Nakkivarkaat tuomiolle
Jolla ei ole rahaa, kärsiköön ruumiinrangaistuksen. (Olaus Petrin tuomarinohje)
Oikeusministeri Antti Häkkänen aikoo esitellä nopealla aikataululla lakimuutoksen, joka mahdollistaa poliisin kirjoittaman sakon muuntamisen vankeudeksi. Tämä muuntorangaistus poistettiin laista kymmenen vuotta sitten, joten nopeasti se tekee paluun. Uuden esityksen mukaan seitsemäs poliisin kirjoittama ja maksamatta jäänyt sakko vuoden sisällä veisi oikeuden kautta vankilaan. Tulevaisuudessa tuomioistuimiin tulee siis nykyistä enemmän näpistyksiä, lieviä petoksia, ajoneuvorikkomuksia, huumausaineen käyttörikoksia ja juttuja, joissa autoa ajetaan ilman ajokorttia.
Hallitus on varannut lakimuutoksen tuomiin kustannuksiin 10,8 miljoonaa euroa. Yksi vuorokausi vankilassa maksaa yhteiskunnalle noin 250 euroa, ja lakimuutos toisi vuosittain vankiloihin 500-700 sakkovankia. Vankeinhoidon lisäksi kustannuksia tulee tuomioistuimille, syyttäjille ja poliisille. Häkkänen sanoo siirtäneensä tämän lain valmisteluun resursseja oikeusministeriössä, joten asian on pakko olla yhteiskunnallisesti tärkeämpi kuin vaikkapa harmaan talouden torjunta.
Kaupan liiitto on aktiivisesti ajanut lakimuutosta, ja kyllä minulle kauppiaillekin ymmärräystä riittää. Juoksukaljat ja muut myymälävarkaudet ovat kauppiaille riesa ja jopa vaaratekijä. Siksi en rupea miettimään onko oikein laittaa nakkivarkaat vankilaan. Sehän on vanha maan tapa. Vankeinhoitolaitos tosin näkisi nämä kaikkein heikoimmassa asemassa olevat mieluummin hoidossa.
Tämän hallituksen kriminaalipolitiikka alkaa hahmottua. Vuonna 2015 hallitus yritti säätää veronkiertäjille armahduksen aktiivisen katumisen mallilla, mutta joutui perääntymään. Vuonna 2016 hallitus yritti ajaa alas poliisin harmaan talouden torjuntayksikön muka säästösyillä, vaikka se tuotti valtiolle enemmän kuin kulutti. Hallitus vahvistaa ajatusta, jonka mukaan laki on kuin hämähäkinverkko: kärpäset siihen takertuvat, mutta kimalaiset pörräävät läpi.
Tästä päästään taas Heikki Ylikankaan 1980-luvulla sanomaan totuuteen. Kun tulo- ja varallisuuserot kasvavat, niin kontrolli kovenee ja rangaistukset ankaroituvat. Kontrolli ei koskaan kohdistu valtaapitäviin, vaan aina alaspäin. Se kovenee yhteiskunnallisia portaita alas mentäessä, ja kaikkein alimmalla askelmilla olevia kohtaan se on kaikkein kovinta. Sillä alimmalla portaalla on syrjäytyneiden kaljavarkaiden lisäksi myös ei-rikollisia, kuten työttömiä.
Tämän hallituskauden aikana työttömiin on kohdistettu enemmän kontrollia kuin mihinkään muuhun ryhmään. Säädettiin määräaikaishaastattelut, työelämäkokeilu ja kaiken huippuna tukia leikkaava ja kontrollia kiristävä aktiivimalli. Kun taloudellinen ja poliittinen valta ovat samassa paikassa, niin köyhät ja syrjäytyneet ovat sille uhka. Ihan sitä samaa kontrollin kiristämistä muuntorangaistuksen paluu on. Kontrolli nähdään niin tärkeäksi, että sen kustannuksilla ei ole väliä.
