Savuavat rauniot
Sipilän hallituksella on valtava kiire yksityistää niin paljon kuin mahdollista. Kaikessa hiljaisuudessa on valmisteltu työvoimapalvelujen yksityistämistä, joka on tarkoitus toteuttaa parasta aikaa eduskuntakäsittelyssä olevalla työvoima- ja yrityspalveluja koskevalla kasvupalvelulailla. Sen mukaan yksityistäminen tapahtuisi maakuntauudistuksen yhteydessä vuonna 2020. Työvoimahallinnon yksityistämisen hallitus näkee kuitenkin niin tärkeäksi, että se aiotaan toteuttaa jo ensi syksynä säätämällä laki työvoima ja yrityspalvelujen väliaikaisista järjestelyistä.
Teknisesti tämä lakimuutos on helppo. Nykyistä lakia muutetaan lisäämällä sinne sopiviin paikkoihin sanat ” tai palveluntuottaja”. Kuvaava esimerkki on lakiluonnoksen 4 §, jolla yksityistetään viranomaistoimintaa näin viattoman näköisellä lauseella:
Työ- ja elinkeinoviranomainen tai palveluntuottaja järjestää työnhakijalle ensimmäisen haastattelun kahden viikon kuluessa työnhaun alkamisesta.
Näillä useisiin pykäliin tehtävillä lisäyksillä mahdollistuu koko viranomaistoiminnan yksityistäminen. Tulevaisuudessa palveluntuottajan valitsevat maakunnat, mutta näillä nyt tehtävillä kiireellisillä muutoksilla työvoimahallinto ulkoistaa itse omat toimintansa. Viranomaiset toimivat ministeriön määräysten mukaan, ja kun ministeriö määrää työvoimahallintoa tekemään itsemurhan, niin sehän tekee sen vaikka itkien.
En tiedä kuka tätä lainvalmistelua johtaa, sillä omien puheidensa mukaan työministeri Jari Lindström ei ole tietoinen esittelemänsä lain sisällöstä tai esikuvista. Hän ei tiedä, että kyseessä on muualta maailmasta kopiotu malli, josta monet maat ovat jo luopuneet sen kelvottomuuden ja kalleuden takia. Hän ei tiedä edes sitä, että vain muutamia viikkoja sitten ministeriön virkamiehet yhdessä yksityisten palveluntarjoajien kanssa kävivät Australiassa tutustumassa yksityistämiseen.
Kummallisinta tässä kiireellisessä lain muuttamisessa on, että ministeriökään ei tiedä mitä hyötyä yksityistämisestä on. Australiassa yritykset kuorivat kermaa työllistämällä kaikkein helpoimmin työllistyviä, ja Hollannissa yksityistämisestä luovuttiin nopeasti kantapään kautta oppimalla. Suomessa ollaan varoittavista esimerkeistä huolimatta vasta siirtymässä yksityistämiseen, koska joku jossain on sitä mieltä, että se toimii paremmin. Siitä huolimatta, että halltus itse esityksessään toteaa, että yksityistä palvelun tuottajaa ei voida pitää julkista parempana työllisyysvaikutusten osalta.
Hallituksen toiminta on uskomattoman jääräpäistä. Perustuslaki sanoo edelleen, että viranomaistoimintaa ei voi yksityistää. Siitä huolimatta hallitus aikoo säädättää eduskunnalla jo ensi syksynä voimaan tulevat lakimuutokset, joilla viranomaistoiminta voidaan yksityistää siinäkin tapauksessa, että maakuntahallinto ei toteudu. Kiire päästä rahastamaan tuntuu olevan kova.
Hallituksella on kiire päästä ihailemaan kättensä töitä eli savuavia raunioita.
EVAn mielestä perustuslain § 124 on yksityistämisen vastainen ja siksi se pitää muuttaa.
En tiennytkään että EVA voi määrätä Suomessa miten perustuslakia muutetaan.
Sieltä tuskin tulee ymmärrystä rahvaalle. Apunen on ymmärtääkseni antanut kansan kurmotukselle
täyden tukensa.
Apua siis luvassa.
En vieläkään ymmärrä, miten ihmeessä nämä perustuslain vastaiset esitykset menevät heittämällä läpi eduskunnassa. Voisiko joku viisaampi selventää?
Yksinkertaista ja käsitettävää. Ymmärrystä ei tarvita.
Enemmistö päättää.
Päättäminen on kivaa.
Meinaan jotta mitä sen on väliä kunhan ei minua koske ja päätöksiä syntyy.
Sanahelinähämäystä,voisimme,tekisimme ymmärtäisimme,piilottelusanoja,”kumppanuustoimintaa”:taustalla yksityistäminen,
Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta, vaan eduskunta itse päättää mikä on laillista. Eli jos hallituspuolueet haluavat rikkoa perustuslakia, niiden tarvitsee vain varmistaa että perustuslakivaliokunta päättää niin kuin hallitus tahtoo.
Eiköhän sekin mene vielä ostopalveluksi.
Sallitko Saku, että tökätään tämä vastedes ao yhteyteen?
Tämän tulisi kuulua jokaiselle kansalaiselle:
Allekirjoita – jotta oikeutesi toteutuvat!
Perustuslakituomioistuin Suomeen
14.1.2018 Lakiehdotus, ei taloudellista tukea
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2883
Aloitteen sisältö
Suomeen on aika saada poliitikoista riippumaton Perustuslakituomioistuin, joka valvoo päätöksenteon oikeudenmukaisuutta, koskien eduskunnan lainsäädäntöön liittyviä asioita. Sekä varmistaa kansalaisten kannalta oikeudenmukaisen päätöksenteon toteutumisen kaikissa tilanteissa.
Perustelut
Suomi on poikkeus moneen muuhun Euroopan maahan nähden meillä ei ole poliitikoista riippumatonta Perustuslakituomioistuinta, joka olisi yksi tärkeä oikeusvaltion elementti.
Tällä hetkellä tehtävät kuuluu Perustuslakivaliokunnalle, jossa poliittisten puolueiden edustajat hoitavat suoraan lakivalmisteluita:
…
Kannatan ehdottomasti. Vaikkakin sen toteutuminen voi olla Suomessa pelkkä haave.
Lakialoitteen toteutuminen jää haaveeksi. Perustuslakia ei millään kansalaisaloitteella muuteta. En sano perustuslakituomioistuimesta mitään, mutta kannataisi aloitteen tekijän perehtyä edes pintapuolisesti Suomen lainsäädäntöön.
Kumilätkän torjujat ja 7-päivää lehdissä olleet hakkaavat vihreetä nappia. Juuri marketissa käydessä tuli kaks hienoa rouvaa ulkona taksista, toinen sanoi toiselle “-Odotas, luetaas päivän lööpit Ilta-sanomista” hohhoijjaa..
Kaiken järjen mukaan jos mikä tahansa instanssi yrittää rikkoa perustuslakia, tätä vastaan voidaan nostaa syyte. Eikö syytettä pystytä nostamaan? Sillä tätähän hallitus on koko ajan tehnyt, rikkonut Suomen perustuslakia ylimielisen röyhkeästi. Valtakunnanoikeuteenko?
Tuossahan tulikin ylempänä vastausta kansalaisaloitteen muodossa, okei …
Vastaus: Eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä. Paino sanalla yksinkertaisella.