. Ne jäädytetään kaikkialla yhteiskunnassa. Näin on, vaikka tuon tuosta yritetään vähintään vihjaista, että ”kyllä se Sipilän hallitus jatkaa samaa leikkauslinjaa”.
Näin vakuutteli keskustalainen veteraanipoliitikko Mauri Pekkarinen viime kevään kuntavaalien alla. Jostain lukemani viisauden mukaan ihmiset tarkoittavat mitä sanovat, mutta sen jälkeen tekevät täsmälleen painvastoin. Niin on käynyt nytkin – tosin en ole varma tarkoittiko Pekkarinen mitä sanoi, vai puhuiko hän politiikkaa.
Juuan kunnan valtuustoseminaarissa esiteltiin ensi vuoden talousnäkymiä. Tämä talouspäällikkö Petteri Soinisen esityksestä otettu kuva kertoo karua kieltä siitä, miten hallituksen tämän vuoden aikana tekemät päätökset vaikuttavat kuntien ensi vuoden talouteen. Juuka on 5 000 asukkaan kunta, jonka tuloista merkittävä osa muodostuu valtionosuuksista. Samanlaisia kuntia on tässä maassa paljon.
Ne Pekkarisen mukaan ainoat leikkaukset eli indeksijäädytykset tekevät vain 38 000 euron loven kunnan tuloihin, mutta paljon pahempaa jälkeä tekevät ne leikkaukset, joita Sipilän hallituksen ei pitänyt tehdä.
Kiky-sopimus vaikuttaa kuntatalouteen kahdella tavalla. Ensinnäkin julkisen sektorin lomarahaleikkaukset alentavat kunnan verotuloja. Sitäkin suurempi on sopimuksen suora vaikutus valtionosuuksiin. Sopimuksen mukaan kikyn kunnille tuottama taloudellinen hyöty vähennetään suoraan valtionosuuksista. Se hyöty on kuitenkin vain laskennallinen. Mitään rahallista hyötyä kunnat eivät saa, sillä ne tuottavat palveluja, joita ei myydä markkinoilla. Valtionosuus pienenee kuitenkin silkkana setelirahana tämän puhtaasti teoreettisen laskelman mukaisesti.
Kaikki muut kuvan kohdat ovat niitä paljon puhuttuja “pieniä viilauksia” valtionosuuksien määräytymisperusteisiin. Joskus kauan sitten eli vielä 1980-luvulla valtionosuusjärjestelmä 0li selkeä, sillä valtio maksoi tietyn prosenttiosuuden kunnille kustakin toiminnasta aiheutuneista kuluista. Sen jälkeen jokainen hallitus on viilannut sieltä ja höylännyt täältä, eikä Sipilän hallitus tee tässä mitään poikkeusta.
Verotulojen tasausjärjestelmän uusin viilaus aiheuttaa Juuassa 175 000 euron vähennyksen tuloihin. Valtionosuuksien määräytymisperusteita on muutettu minulle tarkemmin tuntemattomalla tavalla, ja samoin on muutettu valtionosuudet määrääviä perushintoja. Nämä pikku viilaukset – jotka eivät siis ole leikkauksia -leikkaavat valtionosuuksia peräti 589 000 euroa. Kirsikaksi kakun päälle on veroperustemuutostenkin kompensaatiota pikkuisen säädetty kunnille epäedulliseen suuntaan.
Näin hallitus säästää omia julkisia menojaan. Se pienentää valtionosuuksia ja jättää kunnat vastaamaan yhä enemmän lakisääteisistä tehtävistä. Päälle se vielä haukkuu kunnat holtittomasta taloudenpidosta ja neuvoo ottamaan oppia itsestään.
Kunnat eivät kuitenkaan voi säästää samalla tavalla, sillä niiden on hoidettava lakisääteiset tehtävänsä. Jos ne eivät sitä tee, niin siitä ei hyvä seuraa. Oikeastaan ainoa keino on säästää henkilöstökuluissa. Niinpä kunnat käyttävät entistä enemmän palkatonta työvoimaa. Palkatonta työtä kuntouttavan työtoiminna nimellä tekee jo 40 000 henkilöä. Kunnat saavat palkatonta työvoimaa ja säästävät työmarkkinatuen maksuosuuden. Tämä on tietenkin laitonta, mutta siitähän ei kukaan ole oikeastaan koskaan piitannut. Juuan kunta on poikkeus säännöstä, sillä meillä ymmärretään myös kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain olevan velvoittava.
Jos nyt ajattelette, että nämä jonkun tuppukylän ongelmat eivät liikauta teidän kuntaanne, niin erehdytte. Jokainen maan kunta ja kaupunki saa valtionosuuksia. Kysykää johtavilta virkamiehiltänne ja päättäjiltänne miltä teidän kuntanne luvut näyttävät. Kyllä Sipilän hallitus käy teidänkin kuntanne kukkarolla.
No mitä tuosta jos joku menettää 75 miljoonaa onhan Ruotsin laivoille luvassa kompensaatiotukea 40 miljoonaa kun joutuvat lainsäädännön johdosta käyttämään vähärikkistä polttoöljyä.
No joo… mutta kilpailukykysopimukseen sisältyvän työajan pidennyksen pitäisi myös säästää palkoissa se 24 h per työntekijä, miten mahtaa olla Juuassa? Ja tietenkin säästyvät myös ne leikatut lomarahat.
Mutta tuskin nuo erät kokonaiskuvaa muuttavat? Ja kokonaiskuva on kautta aikojen ollut Leninin hallintoperiaatteisiin kuuluva demokraattinen sentralismi eli Helsinki-johtoisuus: kunnallisen itsehallinon kimppuun käydään kaikin voimin ja pääaseena juuri talouden kurjistaminen. Tätä edistävät niin ministerit kuin virkamiehetkin, sote erinomaisena esimerkkinä: maakuntahallinto Helsingistä johdettuna, ei maakunnan itsehallintona.
Myös työajan pidennyksen palkkasäästö on vain laskennallinen. Palkkakulut kunnilla ovat täsmälleen samat, vaikka työtä tehdäänkin kuusi minuuttia enemmän päivässä.
Monessa kunnassa siirrytään kokonaistyöaikaan ja se tarkoittaa sitä, että esim. neuvoloissa ja terveyskeskuksissa ja muissa vastaavissa ennen sovittu ruokatunti(20min) työn ohessa muuttuu omaksi ajaksi(1/2 tuntia). Käytännössä moni neuvola ym vastaavat eivät kykene tarjoamaan ruokapaikkaa ja joutuu syömään työpaikalla tai lähtemään pihalle tai mihin haluaakaan puoleksi tunniksi. Vaikka nimellisesti työaika ei pitene, se käytännössä pitenee 2 1/2 tuntia viikko ja joku laski että 14pv vuodessa. Ja tämä on kuulemma laillista? Ja koskee siis hoitohenkilöstöä eli pienipalkkaisia naisia.. Resuskitaatioon ja hätäjuttuihin on kuitenkin pakko mennä. Kansalaisvelvollisuus.