Niissä Olaus Petrin tuomarinohjeissa sanotaan myös, että pahaa älköön pahemmalla paranettane, mutta tämä on unohdettu. Kun nyt ollaan kova vauhtia palaamassa menneisyyteen, niin jalkapuun, vesileipävankeuden ja muiden ruumiinrangaistusten paluu lienee vain ajan kysymys. Miettikääpä itse mihin suuntaan tämä yhteiskunta on menossa.
Coming up next: takuuvapaus rikkaille ja tutkintovankeus köyhille.
Robert Durst: “Maksoin lunnaat ja heippa vankila, olen ulkona!”
Sipilän Suomessa pikavippifirmat voivat alkaa jakaa takuuvapauslainoja kunnon korkoa vastaan tietysti.
Oikeuspalvelujen tuottamisen kustannukset tuskin ovat pätevä syy depenalisoida varastaminen. Ehkä olisi syytä kohdistaa huomio vankien liiallisen korkeaan elintasoon kustannusten minimoimiseksi.
Ajattelitko seuraavaksi ehdottaa sitä vesileipävankeutta?
En yhtään ihmettelisi, jos tämä hallitus esittäisi jonkinlaista “kovennettua”, jossa rangaistusaika pienenee kolmasosaan. Säästöä syntyisi.
Sakko ei ole rangaistus jos sitä ei joudu maksamman.
Pentti Nieminen:
Sakko menee ulosottoon.
Ja kun ulosotossa on tarpeeksi paljon “velkaa” niin ei niitä kukaan työtön ajattele ikinä maksavansa. Voi rauhassa ryhtyä vaikka ammattinäpistelijäksi ja ajaa jokaiseen peltipoliisiin 20 ylinopeutta.
Vankeuden kustannukset tulevat kiinteistöistä ja henkilökunnan palkoista. Ehdotatko kenties, että vanginvartijoille maksettaisiin vähemmän? Ehkäpä vartijoille ei tarvitse maksaa mitään, jos otetaan luottovangit osastoille tekemään rutiinityöt.
Silloin käy niin, että vartijat alkavat ottaa lahjuksia. Näin tapahtuu esimerkiksi Thaimaassa. Siellä vanki voi saada parempaa ruokaa tai paremman punkan lahjomalla.
250€/vrk /vanki kuulostaa aika paljolta. Se on moninkertaisesti enemmän kuin työttömän toimeentulo. Luulisi että vankilat olisivat valtion omaisuutta, eikä niistä vuokrakustannuksia tulisi. Lisäksi tekoäly ja valvontajärjestelmät sekä vankien kannustinjärjestelmä suhteessa käytökseen säästäisi varmaan aika paljon.
Tulevaisuudessa automaatio ja tekoäly tekevät lähes kaiken, tällöin on pakko maksaa yhteiskuntarauhan takia kansalaispalkkaa. Tällöin vankilamaailma toimii hyvänä esimerkkinä.
Eikö kansalaispalkkaa voisi sitoa ihmisen käytökseen. Eli mitä vähemmän talousrikoksia yms.sitä enemmän saisi kansalaispalkkaa.
Samoin poliitikkojen palkalla pitäisi olla tulosvaateet. Eli mitä enemmän luovat työpaikkoja ja hyvinvointia, sitä enemmän saisivat palkkaa.
Yhdysvalloissa vangin hinta on yli 30 000 dollaria vuodessa.
Britanniassa 35 000 puntaa.
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/653972/costs-per-place-per-prisoner-2016-2017-summary.pdf
Eihän kukaan tässä ehdota varastamisen depenalisointia, vaikka näin sanotkin. Lisäksi miten määrittelet liiallisen korkean elintason vangeille? Ei kai siitäkään ole apua, jos heidät pistetään veden ja leivän ruokavaliolle täysiin tyrmiin. Oppivatpa vain brutaaleiksi, heikentyvät niin etteivät kykene työhön kotiin palatessaan tai menettävät täysin yhteyden yhteiskuntaan.
Tällä hetkellä sentäs ne kenellä on jotain hävittävää ei varastele.